Audyt konta reklamowego (Google, Facebook, Instagram, LinkedIn, Tik Tok, Pinterest)
| Veneo Performance | Raporty i Dane SEMProwadząc kampanie w internecie, trzeba stale trzymać rękę na pulsie. Nie wystarczy, że puścisz w świat reklamę zgodnie z własnym „widzimisię”. Jeśli chcesz odnieść sukces, musisz regularnie dbać o audyt kampanii płatnych. Wówczas unikniesz bezsensownego przepalania budżetu i będziesz mógł skupić się na liczeniu konwersji. Czym jest audyt konta reklamowego, jak wygląda i dlaczego warto go zrobić?
Spis treści:
Czym jest audyt konta reklamowego?
Obecnie w świecie marketingu internetowego ciężko się wyróżnić. Stale rosnąca konkurencja niejednemu przedsiębiorcy spędza sen z powiek. To oznacza, że każde działanie marketingowe powinno być odpowiednio dobrze przemyślane, ponieważ nawet niewielkie błędy mogą zadecydować o twojej porażce. Audyt konta reklamowego pozwoli ci na prowadzenie skutecznych kampanii. Jego zadaniem jest wyeliminowanie podstawowych błędów, które popełniają ludzie przy tworzeniu konta reklamowego, a także optymalizacja ustawień konta w taki sposób, by jak najlepiej odpowiadały potrzebom twojej firmy.
Audyt reklam płatnych powinien poprzedzać rozpoczęcie jakichkolwiek działań z użyciem konta reklamowego. Może być samodzielną usługą w formie doraźnej pomocy, dzięki której uporządkujesz bałagan w koncie reklamowym i dowiesz się, jak prawidłowo prowadzić kampanie. Audyt może być także początkiem dłuższej współpracy z naszą agencją i wstępem do długotrwałej strategii reklamowej, mającej za zadanie osiągnąć wyznaczone przez ciebie cele.
Dlaczego warto przeprowadzić audyt konta reklamowego?
Nie ukrywajmy – choć liczba użytkowników internetu z roku na rok ciągle rośnie, nie jesteś w stanie przyciągnąć uwagi swoich klientów nie robiąc nic. Twoja konkurencja nie śpi i w każdej chwili jest w stanie prześcignąć cię w walce o uwagę kolejnych użytkowników. Już dawno minęły czasy, w których sama obecność w sieci wystarczyła, by biznes się kręcił. Dziś potrzebujesz czegoś więcej, by wyróżnić się na tle swoich rywali. Kampanie płatne stały się więc jednym z podstawowych elementów strategii biznesowej niemal każdej firmy.
Niestety, nie wszystkie reklamy w internecie są skuteczne. Nie wystarczy po prostu kliknąć „start”, by kampania zaczęła na siebie zarabiać. Błędne ustawienia i zła optymalizacja konta reklamowego może sprawić, że błyskawicznie przepalisz cały budżet reklamowy, nie osiągając przy tym upragnionego celu. Audyt konta reklamowego pozwoli ci znaleźć luki i niedopracowane elementy twoich kampanii, które przyczyniają się do szybszego przepalania budżetu i nie pozwalają reklamom w pełni wykorzystać swojego potencjału. Mając do dyspozycji raport po audycie będziesz wiedział, jakie są mocne i słabe strony twoich kampanii. Dowiedz się także, co musisz zmienić, by jak najlepiej zoptymalizować swoje reklamy, osiągając tym samym jak największy zysk.
Wprowadzając te zmiany w życie poprawisz swoją widoczność w sieci, łatwiej dotrzesz do potencjalnych klientów i szybciej osiągniesz swój cel. Audyt to także prawdziwa ulga dla twojego portfela – poświęcając czas na wprowadzenie niezbędnych zmian sprawisz, że kampanie znacznie lepiej będą wykorzystywały przeznaczony budżet, a co za tym idzie – reklamy będą skuteczniejsze.
Komu potrzebny jest audyt reklam Facebook, Google Ads, Instagram i innych?
Audyt konta reklamowego dedykowany jest wszystkim firmom, których celem jest skuteczna reklama w internecie. Nieważne, czy prowadziłeś już kampanie na tych platformach, czy dopiero chcesz zacząć swoją przygodę z marketingiem online. Warto wykonać audyt reklam, by lepiej skonfigurować konto reklamowe i uniknąć błędów, które przekładają się na szybsze przepalanie budżetu.
To oferta zarówno dla firm, którzy chcą zlecić prowadzenie kampanii specjalistom jak i dla tych, którzy samodzielnie prowadzą promocje swojej firmy w internecie. Audyt przyda się jednak szczególnie tym, którzy narzekają na niskie przychody z reklamy i słabą skuteczność kampanii. Jednak nawet jeśli twoje kampanie przynoszą dobre efekty warto zastanowić się nad audytem, by mieć pewność, że w stu procentach wykorzystujesz potencjał swojej kampanii. Może okazać się, że jesteś w stanie osiągnąć znacznie więcej!
Jak przeprowadzamy audyt konta reklamowego?
Na początku kluczowym elementem jest uzyskanie wszystkich niezbędnych dostępów. Nieważne, czy jest to audyt konta reklamowego Instagrama, Facebooka czy Google Ads – bez wszystkich dostępów nie będziemy w stanie przeprowadzić szczegółowej analizy. Istotne jest także poznanie wszelkich założeń i ustaleń dotyczących konta reklamowego, by jasno zdefiniować cele oraz KPI.
Przed rozpoczęciem określamy również zakres audytu oraz przedział czasowy, dla jakiego zostanie wykonany audyt konta. W zależności od stopnia rozbudowania konta reklamowego oraz historii kampanii, dane te mogą znacznie się od siebie różnić.
Audyt konta reklamowego przebiega etapami. Zwykle rozpoczynamy analizą struktury całego konta reklamowego, a następnie przechodzimy do bardziej szczegółowych elementów, analizując poszczególne kampanie, zestawy reklam, a także same reklamy. Wszystko robimy zgodnie z wewnętrzną checklistą, by nie pominąć żadnego istotnego aspektu audytu. Na koniec tworzymy szczegółowy raport wraz z omówieniem, który wysyłamy do klienta.
W jaki sposób raportujemy audyt konta reklamowego?
Każdy audyt reklam powinien kończyć się obszernym raportem dla klienta. Po zakończonej analizie przygotowujemy dla ciebie dwa pliki: arkusz kalkulacyjny z danymi ilościowymi, w którym zawarte są najważniejsze informacje dotyczące twojego konta reklamowego oraz dokument opisowy, zawierający informację, na które obszary należy zwrócić uwagę podczas optymalizacji. Plik ten zawiera także rekomendacje działań, jakie należy wdrożyć, by poprawić efektywność reklam.
Audyt konta reklamowego Google Ads – etapy
Jednym z najczęściej wykonywanych audytów jest audyt konta Google Ads. Nic w tym dziwnego – to w końcu najpopularniejszy dostępny system reklamowy, z którego korzystają miliony osób na całym świecie.
Istotne jest także określenie historii wdrażania konwersji. To właśnie one stanowią jeden z najważniejszych filarów ustawień na koncie Google Ads i to pod ich kątem optymalizowane są wszelkie działania reklamowe. Idealnie, jeśli osoba, która dotychczas prowadziła działania na koncie posiada odpowiednią dokumentację. W innym wypadku weryfikacja może być utrudniona, zwłaszcza jeśli wprowadzanych było wiele zmian. Po określeniu tych elementów możemy przejść do pracy. Jak w praktyce wygląda audyt Google Ads?
Globalne ustawienia na koncie
Audyt konta Google Ads przeprowadzamy od ogółu do szczegółu. Na początku weryfikujemy globalne ustawienia konta. Większość tych ustawień ma ogromny wpływ na działanie wszystkich kampanii na koncie reklamowym. W ramach tego etapu analizujemy zakładki takie jak: połączone konta, konwersje, ustawienia, reguły, skrypty, zarządzanie odbiorcami, strategie ustalania stawek, budżety wspólne oraz listy wykluczeń miejsc docelowych i słów kluczowych.
Indywidualne ustawienia kampanii Google Ads
Po weryfikacji wszystkich ustawień globalnych, przechodzimy do analizy ustawień poszczególnych kampanii. Indywidualne podejście do każdego typu kampanii Google Ads jest niezwykle istotne. Poszczególne rodzaje kampanii znacząco różnią się między sobą, dlatego wymagają innego podejścia.
Na tym etapie bardzo pomocne jest dostosowanie kolumn z wynikami oraz współczynnikami dotyczącymi efektywności kampanii. Na podstawie tych danych możemy łatwo zweryfikować ustawienia niektórych parametrów. Następnie analizujemy wszystkie elementy kompleksowo. Audyt powinien obejmować analizę każdego z obszarów funkcjonowania kampanii – od poprawnie ustawionej struktury kampanii / grup reklam, przez weryfikację strategii ustalania stawek, słów kluczowych, wykluczeń, po sprawdzenie skuteczności wszystkich zasobów reklamowych. Pod uwagę powinniśmy brać zarówno parametry ilościowe jak i jakościowe.
Weryfikacja czynników zewnętrznych
Ostatni krok to weryfikacja czynników zewnętrznych, które mogły wpłynąć na wyniki kampanii. W końcu słaba efektywność kampanii nie musi wynikać ze złych ustawień reklamy. Wpływ może mieć między innymi wygląd strony internetowej, tymczasowa awaria serwisu lub konkretnej funkcjonalności, a także problemy z pewnymi elementami witryny. Pewne anomalie w historycznych wynikach kampanii mogą wynikać także z problemów z analityką. Przed utworzeniem raportu z audytu Google Ads należy wziąć pod uwagę wszystkie te elementy.
Audyt konta reklamowego Facebook i Instagram Ads – etapy
Audyt Facebook Ads opiera się na podobnych założeniach jak audyt konta reklamowego Google Ads. Na początku konieczne jest określenie zakresu audytu oraz historii reklam na koncie. Określamy również rodzaj branży, cele biznesowe, budżety oraz KPI. W przypadku sklepów, konieczne jest również zweryfikowanie katalogu produktów – jego poprawnych wyświetleń i podzielenia na odpowiednie zestawy. Sprawdzamy także, czy w przeszłości były przeprowadzane testy różnych grup odbiorców oraz kreacji, a także czy efektywne zestawy były w jakikolwiek sposób optymalizowane. W podobny sposób przeprowadzamy audyt reklam na Instagramie, ze względu na wspólny system reklamowy.
Audyt Pixela
Pierwszy krok w przypadku audytu konta reklamowego Facebook i Instagram Ads jest weryfikacja działania Pixela. Sprawdzamy, czy jest prawidłowo zaimplementowany i poprawnie zbiera dane. Weryfikujemy, czy wszystko działa tak, jak powinno, sprawdzamy jak wygląda zbieranie odpowiednich zdarzeń wraz z parametrami (tj. np. zakup z wartością, walutą i ID produktu), a także czy zdarzenia są odpowiednie i dobrze opisane.
Kampanie reklamowe
Na tym etapie weryfikujemy, czy cel reklamy jest odpowiednio dopasowany do celu biznesowego firmy. Sprawdzamy jaki jest podział budżetów pomiędzy kampaniami, a także czy wykorzystywane są różne typy kampanii.
Zestawy reklam
Następnie przechodzimy do analizy zestawów reklam. Sprawdzamy grupy odbiorców, czy nie nachodzą na siebie lub nie są pomijane części wspólne odbiorców przy wykluczeniach. Analizujemy, czy są wykorzystywane różne metody targetowania – czy wdrożone są grupy remarketingowe lub grupy „lookalike”. Weryfikujemy wielkość grupy odbiorców oraz umiejscowienie reklam, a w przypadku firm działających lokalnie – geotargetowanie.
Sprawdź: Jak targetować reklamy na Facebooku?
Kreacje reklam
Na koniec sprawdzamy poszczególne kreacje – czy opisy i banery są prawidłowo dopasowane do grupy odbiorców, a także czy wykorzystane były różne rodzaje kreacji i czy wybrany został odpowiedni CTA. Na tym etapie analizujemy również rozmiary bannerów, miejsca do którego prowadzi kampania, a także zastosowanie UTM.
Audyt konta reklamowego Linkedin Ads – etapy
Stosunkowo niewielu przedsiębiorców kojarzy LinkedIn z siecią reklamową. To sprawia, że znacznie łatwiej jest dotrzeć do kontaktów biznesowych bez obaw, że prześcignie cię konkurencja. Jeśli więc zdecydowałeś się na prowadzenie reklam w tej platformie, dobrze jest sprawdzić, czy całkowicie wykorzystujesz potencjał, jaki kryje się w tym portalu.
Audyt reklam LinkedIn Ads zaczynamy od sprawdzenia struktury konta, a także śledzenia konwersji. Sprawdzamy wszelkie najważniejsze ustawienia konta reklamowego, które mogą mieć wpływ na skuteczność kampanii. W tym celu wykorzystujemy nie tylko wewnętrzne narzędzia platformy, ale także między innymi Google Analytics 4.
Audyt kampanii LinkedIn Ads
Następny krok to oczywiście analiza poszczególnych kampanii. Sprawdzamy budżet, czy jest odpowiedni, czy nie przepala się zbyt szybko. Monitorujemy także rotację reklam, czy jest ustawiona na optymalizację współczynnika klikalności.
Audyt kampanii LinkedIn to także weryfikacja targetowania – czy zgadza się grupa docelowa, czy wybrana została odpowiednia lokalizacja, a także czy kampanie na LinkedIn obejmują Audience Network.
Audyt reklam LinkedIn
Na tym etapie sprawdzamy ilość dostępnych wariantów reklamy w każdej kampanii. Dobrze, jeśli kampania posiada więcej niż jedną aktywną reklamę – to umożliwia testowanie i zapewnia różnorodność. Sprawdzamy kreacje pod kątem poprawności i dopasowania do grupy docelowej. Zwracamy także uwagę na CTA oraz aktualizację reklam – warto, by były one jak najświeższe.
Audyt konta reklamowego TikTok Ads – etapy
Audyt reklam na TikToku zaczynamy od sprawdzenia konta. Przyglądamy się ogólnemu wyglądowi konta, hasztagom, sprawdzamy jak zaprojektowane jest bio, a także weryfikujemy, czy filmy zamieszczane na kanale są zgodne z twoimi celami. Następnie sprawdzamy wszystkie ustawienia TikTok Pixel – czy jest poprawnie zaimplementowany oraz czy prawidłowo śledzi konwersje i zachowanie użytkowników w obrębie strony.
Audyt reklam TikTok – kampanie
Następnie przechodzimy do analizy kampanii – weryfikujemy grupy odbiorców i identyfikujemy trendy w reklamach, sprawdzając, które formaty okazały się najskuteczniejsze. Monitorujemy budżet, patrząc jakie kampanie nadmiernie go przepalały, a które efektywnie wykorzystywały każdą złotówkę. Bierzemy pod uwagę również cenę działania celowego. Sprawdzamy, czy kampanie posiadają jakieś luki, monitorujemy niezbędne wskaźniki (CTR, CPM, CPC, CPA, CPL, ROAS) oraz sprawdzamy zasięg i częstotliwość wyświetlania kampanii.
Audyt konta reklamowego Pinterest Ads – etapy
Środowisko Pinterest znane jest z wysokiej kreatywności. Tu użytkownicy przychodzą, by szukać inspiracji, dlatego wyjątkowo trudno jest stworzyć wartościowy content reklamowy, który przyciągnie ich uwagę. Dlatego w pierwszej kolejności musimy przeanalizować to, jak zaprojektowany został twój profil: czy zdjęcia, których używasz są wysokiej jakości, a ich kolorystyka wpisuje się w twój branding, a także czy struktura konta została rozbita na tablice.
Następny krok to sprawdzenie tagów. Powinny one składać się z dwóch części: kodu podstawowego oraz kodu zdarzenia. Można skonfigurować je samodzielnie, lub korzystając z Google Tag Managera. Sprawdzamy poprawność implementacji tagów oraz weryfikujemy poprawność konfiguracji katalogu w przypadku kont należących do e-commerce.
Audyt kampanii Pinterest
Po sprawdzeniu ogólnych ustawień weryfikujemy sposób prowadzenia kampanii – sprawdzamy, czy cele reklamowe są zgodne z celami biznesowymi projektu, analizujemy grupy docelowe i monitorujemy targetowanie. Ważne jest, by sprawdzić, czy w kampaniach zastosowano retargeting oraz grupy „lokalike”. Bardzo istotnym aspektem jest także analiza słów kluczowych i zainteresowań – czy były wykorzystywane w targetowaniu oraz jakie wyniki przyniosły.
Na samym końcu analizujemy poszczególne piny. Sprawdzamy, które z nich były najskuteczniejsze i czy aktualne publikacje odpowiadają na potrzeby twojej grupy odbiorców. To pomoże określić wskazówki dla dalszych działań oraz zweryfikować ewentualne błędy.