10 sposobów jak przygotować e-commerce do Black Friday i Cyber  Monday 2021 [checklista]
VeneoPerformance

Autor: VeneoPerformance

10 sposobów jak przygotować e-commerce do Black Friday i Cyber Monday 2021 [checklista]

09.11.2021
E-commerce
Z tego artykułu dowiesz się:
  • Dlaczego warto zaplanować działania wcześniej.

  • Checklista elementów, o które warto zadbać Przed Black Friday i Cyber Monday.

Końcówka listopada to zawsze bardzo intensywny okres dla wszystkich właścicieli e-commerce.
Reorganizację sklepu i planowanie działań marketingowych przed zakupowym szaleństwem z okazji Black
Friday i Cyber Monday warto jednak zacząć przynajmniej miesiąc wcześniej. Ja przygotować e-commerce
na Black Friday? Oto nasza Black Friday checklista!

Przygotowania do Black Friday 2021 – dlaczego warto zacząć wcześniej?

Jeszcze kilka lat temu Black Friday był słabo rozpoznawalną tradycją zakupową, znaną nam głównie z
opowieści znajomych zza oceanu czy materiałów wideo pokazujących, jak ludzie walczą o promocje w
amerykańskich supermarketach. Z czasem jednak ten trend przyszedł również do Polski. Dziś ciężko
znaleźć kogoś, kto nie wie, czym jest Black Friday, czy przypadający trzy dni później – Cyber Monday.

To dni, w których sklepy oferują duże akcje promocyjne, zachęcając klientów do zakupu. Dzięki temu
wyprzedaże cieszą się ogromnym zainteresowaniem, co daje sklepom szansę na maksymalizację
przychodów. Choć Czarny Piątek przypada dopiero w ostatni piątek miesiąca, przygotowanie sklepu
internetowego na Black Friday należy zacząć dużo wcześniej. Chodzi zarówno o zorganizowanie zaplecza
logistycznego i zweryfikowanie, czy sklep jest gotowy na zwiększone obciążenie, jak i o zaplanowanie
całej promocji, kreacji do kampanii, Landing Page i całego kalendarza marketingowego.

Oczywiście przygotowania nie są równoznaczne ze startem kampanii. Choć niektóre sklepy stacjonarne
już w październiku zaczynają przypominać nam o zbliżających się świętach Bożego Narodzenia,
zachęcając do kupna gadżetów, taki falstart promocyjny może sprawić jedynie, że stracisz pieniądze na
reklamę. Nie warto jednak czekać zbyt długo i startować z kampanią na ostatnią chwilę – wówczas ciężej
będzie ci przebić się przez działania konkurencji i informacja o twojej promocji nie dotrze do wszystkich
zainteresowanych.

Black Friday checklist 2021

Black Friday i Cyber Monday to ogromne przedsięwzięcie. Z roku na rok konkurencja rośnie w siłę i nawet
najlepsza oferta sklepu nie wystarczy, jeśli nie przygotujesz wszystkiego zawczasu. Dodatkowo możesz
spotkać się ze sporym rozczarowaniem, jeśli strona internetowa sklepu nie wytrzyma zwiększonego
ruchu, a sfrustrowani sytuacją klienci nie mogą dokonać zakupu. Sprawdź, jak przygotować sklep na Black
Friday 2021!

Wytrzymałość serwera

Paradoksalnie, to jedna z najważniejszych rzeczy, którą powinieneś sprawdzić przed Black Friday, a bardzo
wiele e-commerce zapomina o tym aspekcie. W ostatni piątek listopada sklepy internetowe przeżywają
spore oblężenie, przez co bardzo łatwo o przeciążenie serwerów. Warto zadbać o lepszą przepustowość,
a w razie potrzeby – zwiększyć moc serwera. Ważna jest również jego stabilność, ponieważ jakikolwiek
błąd uniemożliwi klientom złożenie zamówienia i negatywnie wpłynie na postrzeganie sklepu.

Jeśli posiadasz statystyki z wcześniejszych akcji promocyjnych, możesz wykorzystać je do planowania
zwiększenia zasobów serwera. W tym wypadku jednak lepiej przeszacować i zadbać o zbyt dużą pojemność niż narazić się na przeciążenie i unicestwić całą akcję promocyjną.

Ważność certyfikatu SSL

Choć może to wydawać się oczywiste, zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania promocyjne sprawdź
ważność certyfikatu SSL. Nie ma gorszego dnia, by przekonać się, że zakupiony certyfikat jest już
nieważny. Jeśli zapomnisz go przedłużyć, a w dniu Black Friday strona nie będzie posiadać zabezpieczenia
w postaci szyfrowania, poniesiesz olbrzymie straty finansowe i nadszarpniesz swoją dobrą opinię.

Szybkość strony

Jeśli strona długo się ładuje, zirytowany klient może udać się do konkurencji. Black Friday i Cyber Monday
to dni, w których konsument może swobodnie przebierać w ofertach, dlatego bardzo ważne, by
przypadkiem go nie zniechęcić. Jeśli strona ładuje się dłużej niż dwie sekundy, możesz spodziewać się, że
klienci stracą cierpliwość. Co ważne, należy to sprawdzić zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej.
Warto również pamiętać, że wzmożony ruch może wydłużyć czas ładowania, dlatego tym bardziej istotne
jest przeprowadzenie odpowiednich testów oraz zadbanie o stabilność serwera. Dobrze, jeśli serwer
będzie wyposażony w dyski SSD, które zwiększą szybkość odczytu danych.

Optymalizacja strony

Choć przygotowania do Black Friday to nie czas na gruntowną reorganizację strony internetowej, warto
zawczasu zadbać o odpowiednie zoptymalizowanie sklepu na potrzeby użytkownika. W swoich
działaniach należy uwzględnić przede wszystkim użytkowników mobilnych, których często niesłusznie
pomija się w pracach nad optymalizacją strony, a stanowią oni coraz większe grono klientów. Ważne, by
sklep jak najlepiej odpowiadał na potrzeby użytkowników i był intuicyjny.

Stworzenie i optymalizacja Landing Page

Dobrą praktyką jest stworzenie Landing Page w ramach akcji promocyjnej. Dzięki temu łatwiej będzie ci
wypromować konkretne produkty i przekierować użytkowników w konkretne miejsce. Strona lądowania
powinna skupiać się na konkretnym celu, dzięki czemu unikniesz dodatkowych rozproszeń i zwiększysz
szansę na konwersję. Aby Landing Page był skuteczny, powinien być odpowiednio zoptymalizowany,
dlatego warto zadbać o to odpowiednio wcześniej. W końcu przeprowadzenie testów A/B i prace SXO
mogą zająć sporo czasu…

Kalendarz promocji

Mimo iż promocja na Black Friday trwa tylko jeden dzień, wszelkie działania marketingowe muszą
wystartować przynajmniej tydzień wcześniej, dlatego dobrze jest mieć w zanadrzu strategię promocji
oraz kalendarz publikacji. Dokładnie przemyśl, jak chcesz opracować newslettery, mailingi oraz kampanie
w Google i mediach społecznościowych, by dotrzeć do wszystkich zainteresowanych, wzbudzić
zaciekawienie, a jednocześnie nie zaspamować ich nadmiarem informacji.

Kreacje reklamowe

Nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę. Przygotowanie odpowiednich reklam wymaga czasu i
umiejętności. Jeśli chcesz zlecić to grafikom, musisz mieć świadomość, że w okresie przed Black Friday są
oni znacznie bardziej obłożeni pracą. Z kolei, jeśli planujesz zrobić to samodzielnie, powinieneś
zarezerwować sobie nieco więcej czasu na dopracowanie szczegółów. Zaprojektuj koncept graficzny, a
następnie przygotuj zawczasu wszystkie grafiki, które będą ci potrzebne, zgodnie z ustalonym wcześniej
kalendarzem promocji.

Stany magazynowe

Przed Black Friday i Cyber Monday warto sprawdzić stany magazynowe i zadbać o odpowiedni zapas. Tu
również możesz posiłkować się statystykami z poprzednich promocji, by zapewnić dostępność wszystkich
najważniejszych produktów. Pamiętaj, że lepiej zapewnić sobie większy stan magazynowy niż
rozczarować niedoszłych klientów. Zwłaszcza, że pomiędzy dwoma akcjami promocyjnymi jest weekend,
więc ciężko będzie ci nadrobić ewentualne braki, które powstaną w wyniku Black Friday.

Zaplecze logistyczne

Właściciele sklepów internetowych tak mocno skupiają się na promocji przed Black Friday, że często
zapominają o tym, co dzieje się już po dokonaniu zakupu przez klienta. Wysyłka zamówień w tak
newralgicznym okresie może być niezwykle czasochłonna, dlatego warto zapewnić sobie dodatkową
pomoc do pakowania i zabezpieczania produktów. W końcu każdy chce jak najszybciej otrzymać swoją
przesyłkę, dlatego dobrze, jeśli wyruszy ona w drogę jeszcze tego samego dnia.

W tym okresie może pojawić się także znacznie więcej pytań. Jeśli ty i twoi pracownicy będziecie zajęci
pakowaniem zamówień, może zdarzyć się, że nie będziecie mieli czasu, by na bieżąco odpowiadać na
spływające wiadomości. Wówczas warto zautomatyzować część komunikacji, między innymi przy pomocy
chatbotów w mediach społecznościowych czy na stronie sklepu. Dzięki temu rozwiążesz część
problemów użytkowników bez osobistej ingerencji, a klient nie będzie musiał czekać godzinami na
odpowiedź.

Opieka posprzedażowa

Oprócz sprawnej obsługi zamówienia oraz odpowiedzi na pytania od użytkowników, warto zapewnić
dobrą obsługę posprzedażową. Black Friday jest okazją, by znaleźć nowych klientów i przekonać ich, by
zostali z tobą na dłużej. Zadbaj więc o jasną politykę zwrotów, udostępnij możliwość monitorowania
statusu zamówienia oraz zapewnij wysoką jakość opieki posprzedażowej, między innymi w postaci
sprawnej i merytorycznej odpowiedzi na pytania od użytkowników.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane

Brak komentarzy