Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek głosowych. Nowe wyzwania i możliwości SEO

| Patryk Kipiela | SEO/SXO

Wraz z dynamiczną popularyzacją smartfonów pojawiły się nowe technologie, a wirtualny świat zaczął przechodzić transformację, by przystosować się do specyfiki i natury urządzeń mobilnych. Wśród tego całego szumu, by zaspokoić potrzeby użytkowników Internetu, zaczęły powstawać systemy wyszukiwania głosowego.

W Polsce jeszcze nie do końca doceniane, lecz zyskujące ogromną popularność w reszcie świata – w Stanach Zjednoczonych stały się jedną z najważniejszych metod wyszukiwania. Naturalnie – tam, gdzie pojawia się wyszukiwanie, nie może zabraknąć SEO. Jak w takim razie przystosować naszą strategię SEO pod Voice Search? Jak w kwestii wyszukiwania głosowego wypada Polska i czy na ten moment warto pozycjonować strony internetowe pod wyszukiwarki głosowe? 

Siri: „Czym jest wyszukiwanie głosowe?”

Wyszukiwanie głosowe to narzędzie, które pozwala użytkownikowi na obsługę urządzenia lub przeszukiwanie Internetu za pomocą komend głosowych. Systemy wyszukiwania głosowego wykorzystują technologię NLP – przetwarzają język naturalny na tekst i interpretują intencję użytkownika. 

W dzisiejszych czasach giganci świata elektronicznego posiadają swoje własne systemy Voice Search. Urządzenia Apple korzystają z wirtualnego asystenta Siri, Google z systemu Google Assistant, urządzenia spod skrzydeł Amazonu z asystenta głosowego Alexa, a Microsoft wprowadził Cortanę.

Wyszukiwanie głosowe w liczbach – Polska vs Reszta Świata

Według portalu statista.com w roku 2020 – licząc urządzenia z całego świata – systemy wyszukiwania głosowego zostały użyte około 4,2 miliarda razy, a w 2024 przewidywane jest podwojenie tej liczby do 8,4 miliarda wyszukiwań rocznie. Technologia Voice Search dominuje przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, gdzie z Voice Searcha na co dzień korzysta już ponad 50% ludności USA! Według raportu GWI już w 2018 roku ponad 1/4 globalnej populacji korzystała z wyszukiwania głosowego na swoich urządzeniach mobilnych.

W Polsce o Voice Searchu jeszcze nie mówi się zbyt wiele. Czy to jednak oznacza, że Polacy nie korzystają z wyszukiwania głosowego? Według raportu IAB Polska z 2018 roku, 28% Polaków posiadało telefony z funkcją wyszukiwania głosowego i około 76% z nich korzystało z tej funkcji regularnie. Oznacza to, że średnio co piąty Polak w 2018 korzystał z wyszukiwania głosowego. Może nie są to tak zawrotne liczby jak w przypadku Stanów Zjednoczonych, jednak jest to na tyle obszerna grupa, że nie możemy o niej zapominać, a biorąc pod uwagę ciągle rosnącą popularność Voice Searcha, liczby mogą być znacznie większe.

Jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?

Optymalizacja SEO pod wyszukiwanie głosowe wcale nie jest taka trudna jakby się mogło wydawać. Wiele kluczowych elementów, o jakie musimy zadbać wchodzi w skład dobrych praktyk SEO. Poniżej omówiliśmy kilka najważniejszych punktów, które pozwolą zoptymalizować naszą stronę pod wyszukiwanie głosowe i tym samym dadzą nam szansę na pozyskiwanie ruchu z tak dużej bazy, jaką są użytkownicy korzystający z Voice Searcha.

Optymalizacja treści pod wyszukiwarki głosowe, czyli o frazach long tail

Wyszukiwanie głosowe cechuje się tym, że jest bardziej naturalne od tego tradycyjnego. Jest bardziej potoczne, dłuższe, ma formę pełnych zdań, rozwiniętych pytań, czy szczegółowych lub bardziej opisowych specyfikacji produktów. Jeśli chcemy pojawić się w wynikach wyszukiwania głosowego, o takie właśnie frazy powinniśmy wzbogacać nasze treści. Frazy mogą pojawić się w treści tekstu, opisie, czy nagłówkach. Dobrą praktyką jest tworzenie sekcji FAQ, w których naturalnie możemy użyć wielu fraz z długiego ogona. 

Optymalizacja pod Featured Snippets

Featured Snippets to rodzaj wyników rozszerzonych, często określany jako wynik 0 lub direct answear, którego celem jest szybkie i jednoznaczne udzielenie odpowiedzi dla użytkownika. Dlaczego Featured Snippets jest tak ważne pod kątem wyszukiwania głosowego? Przykładowo, Google Assistant – odpowiadając na zadane przez użytkownika pytanie – używa wyników 0. Czyta je, a następnie podaje źródło, z jakiego podał odpowiedź. Dodatkowo wynik zero w interfejsie Google Assistant zajmuje całą powierzchnię ekranu, przez co wynik ten może zgarniać znaczną część ruchu stronom na kolejnych pozycjach.

Więcej o tym czym są Featured Snippets i o tym jak optymalizować strony pod wynik 0 pisaliśmy w naszym artykule: Direct Answer, czyli pozycja „0” – szczyt sukcesu SEO czy utrapienie?

Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe – prędkość ładowania strony

Jednym z kluczowych elementów, w zakresie pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe jest prędkość ładowania strony. Według badań Baclinko średni czas ładowania strony, która pojawiła się w wynikach wyszukiwania głosowego jest o 52% szybszy (średnio 4,6 s) niż przeciętna strona. Oznacza to, że Google w wynikach wyszukiwania głosowego znacznie chętniej wyświetli stronę, która ładuje się szybko. Voice Search przeprowadzany jest głównie na urządzeniach mobilnych, dlatego też wyniki PageSpeed są kluczowe przede wszystkim dla urządzeń mobilnych.

Pozycjonowanie lokalne

Voice Search często używany jest w wyszukiwaniu lokalnym. Osoby korzystające z wyszukiwania głosowego używają zapytań typu: „restauracja Kraków”, „serwis samochodowy blisko mnie”, „fryzjer Wrocław”. Jeśli oferujesz usługi lokalne, zadbaj o dobór odpowiednich fraz lokalnych, nie zapomnij również o profilu Google Moja Firma. Więcej o pozycjonowaniu lokalnym pisaliśmy w artykule: Jak wykorzystać pozycjonowanie lokalne dla swojego biznesu.

Wersja mobilna strony

Jak już wspominaliśmy wcześniej, wyszukiwanie głosowe odbywa się przede wszystkim na urządzeniach mobilnych. Z tego powodu kluczowe jest odpowiednie dostosowanie strony w wersji mobilnej. Twoja witryna powinna być czytelna i dostosowana do obsługi na smartfonach oraz tabletach zgodnie z dobrymi zasadami UX. Jeśli, o to nie zadbasz użytkownicy będą uciekać ze strony, tym samym zwiększając twój bounce rate, co może przyczynić się również do gorszego odbioru strony przez wyszukiwarkę Google, a tym samym spadków pozycji.

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek głosowych – czy warto?

Wszystkie z wymienionych powyżej porad wchodzi w skład standardowych, dobrych praktyk SEO, o które powinniśmy zadbać, optymalizując nasze serwisy. Według badań Backlinko treści, które zdobywają wysokie pozycje w standardowym wyszukiwaniu, mają bardzo duże szanse, żeby również pojawiać się w wynikach wyszukiwania głosowego. Według badania, aż 75% wyników TOP3 standardowego wyszukiwania pojawiało się również w wyszukiwaniu głosowym. Możliwe, że nie zdając sobie z tego sprawy, Twoja witryna już dawno gromadziła ruch z wyszukiwań głosowych. Niestety na ten moment nie jesteśmy w stanie zweryfikować, jak duży ruch przynosi wyszukiwanie głosowe naszej stronie. Google nie rozróżnia Voice Searcha od zwykłego wyszukiwania (a przynajmniej nie udostępnia tych informacji w narzędziach analitycznych). Mamy nadzieję, że w przyszłości się to zmieni, a analityka wyszukiwania głosowego stanie się znacznie prostsza, albo przynajmniej możliwa. Na ten moment jednak optymalizacja SEO pod wyszukiwanie głosowe nie powinna kolidować z naszymi standardowymi działaniami, dlatego też – biorąc pod uwagę niski koszt i jednoczesną poprawę naszego standardowego SEO – warto optymalizować strony pod wyszukiwanie głosowe.