Błąd 404 – jak go wykryć i naprawić?

| Veneo Performance | SEO/SXO

Na pewno wielokrotnie w czasie przeglądania stron internetowych zdarzyło ci się zobaczyć komunikat „404 not found”. Czasem wina leży po twojej stronie, innym razem to witryna. Co oznacza błąd 404 i co zrobić, by go usunąć?

Co to jest błąd 404?

Error 404 to status http(s), który informuje użytkownika o tym, że połączenie z serwerem przebiegło pomyślnie, jednak strona nie została znaleziona. Krótko mówiąc – pod wpisanym adresem URL nie znaleziono żadnej zawartości. Taki kod błędu może wyświetlić ci się z kilku powodów.
Pierwsza przyczyna tkwi po twojej stronie – literówka podczas wpisywania adresu URL czy kliknięcie w odnośnik zawierający niewielki błąd już będą skutkować wyświetleniem komunikatu „page not found”.
Drugą sytuacją jest błąd po stronie serwera. Może zdarzyć się, że strona została przeniesiona w inne miejsce bez uruchomienia przekierowania, jest chwilowo niedostępna z powodu prac nad jej zawartością lub została całkowicie usunięta przez webmastera.

Jak wykryć błąd 404?

Są dwa sposoby na wykrycie błędu 404: z pomocą Google Search Console lub z użyciem programów nie połączonych z narzędziem Google. W pierwszym przypadku, wystarczy, że po zalogowaniu rozklikasz w ustawieniach zakładkę Indeksowanie i przejdziesz do zakładki Błędy indeksowania.
Niestety, w ten sposób nie jesteś w stanie wykryć wszystkich błędów, dlatego warto oprócz tego użyć zewnętrznego oprogramowania. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia takie jak Screaming Frog, które szczegółowo wyświetli ci wszystkie nieprawidłowości.

Pozorne błędy 404

Istnieje również coś takiego jak pozorne błędy 404. Ma to miejsce w sytuacji, gdy zostanie zwrócony inne kod błędu (np. 200: strona nie wyświetla się prawidłowo). Wówczas zawartość strony nie wyświetla się użytkownikowi, jednak roboty wyszukiwarki mogą ją indeksować.
W rezultacie takiego pozornego błędu 404, w wynikach wyszukiwania może wyświetlić się strona z komunikatem „page not found”, co utrudnia korzystanie z wyszukiwarki. Dowiedz się, co zrobić z błędem 404, gdy już go wykryjesz!

Jak naprawić błąd 404?

Gdy już uda ci się znaleźć wszystkie kody 404 na swojej stronie, należy jak najszybciej przejść do ich usunięcia. Optymalizacja strony pod kątem błędów może przynieść pozytywne skutki dla widoczności całej witryny w Google.

Jak usunąć błąd 404?
W przypadku małej strony, z niewielką ilością błędów możesz znaleźć każdy error 404 w sposób manualny, poprzez utworzenie przekierowania 301 Moved Permanently.
To sprawi, że zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarki od razu zostaną przeniesione na inną podstronę w obrębie twojej witryny. Przy dużej, rozbudowanej witrynie lub w przypadku sklepu internetowego, do wykrycia wszystkich błędów możesz potrzebować narzędzi.
Zalecanym zachowaniem jest także zrobienie co jakiś czas kopii bezpieczeństwa, dzięki której szybko przywrócisz poprzednią wersję podstrony i unikniesz długotrwałego błędu 404.

Własna strona błędu 404

Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie niestandardowego szablonu błędu 404. Bez względu na to, jak będziesz się starać, nie zawsze uda ci się uniknąć komunikatu „strona nie została znaleziona”.
Czasem wystarczy zwykła literówka podczas wpisywania adresu URL przez użytkownika, by wyskoczył błąd. W ten sposób odwiedzający może się zniechęcić i szukać informacji na witrynie konkurencji. Własna strona błędu 404 pomoże ci tego uniknąć.
Co powinien zawierać szablon takiej podstrony? Przede wszystkim powinien on oferować użytkownikowi podstawowe funkcje związane z twoją stroną oraz nawigację, w tym logo firmy będące odnośnikiem do strony głównej serwisu.
Ważny jest także krótki, ciekawy komunikat o tym, że wyszukiwana podstrona nie istnieje. Dobrze, jeśli jest on napisany w stylu, który rozbawi lub zaintryguje odwiedzającego – dzięki temu masz większe szanse uniknąć porzucenia strony przez użytkownika.
Dobrze jest zamieścić czytelne wezwanie do działania, pole z wyszukiwarką, a także inne podstrony, które mogą zainteresować internautę, jak np. reklama polecanych produktów.

Przekierowania 301 błędów 404

Jak już wspomnieliśmy, aby usunąć błąd 404 należy wykorzystać przekierowania 301, które automatycznie przekierują użytkownika z niedziałającej podstrony do innej części serwisu. W zależności od sytuacji możesz cofnąć użytkownika do strony głównej lub do strony kategorii.
Wykorzystując przekierowanie 301 przeniesiesz tylko część mocy starego linku na nowy, dlatego zaleca się takie działanie dla osób stale monitorujących stan błędów 404 na stronie, by zachować oryginalną strukturę URL i szybko wyeliminować problem.
Ta metoda jest zalecana przez Google, dlatego nie musisz się bać, że coś będzie nie tak. Aby przekierowanie działało jak należy, musisz umieścić fragment kodu w pliku .php. Jeśli chcesz przekierować błąd 404 w WordPress, możesz skorzystać z wtyczki 404 to 301, dzięki której wszystkie niedziałające linki zostaną automatycznie przekierowane.
Niektórzy w czasie modernizacji strony zamiast przekierowania 301 używają przekierowania 302, znakując tym samym tymczasowe błędy 404. To oznacza, że przeniesienie w inne miejsce witryny jest jedynie chwilowe, a żądana podstrona wkrótce wróci na swoje miejsce. Takie działanie może jednak mieć negatywny wpływ na SEO, dlatego preferowaną formą przekierowania jest 301.

Zastosowanie kodu 410 na stronach 404

W przypadku stron, które kiedyś istniały, jednak zostały permanentnie usunięte, istnieje możliwość wyświetlenia kodu 410 zamiast 404. Ten status oznacza, że strona została usunięta i już nie wróci na swoje miejsce. W przeciwieństwie do błędu 404, który jest co jakiś czas sprawdzany przez Googleboty, w celu kontroli, czy podstrona została przywrócona, błąd 410 uważany jest za absolutny.
Po jednorazowym wykryciu kodu 410, boty wyszukiwarek nie podejmą dalszej próby indeksacji takiej strony. Z tego powodu zaleca się unikanie błędów 410 poprzez stosowanie 404 dla wszystkich usuniętych lub nie znalezionych stron.

Jaki wpływ ma błąd 404 na użytkownika i SEO?

Niestety, choć błędy 404 są nieodzowną częścią surfowania po internecie, często zniechęcają użytkownika. Rzadko kiedy użytkownik sprawdzi link pod kątem literówek czy będzie próbował przeklikać się przez twoją stronę w celu dotarcia do konkretnych informacji. Przeważnie po prostu porzuci twoją witrynę i będzie szukać wiedzy na stronach twojej konkurencji, dlatego tak istotne jest, by poprzez własną stronę błędu zachęcić użytkownika do pozostania na twojej witrynie.
Błędy 404 wpływają negatywnie również na ranking strony w wyszukiwarce, a co za tym idzie, również na jej pozycję. Nie musisz się martwić niewielką ilością błędów – Google doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że taka sytuacja może się przytrafić każdemu. Dobrą praktyką w SEO jest, aby ograniczyć liczbę błędnych stron.
Jednak jeśli ilość błędów jest duża i zdarzają się one często – musisz liczyć się nie tylko z utratą konwersji, ale również ze spadkiem w wynikach wyszukiwania. Jeśli zależy ci na mocnej pozycji w wyszukiwarce, staraj się unikać błędów, a w czasie prac zadbaj o odpowiednie przekierowania.