baner baner veneo

Czy na dobrą pozycję trzeba sobie zasłużyć? Skuteczne SEO w branży e-commerce

08.05.2020 | Tomasz Walas | SEO

Branża e-commerce z roku na rok przybiera na sile. Pojawia się coraz więcej sklepów internetowych, a Polacy coraz chętniej robią zakupy online. Wiąże się to również ze sporą konkurencją na rynku, dlatego chcąc zaistnieć w wynikach wyszukiwania, trzeba się postarać. Jak zadbać o skuteczne SEO sklepu internetowego?

Przyspiesz swój biznes dzięki Performance Marketing!

Wyprzedź konkurencję

Dlaczego SEO w e-commerce jest tak istotne?

Coraz więcej internautów, poszukując informacji o produktach korzysta z wyszukiwarki Google. Dobra widoczność oraz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania przekładają się na zwiększony ruch organiczny, a co za tym idzie – lepsze wyniki sprzedażowe, bez konieczności inwestycji w reklamę.
Pozycjonowanie stron pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy w danej chwili poszukują informacji na temat konkretnych produktów. Dbając o wysoką pozycję na frazy długoogonowe właściciel ma realną szansę na zdobycie upragnionych konwersji. Dobre SEO to także większa rozpoznawalność marki i zaufanie użytkowników – w końcu sklep dostosowany do potrzeb użytkownika, posiadający ciekawe opisy i prostą nawigację jest czymś, czego szuka każdy internauta.


Kiedy Google nagradza dobrych sprzedawców?

Wyszukiwarka Google dba o to, by na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania nie znalazły się pierwsze lepsze strony. W końcu właśnie dzięki polecaniu sprawdzonych serwisów udało jej się zyskać reputację maszyny, która zna odpowiedź na każde pytanie. Dlatego, aby zdobyć szczyt, trzeba się postarać: unikalne treści z odpowiednią strukturą nagłówków, opytymalizacja meta tagów, opisane grafiki, dane strukturalne, wartościowy profil linków, szybkie ładowanie się strony – to tylko niektóre z elementów dobrego SEO w e-commerce. Jakie czynniki są szczególnie istotne dla Google w kontekście sklepów internetowych?


Bezpieczeństwo użytkownika

Sklep internetowy jest miejscem, w którym dane użytkownika powinny być szczególnie chronione. O ile przy tradycyjnych stronach internetowych certyfikat SSL jest jedynie rekomendacją, w branży e-commerce jest to absolutna konieczność. W innym wypadku sklep nie będzie budził zaufania internautów i samej wyszukiwarki.
Bardzo ważne jest również zadbanie o bezpieczne płatności – wszystkie informacje na temat przebiegu płatności powinny być jak najbardziej przejrzyste, by nie budziły żadnych podejrzeń. Należy także unikać podejrzanych linków i scamów – im bardziej transparentna i bezpieczna strona, tym większa szansa na bycie docenionym przez Google.


Unikalna wartość treści

Kolejnym istotnym elementem są unikalne treści. Nie chodzi tu jedynie o opisy produktów i kategorii w sklepie. Choć oczywiście należy zadbać o to, by wszystkie elementy były poprawnie uzupełnione, a każdy tekst był unikatowy, istotne jest również zadbanie o to, by zdjęcia były dobrej jakości, a obrazy posiadały stosowny opis.
Oprócz tego teksty powinny spełniać także oczekiwania użytkownika – posiadać konkretne informacje, być odpowiedniej długości i być wartościowy. Należy także unikać duplikacji treści, czyli pojawiania się tych samych opisów na kilku różnych podstronach, lub serwisach zewnętrznych. Google bardzo dokładnie sprawdza tego typu duplikaty i mogą mieć one wpływ na spadek pozycji.


Blog i aktualizacja

Zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarka lubią, gdy strona internetowa jest aktualna. Sklep nie tylko powinien zawierać aktualne informacje na temat dostępności produktów, ale również na bieżąco wprowadzać zmiany i aktualizacje.
Doskonałym sposobem na uzyskanie aprobaty od Google jest regularne prowadzenie bloga. W ten sposób właściciel sklepu ma możliwość publikacji artykułów o różnej tematyce, w których odpowiada na najczęstsze pytania nurtujące jego klientów oraz buduje swój wizerunek eksperta.


UX i profil linków

Optymalizacja to nie tylko tworzenie strony zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki. To także, a właściwie przede wszystkim, budowanie witryny w taki sposób, by użytkownik nie miał żadnych problemów z poruszaniem się po serwisie. Sklep internetowy powinien posiadać przejrzystą nawigację, być intuicyjny w obsłudze i ciekawy dla użytkownika. Więcej na temat UX na stronie internetowej możesz przeczytać na naszym blogu.
Innym istotnym elementem strategii SEO jest dobry profil linków. Jeśli link do sklepu internetowego pojawia się na znanych i cenionych serwisach, Google na pewno weźmie to pod uwagę. Gorzej jeśli do strony linkują głównie podejrzane witryny, z niską reputacją. O tym jak stworzyć dobry profil linków możesz przeczytać w jednym z naszych artykułów.


Kiedy sklep internetowy może dostać karę od Google?

Algorytmy Google potrafią być bezlitosne. Choć dobry sprzedawca, który dba o SEO może spodziewać się nagrody, jakiekolwiek odejście od reguł może skutkować surową karą. Jakie działania mogą narazić właściciela sklepu na reakcję wyszukiwarki?
Przede wszystkim zbyt nachalne pozycjonowanie i przeoptymalizowanie strony z użyciem technik rodem z czarnego kapelusza SEO (tzw. black hat SEO). Nadmiar słów kluczowych poupychanych w dziwnych miejscach wygląda sztucznie i z pewnością nie wyjdzie serwisowi na dobre.
Podobnej reakcji można spodziewać się w przypadku złego profilu linków – stosowanie spamerskich metod, duplikacja treści czy dziwne reklamy wewnątrz sklepu mogą skutkować natychmiastową reakcją. Niestety, stosowanie takich praktyk zwykle długo odbija się czkawką, a odzyskanie wysokiej pozycji może być bardzo trudne.

 

Czy dobre opinie mają znaczenie dla Google?

Dobre opinie z pewnością są bardzo istotne dla potencjalnego klienta. To często właśnie dzięki nim decyduje się on dokonać zakupu, dlatego dobrze jest zachęcać swoich klientów do dzielenia się opiniami na temat sklepu. Czy to oznacza, że Google również doceni pozytywne opinie?
Niekoniecznie. Oczywiście, dobre opinie na temat sklepu mają wpływ na zwiększenie ilości kliknięć. Jeśli w wynikach wyszukiwania pojawia się produkt ze znacznikiem w postaci gwiazdek (który można ustawić wykorzystując dane strukturalne) użytkownik chętniej wejdzie na stronę i dokona zakupu. Nie oznacza to jednak, ze sztuczne generowanie dużych ilości pozytywnych ocen zawsze się przysłuży. Należy dbać o to, by opinie użytkowników były naturalne i unikalne, a sklep był odpowiednio zoptymalizowany i zawierał dobry profil linków.