Jak wykorzystać pozycjonowanie lokalne dla swojego biznesu?
| Tomasz Sołtys | SEO/SXOPozycjonowanie lokalne (inaczej SEO lokalne) to działania SEO, których celem jest podniesienie pozycji strony internetowej dla fraz kluczowych odnoszących się do konkretnego regionu, najczęściej miasta. W przypadku pozycjonowania lokalnego możemy mówić o pozycjonowaniu lokalnym strony w wyszukiwarce Google lub wizytówki firmy w Mapach Google.
Spis treści:
Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
Skuteczne pozycjonowanie lokalne należałoby rozpocząć od przeprowadzenia kompleksowego audytu SEO strony internetowej. Audyt SEO pozwoli ocenić parametry techniczne witryny oraz zidentyfikować ewentualne błędy, które następnie można optymalizować. Audyt ujawni obszary do poprawy i będzie fundamentem do stworzenia efektywnej strategii pozycjonowania lokalnego.
Kolejnym etapem pozycjonowania lokalnego powinien być dobór słów kluczowych. To słowa, na które strona będzie się pojawiać w wyszukiwarce Google czy Mapach Google, muszą zatem ściśle odzwierciedlać ofertę danej firmy (strony internetowej). Ponadto, frazy kluczowe trzeba tak wybrać, aby poza związkiem z danym biznesem były również ściśle związane z konkretnym miastem czy regionem. Przykładem takiej frazy lokalnej może być „mechanik Kraków”.
Wyniki organiczne dla frazy lokalnej „mechanik Kraków”.
Wyniki z Map Google dla frazy lokalnej „mechanik Kraków”
Dobrze wybrane słowa kluczowe sprawią, że użytkownik z łatwością odszuka daną stronę internetową, co przełoży się na ruch z wyszukiwarki Google. Dobrze w tym miejscu zaznaczyć, że część firm ma wiele placówek w różnych miejscowościach. W takiej sytuacji należy dokonać właściwej optymalizacji polegającej na przygotowaniu dedykowanych podstron dla danego regionu.
Najlepiej, żeby każda miejscowość miała odpowiadającą jej podstronę. Dzięki takiemu podejściu zyskujemy w dwóch obszarach. Po pierwsze, pozycjonowanie lokalne będzie skuteczniejsze. Po drugie, użytkownik, który szuka jakiejś usługi lokalnie od razu trafi na podstronę oferty dedykowaną dla tej lokalizacji. Omawiamy schemat podstron powinien wyglądać przykładowo tak:
- domena.pl/krakow – dla usług świadczonych w Krakowie
- domena.pl/poznan – dla klientów z Poznania
- domena.pl/wroclaw – dla oferty skierowanej na Wrocław
Jeżeli dana firma działa tylko w jednym mieście zwykle optymalizuje się stronę główną serwisu. W niektórych przypadkach można się jednak pokusić o stworzenie dedykowanych podstron dla dzielnic. Przykładowo dla domeny hydraulika oferującego usługi dla Krakowa można stworzyć podział:
- domena.pl/nowa-huta
- domena.pl/krowodrza
- domena.pl/bronowice
Przedstawione techniki pozycjonowania lokalnego są oczywiście przykładowe. Dobrze mieć na uwadze, że każda firma wymaga indywidualnej strategii, tak by osiągnąć jak najlepsze wyniki w Google.
Pozycjonowanie lokalne a personalizacja wyników wyszukiwania
Algorytm wyszukiwania Google dostosowuje prezentowane wyniki do indywidualnych potrzeb użytkowników, uwzględniając ich lokalizację. To oznacza, że osoby z różnych miejsc, na przykład z Krakowa i Wrocławia, mogą otrzymać różne wyniki dla tej samej frazy wyszukiwanej w Google. Wyniki nie są identyczne dla wszystkich, ponieważ wyszukiwarka personalizuje je, co jest szczególnie przydatne przy poszukiwaniu lokalnych usług, jak restauracji czy fryzjerów.
Biorąc pod uwagę, że podczas wyszukiwania lokalnego znaczenie ma geolokalizacja, w kontekście SEO lokalnego, ważne jest nie tylko optymalizowanie strony internetowej, ale również profilu w Google Moja Firma. Prawidłowo ustawiona wizytówka w Google Moja Firma, prezentująca dane kontaktowe i link do strony, wraz z mapą i wskazówkami dojazdu, jest kluczowa dla efektywnego pozyskiwania klientów w ramach lokalnego SEO.
Spersonalizowane wyniki na podstawie geolokalizacji.
Jeżeli urządzenie użytkownika ma włączoną opcję udostępniania geolokalizacji, wyszukiwarka Google potrafi pokazać wyniki ukazujące firmy funkcjonujące w okolicy urządzenia użytkownika. Dlatego nawet w przypadku niedopisania miejscowości do zapytania Google będzie w stanie ją określić i wyświetlić wyniki lokalne – np. do takiego zapytania jak „fryzjer”.
Optymalizacja strony pod lokalne SEO
Lokalne SEO różni się od ogólnego pozycjonowania stron internetowych. Kluczową różnicą jest grupa docelowa, którą są klienci poszukujący usług czy produktów w najbliższej okolicy, oraz ci, którzy chcą znaleźć ofertę firm w określonym regionie. Dostosowując wyniki wyszukiwania do tych użytkowników, skupiamy się na konkretnych aspektach optymalizacji. Zatem, na które elementy optymalizacji trzeba zwrócić szczególną uwagę przy lokalnym SEO?
Dane strukturalne a pozycjonowanie lokalne
Optymalizacja strony pod pozycjonowanie lokalne powinna opierać się o wykorzystanie znaczników schema. Dane strukturalne pozwalają opisać poszczególne elementy strony. W przypadku lokalnego SEO najważniejsze będzie wskazanie adresu firmy, określenie rodzaju wykonywanej działalności, czy godzin otwarcia działalności. Elementy rozszerzone mogą być wdrożone na 3 sposoby:
- JSON-LD – fragment kodu wklejany w sekcji <head> strony,
- RDF – rozszerzenie tagów HTML5,
- Microdata – dodanie odpowiednich znaczników bezpośrednio w tagach HTML.
Przy prowadzeniu lokalnego SEO należy zapoznać się z schema dla lokalnych biznesów.
Inne istotne elementy optymalizacji pod lokalne SEO
By pozycjonowanie lokalne było skuteczne trzeba również zadbać o nasycenie strony lokalnymi słowami kluczowymi. Mowa przede wszystkim o takich elementach strony jak znacznik title, nagłówki czy treści. Ponadto musimy zadbać o podobne aspekty jak przy ogólnym pozycjonowaniu. Przede wszystkim należy zadbać o szybkość wczytywania strony – istotne jest maksymalne skrócenie ładowania witryny. W sytuacji gdy nasza strona ładuje się zbyt długo ciężko będzie o wysokie pozycje w Google. Kolejny aspekty, na które należy zwrócić uwagę to responsywność. Tak by nasza strona była przyjazna użytkownikom urządzeń mobilnych.
Mapy Google (Google Moja Firma) a pozycjonowanie lokalne
Do skutecznego pozycjonowania lokalnego konieczne jest założenie i prawidłowa konfiguracja Google Moja Firma. GMF to darmowe narzędzie, dzięki któremu Twoja firma pojawi się w wyszukiwaniach w Mapach Google.
Profil firmy w Google Moja Firma.
W tym celu należy również odpowiednio zoptymalizować wizytówkę Google, która powinna zawierać nazwę firmy, dokładny adres firmy, opis, godziny otwarcia, kategorię, numer telefonu, adres URL, zdjęcia i opinie. Uzupełnienie tych wszystkich informacje sprawi, że nasza firma będzie bardziej wiarygodna dla Google, dzięki czemu będzie bardziej eksponowana w wynikach z Mapa Google w wynikach organicznych.
Pozytywne opinie mają znaczenie dla lokalnego SEO
Google wyświetlając lokalne wyniki wyszukiwania bierze pod uwagę odległość, ale nie tylko. Ważna jest również trafność firmy i jej oceny oraz opinie. Dlatego nawet w sytuacji, gdy nasza firma jest nieco dalej, ale ma lepszy profil w Google jest szansa, że to właśnie ona zostanie wyświetlona. Warto zatem dbać o dobre opinie w Google Moja Firma – w tym celu można zachęcać klientów prosząc ich o wystawienie recenzji naszej działalności.
Zgodność danych teleadresowych
Należy zawsze dbać by informacja o adresie, telefonie czy godzinach pracy były aktualne. W przeciwnym razie możemy mieć problem z negatywnymi opiniami. Klienci chcą być zawsze dobrze poinformowani choćby o godzinach otwarcia. Tak by nie przyjechać do jakiejś firmy na marne, kiedy ta jest już zamknięta.
Wizytówki NAP – pozyskuj linki lokalne
Wizytówki NAP (ang. Name, Address, Phone) to specjalne strony internetowe służące do gromadzenia danych o przedsiębiorstwach. Są one często określane mianem katalogów, czy katalogów firm, lecz różnią się od tych, które były popularne w przeszłości w branży SEO, oferując wyższą jakość i autorytet. Strony internetowe lokalnych usługodawców mogą wykorzystywać wizytówki NAP do przyciągania ruchu i klientów. Dodawanie informacji do tych katalogów jest skutecznym sposobem na lokalne pozycjonowanie. Jest to metoda prosta, ale efektywna, pozwalająca firmie na korzystanie z autorytetu zewnętrznych witryn, co może przekładać się na zwiększenie ruchu z linków. Katalogi NAP mogą także przyciągać nowych klientów, nawet jeśli ruch na głównej stronie firmy się nie zwiększy, ponieważ użytkownicy mogą tam znaleźć potrzebne informacje, takie jak adres czy numer telefonu, i skorzystać z oferowanych usług. Ważne jest, aby podczas dodawania informacji do różnych wizytówek NAP na różnych stronach, zawsze podawać spójne dane.
Korzystanie z Wizytówek NAP i katalogów firm jest dobrym sposobem na pozyskiwania linków lokalnych. Takie katalogi poza pozostawianiem danych adresowych najczęściej umożliwiają pozostawienia linka do firmowej strony. Najbardziej znanymi katalogami firm (czy inaczej wizytówkami NAP) są: panaramafirm.pl, yellowpages.pl, targeo.pl, cylex-polska.pl czy bazafirm.org.
Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to skuteczna metoda działań dla wszystkich firm oferujących usługi lokalne. W pierwszej kolejności będą to zakłady usługowe, które mają fizyczne biura/placówki oraz strony www będące firmową wizytówką. Jakie zatem konkretnie firmy najbardziej skorzystają na pozycjonowaniu lokalnym? Takie jak: mechanicy, fryzjerzy, restauracje, kwiaciarnie, salony piękności, firmy budowlane, zakłady SPA, dentyści czy inne kliniki zdrowotne, branżowe sklepy działające w danym regionie.