Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

| Martyna Boćko | SEO/SXO

Kanibalizacją słów kluczowych nazywamy sytuację, w której w obrębie jednej witryny są dwie (lub więcej) podstrony zoptymalizowane pod kątem dokładnie tego samego słowa kluczowego. Strony te konkurują między sobą w wynikach wyszukiwania, naprzemiennie wyświetlając się na jednakowe zapytanie.

kanibalizacja

Przykładowo, w sklepie internetowym ze sprzętem sportowym istnieje kategoria rowerów sportowych – oczywiste jest, że zostanie ona zoptymalizowana pod kątem właśnie tego słowa kluczowego „rowery sportowe”. Co więcej, często, taka kategoria będzie posiadała bardzo rozbudowany opis oraz element FAQ. Na stronie sklepu znajduje się artykuł blogowy pod tytułem „Rowery sportowe – jak wybrać najlepszy?” i został zoptymalizowany pod kątem tej samej frazy kluczowej. 

Sytuacja ta może prowadzić do kanibalizacji. Dlaczego więc niektórzy stosują taką praktykę? Często mylnie uważa się, że takie działanie wzmocni pozycję w wynikach wyszukiwania danej frazy. W rzeczywistości może to bardzo mylić Google. Wyszukiwarka może nie być pewna, która z podstron jest ważniejsza – kategoria czy artykuł. Dopasowanie strony w wynikach wyszukiwania do tego wyrażenia może się zmieniać, co często skutkuje znacznymi wahaniami pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jakie mogą być skutki kanibalizacji?

Na skutek kanibalizacji fraz kluczowych, Google naprzemiennie wyświetla więcej niż jedną podstronę z obrębu danego serwisu na dokładnie to samo zapytanie. Na skutek tego, żadna z tych podstron nie będzie miała stabilnej pozycji, a wręcz przeciwnie – zamiast tego będą gwałtownie zmieniać swoje miejsce w SERPach. Te rotacje najczęściej odbywają się na niższych pozycjach, gdyby jednak zjawisko kanibalizacji nie występowało – pozycja mogłaby być wyższa. 

Co więcej, bazując na wcześniejszym przykładzie sklepu rowerowego – na dane zapytanie o produkt może wyświetlać się artykuł blogowy. Użytkownik, wpisujący frazę zakupową, trafiający na wpis blogowy, zamiast kategorii produktów zostaje cofnięty na ścieżce zakupowej do etapu zainteresowania. Tym samym sklep internetowy zmniejsza prawdopodobieństwo dokonania zakupu przez potencjalnego klienta. 

Czy kanibalizacja słów kluczowych zawsze przynosi negatywne skutki?

Co do zasady z kanibalizacją należy walczyć, ale jak się okazuje – nie zawsze. W niektórych przypadkach zjawisko kanibalizacji może być wręcz pożądane. Czasami, zamiast rotacji wyników, Google wyświetla więcej niż jeden adres z obrębu tej samej domeny na dane zapytanie. Dzieje się to zazwyczaj kiedy zapytanie jest niszowe (mało serwisów porusza dany temat i Google musi trochę „na siłę” szukać co wyświetlić), dlatego wyszukiwarka wyświetli kilka adekwatnych podstron tej samej domeny. W takiej sytuacji nie będzie to błędem. Należy jednak zwrócić uwagę, że sytuacja ta zdarza się stosunkowo rzadko i dotyczy głównie dużych sklepów internetowych.

Powody kanibalizacji fraz kluczowych 

Widoczność więcej niż jednej podstrony z obrębu tego samego serwisu na liście wyników wyszukiwania może wynikać z wielu czynników, zarówno związanych z samą stroną, jak i działaniami zewnętrznymi. Poniżej zestawiono najczęstsze praktyki, które mogą prowadzić do kanibalizacji.

Powielanie tytułowych metadanych

Wprowadzenie tych samych metadanych na różnych podstronach może skutkować nieprawidłową interpretacją przez roboty wyszukiwarek. Gdy tytułowe metadane są identyczne, algorytmy Google mogą mieć trudności w zrozumieniu, która strona jest bardziej istotna dla danego zapytania użytkownika. 

Powielanie treści w domenie na różnych podstronach

Najczęściej przyczyny kanibalizacji słów kluczowych należy doszukiwać się w kwestiach związanych z optymalizacją wielu podstron pod kątem tego samego słowa kluczowego. Nasycenie tekstów tymi samymi słowami kluczowymi, powielanie nagłówków H1 i H2 na różnych podstronach, podobna treść lub stosowanie podobnych bądź często identycznych atrybutów ALT dla obrazów – to tylko kilka przykładowych błędów mogących wywoływać problemy z kanibalizacją.

Nieprawidłowa implementacja lub całkowity brak tagów kanonicznych

Tagi kanoniczne informują robota Google, że jesteśmy świadomi obecności tej samej treści na wielu podstronach w naszej domenie. Poprawnie zaimplementowane canonicale powinny kierować do podstrony, z których został skopiowany oryginalny tekst. 

Niepoprawnie wykonane wewnętrzne linkowanie

Kiedy wewnętrzne linkowanie opiera się na używaniu tych samych anchor tekstów prowadzących do różnych podstron, ryzyko kanibalizacji wzrasta. Linki wewnętrzne powinny być strategicznie rozmieszczone i oparte na unikalnych anchor tekstach, aby klarownie wskazywać tematykę poszczególnych podstron.

Niepoprawnie skonstruowane backlinki

Podobnie jak w przypadku linków wewnętrznych, również w linkach zewnętrznych może występować problem tych samych anchor tekstów prowadzących do różnych podstron z obrębu tego samego serwisu. 

Błędnie wdrożone przekierowania 301 lub ich brak

Łączenie podstron, lub ich przenoszenie jest całkowicie normalną operacją i nie musi powodować błędów 404. Niemniej jednak przekierowanie do kategorii lub produktów odległych tematycznie od danej podstrony może prowadzić do obniżenia jej pozycji w rankingu, a tym samym kanibalizacji. 

Należy również pamiętać, że w przypadku gdy daną podstrona jest usuwana lub zmienia się jej adres URL, a nie zostanie wprowadzone odpowiednie przekierowanie, może to prowadzić do sytuacji, w której stara strona (lub jej treść) nadal jest indeksowana przez wyszukiwarki. W rezultacie dwie (lub więcej) różne strony mogą konkurować o pozycję w wynikach wyszukiwania. 

Zbyt wiele podobnych kategorii w sklepie internetowym

Często, w przypadku sklepów internetowych, w celu jak najlepszego dostosowania strony pod standardy SEO tworzy się bardzo szczegółową specjalizację poszczególnych podstron, a w następstwie podział kategorii na podkategorie. Takie działanie jest dobrą praktyką, należy jednak pamiętać, że podkategorie nie powinny być do siebie bardzo zbliżone tematycznie, ponieważ może to spowodować kanibalizację słów kluczowych.

Jak wykrywać kanibalizację treści?

To, czy w ogóle występuje kanibalizacja słów kluczowych, można sprawdzić w Google Search Console, narzędziach do monitorowania widoczności stron internetowych, takich jak Senuto bądź Semstorm, czy narzędzi służących crawlowaniu serwisów np. Screaming Frog i Clasteric. 

Korzystając z narzędzia Google Search Console, aby sprawdzić, czy dana fraza kluczowa kanibalizuje się, należy w raporcie „Skuteczność w wynikach wyszukiwania” przejść do filtra „Zapytanie” i wpisać interesującą nas frazę kluczową. Ważne jest, aby zaznaczyć opcję „Dokładne zapytanie”, aby uzyskać precyzyjne wyniki związane z daną frazą. Kolejnym etapem jest przeanalizowanie stron, które wyświetlają się na to zapytanie. Jeśli pojawiło się tam kilka adresów URL o podobnej liczbie wyświetleń, może to wskazywać na potencjalny problem z kanibalizacją słów kluczowych. 

Sygnałem świadczącym o tym, że nasza strona może borykać się kanibalizacją, mogą być duże wahania pozycji na dane zapytanie, a równocześnie zmiana rankującej na to wyrażenie podstrony. Takie informacje możemy uzyskać, korzystając z wcześniej wymienionych narzędzi służących do monitoringu stron (np. Senuto, Semstorm). 

Dużą część potencjalnych problemów z kanibalizacją możemy zidentyfikować, korzystając także z narzędzi do crawlowania serwisów np. Screaming Frog czy Clasteric. W celu wykrycia potencjalnie problematycznych adresów poszukujemy zduplikowanych znaczników Title. Zebrane adresy należy przeanalizować pod kątem możliwych duplikacji. 

Jak radzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych? Kilka praktycznych wskazówek

Oczywiście z kanibalizacją słów kluczowych można sobie z powodzeniem radzić. Wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad. 

Odpowiednio zaplanuj architekturę informacji swojej strony. Przemyśl strukturę strony internetowej, zaplanuj podział treści i ustal hierarchię poszczególnych podstron. Dzięki takiemu działaniu, już na etapie planowania, zapobiegniesz wystąpieniu kanibalizacji. 

Dobrze zoptymalizuj podstrony pod kątem różnych słów kluczowych. Przeanalizuj swój serwis, odpowiednio dobierz rodzaj i intencję fraz do danych podstron. Może to zabrzmieć banalnie, ale jest to podstawa, aby uniknąć kanibalizacji.  Więcej o dobrych praktykach w kwestii targetowania słów kluczowych przeczytasz w naszym artykule: Jak dobierać słowa kluczowe, aby Twoja strona była na szczycie wyników wyszukiwania?. Działając w myśl takich praktyk, zwiększysz ruch na stronie i zapobiegniesz problemom wynikającym z kanibalizacji słów kluczowych. 

Stosuj przemyślane anchor teksty, które jasno odzwierciedlają zawartość strony, do której prowadzą. Nie dopuszczaj do sytuacji, w której linkujesz (zewnętrznie lub wewnętrznie) z tego samego anchor tekstu do różnych podstron w obrębie serwisu. 

Używaj linków kanonicznych, aby poinformować wyszukiwarkę, że wartościowa treść znajduje się na innej podstronie i to ona powinna rankować na dane zapytania.

Połącz podstrony, których dotyczy kanibalizacja, w jedną. Jeżeli problem dotyka wpisów blogowych, można zastanowić się nad połączeniem ich w jeden dłuższy artykuł. W tym celu należy wybrać URL, który generuje większy ruch na stronie i to na nim dodać treść. Zbędny adres URL należy z kolei przekierować, poprzez użycie przekierowania 301, na ten docelowy. 

Użyj atrybutu „noindex”, aby poinformować roboty o tym, że dana podstrona nie powinna być indeksowana. Dzięki temu nie będzie ona odbierać mocy stronie, która faktycznie powinna wyświetlać się na dane zapytanie. 

Kanibalizacja słów kluczowych jest częstym problemem witryn różnego typu – zarówno sklepów e-commerce, blogów czy portali informacyjnych. Ważne, aby zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z tego zjawiska i odpowiednio się przed nimi bronić. 

W wyszukiwarce internetowej natkniemy się na tysiące konkurentów, nie warto dodatkowo rywalizować z samym sobą.