Pozycjonowanie WordPress – praktyczny poradnik

| Martyna Boćko | SEO/SXO

Czy wiesz, że aż 43% właścicieli stron internetowych na całym świecie korzysta z WordPressa? System ten cechuje prostota i niezwykła funkcjonalność, ale jak wiemy, „łatwy” nie zawsze oznacza „dobry”, zwłaszcza w kontekście SEO. Jak radzą sobie strony oparte o ten system w wyszukiwarce Google oraz jak pozycjonować stronę internetową na WordPress? Odpowiadamy w artykule!

Czym jest WordPress?

WordPress to jeden z najpopularniejszych rodzajów CMS (Content Management System), czyli system zarządzania treścią. Jest to platforma, która umożliwia tworzenie i zarządzanie treściami online. Dzięki łatwej obsłudze, ogromnej liczbie dostępnych motywów i wtyczek oraz aktywnej społeczności użytkowników, WordPress stał się niekwestionowanym liderem wśród CMS-ów. Warto również wspomnieć, że WordPress to nie tylko narzędzie do tworzenia blogów, ale także doskonałe rozwiązanie dla sklepów internetowych dzięki integracji z WooCommerce. Dzięki wtyczce WooCommerce, użytkownicy WordPressa mają możliwość łatwego i efektywnego tworzenia i zarządzania sklepem internetowym, bez konieczności korzystania z zewnętrznych platform e-commerce. 

Zobacz również: Jak pozycjonować sklep na platformie WooCommerce

Jak wygląda pozycjonowanie stron internetowych w WordPress?

SEO dla stron internetowych w WordPress nie różni się fundamentalnie od pozycjonowania stron opartych na innych platformach. Wszystkie standardowe techniki SEO, takie jak optymalizacja i tworzenie treści, linkowanie wewnętrzne, pozyskiwanie linków zewnętrznych czy optymalizacje techniczne, mają zastosowanie również tutaj. Co więcej, WordPress oferuje szereg narzędzi, które ułatwiają prowadzenie działań SEO bez konieczności zaawansowanych technicznie aspektów.

Wtyczki, które ułatwią Ci pozycjonowanie strony na WordPressie

Pozycjonowanie strony na WordPressie może być jeszcze bardziej efektywne dzięki odpowiednim wtyczkom. Oto kilka polecanych przez naszą agencję darmowych wtyczek dla WordPress oraz ich krótki opis zastosowania:

Yoast SEO, czyli must have każdego seowca

To jedna z najpopularniejszych wtyczek SEO do WordPressa, która pomaga optymalizować treści pod kątem słów kluczowych, analizuje czytelność tekstu, generuje mapy strony XML, umożliwia łatwą optymalizację meta tagów i wiele więcej.

Szybkie i proste ustawienie przekierowań przy pomocy Redirection

Ta wtyczka pozwala na łatwe zarządzanie przekierowaniami, a także ułatwi Ci monitorowanie błędów 404

Converter for Media służąca przekonwertowaniu grafik na format webP

Ta wtyczka automatycznie konwertuje obrazy na format webP, co przyspiesza ładowanie strony i poprawia jej wydajność.

Easy Table of Contents, dzięki której w prosty sposób utworzysz spis treści w swoich wpisach blogowych

Wtyczka automatycznie tworzy spis treści na podstawie nagłówków w treści artykułu, ułatwiając użytkownikom nawigację. Dodatkowo, w naturalny sposób zyskujesz przestrzeń na zamieszczenie fraz kluczowych we wpisie. Jak to wygląda w praktyce? … Zerknij na początek tego artykułu! 

Lazy Load – Optimize Images, czyli prosta w implementacji funkcja leniwego ładowania

Wtyczka działa na zasadzie „lazy loading” wyświetlając obrazy, filmy oraz elementy iframe na stronie tylko wtedy, gdy są widoczne dla użytkownika. Dzięki jej implementacji, znacznie przyspieszysz ładowanie swojej strony oraz poprawisz doświadczenia użytkowników korzystających z witryny. 

Pozycjonowanie WordPress – dlaczego może być wygodniejsze, niż w przypadku innych CMS-ów?

Pozycjonowanie stron internetowych na WordPressie może być wygodniejsze i łatwiejsze niż w przypadku innych systemów do zarządzania treścią z kilku powodów:

  • Rozwiązanie niemal dla każdego – WordPress to CMS, który sprawdzi się niemal w każdej branży i dla każdej działalności – od blogów po sklepy internetowe. 
  • Duży wybór wtyczek i motywów – ogromna baza darmowych i płatnych wtyczek oraz motywów pozwala na elastyczne dostosowanie strony do własnych potrzeb i preferencji, co ułatwia optymalizację SEO.
  • Intuicyjny interfejs użytkownika – WordPress oferuje prosty i intuicyjny interfejs, który umożliwia łatwe zarządzanie treścią i prowadzenie działań SEO bez konieczności zgłębiania wiedzy programistycznej.
  • Brak konieczności edycji kodu (ale… nie zawsze!) – w przeciwieństwie do innych platform, WordPress nie wymaga specjalistycznej znajomości HTML czy CSS do przeprowadzania podstawowych działań SEO, takich jak optymalizacja meta tagów czy treści.
  • Społeczność WordPress – ogromną siłą WordPressa jest jego społeczność, składająca się z milionów użytkowników na całym świecie. Społeczność ta aktywnie działa na forach dyskusyjnych, tworzy motywy i wtyczki, organizuje wydarzenia branżowe. Dzięki niej można szybko znaleźć pomoc i wsparcie w przypadku problemów z działaniem strony internetowej opartej o ten system. 

Kiedy warto więc zdecydować się na pozycjonowanie na WordPress? 

WordPress jest najlepszym wyborem dla blogów, małych i średnich firm oraz sklepów internetowych, które poszukują łatwego w obsłudze, elastycznego i wszechstronnego narzędzia do pozycjonowania swojej strony internetowej. Dzięki prostocie obsługi i szerokiej gamie dostępnych rozszerzeń, WordPress pozwala szybko i skutecznie budować profesjonalne witryny, dostosowane do różnych potrzeb i wymagań biznesowych. Dodatkowo jest to często jedno z tańszych rozwiązań. 

Optymalizacja SEO strony na WordPressie – wyzwania i ograniczenia

Czy pozycjonowanie stron internetowych w WordPress zawsze jest takie proste? W niektórych przypadkach może ono okazać się wyzwaniem. 

  • Złożoność przy dużych witrynach – choć WordPress jest świetnym rozwiązaniem dla małych i średnich witryn, może napotkać trudności w obsłudze dużych i złożonych serwisów o większej liczbie podstron i zaawansowanych funkcji. W takich przypadkach konieczne może być zastosowanie bardziej zaawansowanych rozwiązań.
  • Bezpieczeństwo – WordPress, jak każdy system, może być podatny na ataki hakerskie, szczególnie jeśli nie dbasz o regularne aktualizowanie używanych wtyczek i motywów. 
  • Zależność od wtyczek i motywów – korzystanie z dużego ekosystemu wtyczek i motywów może sprawić, że witryna stanie się na tyle od nich zależna, że w przypadku ich niekompatybilności lub problemów z obsługą, na stronie mogą pojawić się błędy krytyczne.
  • Brak dedykowanego wsparcia technicznego – WordPress nie oferuje dedykowanej infolinii czy wsparcia technicznego, z którym moglibyśmy skontaktować się w razie problemów czy pytań. Brak tej opcji może być wyzwaniem, zwłaszcza dla osób nieznających dobrze systemu WordPress lub nieposiadających wystarczającej wiedzy technicznej. Chociaż istnieją różne fora internetowe, grupy na portalach społecznościowych, które mogą służyć pomocą i wsparciem, nie zawsze uzyskane informacje czy rozwiązania będą odpowiednie dla konkretnych potrzeb naszej witryny. 
  • Problemy z wydajnością i szybkością systemu – zbyt duża ilość zainstalowanych wtyczek może spowolnić działanie całej strony. Co więcej, kod witryny zbudowanej w WordPressie może nie być zoptymalizowany równie dobrze jak kod stworzony od podstaw przez doświadczonego web developera. 

Kiedy nie warto więc decydować się na pozycjonowanie na WordPress? 

W przypadku dużych korporacyjnych projektów, które wymagają zaawansowanych funkcji, skalowalności i bezpieczeństwa, inne platformy mogą być bardziej odpowiednie. Dodatkowo, jeśli witryna wymaga specjalistycznych funkcji, które nie są obsługiwane przez WordPress lub wymagają indywidualnego podejścia, pozostałe rozwiązania powinieneś zdecydować się na inny system. Co więcej, pomimo łatwej obsługi, WordPress, tak jak każdy inny CMS, nadal wymaga pewnej wiedzy technicznej i umiejętności administracyjnych. Jeśli brakuje Ci takich kompetencji, nadal możesz zdecydować się na pozycjonowanie swojej strony na WordPressie, ale z pomocą odpowiedniej agencji. 

Czy wiesz  że…? 

W Veneo Performance oferujemy profesjonalne usługi SEO, niezależnie od CMS’a, o który oparta jest Twoja strona internetowa. Dzięki gronu wykwalifikowanych specjalistów z branży SEO i IT jesteśmy w stanie skutecznie zadbać o Twoją pozycję w wyszukiwarce internetowej.