Prędkość ładowania strony – na co wpływa i jak ją poprawić?

| Veneo Performance | SEO/SXO

Jak często zdarza ci się kliknąć w link i po chwili zrezygnować z powodu zbyt długiego czasu ładowania witryny? W XXI wieku czas jest towarem deficytowym, dlatego prędkość ładowania strony odgrywa kluczową rolę zarówno z punktu widzenia wyszukiwarki, jak i użytkownika. W jaki sposób sprawdzić ładowanie strony i wpłynąć na jego przyspieszenie?

Jak sprawdzić czas wczytywania strony?

To, ile trwa ładowanie strony zależy od wielu rożnych czynników. Jeśli czas ten znacznie się wydłuża, łatwo odczujesz to na własnej skórze. Niestety, nie zawsze będziesz w stanie sprawdzić szybkość strony manualnie.
Po pierwsze dlatego, że różnice w czasie ładowania często są niezauważalne, a po drugie dlatego, że na prędkość odpowiedzi mają wpływ również elementy zewnętrzne, jak np. sprzęt, z którego korzystasz. Dlatego, aby sprawdzić szybkość wczytywania strony należy skorzystać ze specjalistycznych narzędzi.

Jaki powinien być czas wczytywania strony?

Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta – im szybsza prędkość ładowania strony tym lepiej. Nie da się jednak precyzyjnie określić konkretnego czasu. Badania prowadzone przez Google wskazują, że aż 40 procent użytkowników opuszcza stronę, gdy ładuje się ona dłużej niż trzy sekundy.
47 procent internautów oczekuje, że strona załaduje się w minimum dwie sekundy, a aż 79 procent osób długi czas wczytywania witryny zniechęca do dokonania konwersji.
Dobrze, jeśli ocena szybkości działania strony w różnych narzędziach wynosi minimum 80 punktów na 100. Warto o tym pamiętać zwłaszcza w przypadku ruchu z urządzeń mobilnych – tam prędkość ładowania ma jeszcze większe znaczenie.

Test szybkości strony

Jak już wspomnieliśmy, prędkość ładowania strony możesz sprawdzić z pomocą różnych programów. Są to zarówno narzędzia oferowane przez Google, jak i takie stworzone przez zewnętrzne firmy.
Oprócz tego istnieje możliwość sprawdzenia podstawowych parametrów z pomocą Google Analytics. Tam, wchodząc w sekcję „zachowanie” i wybierając opcję „szybkość witryny” wyświetli ci się raport szybkości witryny Google Analytics. Aby jednak poznać konkretne wskazówki od Google na temat optymalizacji witryny pod kątem szybkości strony, potrzebne będą inne narzędzia.

Test szybkości strony w Google

Pierwszym i jednocześnie najbardziej popularnym sposobem na sprawdzenie szybkości strony jest Google PageSpeed Insights.
Ten program nie tylko oceni szybkość ładowania stron na urządzeniach mobilnych i desktopowych, ale przede wszystkim pokaże uwagi Google na temat elementów wymagających poprawy i podpowie gotowe rozwiązania, które mogą przyspieszyć czas ładowania witryny.
Narzędzia Google to jednak nie tylko Pagespeed test. Specjalnie dla urządzeń mobilnych, amerykański gigant stworzył bezpłatną aplikację Test my site, która pozwala na porównanie czasu ładowania strony z witrynami konkurencji. Dowiesz się również, co możesz zmienić, by poprawić swój wynik oraz jak wygląda współczynnik odrzuceń ze względu na prędkość strony.
Kolejną propozycją od Google jest Lighthouse, która oprócz testów czasu ładowania strony wyświetli ci również raporty na temat błędów oraz jakości witryny, a także wskazówki dotyczące optymalizacji.

Inne narzędzia sprawdzające prędkość strony

Najbardziej profesjonalnym i zaawansowanym narzędziem do przeprowadzania speed testów jest GTmetrix. Bada on stronę biorąc pod uwagę zarówno wytyczne Google, jak i Yahoo!, tworząc przy tym dwa osobne raporty. Dzięki szczegółowej analizie możesz w prosty sposób zdiagnozować, który element strony ma najbardziej negatywny wpływ na czas ładowania.
Dość ciekawym narzędziem do testowania prędkości jest Pingdom Test Tool, który daje ci dodatkową możliwość wyboru lokalizacji serwera. Dodatkową zaletą jest fakt, że program prezentuje wyniki z informacją na temat treści o największym rozmiarze i ilości zapytań.
Aby porównać czas ładowania strony w zależności od typu przeglądarki oraz lokalizacji, wystarczy że skorzystasz z Web page test, a chcąc przetestować witrynę pod kątem wielu lokalizacji jednocześnie możesz zrobić to z użyciem Dotcom. To narzędzie nie przedstawi ci jednak dokładnej oceny serwisu, dlatego warto używać go jedynie w formie dodatku do wspomnianych wcześniej programów.

Najpopularniejsze czynniki wpływające na prędkość strony

Jeśli wprowadzasz jakieś zmiany na swojej stronie lub tworzysz ją od zera, warto pamiętać o czynnikach, które mogą wpłynąć negatywnie na prędkość strony.
Zły format lub zbyt duży rozmiar grafik, nadmiar wtyczek i przekierowań, kiepski hosting, a także bałagan w kodzie źródłowym mogą poważnie zaszkodzić twojej witrynie. Co możesz zrobić by to zmienić?

Jak poprawić szybkość ładowania strony?

Porządki warto zacząć od uporządkowania kodu źródłowego. Usuń wszystkie niepotrzebne akapity, zmniejszając jego objętość – im krótszy kod tym szybciej wczyta się strona. Pamiętaj także o wyeliminowaniu kodu JavaScript i CSS, blokującego renderowanie. Postaw na ładowanie asynchroniczne lub ulokowanie części zasobów bezpośrednio w źródle.
Choć przekierowania 301 są niezwykle przydatnym narzędziem, nie należy z nimi przesadzać. Nadmiar przekierowań znacznie opóźni czas ładowania witryny, dlatego postaraj się usunąć te, które nie będą ci potrzebne. Podobnie sytuacja ma się z wtyczkami CMS – zastanów się, których naprawdę używasz, a bez których możesz się obejść.
Kolejnym krokiem są zdjęcia – warto pomyśleć nad zmniejszeniem ich wielkości i wagi. Dobrym pomysłem jest także wgranie zdjęć w formacie WebP – dzięki temu nie stracą one na jakości, mimo redukcji rozmiaru.
Bardzo istotnym czynnikiem jest także wybór hostingu. Korzystając ze współdzielonego serwera możesz mieć spory problem z szybkością ładowania witryny, dlatego jeśli widzisz, że twoja domena mimo wprowadzonych zmian, bardzo wolno się ładuje, poszukaj innego hostingu.

Szybkość ładowania strony a SEO

Prędkość wczytywania strony jest jednym z kluczowych czynników rankingowych SEO. Im lepszy czas ładowania, tym sprawniej roboty Google przeanalizują twoją stronę.
Dobre doświadczenia botów przekładają się za to na pozycjonowanie i widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dbałość o szybkość ładowania strony ma jeszcze jeden pozytywny skutek uboczny – Google preferuje witryny, które magazynują mniejszą ilość danych w przeglądarkach.
Takie serwisy pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania, dlatego pracując nad zmniejszeniem czasu wczytywania strony możesz osiągnąć dodatkowe korzyści w obszarze pozycjonowania.

Czas ładowania strony a UX

User Experience (UX) – ten element wydaje się być oczywisty. Nikt nie lubi czekać, aż strona się załaduje. Wraz z postępem technologii rosną wymagania internautów.
Wszyscy użytkownicy chcą otrzymać odpowiedź na swoje zapytanie możliwie jak najszybciej. Już sekunda opóźnienia może powodować irytację, a co za tym idzie – rezygnację z dalszego przeglądania strony.
Zastanów się, ile razy zdarzyło ci się porzucić chęć zakupu produktu, na którym ci bardzo zależało tylko dlatego, że witryna sklepu ładowała się kilka sekund za długo? Nie jesteś jedyny – współczynnik odrzuceń z powodu zbyt długiego czasu wczytywania to dość popularny problem właścicieli sklepów internetowych.
Potwierdzają to między innymi wspomniane wcześniej badania Google, w których niemal 80 procent internautów zadeklarowało, że wydłużony czas oczekiwania zniechęca ich do zakupu. To przekłada się na słabe UX, spadek popularności strony, mniejszą liczbę odsłon, a także spadek w wynikach wyszukiwania.

Szybkość wczytywania strony a urządzenia mobilne

Ruch mobilny staje się coraz istotniejszy dla właścicieli stron internetowych. Coraz więcej użytkowników przegląda sieć i podejmuje decyzje zakupowe korzystając ze smartfonów i tabletów.
Te osoby kierują się przede wszystkim wygodą i przykładają ogromną uwagę do szybkiego ładowania strony. Internautom zależy, by otrzymać konkretne informacje jak najszybciej. Z tego powodu ważne jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, która nie tylko powinna być czytelna, ale przede wszystkim szybko się ładować.