AMP – czym są przyspieszone strony mobilne?
| Veneo Performance | SEO/SXONikt nie lubi czekać, aż strona internetowa w końcu się załaduje. Problem ten irytuje zwłaszcza użytkowników urządzeń mobilnych, którzy chcą dotrzeć szybko do konkretnych informacji. Aby rozwiązać ten problem Google w 2016 roku wprowadziło AMP – przyspieszone strony mobilne.
Spis treści:
Czym są AMP (Accelerated Mobile Pages)?
Wprowadzone przez Google AMP, czyli Accelerateg Mobile Pages, jest inicjatywą open source, dzięki czemu nie wymaga wykupienia dodatkowej licencji lub oprogramowania, a co za tym idzie – właściciel strony nie ponosi żadnych nadprogramowych kosztów. Jest to sposób budowania serwisów, który pozwala na szybkie renderowanie.
Przyspieszone strony mobilne sprawiają, że treści dostarczane są szybciej i w znacznie bardziej przystępny sposób. Usługa zintegrowana jest z Google Search Console, dzięki czemu można śledzić stan indeksowania strony oraz skuteczność działań. Jakie elementy składają się na AMP?
Elementy AMP
Pierwszym z trzech elementów przyspieszonych stron jest AMP HTML, czyli wskazówki oraz zalecenia, które należy wdrożyć w kodzie HTML, by możliwe było tworzenie treści dopasowanych do urządzeń mobilnych.
Drugi element standardu to AMP JS, czyli biblioteki JavaScript, obsługujące ładowanie zasobów i zapewniające własne tagi, dzięki czemu czas ładowania się strony zostaje skrócony do minimum.
Ostatnia część to AMP CDN, zwana także jako Google AMP Cache. Ten element oparty jest na proxy i służy do pobierania, buforowania oraz poprawy i dostarczania wszystkich zweryfikowanych dokumentów AMP. Odpowiada za poprawę wydajności strony oraz sczytanie wszystkich elementów z jednego źródła. AMP CDN jest nieobowiązkową częścią przyspieszonych stron mobilnych, jednak Google zaleca jego wdrożenie.
W jakim celu powstały przyspieszone strony mobilne?
Mimo że dziś znaczna część użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, wiele stron internetowych wciąż nie jest przystosowanych do wyświetlania na ekranach smartfonów i tabletów.
Z powodu niedopasowanej czcionki, trudności w dokonaniu konwersji czy braku dostępu do całej treści witryny zwiększa się czynnik odrzuceń, co wyjątkowo nie podobało się Google. Równie ważnym powodem powstania AMP była chęć zwiększenia prędkości ładowania strony na urządzeniach mobilnych.
Wdrożenie przyspieszonej wersji mobilnej strony miało przede wszystkim za zadanie dostarczenie odpowiednich treści w znacznie krótszym czasie i bardziej przystępnej formie. Dzięki usunięciu elementów spowalniających ten proces, wycięciu zbędnych fragmentów kodów i zastosowaniu lżejszych rozwiązań strona ładuje się znacznie szybciej i jest bardziej intuicyjna, a co za tym idzie lepiej przystosowana do potrzeb użytkownika.
Jak działają strony mobilne AMP?
Jak to możliwe, że serwisy AMP mają tak dobrą szybkość ładowania? Zasady działania przyspieszonych stron mobilnych są identyczne, jak w przypadku witryn opartych o kod HTML, jednak dzięki zastosowaniu pewnych obostrzeń wobec niektórych elementów kodu oraz jego uproszczeniu, udaje się uniknąć problemów spowalniających ładowanie stron.
Dodatkową zaletą stron AMP jest to, że mogą one być wyświetlane bezpośrednio z pamięci podręcznej Google, dzięki czemu ma to ogromny wpływ na szybkość ładowania strony. Jeśli nie ma możliwości wyświetlenia kopii strony docelowej z pamięci podręcznej, strona AMP zostanie załadowana z serwera WWW. Choć nie będzie to równie szybkie, wciąż prędkość ładowania będzie lepsza niż w przypadku tradycyjnej strony docelowej.
AMP SEO – czy AMP ma wpływ na pozycję w wyszukiwarce?
Od wielu lat Google kładzie nacisk na dostosowanie stron do urządzeń mobilnych. Jakość strony docelowej i szybkość ładowania może mieć wpływ na zmniejszenie czynnika odrzuceń, a co za tym idzie, wykorzystanie AMP może pozytywnie wpłynąć na twoją pozycję w wyszukiwarkę.
Specjaliści przewidują, że z czasem znaczenie tych czynników może wzrosnąć, choć nie spodziewają się całkowitego zniknięcia z wysokich pozycji stron zawierających wartościowy content, jednak niedopasowanych do ruchu mobilnego. Jeżeli nie jesteś pewny w jaki sposób przystosować swoją stronę pod AMP, skorzystaj z naszych konsultacji ze specjalistami SEO.
Bardzo duże znaczenie ma fakt, że artykuły tworzone przez właściciela serwisu w ramach technologii AMP mogą pojawiać się w karuzeli Google News, dając dodatkową szansę na ich promocję w sieci. Jeżeli nie jesteś pewny
Reklamy AMP
Nowa wersja Google Ads pozwala wykorzystać zalety AMP HTML i tworzyć reklamy bazując na zaleceniach dla przyspieszonych stron mobilnych. Oznacza to, że banery wykorzystują biblioteki AMP i pojawiają się wyłącznie po upewnieniu się, że nie zawierają złośliwego oprogramowania, a kod jest wolny od wirusów.
Dzięki temu reklamy display szybciej się ładują oraz są lżejsze i całkowicie bezpieczne zarówno dla użytkownika, jak i właściciela serwisu. Można je wyświetlać zarówno na stronach tradycyjnych, jak i na tych zbudowanych według zasad AMP.
Jakie są zalety AMP?
Jakich korzyści możesz spodziewać się używając AMP? Dzięki zwiększeniu prędkości ładowania strony masz większą szansę na zmniejszenie ilości odrzuceń oraz poprawienie liczby konwersji. Lepsze wrażenia związane ze stroną docelową bezpośrednio przekładają się na zadowolenie użytkowników, a co za tym idzie – ocenę jakości witryny.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że Google Search Console wskaże ci wszystkie błędy i problemy związane z wprowadzeniem przyspieszonych stron mobilnych. W dodatku w związku ze zmianą sposobu wyświetlania na AMP Google udostępnia mnóstwo wskazówek oraz porad, które usprawniają proces optymalizacji serwisu.
W przypadku serwisów informacyjnych sporą korzyścią będzie wyświetlanie artykułów w karuzeli Google News. Strony działające w technologii AMP są także wyróżniane w wynikach wyszukiwania Google, dzięki czemu przykuwają wzrok użytkowników szukających treści przy pomocy smartfona czy tabletu, a co za tym idzie – zwiększają ruch na twoją stronę z urządzeń mobilnych.
Warto wspomnieć także o tym, jakie korzyści strony AMP niosą dla samych użytkowników. Oprócz dostarczenia treści szybciej niż w przypadku witryn tradycyjnych, istotną korzyścią będzie także niższe zużycie transferu, dzięki mniejszej ilości dodatków oraz oszczędność baterii w urządzeniu ze względu na brak niestandardowych skryptów i mniejsze wymagania.
Jak utworzyć stronę AMP?
Wiele zależy od tego, czy chcesz stworzyć stronę WWW od zera, czy skorzystać z gotowych rozwiązań. W pierwszym wypadku ważne jest skrupulatne trzymanie się oficjalnych wytycznych, które pomogą ci wdrożyć wszelkie zmiany.
Mimo że przyspieszona strona mobilna opiera się na wykorzystaniu standardowych technologii internetowych i z założenia jest czymś mało skomplikowanym, samo wdrożenie AMP wymaga sporej wiedzy i dokładności. Doświadczony programista jest w stanie poradzić sobie z tym zadaniem w ciągu kilku dni, robiąc wszystko od podstaw. To rozwiązanie pozwoli ci dostosować wygląd serwisu do nowych trendów i stworzyć coś całkowicie unikalnego.
Innym sposobem jest wykorzystanie gotowych wtyczek, szablonów lub kreatorów. W ten sposób możesz błyskawicznie utworzyć stronę AMP w WordPress czy innym CMS. Wadą tego rozwiązania jest niezbyt oryginalny wygląd, przypominający typowe strony zapleczowe, który sprawdzi się w przypadku niewielkich stron, ale przy większych projektach może źle wpłynąć na wizerunek firmy.
Dla kogo są strony mobilne AMP?
Wbrew popularnym opiniom mobilne strony przyśpieszone nie są dedykowane wyłącznie serwisom statycznym – technologia ta może być dobrze wykorzystywana także w serwisach newsowych i na blogach. Dowodem na to mogą być serwisy informacyjne takie jak BBC czy The Huffington Post, które z powodzeniem stosują u siebie technologię AMP.
Dużą korzyść AMP może przynieść także witrynom z branży e-commerce, gdzie szybkość ładowania strony jest jednym z bardziej istotnych czynników wpływających na konwersję. W rzeczywistości jednak rozwiązanie to powinien rozważyć każdy, komu zależy na użytkowniku urządzeń mobilnych i szybkim działaniu serwisu na telefonach i tabletach.