Jak budować sprzedaż i widoczność w e-commerce, wdrażając strategię SEO i SEM?

| Piotr Robakowski | E-commerce

Chcąc dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i zwiększyć swoje zyski, wielu przedsiębiorców decyduje się na obecność swojej marki w Sieci. W budowaniu widoczności kluczową rolę odgrywają strategia SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing). W tym artykule omówimy, jak te strategie mogą wpływać na rozwój biznesu w e-commerce i jak można je wykorzystać, by osiągnąć sukces.


Działania z zakresu SEO i SEM mają na celu przede wszystkim zwiększenie widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwania SERP, co prowadzi do większej liczby odwiedzających i potencjalnych klientów. Obie strategie mają swoje unikalne cechy, przy czym warto stosować je razem dla maksymalnego efektu.

Pozycjonowanie koncentruje się na optymalizacji treści i struktury witryny, aby uzyskać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Główne czynniki, które wpływają na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google to m.in. jakość treści, odpowiednie słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne oraz szybkość ładowania strony. 

Z kolei SEM obejmuje płatne reklamy, takie jak kampanie Google Ads. Dają one możliwość natychmiastowego pojawienia się w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Płatne kampanie przynoszą szybkie rezultaty, a reklamy mogą być dostosowywane do konkretnych grup docelowych, co zwiększa szansę na dotarcie do odpowiednich klientów.

Zobacz jak wygenerowaliśmy ROAS na poziomie ponad 800% dla nowej linii produktów w sklepie internetowym Brubeck > 

Co możesz osiągnąć dzięki strategii SEO/SXO?

  1. Zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach 

Właściwie zaimplementowana strategia SEO pomaga poprawić pozycję strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarek, takich jak Google. Im wyżej znajduje się strona w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa na to, że użytkownicy ją odwiedzą. Dzięki optymalizacji treści, meta tagów, linków i innych czynników, strona może zyskać lepszą widoczność, co prowadzi do większego ruchu i potencjalnie większej liczby klientów. Założenia strategiczne pomogą ci w doborze odpowiednich fraz kluczowych, technik i narzędzi, aby efekty były długofalowe.

  1. Zwiększenie ruchu organicznego 

Poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania przekłada się na większą liczbę użytkowników, którzy odwiedzają stronę organicznie, czyli bezpośrednio z wyników wyszukiwania. Ruch organiczny jest cenny, ponieważ użytkownicy, którzy znajdują stronę poprzez wyszukiwarki, zazwyczaj są bardziej skłonni do zakupów i generują większe zyski niż ruch płatny lub pochodzący z innych kanałów.

  1. Poprawa doświadczeń użytkownika 

Efektywna strategia SEO skupia się nie tylko na optymalizacji dla wyszukiwarek, ale także na poprawie doświadczenia użytkownika. Dbałość o responsywność strony, szybkość ładowania, czytelność treści i łatwość nawigacji są kluczowe dla pozyskania i zatrzymania użytkowników na stronie. Zadowoleni użytkownicy mają większą tendencję do powrotu na stronę i złożenia zamówienia.

  1. Zwiększenie zaufania i autorytetu 

Strony z wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania często są postrzegane jako bardziej wiarygodne i profesjonalne. Klienci mają tendencję, by ufać stronom, które są dobrze widoczne w wyszukiwarkach. Dlatego optymalizacja SEO może przyczynić się do budowania zaufania i autorytetu marki wśród potencjalnych klientów.

  1. Długoterminowy efekt 

W przeciwieństwie do wybranych form reklamy, takich jak płatne kampanie reklamowe, efekty SEO są długotrwałe. Po przeprowadzeniu odpowiedniej optymalizacji strony i zdobyciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, możesz kontynuować czerpanie korzyści z większego ruchu i większej liczby klientów przez długi czas.

Zobacz na przykładzie Marki Multigastro jak zwiększenie liczby fraz w TOP 3, TOP 10 i TOP 50 wpłynęło na zwiększenie przychodów z kanału organic >

W czym pomoże ci strategia dla płatnych kampanii?

  1. Precyzyjne targetowanie

Płatne kampanie reklamowe pozwalają na dokładne targetowanie i dotarcie do określonych grup docelowych. Możesz dostosować swoje reklamy do demografii, lokalizacji, zainteresowań i innych czynników, co zwiększa szanse na dotarcie do osób, które są bardziej skłonne do zakupów.

  1. Kontrola budżetu reklamowego 

Kampanie płatne dają możliwość pełnej kontroli nad budżetem reklamowym. Możesz ustawić limity wydatków, określić koszt kliknięcia (CPC) lub koszt za tysiąc wyświetleń (CPM) i dostosować kampanie, bazując na wynikach i danych o zwrocie z inwestycji. Dzięki strategii możesz oszacować optymalne budżety, które nie zostaną przepalone.

  1. Pomiar i analiza wyników

Płatne kampanie reklamowe pozwalają na szczegółową analizę wyników. Dzięki strategii możesz określić wskaźniki takie jak liczba kliknięć, współczynnik konwersji, koszt konwersji, ROI (zwrot z inwestycji) i wiele innych. Pomoże ci to w ocenienie skuteczności kampanii i dokonaniu optymalizacji w celu uzyskania lepszych rezultatów.

  1. Budowanie przewagi nad konkurencją

Możesz wykorzystać strategię PPC do dokładnej analizy swojej konkurencji, dzięki temu będziesz miał szerszą wiedzę o rynku, a dzięki temu skutecznie zdobędziesz klientów. 

  1. Dostęp do nowych odbiorców

Płatne kampanie reklamowe umożliwiają dotarcie do nowych odbiorców, którzy nie znają twojej marki lub produktów. Możesz się promować wśród nowych grup docelowych i zwiększać swoją bazę klientów, a dzięki strategii określić właściwy target group.

Strategia SEO/SEM ma duże znaczenie dla rozwoju biznesu w e-commerce. Budowa widoczności w wynikach wyszukiwania, generowanie większego ruchu na stronie, targetowanie odpowiednich klientów, budowanie świadomości marki i zaufania, a także działania ukierunkowane na wzrost sprzedaży to kluczowe elementy! Warto przy tym pamiętać, że strategia SEO/SEM powinna być uzupełniana przez inne działania marketingowe, takie jak social media, e-mail marketing w połączeniu z personalizacją oferty i obsługą klienta. W ten sposób możliwe jest wykorzystanie pełnego potencjału rozwoju biznesu w e-commerce.