Facebook Marketplace – 5 rad dla sprzedających!
| Sebastian Filipowicz | E-commerce Social mediaRosnące znaczenie platform e-commerce jest faktem i dziś nie sprzedajemy już tylko we własnym sklepie internetowym, ale także w miejscach typu marketplace, które w obrębie jednej witryny zrzeszają wielu sprzedających i kupujących. Dziś zatrzymamy się nieco dłużej przy jednej z takich właśnie platform, która funkcjonuje w ramach Facebooka. Czym jest Facebook Marketplace i jak na nim sprzedawać? Czas prześledzić temat i wyłuskać kilka praktycznych porad dla sprzedających!
Spis treści:
Marketplace na Facebooku – coraz popularniejszy kanał sprzedaży
Platformy marketplace w Polsce – podobnie jak w szeroko rozumianym świecie zachodnim – stały się już integralną częścią handlu digitalowego. Wystarczy wspomnieć takie serwisy jak Allegro, Morele, Amazon, OLX czy Vinted, by zorientować się, jak wiele transakcji odbywa się za ich pośrednictwem każdego dnia. Do niedawna jednak dużo mniej mówiło się o takim rodzaju sprzedaży w obrębie social mediów. A tymczasem Facebook Marketplace ma do zaoferowania naprawdę sporo. Oczywiście pod warunkiem, że wiemy, jak z tego skorzystać.
Zaletą Facebook Marketplace jest możliwość wystawiania przedmiotów bezpośrednio ze strony lub aplikacji Facebooka. Cały proces przebiega wręcz błyskawicznie i jest całkiem intuicyjny – platforma sama podpowiada, co jeszcze warto uzupełnić w opisie produktu lub jakiej lokalizacji użyć. Nie ma konieczności zakładania specjalnego konta i oczekiwania na jego weryfikację, a wystawione produkty mogą zobaczyć wszyscy potencjalnie zainteresowani w danej lokalizacji – nie tylko nasi znajomi. Kolejną korzyścią Facebook Marketplace jest fakt, że serwis nie pobiera żadnej opłaty ani prowizji za wystawienie przedmiotu, nawet jeśli transakcja ostatecznie dojdzie do skutku. Jedyny potencjalny koszt to wypromowanie swojego ogłoszenia za pomocą kampanii płatnej, ale tu już sami decydujemy o wysokości przeznaczonego na ten cel budżetu.
Trzeba w tym miejscu podkreślić jeszcze jedną istotną kwestię – Facebook Marketplace nie jest sklepem na Facebooku, który dostępny jest dla profili firmowych i umożliwia wgrywanie katalogów produktów z linkami prowadzącymi na konkretny e-sklep. Marketplace jest jednym wielkim targowiskiem, gdzie wystawiać się mogą tylko profile prywatne o charakterze osoby fizycznej, co jednak nie przeszkadza w zarabianiu na Marketplace Facebooka także w sposób regularny i zorganizowany. Jak to robić? Mamy kilka przydatnych rad!
1. Sprawdź, czy profil Twojej działalności pasuje do Facebook Marketplace
Wiadomo, że nie każdy produkt można sprzedawać każdym kanałem dotarcia do odbiorcy. Jednak w przypadku Facebook Marketplace mamy zadziwiająco szerokie pole manewru – mało jest bowiem towarów, które tu nie pasują. Wpływ na to ma głównie fakt, że dzięki Facebookowi mamy dostęp do bardzo wielu osób korzystających z platformy, więc znajdziemy tu niemal każdy target.
Są jednak kategorie produktowe, które są tu nieco chętniej kupowane, na co wpływa ma choćby mniej sformalizowany proces sprzedaży. Mowa tu o takim asortymencie jak: używane przedmioty codziennego użytku, wyposażenie domu, ubrania, artykuły dla dzieci, rośliny doniczkowe, rowery i hulajnogi, komputery, elektronika, a nawet samochody i nieruchomości. Jeśli sprzedajesz coś z tych kategorii – z pewnością na Facebook Marketplace możesz zarobić.
2. Przyłóż się do stworzenia atrakcyjnego ogłoszenia
Mnogość odbiorców komunikatów to z pewnością spora zaleta Marketplace na Facebooku, ale może też stanowić pewne wyzwanie. Bo gdzie wielu potencjalnych klientów, tam też liczna konkurencja. Jak się wyróżnić na jej tle? Dopieszczając swoje oferty sprzedaży! Wszystko musi być dopięte na ostatni guzik – od wysokiej jakości zdjęć, poprzez wyczerpujący opis produktu, na copywritingu perswazyjnym kończąc. Aby zaoszczędzić czasu sobie i kupującym, jasno określ, jak ma wyglądać proces sprzedaży oraz zawęź ofertę pod względem geograficznym.
3. Promuj się mądrze
Facebook Marketplace można potraktować również jako kanał sprzedaży wspierany kampaniami płatnymi – sam serwis daje nam taką możliwość. Mało tego, oferuje nam wszystko to, co profilom firmowym, czyli cały szereg form reklamy, które mogą być uzależnione od celu, jaki chcemy osiągnąć (rozpoznawalność, ruch, aktywność itp.). Możemy zatem skorzystać z opcji promowania pojedynczego obrazu, ale także zdecydować się na film lub – co jest szczególnie atrakcyjne pod kątem wielowariantowych produktów – karuzeli grafik. Jak zawsze przy uruchamianiu kampanii trzeba dobrze wybrać wszelkie parametry, w tym zwłaszcza grupę docelową.
4. Jeśli możesz, oferuj wysyłkę
Obecnie bardzo wielu klientów ceni sobie możliwość skorzystania ze sprzedaży wysyłkowej. To bardzo wygodna opcja, dlatego jeśli możesz wysyłać swoje produkty kurierem lub Paczkomatem – zrób to. Z pewnością znajdziesz więcej chętnych na swój asortyment i znacznie poszerzysz zasięg działania. Oczywiście zadbaj o to, by informacja o tym była dobrze wyeksponowana w ogłoszeniu.
5. Dbaj o bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem
Na koniec kwestia związana bardzo mocno stricte z tym kanałem sprzedaży. Facebook Marketplace jest integralną częścią Facebooka i kontakt między sprzedającym a kupującym wygląda praktycznie jak zwykła rozmowa ze znajomym w Messengerze. To sprzyja nieco mniej formalnej komunikacji i zachęca do podjęcia kontaktu. Nie lekceważ tego i chętnie wchodź w interakcje – odpowiadaj na pytania, opowiadaj o produkcie, zachęcaj, oferuj dodatkowe zdjęcia. Kontakt w przypadku Facebook Marketplace ma pierwszorzędne znaczenie.
Jak więc widzisz, nowe kanały sprzedaży w digitalu są coraz częściej wykorzystywane biznesowo – nawet te, które na pierwszy rzut oka nie są dedykowane zorganizowanemu handlowi. Podobnie jest w przypadku platformy Marketplace na Facebooku, która – o ile dobrze wykorzystana – może być świetnym kanałem wspierającym sprzedaż właściwą.