baner baner veneo

Protokół HTTP i HTTPS – różnice i wpływ na stronę WWW

24.01.2020 | Tomasz Walas | SEO

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, co to znaczy HTTP i do czego służy protokół HTTPS, który pojawia się przed adresem URL, to dobrze trafiłeś. Jakie znaczenie ma wybór protokołu, czym różni się HTTP od HTTPS i dlaczego warto rozważyć przejście na szyfrowanie strony HTTPS?

Przyspiesz swój biznes dzięki Performance Marketing!

Wyprzedź konkurencję

Do czego służy protokół HTTP?

Protokół HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) wykorzystywany od 1990 roku, poprzedza adres strony internetowej w oknie przeglądarki. Choć często jest niewidoczny, pojawia się automatycznie, np. w momencie, gdy chcesz skopiować adres URL.
To protokół, który pozwala na komunikację użytkownika z serwerem, dzięki czemu ma on dostęp do dokumentów z sieci. HTTP określa w jaki sposób udostępniane są treści na stronie, jak są przekształcane i w jaki sposób serwer ma je odczytać. Jest protokołem bezstanowym, czyli nie przechowuje żadnych danych.

Co oznacza HTTPS w adresie strony?

Oprócz HTTP istnieje również protokół HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure). Jest to szyfrowana wersja protokołu HTTP, domyślnie funkcjonująca na porcie 443. To sprawia, że wszelkie dane przesyłane między serwerem a przeglądarką zostają zabezpieczone.
Z początku bezpieczne połączenie HTTPS było stosowane głównie przez strony internetowe związane np. z bankowością, wymianą walut czy w sklepach internetowych, gdzie ochrona danych klienta jest bardzo istotnym aspektem. Obecnie połączenie szyfrowane HTTPS jest coraz bardziej popularnym rozwiązaniem.

Czym się różni HTTP od HTTPS?

Gdy już wiesz, co to jest HTTPS i HTTP, pora poznać kluczowe różnice pomiędzy tymi dwoma protokołami. Jak już wspomnieliśmy, dodatkowa literka w protokole komunikacyjnym nie pełni jedynie funkcji estetycznej.
Szyfrowanie ma na celu przesłanie informacji w taki sposób, by utrudnić ich przechwycenie. To sprawia, że połączenie HTTPS jest po prostu bezpieczniejsze zarówno dla klienta, jak i dla właściciela strony.
Adres HTTP nie przechowuje żadnych danych. To oznacza, że czas komunikacji z serwerem jest krótszy, ponieważ protokół nie obciąża go zbyt dużą ilością informacji.
Choć z pozoru może wydawać się to korzystne, w rzeczywistości może być kłopotliwe, ze względu na konieczność pobierania zawartości strony za każdym razem, gdy korzystasz z witryny w krótkich odstępach czasu.
Częściowo problem ten został rozwiązany dzięki wykorzystaniu ciasteczek, które pozwalają na gromadzenie danych o użytkownikach odwiedzających twoją stronę.

Zalety i wady HTTPS

Protokół HTTPS jest zalecany, zarówno przez specjalistów, jak i przez samą wyszukiwarkę Google, której polityka od wielu lat wspiera przejście z HTTP na HTTPS. Widać to między innymi podczas przeglądania stron internetowych, których właściciele nie podjęli jeszcze decyzji o zmianie protokołu.
Podczas wejścia na witrynę HTTP wyświetla się komunikat o braku certyfikatu SSL. Strona automatycznie oznaczona jest jako niezabezpieczona, co może odstraszyć potencjalnego klienta od dokonania konwersji.
Protokół HTTPS nie tylko zwiększa poczucie bezpieczeństwa użytkowników, ale również poprawia wiarygodność witryny oraz zwiększa ruch, a co za tym idzie również poprawiają CTR i zmniejszają czynnik odrzuceń.
Certyfikaty SSL lub TLS dają światowy standard bezpieczeństwa, są niezawodne, a także mają pozytywny wpływ na czynnik rankingowy wyszukiwarki Google.
Wadą HTTPS będą na pewno koszty – konieczne jest wykupienie certyfikatu SSL/TLS oraz opłacenie instalacji w witrynie. Po zmianie protokołu czas ładowania strony może ulec lekkiemu pogorszeniu.
Warto pamiętać również, że samo wdrożenie certyfikatu nie rozwiązuje wszystkich problemów związanych z bezpieczeństwem witryny, a błędy w migracji mogą powodować problemy w indeksacji przez Google, pojawienie się zduplikowanych treści oraz nieprawidłowymi danymi w Google Analytics.

Czy rodzaj protokołu ma wpływ na pozycje strony?

Jak już wspomnieliśmy, od kilku lat Google wspiera przejście stron na HTTPS. Od 2011 wyszukiwarka sama przeszła na ten typ protokołu, a już trzy lata później ogłoszono, że rodzaj protokołu będzie miał wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Z roku na rok znaczenie tego czynnika rośnie. Od stycznia 2017 przeglądarka Google Chrome ostrzega swoich użytkowników przed odwiedzeniem witryny, która korzysta z protokołu HTTP, mimo że zbiera poufne dane.
Podobne ostrzeżenia stosują również inne przeglądarki, jak na przykład Firefox. To zwiększa współczynnik odrzuceń i zniechęca potencjalnych klientów do wejścia na stronę, przez co dodatkowo spada wiarygodność serwisu.
W najbliższym czasie można spodziewać się, że znaczenie tego czynnika rankingowego będzie rosło, dlatego warto mieć to na uwadze.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer), podobnie jak TLS (nowsza wersja SSL) służy zmianie protokołu z HTTP na HTTPS. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które oferują otrzymanie certyfikatu.
W zależności od poziomu weryfikacji można wyróżnić trzy różne klasy: Domain Validation, Organization Validation oraz Extended Validation. O tym, który będzie najbardziej optymalny w przypadku twojej witryny powinien zadecydować specjalista SEO lub webdeveloper.

Jak działa certyfikat SSL?

Podstawą jego funkcjonowania jest szyfrowanie asymetryczne opierające się na utworzeniu dwóch kluczy: publicznego i prywatnego. Klucz publiczny służy przesyłaniu żądania i jest dostępny dla wszystkich. Klucz prywatny umożliwia dostęp do konkretnych danych wyłącznie odbiorcy.

Jak wygląda przejście na HTTPS?

Gdy już podejmiesz decyzję o zmianie protokołu na HTTPS i wybierzesz odpowiedni rodzaj certyfikatu możesz rozpocząć przenoszenie witryny na protokół szyfrowany. Wówczas zadbaj o to, by wszystkie adresy podstron wewnątrz serwisu zostały przekierowane na ich nowe odpowiedniki, z pomocą przekierowania 301.
Nie zapomnij o odnośnikach wewnętrznych i linkach kanonicznych, które również wymagają poprawy. Nie wystarczy ustawienie przekierowań, jeśli jest taka możliwość należy zmienić adresy bezwzględne na HTTPS.
Oprócz podstron musisz pamiętać także o zmianie adresu zasobów takich jak grafiki, zdjęcia czy pliki. Sprawdź także, czy Googleboty będą miały możliwość indeksacji serwisu przez HTTPS.
To jeszcze nie koniec – ostatnim krokiem, jaki musisz wykonać jest ponowna weryfikacja serwisu w Narzędziach dla Webmasterów oraz zmiana kodu Google Analytics oraz tagów w Google Tag Managerze.

Kto powinien przejść z HTTP na HTTPS?

Przejście na protokół HTTPS jest zalecane wszystkim właścicielom stron. Google zapowiada aktywną walnę ze stronami, które pobierają dane od użytkowników, ostrzegając ich w odpowiedzi o tym, że witryna nie jest zabezpieczona.
Szczególnie ważne to jest w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych, stron wymagających logowania, banków, instytucji finansowych oraz innych witryn, które pozyskują informacje od użytkowników.
Jeśli w jakimkolwiek miejscu na stronie posiadasz formularze lub pola do logowania, powinieneś koniecznie rozważyć wdrożenie certyfikatu SSL i przejście na protokół HTTPS, by zagwarantować sobie lepszą pozycję w rankingu Google, zwiększyć swoją wiarygodność oraz zapewnić ochronę danych i bezpieczeństwo użytkownika.

Dodaj komentarz