Pozycjonowanie branży odzieżowej
| Joanna Korczyk | SEO/SXOJedną z najpopularniejszych branż w e-commerce, jest branża fashion. Odzież kupujemy przez Internet masowo, dlatego konieczne jest, by zadbać o wysoką pozycję sklepu z modą w Google. Dowiedz się, jak można działać i osiągać sukces, nie będąc potężną sieciówką.
Spis treści:
Wg raportu „E-commerce w Polsce 2023” odzież, dodatki i akcesoria przez Internet kupuje 86% kobiet i 73% mężczyzn.
Dlaczego kupujemy ubrania w sklepach internetowych?
Przede wszystkim to wygodne. Możemy na spokojnie przyjrzeć się produktowi dzięki dobrej jakości zdjęciom, które pozwalają nam dojrzeć detale, na które niekoniecznie zwrócilibyśmy uwagę na żywo, w sklepie stacjonarnym. Z opisów produktów dowiemy się więcej niż oglądając produkt w sklepie stacjonarnym.
W dodatku widzimy szałowe ciuchy w zjawiskowych stylizacjach, na atrakcyjnych modelkach, co dodaje nam wyobrażenia na temat tego, jak możemy się czuć, wkładając na siebie dany element garderoby. W wyniku współdziałania zmysłu wzroku i naszej własnej wyobraźni odbieramy benefity emocjonalne, które zaplanowała dla nas marka w procesie kreowania swojego wizerunku. Są zazwyczaj bardzo atrakcyjne i przekonujące.
Możemy również sprawdzić rozmiarówkę, która jest bardzo dokładna i pozwala na precyzyjne dopasowanie elementu garderoby do naszej sylwetki.
Opcje płatności są szybkie i dogodne dla każdego, powszechne stają się zakupy z płatnościami odroczonymi (kup teraz, zapłać później).
Termin dostawy jest szybki i za dwa dni możemy odebrać już zamówione produkty w paczkomacie lub jeszcze szybciej w sklepie stacjonarnym. Możemy otrzymać też zakupy prosto do domu. Niektóre e-sklepy postawiły na q-commerce i oferują ekspresową wysyłkę lub nawet dostawę tego samego dnia. Chcemy z jakiegoś powodu zwrócić towar? Nie ma problemu, możemy to zrobić za darmo w sieciowym salonie sprzedaży albo wysyłkowo, łatwo i szybko, używając etykiety zwrotu i formularza zwrotu. Jedyne, co musimy zrobić, to pofatygować się osobiście do paczkomatu, albo zamówić kuriera.
Wszystkie te udogodnienia sprawiają, że lubimy kupować ubrania online.
Od kiedy kupujemy odzież w Internecie?
Wielkim boom, jeśli chodzi o kupowanie odzieży online, było pojawienie się na rynku Zalando, który od 2012 roku wiedzie prym wśród e-commerce’ów z modą. Popularne są też Answear, AboutYou, eobuwie, CCC. Obecnie właściwie wszystkie popularne sieciówki mają e-commerce, wspomnieć choćby: Reserved, Mango, Zara, H&M.
Pozycjonowanie branży odzieżowej
Kluczem do tego, by klient trafił na stronę internetową twojego sklepu, jest albo mocny brand albo umiejętne pozycjonowanie.
W pierwszym przypadku (mamy tu na myśli marki z Top of Mind), użytkownicy wpisują nazwę marki lub URL witryny, mamy tu więc do czynienia ze źródłem direct, czyli bezpośrednimi wejściami na stronę sklepu online. Mogą też wpisywać nazwę brandu w wyszukiwarkę Google. Oczywiście wejścia na stronę odbywają się również z social mediów, newsletterów, reklam display, w tym reklam w wyszukiwarce.
W drugim przypadku, gdy nie mamy do czynienia z popularną sieciówką, ale lokalnym, polskim lecz rozbudowanym e-commerce’em, takim jak np sklep z modą damską MagMac lub sklepem z turystyczną odzieżą termiczną Brubeck, ruch i konwersje zapewniają w dużej mierze działania SXO, w tym ruch z kanałów zewnętrznych.
Nasuwa się pytanie – czy duży, ale lokalny e-sklep lub mało znany e-commerce ma szansę na zysk w dobie korporacyjnych gigantów i znanych sieciówek? Odpowiedź brzmi – ma! O tym dalej w artykule.
Pozycjonowanie sklepu z branży odzieżowej w dużej mierze opiera się o słowa kluczowe nawiązujące do sprzedawanego asortymentu. Dzięki takim działaniom e-sklep odwiedzany jest przez klientów realnie zainteresowanych zakupem konkretnych produktów. Oczywiście należy dokonać gruntownej analizy konkurencji. W ten sposób buduje się widoczność serwisu w wyszukiwarce. Na kompleksowe pozycjonowanie w branży odzieżowej, składają się następujące działania:
- optymalizacja techniczna – algorytm Google promuje strony dobrze zaprojektowane, przyjazne dla użytkowników, bez błędów, o szybkim czasie ładowania, responsywne. Pozycjonowanie e-commerce’u z odzieżą należy więc rozpocząć od audytu oraz optymalizacji technicznej serwisu
- dobór fraz kluczowych – powinny one być zawsze aktualne w stosunku do asortymentu oferowanego przez sklep online oraz sezonowości branży. Warto postawić na dużą liczbę fraz kluczowych, ze względu na ewentualne zmiany algorytmów Google. Frazy kluczowe zamieszcza się w opisach produktów, kategorii, tekstach blogowych, nagłówkach, znacznikach title i description. W tej mocno konkurencyjnej branży warto też postawić na na frazy long tail, ponieważ często wejścia na takie frazy kończą się konwersją użytkownika
- content marketing – jeśli chodzi o używanie fraz kluczowych w treściach content marketingowych i tworzenie tego typu treści, należy wplatać je naturalnie, nie myśląc o robotach indeksujących wyszukiwarkę, ale o użytkowniku. Trzeba pamiętać o nagłówkach oddzielających akapity
- link building – pozyskiwanie linków zewnętrznych kierujących do witryny e-commerce’u to istotny element SXO i SEO dla firmy z branży fashion, ponieważ algorytm Google traktuje je jako pewnego rodzaju rekomendacje, co skutkuje wzrostem widoczności witryny
- optymalizacja obrazów – ważny jest dobór zdjęć oraz ich techniczne przygotowanie: odpowiedni format grafiki, kompresja oraz alty, czyli teksty alternatywne.
Pozycjonowanie branży odzieżowej według Veneo
Podczas wielu lat działalności obsługiwaliśmy kilka marek z branży fashion, zapewniając im konwersje zarówno poprzez regularne działania pozycjonujące, jak i przez prowadzenie kampanii płatnych. Na potrzeby tego artykułu skupimy się na dwóch sklepach: MagMac i Brubeck oraz przedstawieniu świetnych rezultatów, jakie przyniosły sklepom podejmowane przez nas działania SEO.
Pozycjonowanie branży odzieżowej – Magmac
MagMac to polski e-commerce z odzieżą dla kobiet, których wyobraźnią silnie zawładnęły influencerki oraz celebrytki. Kobiet, które kupują impulsywnie i potrafią zdecydować się sukienkę czy bluzkę w uniwersalnym rozmiarze. To tzw. fast fashion, biznes oferujący szeroki asortyment i regularne nowości, w stosunkowo niskich cenach. W segmencie tego typu e-sklepów w Polsce panuje duża konkurencja.
Dla Magmac prowadziliśmy zarówno działania pozycjonujące, jak i performancowe. W obu obszarach osiągnęliśmy znaczne sukcesy. Za działania performancowe dla Magmac zdobyliśmy nominację do prestiżowej nagrody Performance Marketing Diamonds CEE 2021. Natomiast podczas szkolenia w Google otrzymaliśmy słowne wyrazy uznania od specjalistów Google’a, którzy stawiali kampanie Ads Magmaca jako przykład świetnie prosperujących kampanii reklamowych w ekosystemie Google.
Kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu e-sklepu w branży odzieżowej jest audyt i odpowiednia strategia SXO. W przypadku naszego byłego Klienta szczegółowy audyt SEO pozwolił nam zidentyfikować błędy na stronie WWW, czego efektem było wprowadzenie przez naszych specjalistów ulepszeń i zmian technicznych, zgodnie z rekomendacjami naszych analityków. Zagwarantowało to stworzenie solidnych fundamentów pod wszystkie prowadzone działania marketingowe i samo funkcjonowanie witryny internetowej. Widoczność podczas całej współpracy budowaliśmy sukcesywnie, napotykając po drodze na kilka aktualizacji algorytmów.
Efekty? Po roku współpracy osiągnęliśmy wzrost liczby fraz:
- TOP 3 wzrost liczby fraz o 160%
- TOP 10 wzrost liczby fraz o 103%
Pozycjonowanie branży odzieżowej – Brubeck
Brubeck to uznana na polskim rynku marka odzieży i bielizny termoaktywnej, znana osobom uprawiającym sport, wspinaczkę czy po prostu wielbicielom górskich wycieczek. Marka stawia się w roli strażnika optymalnej termoregulacji organizmu człowieka w trakcie wzmożonej aktywności fizycznej. Wykorzystuje najnowsze technologie produkcji, oparte na badaniach naukowych. Oferuje wysoką jakość produktów, przy jednocześnie atrakcyjnym stosunku jakości do ceny. Współpracę z Brubeck rozpoczęliśmy od kampanii efektywnościowych.
Praca dla Brubeck od początku była dla nas wyzwaniem. Działania związane z optymalizacją sklepu online rozpoczęliśmy tuż po zmianie CMS oraz zmianie struktury adresów URL, co prawie zawsze wiąże się ze spadkiem widoczności, a w konsekwencji spadkiem ruchu organicznego. Dzięki pracom optymalizacyjnym (takim jak: content on-site i off-site, link building, stały monitoring indeksacji, poprawa adresów URL i innych błędów, optymalizacja meta tagów, optymalizacja linków wewnętrznych) systematycznie i sukcesywnie doprowadzaliśmy do coraz lepszej widoczności strony, zwiększenia ruchu organicznego, a także zwiększenia współczynnika konwersji z organica.
Optymalizacja grafik
Nie zapomnieliśmy o tym, jak ważną rolę w pozycjonowaniu witryny mają właściwie dobrane obrazki. Zwracają na nie uwagę potencjalni klienci, zwraca na nie uwagę również Google. Istotny jest więc nie tylko odpowiedni dobór obrazka, ale również jego przygotowanie: odpowiedni format grafiki, kompresja czy tekst alternatywny (alt). Mocno skupiliśmy się na optymalizacji grafik w obrębie całego serwisu ze sklepem Brubeck, zależało nam, żeby zrobić to w bardzo krótkim czasie. Do kompresji i zmiany formatu kwalifikowało się 1 449 zdjęć, a 18 200 zdjęciom brakowało tekstów alternatywnych. By zrealizować zadanie, wprowadziliśmy odpowiednią dla CMS wtyczkę kompresującą zdjęcia oraz zmieniającą ich format na rozszerzenie preferowane przez Google, czyli .webp. Dodatkowo za pomocą skryptu automatycznie zostały wprowadzone atrybuty alt, tworzone na podstawie nazw produktów.
Wyniki naszych działań były dużym sukcesem.
Od października 2022 do marca 2023 zanotowaliśmy następujące wzrosty fraz:
- TOP 3 wzrost liczby fraz o 33%
- TOP 10 wzrost liczby fraz o 66%
- TOP 50 wzrost liczby fraz o 66%
Od listopada 2022 do lutego 2023 osiągnęliśmy wzrosty:
- liczby kliknięć z wyników wyszukiwania o 24 tys.
- liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwania o 2 mln
- liczby kliknięć z wyników graficznych o 2,4 tys. (240%)
- liczby wyświetleń z wyników graficznych o 496 tys. (327%)
Wyniki pochodzą z Senuto i Google Search Console i są dostępne w formie screenów w case study. Udowadniają, że w SEO każdy szczegół ma znaczenie (a brak optymalizacji grafik w obrębie witryn www to częsty, i często bagatelizowany, problem).
Co ma jeszcze znaczenie w pozycjonowaniu?
Planując działania pozycjonujące dla sklepu z odzieżą, należy brać również pod uwagę takie aspekty jak sezonowość. Szczególnie duże znaczenie ma to w działaniach contentowych w social mediach, na blogu marki etc.
Efektem dobrze przeprowadzonego pozycjonowania są:
- większy ruch organiczny
- rozpoznawalność
- długotrwałe rezultaty
- wzrost konwersji…
… czyli wzrost biznesu marki.