baner baner veneo

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

14.05.2020 | Filip Majkutewicz | SEO

Zacznijmy od prostej definicji. Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której w witrynie są dwie (lub więcej) podstrony zoptymalizowane pod kątem dokładnie tego samego słowa kluczowego.

Przyspiesz swój biznes dzięki Performance Marketing!

Wyprzedź konkurencję

Przykładowo. W sklepie internetowym ze sprzętem sportowym istnieje kategoria rowerów sportowych - oczywiste jest, że zostanie ona zoptymalizowana pod kątem właśnie tego słowa kluczowego „rowery sportowe”. Ta fraza cieszy się duża popularnością i jest często wyszukiwana przez użytkowników. Jednak na stronie sklepu znajduje się blog z wpisem pod tytułem „Rowery sportowe – jak wybrać najlepszy?” i został zoptymalizowany pod kątem tego samego słowa.

Często mylnie uważa się, że ta praktyka wzmocni pozycję w wynikach wyszukiwania tego wyrażenia. W rzeczywistości może to bardzo mylić Google. Może nie być pewne, czy kategoria lub artykuł są ważniejsze. Dopasowanie strony w wynikach wyszukiwania do tego wyrażenia może się zmienić, co często skutkuje wahaniami (czasami naprawdę dużymi) pozycji w wynikach wyszukiwania.

Powody kanibalizacji wyrażeń

Jak już wspomniałem, widoczność podstron w SERP może wynikać z dużej liczby czynników, zarówno na samej stronie, jak i poza nią. Warto sprawdzić, czy tu nie występują błędy mogące prowadzić do kanibalizacji.

Powielanie tytułowych metadanych

Te same metadane ustawione na wielu podstronach mogą prowadzić do błędnej interpretacji przez roboty wyszukiwarek.

Powielanie treści w domenie na różnych podstronach

Najczęściej przyczyny kanibalizacji słów należy szukać w kwestiach związanych z optymalizacją wielu podstron dla tego samego słowa kluczowego. Nasycenie tekstów tymi samymi słowami kluczowymi, powielanie tych samych nagłówków H1 i H2 na różnych podstronach, podobna treść lub stosowanie podobnych lub identycznych atrybutów ALT na obrazach - to tylko kilka przykładowych błędów mogących wywoływać problemy z kanibalizacja.

Nieprawidłowa implementacja lub całkowity brak tagów kanonicznych rel = "canonical"

Tagi kanoniczne informują robota Google, że jesteśmy świadomi obecności tej samej treści na wielu podstronach w naszej domenie. Poprawnie zaimplementowane canonicale powinny kierować do podstrony, z których został skopiowany oryginalny tekst.

Niepoprawnie wykonane wewnętrzne linkowanie

Niepoprawnie wykonane wewnętrzne linkowanie w obrębie jednej domeny polega na używaniu tych samych anchor tekstów i umieszczeniu linków do różnych podstron.

Nieprawidłowe łącze zewnętrzne lub nieprawidłowy profil linków

Podobnie jak linki wewnętrzne, również w linkach zewnętrznych może występować problem z tymi samymi anchorami prowadzącymi do wielu różnych podstron. Sam profil linku może również stanowić problem – im więcej adresów URL niskiej jakości prowadzi do strony, tym gorsza może być jej pozycja w wynikach wyszukiwania.

Błędne przekierowania 301 lub ich brak

Łączenie podstron, lub ich przenoszenie jest całkowicie normalną operacją i nie musi powodować błędów 404. Niemniej jednak przekierowanie do kategorii lub produktów odległych tematycznie od danej podstrony może prowadzić do obniżenia jej pozycji w rankingu, a tym samym kanibalizacji - słabsza strona skoczy na swoje miejsce.

Zbyt wiele podobnych kategorii w sklepie internetowym

Obecna moda wśród wielu SEO opiera się na jak największej możliwej specjalizacji poszczególnych podstron. Powoduje to podział kategorii na podkategorie. Oczywiście takie działanie jest najbardziej uzasadnione, ale zbyt duża nadgorliwość może spowodować kanibalizacje słów kluczowych.

Źle utrzymany blog

Nieprawidłowy wybór tematów i fraz, brak wewnętrznych linków lub te same anchory prowadzące do różnych adresów – wszystko to dotyczy optymalizacji treści. Najbardziej podatne na kanibalizację fraz kluczowych są: sklepy internetowe z wysoce wyspecjalizowaną ofertą, których asortyment jest dostępny w wielu różnych wersjach (rozmiarach kolorach ) Portale informacyjne i często aktualizowane blogi tematyczne.

Jak wykrywać i walczyć z kanibalizacją treści?

To, czy w ogóle występuje kanibalizacja słów kluczowych, można sprawdzić w narzędziach do monitorowania. Istnieje kilka sposobów ręcznego wykrywania „kanibalizacji”. Pomogą w tym popularne narzędzia, takie jak Screaming Frog, SENUTO, SEMSTORM. Przydatna może być również Google Search Console. 

Jak radzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych? Kilka praktycznych wskazówek

Oczywiście z kanibalizacją słów kluczowych można sobie z powodzeniem radzić.
Podamy 5 praktycznych porad, które mogą rozwiązać wynikające z tego problemy.

Dobrze zoptymalizuj podstrony - pod kątem różnych słów kluczowych Może to zabrzmieć banalnie, ale jest to najlepszy sposób, aby nie zajmować się problemem kanibalizacji. Dobra agencja SEO (jak my ;) ) może pomóc Ci w takiej optymalizacji i zwiększy Twoją widoczność w wyszukiwarce dla wielu fraz - nie tylko kilku wybranych. Prowadzi to do zwiększonego ruchu na stronie i zapobiega problemom wynikającym z kanibalizacji słów kluczowych.

Używaj długich fraz kluczowych - nie skupiaj się na krótkich, ogólnych zwrotach. Umożliwi to zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych w przyszłości. Na przykład tytuł artykułu na naszym blogu może brzmieć „Używanie roweru sportowego” i można go zoptymalizować pod kątem takiego longtaila. Może nie mieć tak dużej liczby wyszukiwań jak „rower sportowy”, ale nadal znajdzie swoich odbiorców, jednocześnie zwiększając siłę kategorii w twoim sklepie (z odpowiednim linkiem w artykule).

Używaj linków kanonicznych - zamiast powielać to samo słowo kluczowe na wielu stronach, powinniśmy używać różnych synonimów i na każdej z tych stron dołączać wewnętrzny link do najważniejszej (kanonicznej) strony (tj. Korzystając z naszego wcześniejszego przykładu: kategorii letnich sukienek, sklep będzie ważniejszy - jest ważniejszy dla biznesu niż sam artykuł na blogu. Dlatego powinniśmy ustawić go jako link kanoniczny, a następnie zmienić tytuł postu na blogu i link do kategorii ze sklepu poinformuje roboty wyszukujące o naszych priorytetach.

Użyj przekierowań 301 - nie będzie to oczywiście działało w każdym przypadku kanibalizacji, ale niektóre przekierowania 301 będą działać idealnie. Pomoże Ci połączyć kilka zduplikowanych podstron o niskiej wartości w jedną - bardziej wartościową dla użytkowników i wyszukiwarek.

Użyj opcji „noindex” - jeśli nie chcemy używać przekierowań, linków kanonicznych, ale nie jesteśmy również zdecydowani usunąć danej podstrony, zawsze możesz użyć na niej atrybutu „noindex”. Dzięki temu wyszukiwarki nie będą indeksować danej strony w wynikach wyszukiwania, więc nie odbiera mocy innym podstronom.

Podsumowanie

Kanibalizacja słów kluczowych jest częstym problemem witryn różnego typu – sklepów e-commerce, blogów ... Nie warto konkurować z samym sobą w wynikach wyszukiwania. Dlatego ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z tego zjawiska i odpowiednio się przed nimi bronić. Lepiej jest zapobiegać niż leczyć.

Dodaj komentarz