Strona responsywna – co to oznacza?

| Veneo Performance | SEO/SXO

Ciężko wyobrazić sobie obecnie świat bez urządzeń mobilnych. Coraz więcej osób przegląda internet i podejmuje decyzje zakupowe z użyciem smartfonów i tabletów, dlatego tak ważne jest, by strona WWW automatycznie dostosowywała się do każdego urządzenia. Takie właściwości ma właśnie strona responsywna.

Co to jest strona responsywna?

Do niedawna głównym źródłem ruchu w internecie były urządzenia stacjonarne. Dziś wiele się zmieniło – ponad połowa użytkowników przegląda sieć z użyciem smartfonów i tabletów. Z tego powodu konieczne było znalezienie sposobu, by strona internetowa wyświetlała się prawidłowo bez względu na rozdzielczość ekranu.
Responsywne strony internetowe to polskie tłumaczenie określenia Responsive Web Design (w skrócie RWD) określające witryny, które dostosowują się do wielkości wyświetlacza i prezentują treść strony w sposób czytelny dla użytkownika. Mówiąc wprost oznacza to, że strona WWW wygląda dobrze bez względu na rodzaj urządzenia, na którym jest wyświetlana.

Jak sprawdzić czy strona jest responsywna?

Jeśli już posiadasz własną stronę internetową na pewno chciałbyś, by twoi klienci mogli wygodnie z niej korzystać na każdym urządzeniu. Ze względu na różnorodność sprzętów mobilnych ciężko jednak wyobrazić sobie manualne przetestowanie strony na każdym smartfonie czy tablecie.
Najszybszym sposobem, by to sprawdzić jest prosty test responsywności strony. Polega on na otwarciu strony w oknie przeglądarki na komputerze, a następnie zmianie szerokości do kilku centymetrów.
Jeśli przy zwężeniu treść strony zmienia się dostosowując do rozmiaru okna oznacza to, że twoja strona jest responsywna. Gdy po zwężeniu treść strony się nie zmienia, a w przeglądarce pojawia się suwak, konieczne może być założenie strony responsywnej.
Bardziej zaawansowanym sposobem na zbadanie responsywności strony WWW jest skorzystanie z emulatorów online. Choć nie są one idealne i mogą pojawiać się pewne różnice w stosunku do rzeczywistości, dają ci możliwości kontroli wyglądu twojej strony.
Oprócz tego dobrym pomysłem jest manualne sprawdzenie witryny na różnych urządzeniach. Im więcej smartfonów i tabletów uda ci się przetestować, tym łatwiej będzie ci dostosować stronę mobilną do potrzeb użytkowników.

Mobile design czy wersja responsywna?

Oprócz stron responsywnych innym rozwiązaniem jest stworzenie specjalnej wersji strony mobilnej. Można ją rozpoznać dzięki charakterystycznej literce „m” poprzedzającej nazwę domeny (np. m.nazwa-strony.pl). Takie rozwiązanie przeważnie jest tańsze niż responsywna strona CSS, jednak nie zawsze się sprawdzi.
Kłopotliwa może być konieczność utworzenia innej domeny oraz potrzeba aktualizacji treści na dwóch witrynach zamiast na jednej. Wersja mobile design może również nie pasować do urządzeń o większej rozdzielczości, co będzie utrudniać użytkowanie.

Dlaczego warto zadbać o responsywność strony?

Dlaczego warto zadbać o odpowiednie dostosowanie swojego serwisu? Responsywne strony WWW dobrze prezentują się na wszystkich urządzeniach, bez względu na rozmiar ekranu, mają bardziej przejrzystą formę oraz nie generują problemów związanych z zarządzaniem, przekierowaniami oraz pozycjonowaniem strony.
Choć są uważane za droższe niż rozwiązanie mobile design, w późniejszym etapie wymagają znacznie mniej pracy. To szczególnie ważne w przypadku stron, na których na bieżąco wprowadzane są pewne aktualizacje. Wówczas na stronie RWD wystarczy jednorazowo dokonać zmian, które w przypadku wersji mobile design będą wymagały podwójnej publikacji.

Strona RWD a SEO

Zalety mobilnej strony responsywnej sprawiają, że Google wspiera  korzystanie z tego rozwiązania dla urządzeń mobilnych. RWD zapobiega duplikacji treści, a roboty wyszukiwarki mogą w sposób efektywny odkrywać zawartość serwisu.
Znacznie prostsze jest również prowadzenie działań związanych z linkbuildingiem – dzięki jednemu adresowi użytkownicy nie mają problemu w dzieleniu się linkami, a wyszukiwarka z poprawnym indeksowaniem.

Tworzenie stron responsywnych – najważniejsze zasady

Jak w przypadku każdego zadania, tworzenie strony responsywnej należy zacząć od ustalenia priorytetów. Co musi zostać, a czego możesz się pozbyć?
Mała rozdzielczość ekranu nie pomieści wszystkich istotnych elementów, dlatego musisz wybierać. Postaw więc na minimalizm – im mniej kłopotliwych detali tym bardziej przyjazna strona mobilna.

Strona responsywna – widoki

Jeśli tworzysz szablon responsywny, rozpoczęcie prac zacznij od najmniejszego ekranu. Wówczas najłatwiej będzie ci umieścić wszystkie potrzebne elementy, bez konieczności upychania wszystkiego na niewielkiej przestrzeni.
Pomyśl również nad utworzeniem odpowiedniej ilości widoków. Choć wiele osób zaleca trzy responsywne widoki (smartfon, tablet, komputer), warto utworzyć również widok pośredni, będący czymś pomiędzy standardowym telefonem a tabletem. Producenci smartfonów mają tendencję do zwiększania ich rozmiarów, dlatego na wielu nowych telefonach najmniejszy widok jest nienaturalnie rozciągnięty.

Spójna wersja responsywna strony internetowej

Wszystkie wersje strony responsywnej powinny być ze sobą spójne. Jeśli wybierzesz elementy, które znajdują się w widoku na smartfony, nie oddawaj dodatkowych rzeczy w widoku deskopowym, a po prostu dopasuj odpowiednie elementy do rozmiarów strony.
Bardzo ważne jest także dostosowanie fontów w taki sposób, by tekst był czytelny dla użytkownika po przeskalowaniu. Chodzi nie tylko o treść wpisów, ale także nagłówki czy napisy na przyciskach.
Pamiętaj także o tym, że urządzenia mobilne mają ograniczoną powierzchnię i ciężko jest trafić palcem w niewielki obiekt. Dlatego wszystkie klikalne elementy strony powinny być wystarczająco duże, by użytkownik mógł bez problemu trafić w nie z pomocą kciuka.

Tworzenie responsywnej strony – grafiki

Czymś co przysparza prawdopodobnie najwięcej problemów podczas tworzenia strony RWD są odpowiednie grafiki. Aby automatycznie dostosowywały się one do zmian ekranu, dobrze by miały format grafik wektorowych SVG.
Zaletą tego rozwiązania jest szybkie ładowanie i prawidłowe skalowanie, wadą – brak możliwości obsługi zdjęć. Jeśli potrzebujesz przedstawić zdjęcia – korzystaj z formatów, które łatwo się kompresują. Wówczas strona będzie ładować się znacznie szybciej.

Co powinno znaleźć się na wersji responsywnej strony?

To, że wersje responsywne powinny być ze sobą spójne, nie oznacza, że nie mogą występować między nimi niewielkie różnice.
Tym, o czym warto pamiętać jest dopasowanie menu do wersji mobilnej oraz eliminacja z widoku na smartfony dodatkowych obiektów (zdjęcia, grafiki, animacje), które znajdują się na stronie deskopowej.

Urządzenia mobilne – możliwości, które warto wykorzystać

Tworząc witrynę ludzie myślą o niej przez pryzmat przeglądarki w komputerze. To sprawia, że zapominają o niewielkich elementach, które mają ogromne znaczenie dla wygody użytkownika korzystającego ze smartfona. Przykład strony responsywnej pokazuje, że można to pogodzić.
Elementy, które warto wziąć pod uwagę to między innymi klikalny numer telefonu w zakładce Kontakt. Dzięki temu odwiedzający może od razu zadzwonić do twojej firmy, zamiast męczyć się z zaznaczaniem i kopiowaniem numeru.
Inną opcją jest wykorzystanie nawigacji. Jeśli zamiast suchej informacji o adresie, potencjalny klient ujrzy mapę, którą może kliknąć i uruchomić nawigację, prościej będzie mu odnaleźć twoją siedzibę.

Ile kosztuje założenie strony responsywnej?

O tym, ile kosztuje projekt strony internetowej można by napisać książkę. Kwota, jaką będziesz musiał zapłacić w dużej mierze zależy od tego, jak duży ma być serwis oraz co ma się w nim znajdować. Oprócz projektu konieczne jest również wypełnienie witryny odpowiednim contentem, co dodatkowo winduje cenę do góry.
Koszt budowy strony responsywnej zależy również od tego, czy zamierzasz tworzyć ją od zera, czy też chcesz przerobić już funkcjonującą witrynę. W drugim wypadku spore znaczenie będzie miał obecny stan serwisu. Na tej podstawie wyliczona zostanie indywidualna cena za usługę.