Pozycjonowanie Magento – praktyczny poradnik
| Joanna Korczyk | SEO/SXOMagento to jedna z najpopularniejszych platform dla e-commerce, pozwalająca na stworzenie sklepu internetowego i zarządzanie treścią. Jest rozwiązaniem uniwersalnym, lecz zaawansowanym, dlatego chętnie korzystają z niego średnie oraz duże sklepy internetowe. Czy warto postawić witrynę sklepu i pozycjonowanie sklepu na Magento? Odpowiadamy w artykule!
Spis treści:
Dlaczego Magento to dobry wybór?
CMS Magento pozwala nie tylko na łatwe dodawanie produktów oraz prowadzenie sprzedaży. Jest dobrze skalowalny, posiada zaawansowane możliwości integracji, zarządzania magazynem i przy odpowiedniej optymalizacji – możliwości obsługi do 500 tys. produktów. Ponadto Magento oferuje opcję stworzenia dedykowanej aplikacji sklepu. Nic dziwnego, że korzystają z niego takie marki jak Castorama, Super-Pharm czy Fox News. W przypadku e-commerce optymalizacja platformy Magento pozwala również na wdrożenie wielu wersji językowych oraz obsługę różnych walut.
Czy Magento jest trudne w obsłudze?
Magento może wydawać się trudne w obsłudze, zwłaszcza na początku, ze względu na swoją złożoność i zaawansowane funkcje. Oprogramowanie to oferuje szerokie możliwości i wiele nowoczesnych funkcjonalności, co czyni je bardzo rozbudowaną platformą. Efektywne wykorzystanie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu pozycjonowania. Mimo to, inwestycja w SEO dla sklepu opartego na Magento jest opłacalna, ponieważ strony stworzone na tym systemie zarządzania treścią często osiągają wysokie wyniki pod względem ruchu.
Czy Magento jest darmowe?
Platforma Magento dostępna jest w dwóch wersjach: darmowej Open Source oraz płatnej Adobe Commerce. Jak można się spodziewać, płatna wersja oferuje bardziej zaawansowane funkcje w porównaniu z darmową opcją open-source. Jeżeli chodzi o cenę Adobe Commerce, to jest ona zależna od dochodu. Ceny zazwyczaj zaczynają się od kilkunastu tysięcy dolarów w skali roku i mogą być większe. Darmowa wersja sprawdzi się dla średnich i dużych sklepów internetowych, a z kolei płatna wersja będzie odpowiednia dla dużych e-commerców działających na wielu rynkach.
Optymalizacja SEO sklepu na Magento
Magento, jako jedna z wiodących platform e-commerce, oferuje liczne korzyści w zakresie SEO, które pomagają sklepom internetowym osiągać lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania. Dzięki Magento, właściciele sklepów mogą łatwo dodawać unikalne opisy produktów i blogi, co zwiększa szanse na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Ponadto, Magento oferuje narzędzia do poprawy szybkości ładowania strony, takie jak cache’owanie i kompresja obrazów, co pozytywnie wpływa na doświadczenia użytkowników i rankingi SEO. Korzystanie z Magento pozwala więc na efektywną optymalizację SEO, co przekłada się na większą widoczność, ruch i sprzedaż w sklepie internetowy.
Kiedy warto zainteresować się pozycjonowaniem sklepu internetowego na Magento?
Oczywiście już na etapie, zanim w ogóle zdecydujemy się na ten system. Jeśli jednak posiadamy wdrożone na Magento rozwiązanie, a poziom ruchu organicznego nas nie satysfakcjonuje, następuje spadek przychodów ze sprzedaży internetowej albo biznes rozwija się wolniej, niż zakładaliśmy, a przy tym non stop obserwujemy sklepy konkurencji na wyższych pozycjach w wyszukiwarkach – trzeba zacząć działać! Pozycjonowanie sklepu na Magento należy rozpocząć od przeprowadzenia audytu, o którym więcej informacji znajdziecie na końcu naszego poradnika.
Czy Magento wymaga umiejętności programowania?
Podstawowa wersja Magento domyślnie posiada funkcjonalności, które pozwalają pozycjonerom zwiększyć widoczność sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu w wielu przypadkach konfiguracja SEO Magento może odbyć się bez bezpośrednich zmian w kodzie. W systemie Magento jesteśmy w stanie zoptymalizować takie parametry jak: meta titles, meta descriptions, przyjazne URL-e, ustawienia przekierowań, sitemapę, tagi canonical, nagłówki H1, H2, H3 itd., tagi <strong>, atrybuty nofollow, alty. Jeśli potrzebujemy dodatkowych funkcjonalności, mamy możliwość zainstalowania dodatkowych modułów, zarówno darmowych, jak i płatnych. Wszystko zależy od charakteru i potrzeb e-commerce’u.
Zalety pozycjonowanie sklepu na Magento
Magento to platforma, która w swoim arsenale posiada wiele użytecznych funkcji, dzięki którym praca nad stroną jest niebotycznie łatwiejsza. Do najważniejszych zalet Magento w kontekście pozycjonowania możemy zaliczyć:
- Przyjazne URL-e – Magento tworzy adresy URL produktów w sposób automatyczny, bazując na wprowadzonych kodach SKU. Dla wyższych wyników w wyszukiwarce Google warto zoptymalizować adresy URL dla podstron produktów oraz każdych innych podstron. Możliwa jest instalacja modułu automatycznie generującego przyjazne pozycjonowaniu adresy URL.
- Optymalizacja meta tagów – CMS Magento umożliwia ustawianie meta tagów dla produktów, kategorii produktów czy strony głównej. W przypadku produktów możliwe jest ustawienie reguł, umożliwiających automatyczne, lecz indywidualne, dla każdego produktu, generowanie unikalnych title i description.
- Wdrożenie tagów kanonicznych – Magento pozwala na ustawienie kanonicznych adresów URL dla kategorii asortymentu i poszczególnych produktów.
- Mapa witryny – podstawa podstaw, czyli sitemapa – konieczna, by boty wyszukiwarki mogły poprawnie indeksować dany sklep online. Magento umożliwia edycję sitemapy witryny w zakładce Sklepy w panelu administracyjnym.
- Optymalizacja indeksowania – edycję pliku robots.txt Magento umożliwia bezpośrednio z poziomu panelu administracyjnego. Pozwala to na łatwe wykluczenie z indeksowania przez roboty wyszukiwarek podstron, których nie chcemy indeksować takich jak np. podstronę logowania czy podstronę wyników wyszukiwania.
- Wersja responsywna – system Magento udostępnia wiele przyjaznych urządzeniom mobilnym szablonów, dlatego sprawdza się przy tworzeniu projektów sklepów na czasie, czyli projektów responsywnych. To konieczność w obecnych czasach, ponieważ boty wyszukiwarek punktują sklepy również za ich wygląd i użyteczność z poziomu mobile. Nie mówiąc o tym, że robienie zakupów za pomocą smartfona jest już normą.
- Przekierowania – Magento umożliwia zarządzanie przekierowaniami w panelu z poziomu Sklepy > Ustawienia. To bardzo ważna funkcjonalność, ponieważ dzięki niej, przenosząc sklep na nową wersję, zachowasz efekty, na które ciężko pracują specjaliści od SEO przez lata.
Jakie inne kwestie techniczne są jeszcze ważne przy pozycjonowaniu sklepu na Magento?
Bardzo ważną kwestią jest page speed, czyli optymalizacja szybkości naszego e-commerce. Warto wybrać wydajny serwer, postawić na optymalizację obrazów, ograniczyć nieużywany JavaScript, skorzystać z innych rozwiązań np. Varnish lub Redis. Konieczna jest też rozszerzona analityka – pozycjonowanie Magento wymaga najlepszej analityki, tak by na bieżąco śledzić postępy prowadzonych działań. Pomocny będzie w tym moduł Google Analytics Enhanced Ecommerce.
Oczywiście na pozycję sklepu opartego na Magento w SERP-ach (ang. Search Engine Result Page) składają się również inne działania niż optymalizacja treści i techniczna w panelu Magento. Działania off-site to m.in. link building czyli pozyskiwanie odnośników do strony sklepu oraz content marketing poza witryną sklepu.
Audyt SXO
Aby stworzyć strategię SEO czy SXO dla sklepu na Magento, konieczne jest przeprowadzenie audytu profilu linków, treści, analizy słów kluczowych, analizy ruchu i audytu konkurencji oraz oczywiście audytu technicznego polegającego na weryfikacji: poprawności kodu, struktury strony oraz zidentyfikowaniu najważniejszych błędów w celu określenia sposoby ich eliminacji. Wyniki audytu pozwolą na stworzenie strategii SEO lub SXO, w wyniku której podjęte zostaną działania optymalizacyjne, wybór modułów i rozszerzeń dla Magento, które pomogą w pozycjonowaniu witryny oraz poprawie jej funkcjonalności (np. Super Easy SEO, Magento 2 SEO Suite Ultimate Extension, Layered Navigation, Magefan Magento 2 Blog Extension, Rich Snippets Tekst), a także działania z zakresu linkowania zewnętrznego i pozyskiwania wartościowych linków oraz marketingu treści. Celem jest zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie SEO sklepu Magento – podsumowanie
Pozycjonowanie Magento to długotrwały proces, który przyniesie jednak realne korzyści w postaci wzrostu ruchu z wyszukiwarek oraz, w przypadku działań SXO, z pewnością również przełoży się na konwersje w postaci sprzedaży.
Jeżeli po przeczytaniu naszego poradnika, nadal się obawiasz czy poradzisz sobie sam z pozycjonowaniem swojego sklepu, lepiej nie ryzykuj albowiem niewłaściwe działania mogą przynieść negatywne skutki dla twojego sklepu. W Veneo Performance oferujemy profesjonalne usługi SEO, niezależnie od platformy, na której oparta jest Twoja strona internetowa. Dzięki gronu wykwalifikowanych specjalistów z branży SEO i IT jesteśmy w stanie skutecznie zadbać o Twój sklep internetowy i wznieść go na wyżyny wyników wyszukiwania!