Linkbuilding – jak pozyskiwać wartościowe linki?

| Patryk Kipiela | SEO/SXO

Link building to kluczowy element strategii SEO. Jakościowy i rozbudowany profil linkowy domeny to jeden z głównych czynników decydujących o tym, czy nasza strona znajdzie się na topowych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. A jak wiemy, wysokie pozycje w Google przyczyniają się do budowania rozpoznawalności marki, zwiększają konwersję, ruch sprowadzany na stronę, a tym samym bezpośrednio przekładają się na osiąganie celów biznesowych naszego biznesu. Czym dokładnie jest link building, jak pozyskiwać linki zewnętrzne i jakie są najważniejsze czynniki przy ich doborze? Na te pytania i wiele więcej odpowiadamy w artykule!

link building

Co to jest Link Building?

Link building to strategiczny proces pozyskiwania linków zewnętrznych (tzw. backlinków) prowadzących z innych stron internetowych do własnej domeny. Głównym celem link buildingu jest wzmocnienie profilu linkowego strony, co przyczynia się do zwiększenia jej autorytetu w oczach wyszukiwarek. W praktyce backlinki można postrzegać jako „polecenie” innej strony. Im więcej jakościowych „poleceń” strona otrzymuje, tym większe szanse ma na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Linkowanie zewnętrzne a wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to proces tworzenia hiperłączy między podstronami w obrębie tej samej domeny. Linkowanie zewnętrzne natomiast, to proces pozyskiwania linków z zewnętrznych źródeł. Linkowanie zewnętrzne ma na celu przede wszystkim, przekazanie części mocy domeny linkującej. Linkowanie wewnętrzne strukturyzuje witrynę oraz zapewnia przepływ „link juice” po podstronach serwisu. 

Z tego powodu terminy link buildingu oraz linkowania wewnętrznego są ze sobą ściśle związane. Nasza strategia link buildingu najlepsze efekty przyniesie wtedy, gdy zadbamy o odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Jak tego dokonać? Dokładniej ten proces opisaliśmy w naszym obszernym przewodniku: Linkowanie wewnętrzne – czym jest, jakie przynosi korzyści i jaką strategię obrać?

Dlaczego linkowanie zewnętrzne jest tak ważne?

Linkowanie zewnętrzne jest naturalnym poleceniem naszej domeny przez inną stronę. Takie polecenie w oczach Google ma tym większe znaczenie, im wyższy autorytet ma domena polecająca. Czym więcej jakościowych poleceń, tym bardziej znacząca w oczach Google będzie nasza witryna, a tym samym na tym wyższe pozycje będziemy mogli liczyć.

W skrócie – głównym celem linkowania zewnętrznego jest zwiększanie autorytetu naszej domeny, co bezpośrednio przekłada się na wysokie frazy w wynikach wyszukiwania Google. 

W bardziej konkurencyjnych branżach przemyślana strategia link buildingowa oraz jakościowy profil linkowy może być jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, na jakich pozycjach w wynikach wyszukiwania się znajdziemy i czy uda nam się wyprzedzić konkurencję.

Jak i gdzie pozyskiwać linki zwrotne?

Pozyskiwanie linków zwrotnych to jedno z najbardziej fundamentalnych działań w strategii SEO, mające na celu nie tylko poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale również zwiększenie jej widoczności i autorytetu w Internecie. Dzięki różnorodnym metodom budowania profilu linkowego możemy efektywnie wpływać na widoczność naszego serwisu w Internecie. Kluczowe w tym procesie jest jednak nie tylko ilość pozyskiwanych linków, ale przede wszystkim ich jakość. 

Outreach

Outreach, czyli bezpośredni kontakt z właścicielami stron, blogerami czy redaktorami portali, może być jednym z najlepszych, ale zarazem najtrudniejszych sposobów na pozyskiwanie wartościowych linków. Proces ten polega na identyfikacji stron o podobnej lub uzupełniającej tematyce i zaoferowaniu im wartości dodanej w zamian za umieszczenie linku zwrotnego do naszej domeny. 

Może to być na przykład propozycja artykułu gościnnego (guest post) – piszemy artykuł ekspercki w zamian za link do naszej domeny. Może to być również tzw. strategia broken link building, czyli szukamy nieaktywnych już linków zewnętrznych w sieci i próbujemy przekonać właścicieli stron do podmiany niedziałających linków na alternatywne linki do naszej domeny. W outreachu ogranicza nas tak naprawdę jedynie nasza wyobraźnia. Jest to również jeden z bezpieczniejszych sposobów na link building.

Artykuły sponsorowane

Kolejną metodą są artykuły sponsorowane, publikowane na zewnętrznych stronach internetowych. Tego typu treści są płatne, ale dają możliwość precyzyjnego dostosowania komunikatu i zamieszczenia linku w atrakcyjnym kontekście. Do publikacji tego typu treści pomocą służą serwisy zrzeszające właścicieli stron i blogów, takie jak np. whitepress czy linkhouse. Artykuły sponsorowane pozwalają zaoszczędzić czas, a jednocześnie dają możliwość pozyskania wielu wartościowych linków zwrotnych. Nie jest to jednak metoda pozbawiona wad. Tak – w ten sposób możemy pozyskiwać wartościowe linki. żeby to zrobić musimy jednak w umiejętny sposób „przekopać się” przez szereg tych mniej wartościowych domen.

PBNy

Choć kontrowersyjne i ryzykowne ze względu na potencjalne naruszenie wytycznych Google, niektórzy decydują się na budowanie lub korzystanie z PBN (Private Blog Networks), inaczej zaplecz SEO – sieci prywatnych blogów stworzonych specjalnie do generowania linków zewnętrznych. Mimo że PBNy lata świetności mają już za sobą, w ostatnim czasie wracają do łask SEOwców. Z nowymi możliwościami, jakie daje nam AI, coś, co było jednym z głównych problemów PBNów, czyli czasochłonne i kosztowne tworzenie treści dla dziesiątki blogów stało się znacznie prostsze. Nadal jest to czasochłonne przedsięwzięcie, jednak zdecydowanie się na własną sieć PBNów, rozwijanie ich z rozwagą, może w znaczny sposób wzmocnić profil linkowy naszej domeny lub domen. 

Współpraca z mediami

Uzyskanie wzmianki w uznanych mediach branżowych lub ogólnoinformacyjnych jest nie tylko prestiżowe, ale także bardzo korzystne z punktu widzenia budowania profilu linkowego. Współpraca ta może przybierać różne formy, od przesyłania komunikatów prasowych, przez udział w wywiadach, po partnerstwa contentowe. Aby móc tego dokonać niemalże, że zawsze konieczna będzie silna marka własna. Takie linki są jednak często jednymi z najlepszych, jakie możemy pozyskać.

Marketing szeptany

Rozpowszechnianie informacji o naszej stronie w sposób nieformalny, poprzez fora internetowe, grupy dyskusyjne czy komentarze, to esencja marketingu szeptanego. Choć ta metoda wymaga subtelności i umiaru, aby nie zostać odebranym jako spam, jest ciekawym urozmaiceniem naszego profilu linkowego. Nie powinno być to główne źródło pozyskiwania linków zwrotnych do naszej domeny, warto uwzględnić je jednak w naszej strategii linkowania zewnętrznego.

Sponsoring

Sponsoring wydarzeń, projektów, konkursów czy publikacji online może być świetnym sposobem na zdobycie linków zewnętrznych. W zamian za wsparcie finansowe organizatorzy zwykle oferują umieszczenie logo sponsora wraz z linkiem na swojej stronie.

Recenzje

Zachęcanie użytkowników, influencerów lub branżowych ekspertów do testowania produktów lub usług i publikowania recenzji na swoich stronach lub w mediach społecznościowych to kolejna skuteczna metoda. Ważne, aby recenzje były autentyczne i pochodziły od osób o ugruntowanej reputacji.

Linki naturalne

Aby je pozyskać, kluczowe jest tworzenie wysokiej jakości, unikalnego contentu, który będzie naturalnie przyciągał uwagę i zachęcał do udostępnienia. Mogą to być różnego rodzaju badania, ankiety społeczne czy infografiki. Wszystko, co kreatywne i nowatorskie na pewno przyciągnie uwagę odbiorców oraz innych właścicieli serwisów. 

Katalogi SEO

Katalogi SEO to specjalistyczne strony internetowe, których głównym zadaniem jest gromadzenie linków do różnorodnych witryn, podzielonych zazwyczaj na kategorie tematyczne. Ich pierwotnym celem było ułatwienie użytkownikom odnajdywania interesujących ich stron internetowych, jeszcze przed tym, jak wyszukiwarki internetowe stały się tak zaawansowane jak obecnie. Dzisiaj linki zwrotne z takich stron, nie mają dużego znaczenia w kontekście budowania silnego profilu linku, mogą mieć jednak zastosowanie w bardziej niszowych branżach lub dla firm regionalnych.

Najważniejsze czynniki przy doborze domeny linkującej

  • Tematyka domeny – Przede wszystkim powinniśmy zadbać o to, aby domena, z której chcemy pozyskać linki zwrotne, była powiązana tematycznie z naszą stroną. Linki ze stron powiązanych tematycznie będą bardziej wartościowe zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów Google.
  • Autorytet domeny – Autorytet domeny (Domain Authority) jest miarą wiarygodności i siły strony w internecie. Linki ze stron o wysokim autorytecie są bardziej wartościowe, ponieważ przekazują więcej „siły” do linkowanej strony.
  • Typ linku – Linki „dofollow” przekazują autorytet strony i są bardziej wartościowe z perspektywy SEO. Linki „nofollow”, choć mniej efektywne, również mogą być użyteczne, przynosząc ruch na stronę i budując jej rozpoznawalność.
  • Anchor text – Anchor text powinien być naturalny i związany z kontekstem linku. Nadmierne korzystanie z anchorów „exact match” może wyglądać nienaturalnie i negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie. Ważny jest odpowiedni balans pomiędzy różnego rodzaju anchorami. 
  • Ilość linków wychodzących do linków przychodzących domeny – Im więcej linków wychodzących w stosunku do linków przychodzących danej domeny, tym mniejszą „siłę” będą miały linki.
  • Bezpieczeństwo witryny – Zadbaj o to, aby witryny, z której pozyskujesz link posiadała certyfikat SSL.

Potrzebujesz pomocy ze zbudowaniem widoczności swojego biznesu w Internecie?

Budowanie silnego profilu linku jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych dla naszej witryny, a jednocześnie jednym z najtrudniejszych, najbardziej czasochłonnych i kosztownych działań pozycjonujących. Jeśli chcemy osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google, nie może zapomnieć o tak istotnej kwestii, jaką jest link building. Nie pozostawiaj profilu linkowego swojej domeny przypadkowi. Sprawdź naszą ofertę pozycjonowania SXO i wspólnie osiągajmy najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. W procesie budowania skutecznej strategii link buildingu kluczowe jest podejście indywidualne, dostosowane do specyfiki branży oraz celów biznesowych. W tym przypadku Veneo Performance nie ma sobie równych.