Nagłówki na stronie internetowej – czym są i jak ich używać?
| Martyna Boćko | SEO/SXOO konieczności stosowania nagłówków na stronach internetowych, słyszał chyba każdy SEOwiec. Aspekt ten jest jednak równie istotny z punktu widzenia UX. Można więc stwierdzić, że jest to element strony równie istotny dla użytkowników, jak i robotów.
Spis treści:
Jakie jest znaczenie nagłówków i jak się nimi sprawnie posługiwać, aby osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce oraz zapewnić pozytywne doświadczenia użytkownikom? O tym przeczytasz w artykule!
Rodzaje nagłówków na stronie internetowej
W HTML wyróżniamy sześć poziomów nagłówków, od H1 do H6, gdzie H1 uznawany jest za najważniejszy, a H6 – najmniej istotny. Każdy z tych nagłówków ma swoje specyficzne zastosowanie i powinien być używany zgodnie z hierarchią treści na stronie. Odpowiednie ich zastosowanie pomaga nie tylko w strukturyzacji informacji i zwiększeniu użyteczności strony, ale także w poprawie jej pozycji w wyszukiwarce.
Najczęściej używanymi nagłówkami HTML na stronie są: H1, H2 i H3, dlatego warto poznać ich specyfikę oraz najlepsze praktyki zastosowania.
Nagłówek H1
Nagłówek H1 jest najważniejszym nagłówkiem na stronie internetowej. Zgodnie z dobrymi praktykami powinien być używany raz na stronę i reprezentować główny temat lub tytuł strony. Jest to pierwszy element, na który zwracają uwagę zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek. Poprawnie sformułowany nagłówek H1 powinien być krótki, treściwy i zawierać najważniejsza słowa kluczowe, które najlepiej opisują zawartość strony. Dzięki temu użytkownicy od razu wiedzą, jaką zawartość prezentuje dana strona, a roboty wyszukiwarek mogą lepiej zrozumieć jej tematykę.
Nagłówek H2
Nagłówki H2 są używane do podziału treści na główne sekcje. Mogą występować wielokrotnie na jednej stronie i są doskonałym narzędziem do organizacji większych bloków tekstu. Nagłówki H2 powinny być używane do wyodrębnienia głównych punktów lub tematów poruszanych w treści. Dzięki nim użytkownicy mogą szybko przeskoczyć do interesujących ich sekcji, co poprawia nawigację po stronie i zwiększa jej czytelność. Dla robotów wyszukiwarek, nagłówki H2 są kolejnym poziomem hierarchii treści.
Nagłówek H3
Nagłówki H3 służą do dalszego podziału treści wewnątrz sekcji oznaczonych nagłówkami H2. Pomagają one w dalszej organizacji treści, umożliwiając użytkownikom łatwiejsze odnalezienie konkretnych informacji i sprawiając, że treść jest bardziej przystępna. Z punktu widzenia SEO, nagłówki H3 pomagają w precyzyjnym określeniu kontekstu i zawartości poszczególnych sekcji strony.
Nagłówki H4, H5 i H6 są używane rzadziej i zazwyczaj służą do dalszego, bardziej szczegółowego podziału treści na rozbudowanych stronach.
Nagłówki na stronie a doświadczenia użytkownika
Nagłówki odgrywają kluczową rolę w poprawie UX strony internetowej. Długie bloki tekstu, niepodzielone na krótsze sekcje, zdecydowanie nie ułatwiają poruszania się po stronie, a dodatkowo są po prostu nieczytelne. Taki format jest trudny w odbiorze i może zniechęcić użytkowników do dalszej eksploracji witryny, a w skrajnych przypadkach nawet doprowadzić do jej opuszczenia.
Warto mieć na uwadze, że użytkownicy rzadko czytają tekst od początku do końca. Zamiast tego, często nawigują między najważniejszymi dla nich akapitami, szukając konkretnych informacji. Dlatego też stosowanie nagłówków jest niezbędne, aby pomóc im szybko zaspokoić potrzebę informacyjną. Nagłówki dzielą treść na logiczne sekcje, co sprawia, że strona jest bardziej przejrzysta i łatwiejsza w nawigacji.
Nagłówki HTML a SEO Twojej strony
Nagłówki HTML są istotne nie tylko dla użytkowników, ale także dla robotów wyszukiwarek. Stosowanie tych elementów pozwala wskazać robotom najważniejsze słowa kluczowe i tematykę poszczególnych sekcji, co pomaga im lepiej „zrozumieć” zawartość strony. Dzięki temu algorytmy wyszukiwarek mogą w sposób relewantny dobierać wyniki, co przekłada się na lepszą i bardziej trafną widoczność strony na konkretne zapytania w wynikach wyszukiwania. Używanie nagłówków, jest więc czynnikiem rankingowym.
Jak używać nagłówków na stronie internetowej?
Tworząc nagłówki na stronie, warto pamiętać o działaniu zgodnie z dobrymi praktykami:
- Zamieszczanie fraz kluczowych — w nagłówkach umieść frazy kluczowe odpowiadające danej podstronie. Pomoże to w zwiększeniu widoczności Twojej witryny w Google na konkretne słowa kluczowe.
Jak jednak dobrać odpowiednie słowa kluczowe? O tym przeczytasz w artykule: Jak dobierać słowa kluczowe, aby Twoja strona była na szczycie wyników wyszukiwania
- Zasada hierarchii nagłówków — przestrzegaj zasady stopniowania nagłówków, zaczynając od <h1>. Pominięcie poziomów może zdezorientować zarówno użytkowników, jak i roboty wyszukiwarek.
- Bezpośrednie odniesienie do treści — zadbaj, aby treść nagłówka bezpośrednio odnosiła się do treści znajdującej się pod nim. Temat poruszony w nagłówku powinien zostać rozwinięty w następującej po nim treści. Poprawi to czytelność i przejrzystość strony.
Tworzenie nagłówków HTML w praktyce
Tworzenie nagłówków w HTML jest stosunkowo proste. Wystarczy użyć odpowiednich tagów HTML od <h1> do <h6>, gdzie <h1> jest nagłówkiem najwyższego poziomu, a <h6> najniższego.
<h1>Tytuł strony</h1>
<h2>Tytuł sekcji</h2>
<h3>Podtytuł sekcji</h3>
Aby upewnić się, że nagłówki zostały poprawnie ustawione na stronie, warto sprawdzić to, badając kod źródłowy strony.
Wystarczy otworzyć stronę w przeglądarce, kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać „Zbadaj”, a następnie przejść do zakładki „Elements”, aby zobaczyć strukturę HTML.
Możesz skorzystać również z intuicyjnych wtyczek, np. SEO Meta in 1 click czy Web Developer.
Najczęstsze błędy przy tworzeniu nagłówków
Tworzenie nagłówków na stronie internetowej może wydawać się proste, ale łatwo popełnić błędy, które negatywnie wpłyną na pozycję strony w wyszukiwarce i doświadczenia użytkowników. Oto kilka najczęstszych błędów, których warto unikać:
- Brak użycia fraz kluczowych — ignorowanie fraz kluczowych w nagłówkach to błąd, który może utrudnić zdobycie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
- Nadmierne i nienaturalne użycie fraz kluczowych — używając słów kluczowych, pamiętaj jednak, aby nie przesadzić w drugą stronę! Nadmiar i nienaturalne użycie fraz może sprawić, że nagłówki będą wyglądać sztucznie.
- Zbyt długie nagłówki — stosowanie zbyt długich nagłówków to częsty błąd. Nagłówki powinny być zwięzłe i konkretne. Jeśli element ten jest zbyt obszerny, warto zastanowić się, czy nie powinien być po prostu akapitem <p>.
- Używanie zbyt wielu poziomów nagłówków — przesadne używanie poziomów nagłówków może skomplikować strukturę strony. Należy unikać nadmiernego korzystania z niższych poziomów nagłówków, takich jak <h4>, <h5>, i <h6>, jeśli nie jest to konieczne.
- Nieodpowiedni styl nagłówków — nienadanie odpowiednich styli nagłówkom w pliku CSS może spowodować, że będą wyglądały tak samo jak reszta tekstu. Powinny one wyraźnie wyróżniać się na tle reszty treści, aby ułatwić użytkownikom nawigację po stronie.
- Używanie zbyt wielu nagłówków przy bardzo krótkich treściach, może sprawić, że strona będzie wyglądać chaotycznie. Nagłówki powinny być stosowane z umiarem, aby zapewnić czytelność i przejrzystość treści.
Pamiętaj, że dobrze skonstruowane nagłówki to nie tylko techniczny element SEO, ale także sposób na to, by Twoja strona była bardziej przystępna i atrakcyjna dla odwiedzających. Zastosuj te praktyki z myślą o algorytmach wyszukiwarek, ale przede wszystkim — użytkownikach!