Pozycjonowanie PrestaShop – praktyczny poradnik

| Joanna Korczyk | SEO/SXO

Na rynku istnieje wiele platform do obsługi sklepów internetowych, jednak jedną z najbardziej popularnych i cenionych przez użytkowników jest PrestaShop. Zrozumienie jak działa ta platforma, może pomóc właścicielom sklepów internetowych skutecznie rywalizować na rynku e-commerce i osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i marzą Ci się wyższe konwersje, przeczytaj ten poradnik!

Co to jest PrestaShop?

PrestaShop to jedna z najpopularniejszych platform do obsługi sklepów internetowych w Polsce i w Europie. Dzięki blokowej budowie skryptu i intuicyjnemu panelowi administracyjnemu zapewnia łatwe zarządzanie treścią, obsługą zamówień i procesów. Jest również platformą SEO friendly. 

Co oferuje PrestaShop?

Presta to oprogramowanie Open Source, wdrożenie jego podstawowej wersji nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów licencyjnych. Platforma posiada wiele dodatkowych wtyczek, jest cały czas rozwijana i udoskonalana. Przy znajomości kodu PHP stwarza nam szerokie możliwości konfiguracji. Presta, dzięki swojej skalowalności, jest odpowiednia nawet dla dużych marek. Na tym systemie oparte są m.in.: sklep marki Carry czy Świat baterii.

Optymalizacja SEO sklepu na PrestaShop

Założenie czy przeniesienie sklepu na Prestę nie jest bardzo skomplikowane. Kluczowe jest jednak dostosowanie techniczne strony tak, aby była prawidłowo i korzystnie odczytywana przez boty wyszukiwarki Google. 

Jeśli mamy sklep oparty na systemie Presta i chcemy osiągnąć lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania Google, więcej odwiedzin sklepu, wzrost konwersji i pozyskiwać coraz to nowych klientów z ruchu organicznego, najlepiej zlecić SEO/SXO agencji zapewniającej  profesjonalny zespół pozycjonerów oraz specjalistyczne narzędzia. 

Jeśli dopiero przechodzimy na PrestaShop…

Jeśli dopiero przechodzimy na PrestaShop, warto mieć świadomość, że ze względu na SEO najlepiej będzie wybrać jeden z szablonów dostępnych na oficjalnej stronie (PrestaShop Themes), ponieważ tym samym zapewniamy sobie dostęp do wsparcia deweloperów danego rozwiązania. Wybierając szablon, należy zwrócić uwagę na kilka kwestii, które mają wpływ na pozycjonowanie sklepu PrestaShop. Pierwsza z nich to moduł blogowy konieczny przy działaniach pozycjonerskich z zakresu content marketingu lub założenie, że zainstalujemy dodatkową wtyczkę. Drugą kwestią jest obsługa nawigacji za pomocą breadcrumbs, która pomaga robotom Google zorientować się w hierarchii strony, a klientom umożliwia sprawne poruszanie się po sklepie. Należy odpowiednio dostosować nazwy kategorii i podstron tak, by z jednej strony odpowiadały potrzebom klientów i były tym samym wyszukiwanymi frazami kluczowymi, z drugiej strony – aby były unikatowe w obrębie jednej witryny.

Warto wybrać szablon, który współpracuje z danymi strukturalnymi schema.org., czyli danymi przekazującymi wyszukiwarkom informacje kontekstowe np. o produktach czy ocenie danej strony. 

Migracja na PrestaShop, a utrata widoczności

Jeśli chcemy przenieść sklep na PrestaShop, zazwyczaj przeprowadza się taką operację, importując dane takie jak: kategorie, produkty, klienci, zamówienia. Nie musimy się obawiać, że stracimy dotychczas wypracowaną pozycję w wyszukiwarkach – wprawdzie przeniesienie sklepu zmienia strukturę linków, jednak dzięki przekierowaniu 301, które rozpoznaje stary link i wykonuje przekierowanie na nowy, utrata wyników nam nie grozi. Jak to działa? Jeśli użytkownik trafi na link dowolnego produktu czy kategorii i po kliknięciu w link przejdzie na odpowiednią stronę w nowym sklepie, Google zaktualizuje link w swojej bazie.

Koniecznie postawmy na responsywną strukturę witryny sklepu ze względu na użytkowników, jak i  Google’a, który punktuje wyżej strony wykonane według zasady mobile first.

PrestaShop – platforma przyjazna SEO

PrestaShop to platforma i CMS, które można określić jako SEO friendly. Oznacza to, że posiada funkcje, które pomogą w optymalizacji strony sklepu zaraz po zainstalowaniu. Oczywiście możliwe jest również zainstalowanie dodatkowych modułów wspierających pozycjonowanie. Istotne jest jednak, że obsługa wszystkich funkcji wymaga specjalistycznej, ciągle aktualizowanej wiedzy, umiejętności i doświadczenia.

Na wynik w wyszukiwarce mają jednak nie tylko wpływ działania on-site, czyli w obrębie witryny, ale również off-site, czyli poza nią. Zajmijmy się jednak tymi pierwszymi, które wiążą się z optymalizacją szablonu, instalacją modułów, zmianami w kodzie i działaniami w konfiguracji panelu administratora, ponieważ wszystko to dzieje się w systemie Presta.

Pozycjonowanie sklepu na PrestaShop w praktyce 

Dzięki PrestaShop, pozycjonowanie sklepu internetowego staje się jeszcze prostsze i wygodniejsze. Platforma ta pomaga właścicielom sklepom internetowych w takich rzeczach jak:

  • Ustawianie przyjaznych adresów URL – PrestaShop dodaje domyślnie do adresów URL ID. W panelu administratora można je jednak edytować na optymalne URL-e, czyli krótkie i czytelne, dobrze odzwierciedlające zawartość strony i zawierające słowa kluczowe. 
  • Optymalizacja meta tagówdla pozycjonowania SEO bardzo ważne jest, aby strona posiadała odpowiednio skonfigurowane znaczniki title i meta description. Panel Presta stwarza możliwość ustawiania meta tagów dla podstron kategorii czy produktów, czyli unikalnych, lecz prostych i merytorycznych title i description, tak by użytkownik od razu mógł zorientować się w ofercie naszego sklepu. Podobnie ma się sprawa z meta tagami kategorii. Warto zwrócić uwagę na to, iż optymalizując sklep na PrestaShop, należy pozbyć się problemu ze zduplikowanym opisem kategorii na kolejnych podstronach paginacji, usuwając opis kategorii z parametru title.
  • Implementacja tagów kanonicznych –  konieczność dla skutecznego pozycjonowania PrestaShop. Kanoniczny adres URL to taki, który najlepiej reprezentuje grupę duplikatów strony. Polega to na tym, że znacznik prowadzi roboty Google do podstrony witryny, która powinna zostać zaindeksowana spośród zbioru takich samych. Zapobiega to zakwalifikowaniu naszej strony przez Google jako strony powielającej treści w obrębie własnej witryny, co oznaczałoby obniżenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. 
  • Wyznaczenie struktury nagłówków Hx – znaczniki od H1 do H6 są używane do nadawania hierarchii treści na stronie i można je ustawić w panelu PrestaShop. Znacząco wpływają na pozycjonowanie PrestaShop, ponieważ są weryfikowane przez roboty Google, które dodatkowo mogą lepiej zrozumieć, czego dotyczy witryna. Dzięki nim również sam użytkownik intuicyjnie zorientuje się w strukturze treści na stronie internetowej sklepu. Nagłówki powinny więc zawierać słowa kluczowe. 
  • Ustawienie przekierowań – w PrestaShop przekierowania można wdrożyć na kilka sposobów, np. poprzez edycję pliku .htaccess. na serwerze i otworzenie pliku .htaccess w głównym katalogu CMS PrestaShop. Inny sposób to wykorzystanie dodatkowego modułu, np. URL Cleaner.. 
  • Wygenerowanie mapy witryny – podstawowy element pozycjonowania SEO na PrestaShop. Na podstawie sitemap Google otrzymuje informację na temat tego, jak poruszać się po danej witrynie, na co zwracać uwagę etc. Jednym słowem mapa witryny to dokument xml, zawierający wszystkie adresy URL e-sklepu na Presta, które chcemy, żeby były uwzględnione w indeksowaniu w Google. W obecnej wersji platformy moduł generacji mapy witryny jest w standardzie.
  • Optymalizacja indeksowania – jednym z elementów pozycjonowania PrestaShop jest również  odpowiednie ustawienia pliku robots.txt w celu wykluczenia z indeksowania m.in. strony logowania, koszyka zakupowego, wyników sortowania, filtrowania, wyszukiwania.
  • Optymalizacja szybkości ładowania się strony – pagespeed jest ważny nie tylko dla użytkowników, ale również i botów wyszukiwarek. W panelu sklepów opartych na systemie  PrestaShop optymalizacji dokonuje się w sekcji Wydajność, m.in. włączając cache czy inteligentną kompresją CSS i JS.
  • Konfiguracja bloga – należy przygotować blog na działania content marketingowe, które pozwolą na podnoszenie i utrzymywanie pozycji strony w wyszukiwarce. Blog to świetne narzędzie pozycjonerskie, jak i budujące wizerunek marki sklepu opartego na PrestaShop. Opcji konfiguracji jest wiele – wszystko zależy od indywidualnych potrzeb. Współcześnie blog dla e-commerce to must have.
  • Zastosowanie rich snippets pozwala na przykucie uwagi i zaprezentowanie użytkownikom dodatkowych zalet witryny podczas przeglądania wyników w wyszukiwarce. Jeśli wybrany przez nas szablon nie posiada gotowej funkcjonalności w standardzie, możemy skorzystać z płatnego modułu. 
  • Optymalizacja obrazów jest niezwykle ważna pod kątem nie tylko pozycjonowania, ale i konwersji. PrestaShop oferuje nam możliwość wykorzystania płatnej wtyczki, umożliwiającej kompresję przesłanych zdjęć i ich dostosowanie pod kątem optymalnego czasu wczytywania.

Pozycjonowanie sklepu na PrestaShop – podsumowanie

Wszystko to oraz działania off-site, takie jak: link building czyli pozyskiwanie odnośników do strony sklepu, działania content marketingowe i inne działania z zakresu SXO, składają się na skuteczne pozycjonowanie SEO sklepu na PrestaShop. Korzyści z optymalizacji SEO sklepu na PrestaShop mają bezpośredni wpływ na wyniki finansowe biznesu online. Najważniejsze z nich to: wzrost widoczności, więcej odwiedzin sklepu. Gdy idą wraz z tym działania SXO – również możemy liczyć na wzrost konwersji i wzmocnienie wizerunku marki. 

Jeśli masz sklep oparty na systemie Presta i chcesz osiągnąć lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania Google i pozyskiwać coraz to wartościowszych klientów z ruchu organicznego, zapraszamy do wspólnej współpracy. Sprawdź naszą ofertę optymalizacji SEO dla e-commerce i wspólnie osiągnijmy cele biznesowe Twojego sklepu.