Ewolucja użytkowników na platformie Facebook

| Jakub Kasprowicz | SEM

W ostatnim czasie wiele mówi się o tym, że zakończyła się złota era Facebooka, a użytkownicy rezygnują z aktywności w obrębie tej platformy SoMe. W rzeczywistości oni wciąż korzystają z najpopularniejszej aplikacji Mety, ale dzielą swój czas na inne kanały społecznościowe. Jak marki, które aktywnie prowadzą komunikację i kampanie reklamowe na Facebooku powinny zareagować w tej sytuacji?

Bądź tam, gdzie twoi odbiorcy

Ostatnie lata pokazały jak bardzo zmieniają się zachowania użytkowników w Sieci i nie jest tak łatwo przewidzieć co przyniesie przyszłość. 90% użytkowników Internetu korzysta z social mediów, a ciągły rozwój i wejście w rynek nowych funkcjonalności w obrębie tych aplikacji mocno wpływa na ich użytkowanie. Obecnie na rynku jest wiele platform zrzeszających spore grono użytkowników i z każdej z nich użytkownicy korzystają inaczej. Czy twoja marka podąża za zmianą zachowań swoich odbiorców w Sieci? 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego media społecznościowe zrzeszają tak liczną grupę użytkowników?
  • Jak zmieniają się zachowania odbiorców?
  • W jaki sposób zmiany zachowań wpływają na płatne kampanie marketingowe?
  • Na jakie szczegóły zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia kampanii?

Jak działają media społecznościowe i dlaczego są tak popularne?

Media społecznościowe to platformy internetowe, które umożliwiają użytkownikom tworzenie, udostępnianie i wymianę treści oraz nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z innymi ludźmi, dzielenie się swoimi doświadczeniami, opiniami i treściami czy uczestniczenie w różnego rodzaju społecznościach online. Swoją popularność zawdzięczają głównie łatwemu i często bezpłatnemu dostępowi. Wystarczy, żeby użytkownik miał telefon lub komputer z dostępem do Internetu. Social media umożliwiają łatwą i bardzo szybką komunikację – znajomi coś udostępnili, ktoś wysłał wiadomość, w tej samej chwili aplikacja wysyła powiadomienie, przez które użytkownik z wchodzi w bezpośrednią interakcję z aplikacją. 

Użytkownicy korzystają z SoMe w celach rozrywkowych, oglądają filmy, memy i spędzają tam wolny czas. Dzięki temu programy mają szansę wyświetlić użytkownikowi reklamę, w którą może kliknąć i dokonać zakupu. Za bezpłatne korzystanie z social mediów tak naprawdę płacą przedsiębiorstwa, które publikują reklamy i płacą za ich wyświetlenie.

Zmieniające się zachowania użytkowników na platformach społecznościowych

Z mediów społecznościowych korzysta 93,79% użytkowników Internetu. Media społecznościowe dynamicznie się zmieniają i wpływają na przyzwyczajenia użytkowników. Zmienia się również zachowanie odbiorców z nich korzystających. 

Migracje spowodowane wejściem na rynek nowych platform społecznościowych i podział grup użytkowników ze względu na upodobania wpływa na czas przeznaczony na korzystanie z poszczególnych mediów. Według statystyk średnia ilość czasu spędzonego na Facebooku spada, jednak dalej utrzymuje się na drugim miejscu zaraz za Youtube pod względem średniego czasu interakcji użytkownika z treścią. 

Różne grupy odbiorców inaczej będą reagować na zmiany w obrębie platform społecznościowych. Osoby powyżej 55 roku życia przeważnie logują się na platformie Facebook, za to najmłodsza część Internetu chętniej korzysta z TikToka. Z Pinteresta korzysta dwa razy więcej kobiet, a z Twitcha w większości korzystają mężczyźni. 

Warto też zaznaczyć, że przez ostatnie kilka lat bardzo popularnym formatem stało się krótkie wideo – głównie za sprawą TikToka. Format ten z czasem zaadoptował się także na innych platformach social mediowych.

Jak zmiana zachowań użytkowników może wpłynąć na kampanie Social Media Ads? 

Zmiana zachowań użytkowników w mediach społecznościowych może mieć istotny wpływ na płatne kampanie reklamowe. Użytkownicy średnio spędzają coraz więcej czasu w wirtualnym świecie mediów, przy czym ten czas ulega rozproszeniu pomiędzy kilka różnych platform, a co za tym idzie – na poszczególnych kanałach mogą spędzać mniej czasu, niż mieli to w zwyczaju jeszcze kilka lat temu. 

Zwiększa się liczba kanałów SoMe, z których korzystają użytkownicy, przez co ich uwaga rozprasza się jeszcze bardziej. Na chwilę obecną prym wiedzie TikTok, który dalej pozyskuje największą liczbę nowych użytkowników – głównie najmłodsza część użytkowników Internetu chętnie zakłada tam konta, przy czym statystyki pokazują, że z tego medium licznie korzysta również grupa osób w przedziale wiekowym 25-35 lat. Migracje poszczególnych grup na inne platformy społecznościowe powodują zmniejszenie lub zwiększenie grupy odbiorców w danym medium, a to sprawia, że warto rozważyć obecności na nowych popularnych kanałach.

Zmniejszająca się ilość czasu spędzanego przez użytkowników na niektórych platformach może doprowadzić do ograniczenia możliwości wyświetlenia reklamy przez algorytm, a co za tym idzie – zwiększą się koszty wyświetlania reklam. Użytkownicy będą bardziej zwracać uwagę na treści, które ich naprawdę interesują, co przyczyni się do większej interakcji. Dlatego tak ważne będzie personalizowanie reklam, tworzenie silnego i spójnego brandu, co przełoży się na rozpoznawalność twojej marki wśród grupy docelowej. 

W wyświetlaniu odpowiedniej treści użytkownikowi pomagają stale rozwijane przez naukowców algorytmy. Ich zadaniem jest dostosowanie programu w taki sposób, aby na podstawie informacji o zachowaniu użytkownik mógł dostawać treści jak najbardziej dostosowane do jego preferencji. Rozproszenie użytkowników pomiędzy kolejne media wymusza obecność marek na tych platformach w celu skutecznego dotarcia różnymi kanałami komunikacji. Warto zatem wziąć pod uwagę, że użytkownicy korzystają z co najmniej kilku różnych mediów, dlatego chętniej klikną i zaufają marce, z którą już wcześniej mieli pozytywne doświadczenia.

Oprócz zmian w zachowaniach użytkowników SoMe, zmieniają się także optymalne formy reklamy, które – o czym mówią wskaźniki – bardziej preferują użytkownicy. Zdecydowanie obserwujemy wzrost znaczenia wideo – jeśli materiał ma odpowiednio dopasowaną do użytkownika treść i jest atrakcyjny wizulanie, zdecydowanie ma szansę przyciągać uwagę odbiorców. Również materiał reklamowy, który daje możliwość interakcji takiej jak na przykład przesunięcie karuzeli, może notować wysokie wskaźniki zaangażowania i doprowadzić do konwersji. W social mediach z pewnością warto wykorzystywać wszelkie niestandardowe rozwiązania w tworzeniu reklam, by skutecznie przyciągały uwagę odbiorców i zachęcały do wejścia w dalszą interakcję.

Świadomość i dostosowywanie strategii reklamowej do zmieniających się zachowań użytkowników w mediach społecznościowych są niezbędne do osiągnięcia sukcesu w kampaniach reklamowych. Monitorowanie trendów, interakcja z użytkownikami i szybkie reagowanie na zmiany są natomiast kluczowe dla efektywnej obecności reklamowej w mediach społecznościowych i podstawą do tworzenia dobrej kampanii.

Na zakończenie

Bądź tam, gdzie są twoi odbiorcy, śledź zmiany w zachowaniach użytkowników w Sieci i dbaj o to, by twoje strategie reklamowe zawsze były dostosowane do dynamicznego świata mediów społecznościowych. Zjawiska, takie jak migracje między platformami, wzrost popularności nowych mediów czy zmiany preferencji użytkowników, wymagają elastyczności i szybkiego reagowania. Dążenie do zrozumienia i dostosowania się do potrzeb swojej grupy docelowej stanowi fundament sukcesu w dynamicznym środowisku online.