Jak prezentować produkty w e-commerce?
| Mariola Bachowska | E-commerceOdpowiednio zaprezentowany produkt to sprzedany produkt. Ta zasada ma szczególne zastosowanie w branży e-commerce, gdzie klient nie może go ani dotknąć, ani zobaczyć na żywo. Aby wpłynąć na doświadczenia zakupowe użytkowników i podnieść współczynnik konwersji, powinniśmy zadbać o prezentację wizualną produktów. W artykule wyjaśniamy, jakie działania wdrożyć, aby sklep internetowy skutecznie sprzedawał!
Spis treści:
Według raportu „Co (u)gryzie e-commerce?” 88% konsumentów dostrzega problemy w funkcjonowaniu sklepów internetowych, a 76% użytkowników podczas napotkania ich opuszcza witrynę i nie dokonuje zakupu. Dane mówią same za siebie, dlatego właściciele sklepów e-commerce powinni zadbać o zapewnienie jak najlepszych doświadczeń towarzyszących konsumentom podczas ich ścieżki zakupowej, w tym na płaszczyźnie wizualnej.
Kim jest współczesny klient w e-commerce?
Obecnie atrakcyjna prezentacja produktów w sklepie internetowym nie jest już tylko wartością dodaną, a koniecznością. Rynek e-commerce jest przesycony – użytkownicy są zasypywani różnymi ofertami czy reklamami, a ich oczekiwania względem estetycznej prezentacji czy wyczerpującego opisu produktów rosną. Sklepy internetowe muszą nie tylko dostosować się do tych wymagań, ale przede wszystkim wyróżnić się, aby być o krok dalej od konkurencji.
Wizualizacja produktu nie jest jedynie zagadnieniem dla grafików czy designerów. To element, który każdy właściciel sklepu internetowego powinien zrozumieć i stosować w praktyce.
Jak dobra wizualizacja produktu może przyspieszyć sukces sklepu internetowego?
Ludzki mózg bardzo efektywnie przetwarza informacje wizualne, dlatego prezentowanie produktów przez sklepy internetowe odgrywa tak ważną rolę. Klient powinien doskonale wiedzieć, co właśnie zamierza dodać do koszyka i nie odczuwać niedosytu. Odpowiednie zdjęcia produktowe, animacje, wizualizacje 3D czy coraz powszechniejsze korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacji oferty wpływają na pełniejsze doświadczenie oferty sklepu przez klienta, a tym samym wzmacniają profil kompulsywnego nabywcy.
Zdjęcia produktowe, które skutecznie wspierają sprzedaż – czyli jakie?
Aby wizualne przedstawienie oferty było wsparciem dla sprzedaży, profesjonalna fotografia produktowa może okazać się nieoceniona. Asortyment zaprezentowany w atrakcyjnej i estetycznej formie jest nie tylko przyjemniejszy w odbiorze dla klienta w, ale przede wszystkim wzbudza w nim pozytywne emocje. To właśnie koncepcja wizualna zdjęć skutecznie komunikuje wartości produktu i marki, przez co skutecznie buduje zaufanie między sklepem a konsumentem.
Przejdźmy więc do dobrych praktyk dotyczących tego, jak prezentować produkty w e-commerce.
Spójność wizualna zdjęć produktowych
Wszystkie zdjęcia produktów w sklepie internetowym powinny być ze sobą spójne. Chodzi tutaj o styl, kompozycję czy kolorystykę. Ten aspekt wpływa na to, jak konsument postrzega dany sklep internetowy. Dbając o spójność odbioru wizualnego, budujemy profesjonalny wizerunek marki wśród użytkowników.
Zastosowanie przemyślanej kompozycji i perspektywy
Wykorzystanie dobrze przemyślanej kompozycji i różnych perspektyw pozwala na zarządzanie uwagą klienta. Produkt musi wydawać się zarówno atrakcyjny jak i funkcjonalny – czyli zdjęcia muszą przedstawiać go w jak najkorzystniejszy sposób. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej kompozycji – np. umieszczeniu produktu na środku kadru na tle w kontrastowym kolorze, przyciągniemy na niego pełną uwagę i skupienie klienta.
Stosowanie dobrych i jakościowych zdjęć produktowych
Jednym z kryteriów, które wpływa na ocenę sklepu przez klientów jest jakość fotografii produktowych. Czyste, wyraźne zdjęcia o wysokiej rozdzielczości pomagają w budowaniu profesjonalnego wizerunku marki oraz wpływają na pozyskanie zaufania klientów tej kwestii musimy jednak znaleźć złoty środek, ponieważ zdjęcia nie powinny ważyć za wiele, ponieważ strona sklepu internetowego będzie miała problem z szybkim ładowaniem się.
Wiarygodność w wizualizacji produktów
Zdjęcia produktów powinny być atrakcyjne wizualnie. Jednak dla zachowania rzeczywistego wyglądu asortymentu warto unikać przesadnego retuszu. Oczywiście, ich postprodukcja jest wskazana, jednak edycja powinna być subtelna i w żaden sposób nie wpływać na wiarygodność oferty sklepu internetowego.
Zwrócenie uwagi na szczegóły
Wyeksponowanie detali w fotografii produktowej wywołuje u klienta przekonanie o unikalności i podkreśla wartościowość danego produktu. Ta zależność jeszcze bardziej umacnia go w przekonaniu co do słuszności swojego wyboru – czyli dokonania potencjalnej transakcji. Zwrócenie uwagi na szczegóły umożliwia także ukazanie klientom tych cechy produktu, które mogą być trudne do zauważenia na pierwszy rzut oka.
Wpływ kolorów na prezentację produktów w sklepie internetowym
Kolory wpływają na to jak klienci odbierają produkt oraz na ich zachowania zakupowe. Wiedza ta może okazać się pomocna przy optymalizowaniu strony pod kątem konwersji i ulepszenia komunikacji z grupą docelową. Przykładowo, produkty na białym tle często postrzegane są jako minimalistyczne i nowoczesne, a na ciemnym jako ekskluzywne i luksusowe. Poprawny wybór kolorystyki pozwoli stworzyć odpowiednie wrażenie oraz utrzymać uwagę klienta z danej grupy docelowej.
Wykorzystanie efektu anchoringu
Zgodnie z efektem zakotwiczenia (ang. anchoring effect) pierwsza odebrana informacja służy jako punkt odniesienia dla każdej kolejnej wiadomości. W kontekście sklepów internetowych chodzi o pierwsze wrażenie na temat prezentowanej oferty. Zazwyczaj jest ono decydujące, dlatego główna fotografia produktowa powinna przyciągać uwagę.
Zredukowanie ryzyka niepewności zakupowej
Konsumenci chcą być przekonani co do słuszności swojego wyboru. Co to oznacza dla właścicieli sklepów e-commerce? W tej sytuacji ich celem powinno być ograniczenie ryzyka pojawienia się niepewności zakupowej i przedstawienie pełnej informacji na temat produktu. Treść wizualna musi być uzupełniona o szczegółowe opisy, ponieważ ich brak może wiązać się z porzuceniem koszyka zakupowego.
Atrakcyjna i przemyślana prezentacja produktów w sklepie internetowym sprawia, że ten zapada w pamięć konsumentów i staje się miejscem ponownego dokonania przez nich zakupu. Konkurencja na rynku e-commerce jest ogromna – z tego powodu marki do prezentacji swojej oferty coraz częściej wykorzystują narzędzia nowoczesnej technologii. To właśnie na ich omówieniu skupimy się w kolejnej części artykułu.
Wpływ nowoczesnej technologii na ewolucję wizualizacji produktu
Nowoczesnych metody wizualizacji produktów wznoszą doświadczenia zakupowe klienta na jeszcze wyższy poziom. Biorąc pod uwagę szybki rozwój branży e-commerce, możemy przypuszczać, że korzystanie z ich możliwości przy prezentowaniu oferty będzie już standardem. Oto przykłady wykorzystania rozwoju technologii w wizualizacji produktowej:
- Wizualizacje 3D zwiększają zaufanie konsumenta do sklepu, ponieważ dzięki nim mogą „zapoznać” się z prezentowanym produktem z każdej strony. Ich użycie sprawdza się również w kontekście edukacyjnym. Właściciele sklepów internetowych mają możliwość pokazania klientom, jak ich produkt działa w praktyce.
- Interaktywne materiały wideo umożliwiają klientom nie tylko szczegółowe poznanie produktu, ale również ich „dotknięcie” poprzez kliknięcie ekranu. Ścieżka zakupowa oparta na interaktywności angażuje konsumenta i wzbudza u niego emocje, co jest bardzo przydatne w uzyskaniu konwersji. Materiały wideo mogą zawierać „hotspoty”, aby po ich kliknięciu mogły pojawić się dodatkowe informacje o produkcie czy jego instrukcja obsługi.
- Rozszerzona rzeczywistość znalazła swoje zastosowanie m.in. w prezentacji produktów sklepów internetowych z segmentu fashion, które coraz powszechniej wprowadzają opcję wirtualnej przymierzalni. Podobnie jest w przypadku branży beauty. Wystarczy, że użytkownik kliknie produkt, który go interesuje – np. szminkę w danym kolorze, a następnie może udać się prosto do wirtualnego make-up roomu. Takie działania nie tylko przyciągają większą uwagę konsumenta do asortymentu sklepu, ale zwiększają zaufanie do produktu i obniżają procent zwrotów czy reklamacji.
- Asystenci wirtualni oraz chatboty to narzędzia wsparcia dla klientów, które w czasie rzeczywistym mogą pomóc mu w dobrze odpowiedniego produktu, odpowiedzieć na pytania np. o dostępność czy przewidywany czas dostawy. Proces zakupowy jest płynny i mniej stresujący, a klienci są bardziej skłonni do dokonania transakcji.
Na sam koniec przejdźmy do aspektów związanych z prezentowaniem produktów, które nie dotyczą bezpośrednio ich strony wizualnej. Jednak warto je wdrożyć w celu uzyskania większego współczynnika konwersji w sklepie internetowym.
Spraw, aby klient poczuł się wyjątkowo
Konsumenci często nawet nieświadomie poszukują wzorów do naśladowania. Umiejętne zaproponowanie im produktów, które będą uzupełnieniem ich koszyka może okazać się kluczem do zwiększenia wartości sprzedaży jednego zamówienia.
Właściciele sklepów e-commerce powinni wykorzystać dostępne bazy danych (historia przeglądania, historia zakupowa, zachowanie użytkowników na stronie) i na podstawie ich analizy oferować spersonalizowane rekomendacje produktów. W tym celu równie pomocna może okazać się sztuczna inteligencja. Jeśli algorytm zauważy, że klient przegląda w sklepie internetowym np. głównie niebieskie rzeczy, automatycznie dostosuje inne produkty według jego preferencji. Wykorzystanie AI nie tylko zwiększy szanse na dokonanie transakcji, ale pozwoli poczuć się klientowi cenionym i wyróżnionym.
Estetyczna wizualizacja produktu to połowa sukcesu. Pamiętaj o stronie technicznej!
Optymalizacja obrazów pod względem formatu, kompresji czy altów wpływa na wydajność strony sklepu. Wizualizacja produktów powinna wyglądać dobrze niezależnie od tego, jak i gdzie klienci będą przeglądać witrynę sklepu. Biorąc pod uwagę szybkie tempo, w jakim rośnie ilość transakcji dokonywanych przez urządzenia mobilne, jest to szczególnie istotne.
W świecie dynamicznie rozwijających się technologii, prezentacja produktów w sklepie internetowym to coś więcej niż atrakcyjne zdjęcia i dobre opisy produktów. Wdrożenie odpowiednich działań opartych na wizualizacji produktów oraz ich optymalizacji pod kątem graficznym jest korzystne zarówno dla klientów, jak i sprzedawców. Konsument ma dostęp do wiarygodnych i kompleksowych informacji o produkcie, a to wpływa na jego pozytywne doświadczenie zakupowe. Dla sprzedawcy odpowiednia prezentacja produktów oznacza wyższą sprzedaż w sklepie i mniejszą liczbę zwrotów. Natomiast Klient zyskuje możliwości wchodzenia w pogłębione interakcje z interfejsem sklepu, co wpływa pozytywnie na jego zaufanie. Zdobyte w ten sposób doświadczenie zakupowe przekłada się na lojalność konsumentów – czyli kluczowego aspektu dla osiągnięcia długoterminowego sukcesu w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku e-commerce.