Marketing w branży sportowej – jak skutecznie promować markę z odzieżą sportową?
| Aleksandra Krzeszowska | E-commerceW dobie rosnącej konkurencji oraz zmieniających się oczekiwań konsumentów, marki z odzieżą sportową muszą nie tylko dostarczać wysokiej jakości produkty, ale także umiejętnie budować swoją tożsamość oraz zrozumieć potrzeby swojej grupy docelowej. Jakie działania promocyjne warto wdrożyć, aby Twoja marka na dobre zapadła w pamięci potencjalnych klientów, a co za tym idzie – zwiększyła swoje zyski?
Spis treści:
O tym jak skutecznie promować markę fashion w e-commerce pisaliśmy już na blogu. Dzisiaj, przyjrzymy się bliżej branży odzieży sportowej, gdyż ze względu na jej specyfikę można wyróżnić kilka działań promocyjnych, które stanowią pewne urozmaicenie klasycznych rozwiązań. W ten sposób Twoja marka może wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć klientów.
Identyfikacja i zrozumienie grupy docelowej
Pierwszym krokiem do skutecznej promocji marki z odzieżą sportową jest identyfikacja i zrozumienie potencjalnych klientów. Choć naturalnym krokiem jest skierowanie oferty do osób aktywnych fizycznie, warto pamiętać, że odzież sportowa trafia także w gusta innych segmentów rynku.
Promocja odzieży sportowej powinna być kierowana przede wszystkim do osób aktywnych fizycznie. Jednak warto zwrócić uwagę również na odbiorców takich jak młode mamy, poszukujące wygodnych i funkcjonalnych ubrań do codziennych obowiązków, podróżnicy, ceniący komfort i swobodę ruchu podczas długich lotów samolotem, czy też miłośnicy mody, którzy wykorzystują elementy odzieży sportowej do uzupełnienia swoich stylizacji.
Rozpoznanie tych różnorodnych segmentów rynku pozwala na dostosowanie działań promocyjnych i komunikacji marketingowej w sposób, który odpowiada na specyficzne potrzeby i oczekiwania każdej z tych grup, zwiększając tym samym ich zasięg.
Strategia marki
Aby skutecznie promować swoją markę, musisz wyróżnić się na tle konkurencji i kreować przekaz, który nie będzie kolejnym spamem dla odbiorców. W tym celu należy określić strategie marki, jej wartości oraz cele, które będą stanowić podstawę wszelkich działań i przekazów promocyjnych. Dzięki temu, Twoja marka zostanie doceniona i lepiej zapamiętana przez odbiorców.
Marka Nike jest mistrzem kreatywnych i poruszających kampanii reklamowych, które wynikają z przyjętej strategii marki. Wyróżnia ich to, że zamiast reklamować produkty wprost, zachwalając ich cechy i wygląd, marka skupia się na oferowaniu wartości. Przekazy reklamowe stanowią wyraz motywacji i inspiracji. Nike pokazuje, że to ambicja i determinacja są kluczowymi czynnikami osiągania sukcesów sportowych. Natomiast dobre buty, czy wygodny strój sportowy to tylko dodatek, wspierający ten proces. W tym przypadku, obrana strategia marketingowa okazała się niezwykle skuteczna, a marka Nike stała się gigantem na rynku odzieży sportowej.
Targetowanie reklam w kampaniach online
Precyzyjne targetowanie reklam to kluczowy element skutecznego marketingu cyfrowego. Wykorzystując narzędzia takie jak Facebook Ads czy Google Ads, marki mogą skierować swoje komunikaty bezpośrednio do osób, które są najbardziej zainteresowane ich produktami. W przypadku odzieży sportowej, targetowanie może obejmować różne kryteria, takie jak wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania, a nawet poziom aktywności fizycznej użytkowników.
Remarketing
Remarketing to technika, która pozwala markom na ponowne dotarcie do osób, które wcześniej miały styczność z ich stroną internetową, ale z jakiegoś powodu nie dokonały zakupu. Dzięki narzędziom dostępnym na koncie reklamowym Google czy Facebook Pixel w przypadku kampanii reklamowych w systemie Meta, marka może śledzić odwiedziny na swojej stronie i przypominać użytkownikom o produktach, którymi byli zainteresowani. Skuteczna strategia remarketingowa może wpłynąć na zwiększenie współczynnika konwersji.
Prezentacja produktów
Pamiętaj, że Twoja grupa docelowa to tak naprawdę grupa różnych, unikalnych jednostek. Uprawiają różne sporty, szukają odzieży sportowej w różnych celach (niekoniecznie związanych bezpośrednio ze sportem), mają różne typy sylwetek i wymiary. Dlatego tak ważne jest, aby zaprezentować produkty z każdej możliwej perspektywy.
Przekrój rozmiarów
Marka Gym Glamour pokazuje w swoich social mediach, że ich stroje sportowe skrojone są na każdą sylwetkę. Nie dyskryminują szerszych bioder, czy większego biustu, ale wspierają każdą osobę, która jest częścią sportowego świata.
Warto uwzględnić to również tworząc kartę produktu na stronie internetowej. Zadbaj, aby zamieszczone zdjęcia były nie tylko dobrej jakości i z różnych perspektyw, ale również przedstawiały jak leżą na różnych sylwetkach. W ten sposób zachęcisz do zakupu osoby, które mogą mieć obawy co do dopasowania produktów, związane z niestandardowym rozmiarem.
Prezentacja produktów w akcji
Poza samymi zdjęciami, warto zaprezentować potencjalnym klientom, jak dane produkty zachowują się w ruchu. W tym celu możesz zamieścić krótkie filmiki obok zdjęć na stronie produktowej lub wykorzystać do tego przestrzeń w social mediach.
Niektóre marki prezentują swoją odzież sportową w ruchu, łącząc ich promocję z wartościową treścią. Jak na przykładzie poniżej – marka Strong Point dzieli się ze swoimi obserwatorami przydatnymi tipami i poprawnymi technikami wykonywania różnych ćwiczeń, jednocześnie prezentując produkty w akcji i zachęcając do ich zakupu.
Wsparcie sportowców i wydarzeń sportowych
Marka, związana z branżą sportową powinna wspierać sportowców i zaznaczać swoją obecność podczas różnego rodzaju eventów sportowych. To właśnie tam gromadzi się duża część grupy docelowej, potencjalnie zainteresowana Twoimi produktami.
Taką formę promocji wykorzystał jeden z naszych Klientów, marka Brubeck, znana głównie jako ekspert w dostarczaniu na rynek wysokiej jakości odzieży termoaktywnej. Marka wielokrotnie wspierała inicjatywy, takie jak na przykład festiwale biegowe, a także zaznaczała swoją obecność, organizując specjalne stoiska, dając zainteresowanym przestrzeń do zapoznania się ze swoimi produktami na żywo.
Wydarzenia sportowe to również świetna okazja do wprowadzenia ograniczonej czasowo promocji. Marka Gym Glamour wykorzystała w tym celu wydarzenie, jakim są Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej.
Influencer marketing
O tym jak ważnym kanałem dotarcia do odbiorców są influencerzy nie trzeba chyba nikomu przypominać. Warto wziąć to pod uwagę, planując działania promocyjne marki z odzieżą sportową. Opcji jest wiele – możesz wykorzystać wizerunek influencera w kampanii reklamowej, stworzyć dedykowaną kolekcję, zaproponować ambasadorstwo marki, czy chociażby wysłać produkty do recenzji.
Programy ambasadorskie
Marka Under Armour postawiła między innymi na współpracę ambasadorską z wybitną w dziedzinie fitness trenerką, Dagmarą Wawrzyniak. Influencerka na swoim Instagramie regularnie publikuje treści, związane ze zdrowym stylem życia, pokazując przy tym swoje treningi. Od lat ćwiczy tylko w strojach Under Armour, przy czym wielokrotnie wypowiada się na temat odpowiednio dobranej odzieży sportowej – od staników sportowych, przez legginsy o odpowiednim szwie, aż po buty dedykowane pod konkretną aktywność. W tym przypadku wybór influencerki okazał się być niezwykle trafiony, głównie za sprawą eksperckiej wiedzy i autorytetu w dziedzinie fitness, jaką cieszy się ona wśród swoich odbiorców.
Kampanie influencer marketingowe
Pozostając dalej w temacie działań promocyjnych marki Under Armour, warto wspomnieć, iż współpraca ambasadorska z Dagmarą Wawrzyniak zaowocowała również wspólną kampanią reklamową nowej linii produktów.
Współpraca z influencerami
Wybór influencerów do współpracy jest determinowany przez wiele czynników. W innym przypadku sprawdzi się na przykład strategia współpracy z twórcą, który niekoniecznie uznawany jest za eksperta w dziedzinie sportu, ale ceni sobie wygodę, czy ładny wygląd. Nie należy z góry dyskredytować takich infleuncerów, gdyż dzięki współpracy marka ma szansę trafić do szerszego grona potencjalnych klientów. Przykład?
Marka odzieży sportowej Gym Glamour, postanowiła nawiązać współpracę z influencerką, Moniką Kociołek. Połączenie dość nieoczywiste, ponieważ na jej profilu znajdziemy treści związane raczej z modą, śpiewem, czy content skierowany do młodszych widzów. Czy gromadzi ona na swoich profilach fitnesiarzy, czy miłośników górskich? Zapewne nie. Jednak może pokazać inne cechy i zastosowania strojów sportowych, które są bardziej uniwersalne i przydatne w codziennym użytkowaniu, rozszerzając tym samym grupę potencjalnych konsumentów.
Dzięki strategii influencer marketingu możesz więc docierać do różnorodnych grup odbiorców i promować swoje produkty na szerszą skalę. Pamiętaj jednak, że wybór influencera do współpracy nie jest prostym zadaniem, a nieprzemyślane decyzje mogą skutkować negatywnym odbiorem społeczności, a nawet kryzysem wizerunkowym.
Aktywność w mediach społecznościowych
Zaangażowana społeczność to klucz do generowania ruchu organicznego, wspierającego działania promocyjne marki. Dlatego twórz content, który zachęci użytkowników do interakcji i będzie dla nich wartościowy. Przekazuj wartości i kreuj korzyści, związane z przynależnością do społeczności. Jak marki stosują to w praktyce?
Content marketing w social mediach
Treści na Instagramie marki Strong Point w dużej mierze skupiają się na angażowaniu obserwujących, poprzez tworzenie zabawnych filmików, wpisujących się w aktualne trendy. Często treści te wywołują dyskusje, zachęcają do dzielenia się poradami z innymi użytkownikami lub oznaczania innych i udostępniania dalej.
Konkursy
Inną, niezwykle skuteczną formą aktywizacji społeczności jest organizowanie konkursów lub rozdań dla swoich odbiorców. Takie aktywności mogą generować spory ruch i zainteresowanie marką, szczególnie biorąc pod uwagę możliwość kreowania różnych zasad i wytycznych, które należy spełnić, aby wziąć udział w konkretnej akcji.
Aby dołączyć do konkursu marki Brubeck, internauci musieli wykonać określone akcje, takie jak udostępnienie zdjęcia, użycie dedykowanego hasztagu, czy oznaczenie i zaobserwowanie profilu marki. Zasady proste i łatwe do wykonania – wystarczy kilka kliknięć, a szansa na otrzymanie nagrody wzrasta. W ten sposób obserwujący mogą wygrać upragnione produkty, a marka zyskuje rozgłos i zaangażowanie odbiorców, co ma istotny wpływ na działania promocyjne.
Mechanizm ten wykorzystuje również marka Secret Want, ale w nieco inny sposób. Podczas gdy zawieranie współprac ambasadorskich z zasięgowymi twórcami nie dziwi żadnego użytkownika social mediów, marka Secret Want wyciąga rękę w kierunku „zwykłych użytkowników”. Co jakiś czas na profilu marki pojawia się informacja o poszukiwaniu testerek nowych kolekcji. Podobnie jak w przykładzie powyżej – zainteresowani są zobligowani do wykonania pewnych kroków, mających na celu zwiększenie ruchu oraz dotarcie do szerszego grona odbiorców, w zamian za szansę współpracy z marką.
Tworzenie wartościowych treści
W promocji warto wykorzystać specyfikę branży, w obrębie której działają marki z odzieżą sportową. Jest wiele kwestii, które interesują odbiorców i pytań, na które poszukują odpowiedzi w Sieci. Stwórz internautom przestrzeń pełną wiedzy i przydatnych informacji.
Marka Gym Wear postawiła na treści blogowe, które zamieszczane są w dedykowanej zakładce na oficjalnej witrynie sklepu internetowego. Znajdziemy tam sporą dawkę przydatnej wiedzy, ale i konkretne propozycje produktów tej marki, które powiązane są z danym wpisem. Blog to świetne rozwiązanie, które wspomaga generowanie ruchu organicznego i wpływa na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach.
W przypadku branż o sezonowym charakterze nie warto tracić budżet na kampanie efektywnościowe, które w danym momencie i tak nie będą zbyt skuteczne, z powodu braku zapotrzebowania na dany typ odzieży. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie zrezygnować z działań marketingowych – zamiast tego, warto skupić się na budowaniu wizerunku marki. Publikacje w mediach społecznościowych i na blogu możesz zamieszczać w formie porad na temat utrzymania kondycji poza sezonem, informacji o przechowywaniu i pielęgani sprzętu zimowego, czy inspiracji, dotyczących nadchodzących trendów w odzieży sportowej.