Pozycjonowanie w Chinach, czyli o „chińskim Google” 

| Aleksandra Krzeszowska | SEO/SXO

Rozważasz ekspansję międzynarodową swojej firmy? Warto dobrze przygotować swój biznes w obszarze SEO! Ze względu na czynniki kulturowe, językowe i prawne, z jakimi mamy do czynienia w przypadku rynku azjatyckiego, pozycjonowanie w kraju takim jak Chiny wymaga specjalistycznej wiedzy i indywidualnego podejścia. Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę? 

Pozycjonowanie w Chinach

Alternatywy dla Google na rynku chińskim

Należy podkreślić, że gigant z Doliny Krzemowej wycofał się z tego kraju z uwagi na obowiązującą cenzurę. W ten sposób pozycję najpopularniejszej wyszukiwarki zyskała Baidu. Nazywana „chińskim Google” jest do niego często porównywana, gdyż oferuje wiele podobnych usług, m.in.: mapy, wiadomości, filmy, a nawet własną wersję Wikipedii. Mieszkańcy Chin korzystają również z wyszukiwarki Sogou, która zdobywa popularność dzięki unikalnym funkcjom, np. integracji z chińskim portalem społecznościowym WeChat. Sogou pozwala na wyszukiwanie treści z serwisów społecznościowych oraz oferuje transkrypcję fonetyczną, co jest wygodne dla użytkowników. Warto pamiętać, że strategia SEO dla Sogou może nieznacznie różnić się od działań realizowanych w ramach optymalizacji pod Baidu, dlatego warto uwzględnić tę wyszukiwarkę w strategii.

Baidu – co powinieneś wiedzieć?

Baidu, będące dominującą wyszukiwarką w Chinach, różni się od Google pod wieloma względami. Ze względu na lokalne ograniczenia, systemy cenzury i specyficzne algorytmy, Baidu wymaga innego podejścia do SEO. Oto najważniejsze cechy tej wyszukiwarki, które warto mieć na uwadze:

  • Dostępność Baidu ograniczona jest jedynie do Chin oraz Japonii i to właśnie w językach tych krajów funkcjonuje. 
  • Jest w pełni kontrolowane politycznie. Jeżeli wyszukiwana fraza znajduje się na liście tematów zakazanych, system blokuje wyszukiwanie lub podaje wyniki niepowiązane.
  • Baidu wyróżnia się lepszą optymalizacją technologii wyszukiwania, dostosowaną do potrzeb lokalnych mieszkańców. Język chiński jest złożony. Charakteryzuje go wielość słów mających różne znaczenia, co często powoduje problemy z precyzyjnym dopasowaniem wyników w innych wyszukiwarkach. Baidu jednak radzi sobie z tym skutecznie, uwzględniając kontekst używanych wyrazów, dzięki czemu dostarcza bardziej trafne wyniki.
  • Proces indeksowania w przypadku tej wyszukiwarki może trwać nawet kilka dni, z uwagi na zaostrzone przepisy sieciowe. 
  • Baidu uważana jest za wyszukiwarkę, którą stosunkowo łatwo zmanipulować pod kątem SEO, gdyż jest mniej skuteczna jeśli chodzi o wychwytywanie spamowania odnośnikami i nie zwraca uwagi na pochodzenie linków.
  • Konsekwencje za duplicate content są bardzo dotkliwe i mogą skutkować spadkiem z wysokich pozycji nawet na okres kilku lat. 
  • Wymaga wprowadzenia kilku modyfikacji do strategii SEO, takich jak: zdobycie licencji ICP (indywidualna licencja dostawcy treści internetowych), przygotowanie chińskiej wersji językowej witryny czy korzystanie z Baidu Webmaster Tools. 
SEO bez granic

Wybór domeny i hosting 

Domena „.cn” sprawia, że Baidu priorytetowo traktuje daną witrynę. Jeśli hosting w Chinach nie jest możliwy, alternatywą jest wykorzystanie chińskiego systemu dostarczania treści (CDN).

Optymalizacja mobilna

Rynek chiński jest w dużej mierze rynkiem mobilnym – znaczna część użytkowników przegląda strony internetowe wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Baidu, podobnie jak inne wyszukiwarki w Chinach, preferuje witryny, które są szybkie i responsywne na urządzeniach mobilnych. Warto zatem zadbać o optymalizację strony pod kątem mobilnym, w tym o szybkość ładowania i przejrzystość interfejsu.

Tłumaczenie strony i jakość treści 

Strona internetowa powinna być opisana uproszczonym językiem chińskim, gdyż wyszukiwarka Baidu indeksuje tylko uproszczone chińskie znaki. W praktyce Baidu preferuje strony internetowe w całości napisane po chińsku i ma trudności z rozróżnianiem wielojęzycznych witryn.

Kluczowe dla SEO na rynku chińskim jest tworzenie regularnych i oryginalnych treści wysokiej jakości. Dla algorytmów Baidu aktualność treści ma szczególne znaczenie. Należy jednak pamiętać o wymaganej poprawności politycznej. Gęstość słów kluczowych powinna być utrzymana na poziomie 6 do 10%. Uwzględnij je również w linkowaniu wewnętrznym

Optymalizacja doświadczeń użytkownika (UX)

Baidu zwraca szczególną uwagę na jakość doświadczeń użytkowników (User Experience). Dobrze zoptymalizowana strona internetowa, łatwa w nawigacji, czytelna oraz szybko ładująca się, jest lepiej oceniana przez Baidu, co zwiększa szanse na wyższe pozycje. Optymalizacja UX może obejmować dostosowanie strony do lokalnych preferencji użytkowników, dbałość o intuicyjne menu oraz przejrzystość treści.

Sprawdź także: Badania UX – jak mogą wpłynąć na rozwój Twojego biznesu?

Social media i SEO w Chinach

Media społecznościowe, takie jak WeChat i Weibo, mają znaczący wpływ na promocję treści w Chinach. Warto rozważyć integrację działań SEO z popularnymi platformami społecznościowymi, aby zwiększyć zasięg i autorytet swojej witryny. Treści udostępniane w chińskich mediach społecznościowych są widoczne dla algorytmów Baidu, co pozytywnie wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jak widzisz, specyfika kraju, jakim są Chiny, wymaga znacznych dostosowań i przemyślanej strategii SEO. Warto o tym pamiętać, rozważając to miejsce jako potencjalną przestrzeń do ekspansji międzynarodowej firmy.