V-PLANER’23 | Jak zwiększyć sprzedaż i budować siłę marki przed Dniem Matki?

| Dominika Posełek | Digital Marketing

26 maja będziemy obchodzić jedno z najpopularniejszych wśród Polaków świąt – Dzień Matki. To ostatni moment, żeby zaplanować działania promocyjne lub akcję specjalną na tę okazję. Możemy zrobić to szybko i mądrze, z nastawieniem na efekty. Możemy przy tym zrobić to z czułością, gdzie oprócz rezultatów sprzedażowych, wzmocnimy więź między marką i konsumentem.


Badania przeprowadzone w kwietniu 2022 roku, kiedy to inflacja nabierała tempa, wskazywały, że maj jest trudnym okresem dla portfeli Polaków ze względu na majówkę, okres komunii i właśnie Dzień Matki. W tym roku może być podobnie, a skoro Polacy z namysłem planują majowe wydatki, tym bardziej warto dobrze przemyśleć ofertę marki na tę okazję. O czym pamiętać, planując działania marketingowe na Dzień Matki?

Przemyśl i dobrze zaprezentuj ofertę na Dzień Matki

W pierwszej kolejności zastanów się, czy twoja oferta daje ci szansę na zwiększenie sprzedaży na okoliczność Dnia Matki. Nie rezygnuj tylko dlatego, że twój asortyment nie widnieje w rankingach najpopularniejszych prezentów na tę okazję. Weź pod uwagę, że każda mama jest inna, a sam prezent to bardzo indywidualna kwestia. I nie obawiaj się – nie wszyscy pójdą na łatwiznę i wybiorą „bezpieczne” kwiaty, czekoladki czy perfumy. 

Jeśli odpowiednio wcześniej zaplanujesz działania promocyjne na Dzień Mamy, dotrzesz ze swoim przekazem do odpowiedniej grupy, czyli obdarowujących, którzy doskonale znają zainteresowania swoich mam – pasjonatek sztuki, powieści kryminalnych, gotowania, górskich wędrówek… Każda z nich ma zatem inne potrzeby, a ich synowie i córki będą szukać w Sieci możliwości, by je spełnić, niekoniecznie wpisując frazę „pomysły na prezent z okazji Dnia Matki”. Zastanów się, czy twój asortyment wpisuje się w zainteresowania kobiet 40+ lub czy taka grupa robi zakupy w twoim sklepie. Jeśli tak, możesz zaprezentować swoją ofertę jako wyjątkowe prezenty dla mam o konkretnych, czasem wąskich zainteresowaniach – w końcu każdy, nawet najbardziej niepozorny produkt może stać się prezentem, jeśli obdarujemy nim odpowiednią osobę

Warto oznaczyć swoje bestsellery jako pomysły na prezent na Dzień Matki – będą stanowić inspirację dla poszukujących oryginalnego podarunku albo wykazać się większym zaangażowaniem i stworzyć w e-sklepie osobną kategorię „Dzień Matki”. W ten sposób zbierzesz w jednym miejscu odpowiednią ofertę i będziesz mógł kierować do niej potencjalnych klientów – również z płatnych reklam. Warto zadbać o takie elementy jak wyraźny przycisk w menu głównym z odnośnikiem do zakładki czy banner w sliderze. 


Jeśli w twojej ofercie jest wiele produktów, które świetnie sprawdzą się jako prezent na Dzień Mamy, dobrym pomysłem będzie odpowiednia segmentacja – w przypadku księgarni internetowej mogłaby wyglądać następująco: dla romantyczki, dla pasjonatki historii, dla miłośniczki kryminalnych zagadek itd. Marka Flying Tiger świetnie poradziła sobie z tym wyzwaniem w social mediach:


Taki przekaz jest ciekawszy i może skuteczniej zatrzymać uwagę konsumenta w porównaniu z oficjalnie komunikowanymi kategoriami produktowymi. 

Warto dbać o podobne detale również ze względu na fakt, że w ogromnej ilości dostępnych na rynku ofert, szukając czegoś na konkretne okazje jak choćby Dzień Matki, Dzień Kobiet czy Walentynki, konsumenci oczekują gotowych pomysłów i inspiracji, bo dzięki temu oszczędzają czas i mają poczucie, że dokonują właściwego wyboru. Wiele osób dostrzega trudność w podejmowaniu decyzji, nawet jeśli dotyczą one wyboru prezentu dla bliskich. Warto pomóc im na jeszcze inny sposób – publikując poradnik czy tzw. prezentownik. 


Ogromną zaletą tego typu poradników opublikowanych na blogu, bądź w obrębie witryny www jest fakt, że – odpowiednio zoptymalizowana treść – pojawia się w wynikach wyszukiwania, a wyszukiwarka to dla wielu konsumentów początek ścieżki zakupowej i źródło pozyskiwania nowych klientów. W tego rodzaju treściach warto ograniczyć liczbę polecanych produktów – jeśli będzie ich zbyt dużo, użytkownik może mieć problem z podjęciem decyzji i w ogóle nie dojdzie do transakcji. 

Dodajmy jeszcze, że takie działania są doskonałą formą przypomnienia klientom, że zbliża się konkretna okazja, a zarazem nienachalną reklamą swojej oferty. Marka dostarcza wartościową treść i inspiracje, a klient podejmuje decyzje i z pewnością będzie wdzięczny, że marka podsunęła mu rozwiązanie, jakiego potrzebował. 

Postaw na emocje – sięgnij po content marketing 

Dzień Matki to jedno z najbardziej emocjonalnych świąt w kalendarzu e-commerce. Budując komunikację marki na tę okazję, zdecydowanie należy po nie sięgać. Począwszy od copy i kreatywnych haseł na bannerach reklamowych, treści w mediach społecznościowych marki czy opisy kategorii w e-sklepie, dzięki którym pogłębisz doświadczenia konsumentów, zbudujesz u nich emocjonalne przywiązanie do swojej marki i oczywiście przekonasz do zakupu. Chcąc sprawić, by emocje związane z tą okazją były wyczuwalne w komunikacji twojej marki, sięgnij po content marketing! 

Jednym z najlepszych środków łączących emocje, zaangażowanie konsumentów, content i prezentację produktu jest storytelling. W Veneo często sięgamy po tę technikę, a jednym z przykładów storytellingowej narracji jest spot wideo, stworzony niezwykle emocjonalną techniką rysunków na piasku. 

Nieco ponad 3-minutowa narracja przedstawiająca historię cyklu życia człowieka w kontekście relacji z rodzicami i domem rodzinnym otworzyła wyjątkową kampanię „Siła Relacji” na okoliczność Dnia Matki i Dnia Ojca. Wyjątkową, bo rozgrywającą się w czasie pierwszych tygodni pandemii. Atmosfera tamtych dni sprawiła, że jako społeczeństwo uświadomiliśmy sobie ogromną rolę relacji w naszym życiu – szczególnie tych z najbliższymi. Poszukując konceptu kreatywnego na kampanię, uznaliśmy, że należy po prostu opowiedzieć o emocjach w nowym kontekście sytuacyjnym, co na tle generycznych treści bardzo skutecznie oddziaływało na konsumentów. 

W kampanii temat emocji poruszyła również psycholog, dr Aleksandra Piotrowska, która w 3-częściowym nagraniu wideo z perspektywy naukowej opowiedziała o więzi, przywiązaniu i miłości w rodzinie oraz tęsknocie za bliskimi w dobie pandemii.

Dodajmy, że tak zaplanowana kampania zakładała, że produkt będzie pojawiał się na końcu łańcucha skojarzeń, co wciąż jest mało popularnym podejściem. Właściciele e-biznesów jeszcze nie docenili roli dobrze zaplanowanego contentu i zbyt rzadko próbują angażować emocjonalnie klientów – zbyt mało opowiadają o świecie swojej marki i swoich wartościach, za dużo o produktach czy usługach. Takie okazje jak Dzień Matki to dobry moment, by testować nowe taktyki marketingowe, a dzięki nim odkryć nowy sposób na „przekonanie nieprzekonanych”.  

Dzień Matki w e-commerce – o czym jeszcze pamiętać?

Dane z Google Trends pokazują, że wyszukiwania dotyczące pomysłów na prezent z okazji Dnia Matki zaczynają pojawiać się na około miesiąc przed tym świętem, natomiast zainteresowanie zdecydowanie wzrasta na kilka dni przed 26 maja – to wtedy sklepy internetowe notują największy ruch. Jak sprawić, by ci, którzy dokonują zakupu na ostatnią chwilę, postawili na twoją ofertę? 

1. Zaplanuj specjalny newsletter, w którym przypomnisz o zbliżającym się święcie – koniecznie pokaż w nim bestsellery i gotowe propozycje prezentów.

2. Uruchom kampanię remarketingową do stałych klientów, dbając o odpowiedni przekaz na temat oferty na Dzień Mamy.

3. Jeśli masz wyznaczony budżet na kampanię z okazji Dnia Matki, przemyśl warstwę tekstową i wizualną, zadbaj też o odpowiednie frazy kluczowe w kampaniach searchowych.

4. W ramach kampanii Facebook Ads i/lub Google Ads postaw na reklamy wizerunkowe, zadbaj przy tym o oryginalność i odpowiednie uchwycenie kontekstu. By zwiększyć zasięg i świadomość konsumencką, część budżetu przeznacz na reklamę produktową. Jeśli wcześniej stworzyłeś z tej okazji osobną kategorię w e-sklepie, będzie ona idealną stroną docelową dla reklam.

5. Przypomnij o możliwości zakupu kart upominkowych (jeśli masz je w ofercie) – to wygodne i lubiane rozwiązanie w ramach prezentu last minute.

6. Jeśli Twój sklep oferuje opcję pakowania na prezent, zadbaj, by była ona widoczna dla użytkowników i komunikuj tę możliwość.

7. Masz pewność, że przesyłka z twojego e-sklepu dotrze przed 26 maja – zadeklaruj gwarantowaną dostawę zamówienia.

8. Współcześni konsumenci uwielbiają personalizację i cenią fakt, że nawet po zakupie marka wciąż jest przyjazna i pomocna, dlatego zaproponuj coś więcej oprócz dostarczonego na czas produktu lub wykupionej usługi. Naszym pomysłem w ramach wspomnianej kampanii „Siła Relacji” dla marki Doppelherz był landing page, gdzie użytkownicy mogli stworzyć i wysłać spersonalizowaną e-kartkę. Wdrożyliśmy mechanizm, za pomocą którego użytkownicy wybierali motyw graficzny oraz życzenia lub mogli napisać własne i wysłać e-kartkę prosto do rodzica.


To małe gesty, które budują siłę marki!

9. Złóż życzenia – szczególnie jeśli core target twojej marki to mamy. Niech życzenia będą oryginalne i spójne z pozycjonowaniem brandu.

Ten artykuł przedstawia zaledwie kilka możliwości działań marketingowych, które można podjąć w kontekście Dnia Matki. Niech będą one dla ciebie jedynie punktem wyjścia i źródłem inspiracji do budowania komunikacji z klientami. Pamiętaj, że podobne działania mogą być stosowane nie tylko na okoliczność tego wyjątkowego święta. A jeśli chcesz być na bieżąco z kalendarzem świąt i okazji na 2023 rok oraz dostawać marketingowe inspiracje, koniecznie zapisz się do naszego newslettera!

Źródła:

  • https://biznes.newseria.pl/news/maj-trudnym-okresem-dla,p1280451601
  • https://traffictrends.pl/blog/jak-zwiekszyc-sprzedaz-przed-dniem-matki/
  • https://www.ideoforce.pl/akademia/dzien-matki-w-e-commerce-strategie-dzialania,382.html