Jak dobierać słowa kluczowe, aby Twoja strona była na szczycie wyników wyszukiwania?
| Martyna Boćko | SEO/SXODobór właściwych słów kluczowych jest podstawą do pozycjonowania strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Jeśli wybierzesz odpowiednie frazy, strona będzie widoczna dla osób, które poszukują informacji związanych z Twoją branżą, produktami lub usługami. Z kolei pomijając analizę i właściwy dobór fraz kluczowych, strona internetowa może pozostać niezauważona, a co za tym idzie nie przynosić oczekiwanych zysków z wyszukiwania organicznego. Jakie są rodzaje fraz kluczowych? Jakimi zasadami kierować się przy ich doborze oraz gdzie je umieścić, aby zwiększyć ruch na stronie i poprawić jej pozycję w wyszukiwarce?
Spis treści:
Rodzaje słów kluczowych i ich wykorzystanie
Wyróżniamy kilka rodzajów fraz kluczowych, które warto wykorzystać w procesie optymalizacji stron internetowych. Nie każdy rodzaj frazy będzie jednak równie skuteczny w każdym miejscu na stronie. Dlatego tak ważne jest, aby skoncentrować się na tym, co prezentuje dana strona i dopasować odpowiednio słowa kluczowe odzwierciedlające jej zawartość.
Frazy generyczne
Generyczne słowa kluczowe to najbardziej ogólne frazy. Zazwyczaj składają się z jednego lub dwóch słów. Choć frazy generyczne są najczęściej wyszukiwanymi przez użytkowników, nie zawsze mogą okazać się skuteczne w pozyskiwaniu klientów. Są one mniej precyzyjne i bardziej konkurencyjne niż pozostałe rodzaje.
Frazy generyczne są ogólne i bardziej uniwersalne niż np. słowa kluczowe long tail, dlatego najlepiej stosować je na stronach, które opisują szeroką tematykę, na przykład na stronach głównych, podstronach prezentujących kategorię produktów czy opis oferowanych usług.
Przykłady fraz generycznych
- Sprzęt elektroniczny
- Meble
- Sukienki
Frazy brandowe
Brandowe słowa kluczowe – ze względu na swoją specyfikę – powinny być umieszczone przede wszystkim na stronie głównej (jeśli jest to fraza odnosząca się do nazwy firmy) lub na stronie kategorii (jeśli zamieszczone są na niej produkty konkretnej marki) i na karcie produktu (jeśli jest to fraza będąca nazwą danego produktu).
Frazy brandowe to takie, które są związane z nazwą marki czy nazwą konkretnego produktu.
Przykłady fraz brandowych
- Coca-cola
- Netflix
- Eveline Wonder Match
Frazy long-tail
Frazy long tail, inaczej nazywane frazami z długiego ogona zazwyczaj składają się z więcej niż 3 słów i są bardziej szczegółowe niż generyczne słowa kluczowe. Tego typu frazy mają mniejszą liczbę wyszukiwań, ale niosą większą szansę na konwersję – użytkownik dokładnie wie, czego szuka.
Słowa kluczowe long-tail zazwyczaj stosuje się we wpisach blogowych, artykułach lub kartach produktowych, gdzie można dostarczyć użytkownikowi bardziej szczegółowe informacje.
Przykłady fraz long-tail
- Książka do nauki języka angielskiego
- Czerwona sukienka na wesele maxi
- Jak leczyć koci katar
Frazy lokalne
Frazy lokalne odnoszą się do konkretnej lokalizacji. Mogą zawierać nazwę miasta, dzielnicy, regionu lub kraju. Tego typu frazy zazwyczaj wpisywane są przez mieszkańców danego obszaru, którzy chcą znaleźć konkretną usługę lub produkt blisko siebie.
Lokalne słowa kluczowe powinny być wykorzystywane jedynie przez lokalnych przedsiębiorców. Bezcelowe jest stosowanie takich fraz w przypadku np. sklepów internetowych, które nie umożliwiają stacjonarnych zakupów. Tego typu słowa kluczowe zazwyczaj umieszczane są na stronie głównej czy stronach ofertowych.
Przykłady fraz lokalnych
- Kosmetyczka Kraków
- Mechanik samochodowy w Poznaniu
- Restauracja Kazimierz
Frazy dostosowane do języka klientów
Odpowiednie dopasowanie fraz do sposobu, w jaki klienci poszukują informacji może przynieść znaczny wzrost ruchu na stronie. Klienci często używają różnego rodzaju skrótów, alternatywnych zwrotów czy też bardziej potocznego języka, nie zawsze stosując nazewnictwo branżowe. Dlatego, podczas kompletowania fraz, warto uwzględnić również alternatywne nazwy i sposoby zapytań, których używają klienci.
Przykłady fraz dostosowanych do języka klientów
- Ramka z paspartu / Ramka z passe-partout
- Dżinsy / Jeansy
- Krzesło barowe / Hoker
Dodatkowo frazy kluczowe dzieli się również ze względu na intencję wyszukiwania. Możemy wyodrębić: zapytania informacyjne, zapytania nawigacyjne czy zapytania transakcyjne. Znając to rozróżnienie, w łatwy sposób można zoptymalizować stronę internetową, korzystając z wybranej kategorii fraz kluczowych w zależności od celu, który chce się osiągnąć.
Zapytania informacyjne
Zapytania informacyjne są wyszukiwaniami, które mają na celu znalezienie konkretnej informacji. Często tego typu dane pokazywane są już na poziomie wyszukiwarki na tzw. pozycji zerowej.
Przykłady zapytań informacyjnych
- Angelina Jolie wiek
- Prognoza pogody
- Objawy cukrzycy u kota
Zapytania nawigacyjne
Zapytania nawigacyjne służą do wyszukiwania konkretnych stron internetowych, dlatego odpowiednia optymalizacja powinna ułatwić użytkownikowi dotarcie do niej.
Przykłady zapytań nawigacyjnych
- Facebook regulamin
- Kontakt Zalando
- Robert Makłowicz Instagram
Zapytania transakcyjne
Zapytania transakcyjne to wyszukiwania mające na celu znalezienie konkretnych produktów lub usług, które użytkownik planuje zakupić. Jeśli priorytetem dla firmy jest cel sprzedażowy, powinna ona skupić się głównie na tego typu frazach przy optymalizacji SEO.
Przykłady zapytań transakcyjnych
- Rower górski Alpina
- Samsung S10
- nauka j. francuskiego Kraków
Analiza słów kluczowych
Analiza słów kluczowych jest nieodzownym elementem pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarkach. Po wstępnym wyborze fraz kluczowych i ich przypisaniu do odpowiednich podstron serwisu, warto skorzystać z narzędzi, które pomogą w zgromadzeniu odmian i synonimów tych fraz, a także zwrócić uwagę na ich konkurencyjność.
Im więcej wyszukiwań danej frazy, tym – w większości przypadków – więcej nakładu pracy należy włożyć, aby zająć wysokie pozycje. Dlatego czasami warto wybrać bardziej niszową frazę, na którą prościej będzie zajmować lepsze pozycje w wyszukiwarce. Tego typu frazy są mniej konkurencyjne, ale skuteczniej docierają do grupy użytkowników zainteresowanych danym produktem lub usługą, co z kolei zwiększa szansę na konwersję. Dodatkowo tego typu użytkownicy dokładnie wiedzą, czego szukają, dlatego jest większe prawdopodobieństwo, że dokonają zakupu.
Więcej o konkurencyjności fraz kluczowych oraz narzędziach przydatnych przy analizie fraz, przeczytasz we wpisie: Analiza słowa kluczowego – narzędzia Google i nie tylko.
Gdzie umieszczać słowa kluczowe na stronie?
Po przeprowadzeniu analizy słów kluczowych, należy przypisać je do odpowiednich podstron w serwisie. Każda strona powinna być promowana na inną frazę kluczową, aby zapobiec kanibalizacji treści.
Kanibalizacją słów kluczowych nazywamy sytuację, w której więcej niż jedna strona jest promowana na to samo lub bardzo podobne słowo kluczowe. W takim przypadku podstrony w obrębie danej witryny konkurują ze sobą, a wyszukiwarka nie jest w stanie określić, która strona jest najbardziej odpowiednia dla danego słowa kluczowego, co może skutkować obniżeniem pozycji wszystkich stron.
Po dobraniu fraz kluczowych do danych części serwisu, należy zadbać o ich odpowiednie rozmieszczenie na stronie. Wybrane słowa kluczowe powinny znaleźć się w znaczniku title – jest to najważniejszy tag, który podpowiada użytkownikowi i wyszukiwarce, jaka jest zawartość danej strony. Kolejny z tagów to opis meta description. Jest to jeden z pierwszych elementów, zaraz po tytule, który widzi użytkownik na liście wyników wyszukiwania, dlatego może wpływać na decyzję o odwiedzeniu danej strony. Treść meta description nie jest jednak uznawana za czynnik rankingowy, aczkolwiek warto, aby znalazła się w nim fraza kluczowa, ale np. w innej formie. Jeśli w opisie pojawi się fraza kluczowa, która jest związana z zapytaniem użytkownika, zwiększa to szansę na to, że kliknie on w link i odwiedzi daną stronę.
Kolejnym miejscem, w którym powinno znaleźć się słowo kluczowe jest znacznik H1. Nagłówki stanowią ważny sygnał dla algorytmów wyszukiwarek, podpowiadając jakie informacje znajdują się w danej sekcji. Właściwe użycie słów kluczowych w nagłówkach może pomóc w polepszeniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Co więcej, frazy kluczowe powinny znaleźć się również w treści. Tutaj możemy zamieścić różne odmiany słowa kluczowego, a także synonimy.
Słowo kluczowe warto również zamieścić w atrybucie alt, czyli krótkim opisie alternatywnym, który jest wyświetlany, kiedy z jakichś przyczyn zdjęcie na stronie nie może się załadować. Dodatkowo jest to udogodnienie dla osób niewidomych, korzystających z asystentów głosowych czy czytników ekranowych, które, prezentując zdjęcie, czytają atrybut alt. Zwiększa to również szansę na wyświetlenie obrazka w wynikach wyszukiwania dla danych słów kluczowych.
Należy jednak pamiętać, że atrybut „alt” – podobnie jak wcześniejsze elementy strony – nie powinien być wykorzystywany jedynie do umieszczania słów kluczowych. Jego głównym celem jest zapewnienie opisu alternatywnego dla obrazka. Dlatego też opis powinien być zwięzły i w sposób precyzyjny streszczać zawartość obrazka.
Stosując się do powyższych wskazówek należy pamiętać, by korzystać z nich w sposób naturalny i nie przesycać strony słowami kluczowymi. Treści w obrębie witryny powinny być zrozumiałe dla użytkowników, pomagać w organizacji treści na stronie, podpowiadać użytkownikowi, co znajdzie na danej podstronie, a nie służyć jedynie optymalizacji SEO.
W jaki sposób odpowiedni dobór fraz kluczowych może przełożyć się na wyniki?
Prawidłowo dobrane i strategicznie umieszczone frazy kluczowe mogą znacząco poprawić efektywność strony internetowej i przynieść wiele korzyści, m.in.:
- Zwiększenie ruchu na stronie
Poprawne dobranie słów kluczowych pozwala dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców, którzy aktywnie wyszukują informacji związanych z tematyką danej strony internetowej, co wpływa na ilość jej odwiedzin oraz rosnący ruch. - Zwiększenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania
Trafnie dobrane i odpowiednio umiejscowione frazy kluczowe zostają zauważone przez algorytm wyszukiwarki, która zaczyna wyświetlać stronę w wynikach wyszukiwania na wiele różnych zapytań jednocześnie. - Wzrost współczynnika konwersji
Odpowiednie słowa kluczowe mogą pomóc w przyciągnięciu użytkowników, którzy są bardziej skłonni do podjęcia konkretnych działań na stronie, takich jak: dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera czy wypełnienie formularza kontaktowego. - Budowanie wartościowego ruchu na stronie
Dobór trafnych słów kluczowych związanych z tematyką danej strony www przyciąga użytkowników zainteresowanych konkretnymi informacjami lub produktami. Dzięki temu strona zyskuje bardziej zaangażowanych użytkowników, co może przekładać się na wzrost konwersji i mniejszy współczynnik odrzuceń.
[Case study] Zwiększenie ruchu na stronie dzięki trafnemu dobraniu i umiejscowieniu słów kluczowych na przykładzie sklepu MagMac.pl
W ramach działań SEO dla strony sklepu internetowego MagMac.pl podjęliśmy odpowiednio zaplanowane działania, aby zwiększyć widoczność i ruch na podstronie z ofertą sukni dla druhen. W tym celu skupiliśmy się na frazie kluczowej „suknie dla druhen” i frazach pokrewnych. Przy użyciu specjalistycznych narzędzi dobraliśmy odpowiednie słowa kluczowe, które powinny znaleźć się na promowanej przez nas stronie.
Po zdefiniowaniu słów kluczowych, zamieściliśmy najważniejszą dla promocji podstrony frazę w nagłówku H1. Podobne frazy zamieściliśmy w meta tagu Title i opisie Meta Description. Z kolei, pamiętając o dywersyfikacji słów kluczowych, w opisie kategorii znalazły się frazy pokrewne np. „suknie dla druhen” oraz frazy long tailowe np. „suknie dla druhen w pastelowych kolorach”. Zróżnicowanie słów kluczowych umożliwiło rozszerzenie zasięgu i dotarcie do różnych grup odbiorców.
Dzięki podjętym działaniom strona wyświetla się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google na zapytanie „sukienki dla druhen”. Odnotowujemy również znaczący wzrost widoczności strony, który stale rośnie, co przekłada się również na zwiększony ruch.
Nie bez znaczenia był również czas wprowadzanych działań optymalizacyjnych. Pamiętając o sezonowości frazy, podjęliśmy działania przed rozpoczęciem sezonu ślubów i wesel, podczas którego występuje wzmożone zainteresowanie sukienkami dla druhen.
[Case study] Wzrost konwersji na stronie dzięki odpowiedniemu dobraniu i ulokowaniu fraz kluczowych na przykładzie sklepu internetowego Multigastro.pl
Podobne działania podjęliśmy na stronie Multigastro.pl w celu zwiększenia sprzedaży produktów z kategorii barowych szaf chłodniczych. Po wyselekcjonowaniu najbardziej trafnych fraz kluczowych dla podstrony https://multigastro.pl/barowe-szafy-chlodnicze, takich jak „barowe szafy chłodzące”, rozpoczęliśmy optymalizację, skupiając się na znacznikach Title, Meta Description i nagłówku H1. Dodatkowo, w widocznym na stronie opisie kategorii, również znalazły się odpowiednie frazy kluczowe.
Dzięki wprowadzonym działaniom optymalizacyjnym, uzyskaliśmy znaczny wzrost konwersji, którą w tym wypadku była sprzedaż linii produktów barowych szaf chłodniczych.
Odpowiednia analiza fraz kluczowych i ich selekcja już na etapie tworzenia strony sprawi, że będzie ją odwiedzało więcej potencjalnych klientów, co wiąże się z realnym zwiększeniem zysków finansowych. Tylko firmy o silnej pozycji na rynku czy liderzy w branży, mogą liczyć na bezpośrednie odwiedziny użytkowników po wpisaniu adresu url. Jednak w większości przypadków w wyszukiwarkę najczęściej wpisywane są konkretne, interesujące użytkownika frazy. Następnie, dopiero po zobaczeniu wyników wyszukiwania, użytkownik decyduje, którą stronę chce odwiedzić. Wybór fraz kluczowych powinien być więc przemyślany i poprzedzony odpowiednio wykonaną analizą, przeprowadzoną z wykorzystaniem przeznaczonych do tego zadania narzędzi. Należy jednak pamiętać, że odpowiedni dobór i rozmieszczenie fraz kluczowych jest tylko jednym z licznych elementów, jakie wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce. Nie powinien więc być jedynym podjętym działaniem w zakresie SEO.