10 sposobów jak przygotować e-commerce do Black Friday i Cyber Monday 2021 [checklista]
| Veneo Performance | E-commerceKońcówka listopada to zawsze bardzo intensywny okres dla wszystkich właścicieli e-commerce. Reorganizację sklepu i planowanie działań marketingowych przed zakupowym szaleństwem z okazji Black Friday i Cyber Monday warto jednak zacząć przynajmniej miesiąc wcześniej. Ja przygotować e-commerce na Black Friday? Oto nasza Black Friday checklista!
Spis treści:
Przygotowania do Black Friday 2021 – dlaczego warto zacząć wcześniej?
Jeszcze kilka lat temu Black Friday był słabo rozpoznawalną tradycją zakupową, znaną nam głównie z opowieści znajomych zza oceanu czy materiałów wideo pokazujących, jak ludzie walczą o promocje w amerykańskich supermarketach. Z czasem jednak ten trend przyszedł również do Polski. Dziś ciężko znaleźć kogoś, kto nie wie, czym jest Black Friday, czy przypadający trzy dni później – Cyber Monday.
To dni, w których sklepy oferują duże akcje promocyjne, zachęcając klientów do zakupu. Dzięki temu wyprzedaże cieszą się ogromnym zainteresowaniem, co daje sklepom szansę na maksymalizację przychodów. Choć Czarny Piątek przypada dopiero w ostatni piątek miesiąca, przygotowanie sklepu internetowego na Black Friday należy zacząć dużo wcześniej. Chodzi zarówno o zorganizowanie zaplecza logistycznego i zweryfikowanie, czy sklep jest gotowy na zwiększone obciążenie, jak i o zaplanowanie całej promocji, kreacji do kampanii, Landing Page i całego kalendarza marketingowego.
Oczywiście przygotowania nie są równoznaczne ze startem kampanii. Choć niektóre sklepy stacjonarne już w październiku zaczynają przypominać nam o zbliżających się świętach Bożego Narodzenia, zachęcając do kupna gadżetów, taki falstart promocyjny może sprawić jedynie, że stracisz pieniądze na reklamę. Nie warto jednak czekać zbyt długo i startować z kampanią na ostatnią chwilę – wówczas ciężej będzie ci przebić się przez działania konkurencji i informacja o twojej promocji nie dotrze do wszystkich zainteresowanych.
Black Friday checklist 2021
Black Friday i Cyber Monday to ogromne przedsięwzięcie. Z roku na rok konkurencja rośnie w siłę i nawet najlepsza oferta sklepu nie wystarczy, jeśli nie przygotujesz wszystkiego zawczasu. Dodatkowo możesz spotkać się ze sporym rozczarowaniem, jeśli strona internetowa sklepu nie wytrzyma zwiększonego ruchu, a sfrustrowani sytuacją klienci nie mogą dokonać zakupu. Sprawdź, jak przygotować sklep na Black Friday 2021!
Wytrzymałość serwera
Paradoksalnie, to jedna z najważniejszych rzeczy, którą powinieneś sprawdzić przed Black Friday, a bardzo wiele e-commerce zapomina o tym aspekcie. W ostatni piątek listopada sklepy internetowe przeżywają spore oblężenie, przez co bardzo łatwo o przeciążenie serwerów. Warto zadbać o lepszą przepustowość, a w razie potrzeby – zwiększyć moc serwera. Ważna jest również jego stabilność, ponieważ jakikolwiek błąd uniemożliwi klientom złożenie zamówienia i negatywnie wpłynie na postrzeganie sklepu.
Jeśli posiadasz statystyki z wcześniejszych akcji promocyjnych, możesz wykorzystać je do planowania zwiększenia zasobów serwera. W tym wypadku jednak lepiej przeszacować i zadbać o zbyt dużą pojemność niż narazić się na przeciążenie i unicestwić całą akcję promocyjną.
Ważność certyfikatu SSL
Choć może to wydawać się oczywiste, zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania promocyjne sprawdź ważność certyfikatu SSL. Nie ma gorszego dnia, by przekonać się, że zakupiony certyfikat jest już nieważny. Jeśli zapomnisz go przedłużyć, a w dniu Black Friday strona nie będzie posiadać zabezpieczenia w postaci szyfrowania, poniesiesz olbrzymie straty finansowe i nadszarpniesz swoją dobrą opinię.
Szybkość strony
Jeśli strona długo się ładuje, zirytowany klient może udać się do konkurencji. Black Friday i Cyber Monday to dni, w których konsument może swobodnie przebierać w ofertach, dlatego bardzo ważne, by przypadkiem go nie zniechęcić. Jeśli strona ładuje się dłużej niż dwie sekundy, możesz spodziewać się, że klienci stracą cierpliwość. Co ważne, należy to sprawdzić zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej. Warto również pamiętać, że wzmożony ruch może wydłużyć czas ładowania, dlatego tym bardziej istotne jest przeprowadzenie odpowiednich testów oraz zadbanie o stabilność serwera. Dobrze, jeśli serwer będzie wyposażony w dyski SSD, które zwiększą szybkość odczytu danych.
Optymalizacja strony
Choć przygotowania do Black Friday to nie czas na gruntowną reorganizację strony internetowej, warto zawczasu zadbać o odpowiednie zoptymalizowanie sklepu na potrzeby użytkownika. W swoich działaniach należy uwzględnić przede wszystkim użytkowników mobilnych, których często niesłusznie pomija się w pracach nad optymalizacją strony, a stanowią oni coraz większe grono klientów. Ważne, by sklep jak najlepiej odpowiadał na potrzeby użytkowników i był intuicyjny.
Stworzenie i optymalizacja Landing Page
Dobrą praktyką jest stworzenie Landing Page w ramach akcji promocyjnej. Dzięki temu łatwiej będzie ci wypromować konkretne produkty i przekierować użytkowników w konkretne miejsce. Strona lądowania powinna skupiać się na konkretnym celu, dzięki czemu unikniesz dodatkowych rozproszeń i zwiększysz szansę na konwersję. Aby Landing Page był skuteczny, powinien być odpowiednio zoptymalizowany, dlatego warto zadbać o to odpowiednio wcześniej. W końcu przeprowadzenie testów A/B i prace SXO mogą zająć sporo czasu…
Kalendarz promocji
Mimo iż promocja na Black Friday trwa tylko jeden dzień, wszelkie działania marketingowe muszą wystartować przynajmniej tydzień wcześniej, dlatego dobrze jest mieć w zanadrzu strategię promocji oraz kalendarz publikacji. Dokładnie przemyśl, jak chcesz opracować newslettery, mailingi oraz kampanie w Google i mediach społecznościowych, by dotrzeć do wszystkich zainteresowanych, wzbudzić zaciekawienie, a jednocześnie nie zaspamować ich nadmiarem informacji.
Kreacje reklamowe
Nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę. Przygotowanie odpowiednich reklam wymaga czasu i umiejętności. Jeśli chcesz zlecić to grafikom, musisz mieć świadomość, że w okresie przed Black Friday są oni znacznie bardziej obłożeni pracą. Z kolei, jeśli planujesz zrobić to samodzielnie, powinieneś zarezerwować sobie nieco więcej czasu na dopracowanie szczegółów. Zaprojektuj koncept graficzny, a następnie przygotuj zawczasu wszystkie grafiki, które będą ci potrzebne, zgodnie z ustalonym wcześniej kalendarzem promocji.
Stany magazynowe
Przed Black Friday i Cyber Monday warto sprawdzić stany magazynowe i zadbać o odpowiedni zapas. Tu również możesz posiłkować się statystykami z poprzednich promocji, by zapewnić dostępność wszystkich najważniejszych produktów. Pamiętaj, że lepiej zapewnić sobie większy stan magazynowy niż rozczarować niedoszłych klientów. Zwłaszcza, że pomiędzy dwoma akcjami promocyjnymi jest weekend, więc ciężko będzie ci nadrobić ewentualne braki, które powstaną w wyniku Black Friday.
Zaplecze logistyczne
Właściciele sklepów internetowych tak mocno skupiają się na promocji przed Black Friday, że często zapominają o tym, co dzieje się już po dokonaniu zakupu przez klienta. Wysyłka zamówień w tak newralgicznym okresie może być niezwykle czasochłonna, dlatego warto zapewnić sobie dodatkową pomoc do pakowania i zabezpieczania produktów. W końcu każdy chce jak najszybciej otrzymać swoją przesyłkę, dlatego dobrze, jeśli wyruszy ona w drogę jeszcze tego samego dnia.
W tym okresie może pojawić się także znacznie więcej pytań. Jeśli ty i twoi pracownicy będziecie zajęci pakowaniem zamówień, może zdarzyć się, że nie będziecie mieli czasu, by na bieżąco odpowiadać na spływające wiadomości. Wówczas warto zautomatyzować część komunikacji, między innymi przy pomocy chatbotów w mediach społecznościowych czy na stronie sklepu. Dzięki temu rozwiążesz część problemów użytkowników bez osobistej ingerencji, a klient nie będzie musiał czekać godzinami na odpowiedź.
Opieka posprzedażowa
Oprócz sprawnej obsługi zamówienia oraz odpowiedzi na pytania od użytkowników, warto zapewnić dobrą obsługę posprzedażową. Black Friday jest okazją, by znaleźć nowych klientów i przekonać ich, by zostali z tobą na dłużej. Zadbaj więc o jasną politykę zwrotów, udostępnij możliwość monitorowania statusu zamówienia oraz zapewnij wysoką jakość opieki posprzedażowej, między innymi w postaci sprawnej i merytorycznej odpowiedzi na pytania od użytkowników.