baner baner

Reklama na Instagramie - Instagram Ads

Instagram to, zaraz po Facebooku, najpopularniejszy serwis społecznościowy zarówno w Polsce, jak i na świecie. Korzystają z niego głównie użytkownicy smartfonów, którzy cenią sobie lajfstajlowy kontekst serwisu, dlatego kampanie na Instagramie docierają do odbiorcy dokładnie w momencie, gdy chce się on zrelaksować lub szuka rozrywki.

Reklamy w tym portalu to potężne narzędzie marketingowe, które przy umiejętnej optymalizacji przełożą się nie tylko na pozytywny wizerunek marki, ale i na konwersje.

Dla kogo reklama na Instagramie?

Serwis Instagram w 2017 roku liczył ponad 600 mln użytkowników, w 2018 roku 800 mln, w 2019 roku liczba posiadaczy kont w serwisie nadal dynamicznie rośnie. Tak wielki zasięg aplikacji gwarantuje, że wśród jej użytkowników z pewnością znajdą się również twoi potencjalni klienci.

Grupy docelowe na Instagramie są zróżnicowane. Użytkownikami są w większości kobiety, głównie młodzież (korzystanie z platformy deklaruje 72% nastolatków) oraz osoby do 34 roku życia, jednak nie brakuje tam również osób starszych.

Czego szukają ludzie na Instagramie? Dla większości osób to przede wszystkim źródło inspiracji i sposób na dzielenie się swoimi przeżyciami, emocjami i pięknem dnia codziennego. To sprawia, że Instagram jest doskonałym miejscem na reklamę dla firm z branży beauty, modowej, spożywczej, kulinarnej, gastronomicznej, turystycznej, parentingowej, wnętrzarskiej, florystycznej, a także twórcy rękodzieła.

Ze względu na dynamiczny rozwój opcji zakupowych na Instagramie i możliwość przejścia do dokonania zakupu produktu z aplikacji, to również kolejny kanał sprzedaży online dla e-commerce.
Bez względu na branżę, promocję na Instagramie może z korzyścią założyć każdy, kto umiejętnie, zaprezentuje swoje produkty i usługi w sposób wizualny, w ciekawym lajfstajlowym kontekście.

Jak reklamować się na Instagramie?

Jak uruchomić i poprawnie wyświetlać reklamy? Zacznijmy od tego, że aby móc uruchomić reklamę postów na Instagramie (nawet z poziomu samej aplikacji), konieczne jest stworzenie konta biznesowego. W tym celu należy połączyć ze sobą konta na Instagramie i Facebooku.

Można to zrobić w obydwu serwisach lub w menedżerze reklam poprzez narzędzie Facebook Business Manager. Druga opcja, oprócz możliwości promocji postów, pozwoli ci również na tworzenie bardziej zaawansowanych reklam, promowanych Stories, a także na znacznie bardziej szczegółowy monitoring wyników.

Jak promować post na Instagramie?

Jak krok po kroku wygląda promowanie posta umieszczonego już na profilu? Po otwarciu zdjęcia lub wideo, które masz zamiar promować, wyświetli ci się przycisk „Promuj”. Następnie wybierasz jeden z celów, jaki chcesz osiągnąć przekierowanie odbiorców na swój profil (np. zachęta do obserwowania), odesłanie na stronę www, zachęta do wysyłania wiadomości prywatnych. W zależności od tego, jaki cel wybierzesz, czeka Cię konfiguracja reklamy. Jeśli wybierzesz przekierowanie do witryny internetowej, musisz zdecydować się na dobranie właściwego CTA (call to action), czyli buttonu, jaki będzie wyświetlał się przy reklamie.

Kolejny krok to określenie grupy docelowej. Przy braku doświadczenia w konfiguracji kampanii reklamowych, bezpieczniej będzie wybrać opcję automatyczną (istnieją przeciwwskazania do wyboru tej opcji przy nie do końca uczciwym, wcześniejszym pozyskiwaniu obserwatorów profilu firmowego) lub zdać się na pomoc agencji.

Ostatnim krokiem jest wybór czasu trwania kampanii reklamy oraz jej budżetu. Oczywiście konieczne jest określenie również metody płatności, bez której opłata za kampanię nie zostanie zrealizowana.

Podstawowa promocja na Instagramie nie jest niczym skomplikowanym. "Insta promowanie" to szybka i wygodna opcja, jednak posiada wiele ograniczeń, takich jak brak wpływu na to, jak często wyświetlać się będzie reklama czy brak możliwości mierzenia konwersji.
W przypadku bardziej skomplikowanych lub zaawansowanych kampanii lepiej wykorzystać Menedżera Reklam na Facebooku,  by mieć pewność, że wykorzystasz wszystkie możliwości, jakie daje ci Instagram.

Jak ustawić kampanię reklamową na Instagramie?

Menedżer Reklam to narzędzie, które daje dostęp do zdecydowanie większej liczby opcji konfiguracji kampanii na obu serwisach Marka Zuckerberga. Aby ustawić kampanie Instagram Ads, właściwie nie musisz nawet posiadać konta na Instagramie. Do podstawowych reklam wystarczy ci jedynie konto firmowe na Facebooku, jednak by uniknąć ograniczeń, warto poświęcić chwilę na założenie konta również na Instagramie.

Jak przejść do ustawienia reklamy na Instagramie? Podobnie, jak do ustawień  reklamy na Facebooku! Informacje dotyczące tego, w których serwisach ma się wyświetlać reklama, dostępne są w sekcji “Umiejscowienia“. Najważniejszą cechą tego narzędzia jest możliwość tworzenia zupełnie nowych reklam, które nie są widoczne z samego profilu oraz reklam, które korzystają z formatów niedostępnych z poziomu aplikacji. W przypadku dedykowanych kreacji można również ustawiać osobne promocje np. wyłącznie Instagram Stories (tzw. relacje) lub sam feed na Instagramie.

W jaki sposób wykupić reklamę na Instagramie i jak ją stworzyć po kolei, krok po kroku? Należy wejść w zakładkę „kampanie” w menadżerze i kliknąć "utwórz". Istotna jest dobra nazwa kampanii, warto zawrzeć w niej informacje, że to reklama na "insta" oraz cel kampanii. W przypadku, gdy kampanii będzie więcej, utrzymując porządek, łatwiej będzie ci się w nich odnaleźć.

Po utworzeniu kampanii i wyznaczeniu celu, nadchodzi czas na wybór opcji, takich jak test porównawczy, optymalizacja budżetu itd. Następnie zapisujesz wersję roboczą i publikujesz kampanię. Kolejnym krokiem jest utworzenie zestawu reklam i określenie jego parametrów. Do wyboru masz budżet reklamy, termin emisji, lokalizację, wiek, płeć, języki oraz bardziej szczegółowe opcje targetowania.

Następne, co musisz zrobić to określenie umiejscowienia reklamy. Jeśli ma ona być kierowana wyłącznie na Instagram, musisz wyłączyć wszystkie platformy, pozostawiając tylko aktualności na Instagramie, a następnie opublikować zestaw reklam.

Pozostaje już tylko stworzenie samej kreacji reklamowej, która wyświetli się odbiorcom oraz odpowiednie jej nazwanie. Reklamę tworzy się w utworzonej wcześniej kampanii oraz określony zestawie reklam. W szczegółowych opcjach reklamy należy upewnić się, że wybrany jest domyślnie fanpage, który chcemy reklamować oraz czy jest zaznaczone odpowiednie konto na Instagramie (połączone wcześniej z "fanpejdżem").

Po ustawieniu kreacji pora ustawić tekst reklamy oraz adres URL, na który zostanie przekierowana osoba, która kliknęła w reklamę (w przypadku przekierowań na stronę internetową). Powinieneś też wybrać z dostępnych opcji, zgodnie z celem kampanii, właściwe wezwanie do działania. Jeśli wszystko zostało przygotowane zgodnie ze sztuką oraz regulaminem, akceptacja administratora Facebooka to tylko formalność.

Typy reklam na Instagramie

Podstawowa reklama Instagram to zdjęcie, reklama graficzna oraz wideo. Promowanie na Instagramie obejmuje zarówno obrazy w formacie kwadratowym, poziomym lub pionowym, jak i filmy wideo w formacie kwadratowym lub poziomym.

Kampanie Instagram Ads oferują również reklamy dostosowane do urządzeń mobilnych, na których większość użytkowników przegląda Instagrama. Wyświetlane są one na całym ekranie, dlatego najlepiej sprawdzają się w formie relacji, czyli Instagram Stories. Tak utworzone relacje mogą być w formie zdjęcia, filmu lub serii karuzelowych zdjęć bądź grafik, znanych z reklam na Facebooku.

Reklama na Instagramie w formie karuzeli jest wyświetlana zarówno w aktualnościach, jak i w relacjach. Warto wykorzystać ten format w przypadku, gdy chcemy pokazać kilka produktów lub przedstawić krótką narrację lub historię na określony temat.
Na Instagramie, tak jak i na Facebooku, reklama, a właściwie kreacja graficzna, nie powinna zawierać więcej niż 20 proc. tekstu, a w przypadku reklamy w formie filmu, wideo nie powinno trwać dłużej niż 30 sekund (dłuższe filmy są jednak publikowane w IGTV).

Szczegółowe typy kampanii i kierowanie reklam na Instagramie

Jak już wspomnieliśmy, każda promocja na Instagramie powinna mieć określone konkretne cele. Możesz je skonfigurować w menedżerze podczas tworzenia reklam.

Jakie są główne cele reklamy na Instagramie?
    - Brand awareness – budowanie świadomości marki
    - Reach – zasięg marki
    - Traffic – ruch na stronie
    - App installs – instalacje aplikacji
    - Engagement – zaangażowanie użytkowników
    - Video views – oglądnięcia video
    - Lead generation – pozyskanie potencjalnych klientów
    - Conversions – ustalone konwersje

Aby prawidłowo wybrać cel i  "nie przepalić budżetu" na "promowanie insta", konieczne może okazać się skonsultowanie tego ze specjalistą ds reklamy na Instagramie i Facebooku.

Jak mierzyć skuteczność reklam na Instagramie?

Specyfiką social mediów jest to, iż planując kampanię reklamową, masz możliwość precyzyjnego wyboru grupy docelowej. Dzieje się tak dlatego, że konta na Instagramie dostarczają serwisom wielu informacji np. na temat wieku, płci, zainteresowań użytkowników, co przekłada się na ogromną ilość danych o odbiorcach twojej reklamy.

Promowanie Instagram wykorzystuje te same narzędzia co Facebook, zarówno w kwestii konfiguracji kampanii, jak i ich raportowania. Mierzenie skuteczności reklam i odczytywanie wskaźników odbywa się w Managerze reklam, a wyniki są dostępne w krótkim czasie od startu kampanii.

Reklamodawcy mają możliwość analizowania wskaźników na poziomie kampanii, zestawu reklam jak i pojedynczej reklamy. Oprócz danych liczbowych masz również możliwość obserwowania jakości reakcji na publikacje reklamowe firmy w postaci wiadomości zwrotnych, polubień oraz komentarzy.

To szansa na nawiązanie indywidualnej interakcji z odbiorcą, cennej np. przy zbieraniu opinii. Oprócz mierzenia skuteczności reklam z firmowego konta, możesz polegać także na danych z Google Analytics, zwłaszcza w przypadku przekierowań do strony internetowej.

Ile kosztuje reklama na Instagramie?

Nie istnieje jeden konkretny cennik reklam na Instagramie. Ustalenie optymalnej kwoty nie jest możliwe bez analizy marki lub firmy oraz poznania lub wyznaczenia podstawowych celów, jakie ma spełnić reklama.

Zdefiniowanie budżetu i optymalizację kampanii najlepiej powierzyć agencji reklamowej, w której pracują specjaliści z doświadczeniem w realizacji kampanii w social media. Do ich zadań należy nie tylko ustawienie reklam (pod kątem budżetu możliwe jest ręczne lub automatyczne wybieranie stawek, budżet można ustalić jako budżet dzienny lub całkowity) i dostosowanie grup docelowych, ale również monitoring, wyciąganie wniosków i optymalizacja kampanii w taki sposób, by zminimalizować jej koszty i zmaksymalizować wyniki.