Przewodnik GA4 po pół roku. Zmiany, wyzwania i plany na przyszłość
| Jakub Cichoń | AnalitykaGoogle Analytics w wersji 4 jest już z nami, jako domyślna wersja, oficjalnie niemal pół roku. Każdy, kto działa w digitalu zdążył się już w mniejszym lub większym stopniu zapoznać z tym narzędziem. Zdążyliśmy już wyrobić swoją opinię na jego temat, ale czy aby na pewno jesteśmy na bieżąco z informacjami, które go dotyczą? W tym artykule omówimy zmiany, wyzwania, a także, na co trzeba być gotowym w najbliższych miesiącach jeżeli myślimy o analizie danych marketingowych w Google Analytics.
Spis treści:
Co się zmieniło w GA4 na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy?
Dla osób, które szkoliły się w obsłudze GA4 przed pierwszym lipca, aby móc płynnie przejść na analizę danych dotyczących zachowań użytkowników oraz skuteczności działań marketingowych w nowej wersji narzędzia, może nie być oczywistym, że pojawiły się w nim pewne nowości. Wiedza na temat tego co zmieniło się w Google Analytics 4, może poprawić skuteczność podejmowania decyzji i optymalizacji działań. Przedstawiamy wybrane przez nas najważniejsze zmiany, które pojawiły się na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy w Google Analytics.
Nowy raport „Odbiorcy” w Google Analytics
1 sierpnia, czyli już miesiąc po teoretycznym przełączeniu domyślnej wersji GA (teoretycznej, ponieważ na wielu usługach UA dane były zbierane o wiele dłużej niż do 1 lipca) dodano nowy raport „odbiorcy”. Żeby się do niego dostać, powinniśmy przejść do raportów standardowych > sekcja Użytkownik > Atrybuty użytkownika > Odbiorcy. W tym raporcie możemy analizować zachowania najbardziej zaangażowanych odbiorców, ponieważ obejmuje on każdą listę odbiorców zawierającą w wybranym okresie co najmniej 1 użytkownika.
Modelowanie danych w eksploracji ścieżki i sekwencji ścieżki
17 sierpnia Google wprowadziło modelowanie danych we wszystkich eksploracjach i raportach obejmujących ścieżki i sekwencje ścieżek. Oznacza to że jeżeli użytkownicy nie wyrazili zgody na przechowywane plików cookie przez Analytics, to luki dla takich użytkowników zostaną uzupełnione, poprzez modelowanie na podstawie użytkowników im podobnych.
Możliwość tworzenia obliczonych danych w GA4
Również 17 sierpnia wdrożona została zmiana w Google Analytics, która umożliwiła tworzenie nowych metryk. Metryki te będą przedstawiać obliczone dane na podstawie już istniejących zdarzeń zbieranych przez GA4. Obliczone dane musimy własnoręcznie skonfigurować, wchodząc w zakładkę Administracji > Definicje niestandardowe i tam wybrać zakładkę „Obliczone dane”.
Niestety nałożono limit na ilość obliczonych danych, które możemy utworzyć w ramach naszej usługi GA4. Aktualnie dla jednej usługi możemy stworzyć 5 takich metryk (50 dla kont Google Analytics 360). Warto jednak pochylić się nad tym zagadnieniem, ponieważ jest to możliwość to utworzenia wskaźników, których tak bardzo nam brakowało po przejściu z UA na GA4.
Nowy raport dotyczący procesu płatności w Google Analytics
19 września pojawił się nowy raport „Ścieżka do płatności”, który przedstawia kolejne etapy w wyborze płatności oraz odsetek użytkowników którzy przeszli do konkretnego etapu. Raport znajduje się w kolekcji Cykl życia > Generowanie przychodu > Ścieżka do płatności.
Możliwość wykluczenia danych z Google Signals w raportach
2 października udostępniono nową opcję wykluczenia danych z Google Signals w raportach i eksploracjach, co może być szczególnie pomocne, gdy borykamy się z problemem próbkowania danych w raportach.
Usunięcie modeli atrybucji z Google Analytics 4
17 października wprowadzono zmianę w Google Analytics, jaką jest wycofanie modeli atrybucji: „Pierwsze kliknięcie”, „Liniowy”, „Spadek udziału z upływem czasu” i „Uwzględnienie pozycji”. Co oznacza, że do wyboru pozostało już tylko „Ostatnie kliknięcie” oraz model „Oparte na danych”. Jest to ważna zmiana w GA4 dla wszystkich, którzy sprawdzali skuteczność swoich działań marketingowych w różnych modelach atrybucji.
Zmiana wyglądu zakładki administracji w usłudze GA4
14 listopad – tego dnia zmianie wizualnej uległa zakładka administracja. Dla wszystkich specjalistów, którzy zajmują się konfiguracją usług, bądź sporadycznymi zmianami w ustawieniach, bardzo ważne jest, aby zapoznać się z nowym wyglądem tego miejsca.
Jakie wyzwania pojawiają się przed marketerami korzystającymi z GA4?
Dla każdego, kto na co dzień ma styczność z GA4, samo podsumowanie ostatnich zmian w funkcjonalności narzędzia może okazać się niewystarczające. Warto pochylić się również nad potencjalnymi wyzwaniami, z którymi mierzymy się w GA4.
IOS 17 a analiza danych w Google Analytics 4
Jednym z większych wyzwań analitycznych postawionym przed marketerami było rozszerzenie przez Apple funkcji związanych z bezpieczeństwem w IOS 17. Po aktualizacji oprogramowania znacznie ograniczono dane przesyłane przez przeglądarkę Safari, a nawet zaczęto ucinać parametry dodawane w adresie URL przez narzędzia do kampanii płatnych. Dla biznesów, gdzie użytkownicy korzystają głównie z urządzeń mobilnych, oznacza to niemały problem. Z tego względu, więcej uwagi powinno być poświęcone UTM’om, które mogą rozwiązać ten problem.
Pliki third party w Google Analytics 4
Kolejnym wyzwaniem, z którym mierzą się marketerzy jest problem z plikami cookie third party. Google informuje, że z końcówką 2024 roku wycofa możliwość wykorzystywania tego typu plików w przeglądarce Chrome. Przez takie działania analiza danych marketingowych za pomocą Google Analytics i optymalne podejmowanie działań może okazać się utrudnione. Duże znaczenie zyskuje więc rozwiązanie server-side GTM, które pozwala zbierać dane po stronie serwera, w tym pliki third party, a następnie przesyłać je do odpowiednich narzędzi.
Próbkowanie i progowanie – czyli bolączka Google Analytics 4
Próbkowanie i progowanie danych w GA4 to problem, z którym mierzymy się od samego początku działaniatej wersji narzędzia. Próbkowanie danych pojawia się w momencie gdy przekroczymy pewien pułap w naszej analizie. Limit ten wynosi w Google Analytics 4: 10 milionów zdarzeń, po przekroczeniu tej wartości w raporcie pojawi się element graficzny w postaci żółtej ikony ze znakiem „procent”, który nas o tym poinformuje.
Natomiast progowanie w raportach Google Analytics 4 pojawia się w momencie gdy dane pozwolą nam zidentyfikować użytkowników. Jest to związane z polityką prywatności Google Analytics, a także wynika z przepisów RODO. Jeżeli w raporcie znajduje się zbyt dużo informacji demograficznych o użytkowniku, Google zwyczajnie nam tego nie pokaże, w celu ochrony użytkowników. Wtedy należy zedytować raport i usunąć z niego część wymiarów, przez które identyfikacja użytkownika będzie możliwa. Żeby rozpoznać moment, w którym na raport zostało nałożone progowanie, należy tak jak we wcześniejszym przypadku z próbkowaniem, zwrócić uwagę na element graficzny wyświetlany przy raporcie. W przypadku progowania będzie to żółty symbol wykresu.
Nadchodzące zmiany związane z GA4
Polityka prywatności to temat, który nie schodzi z ust specjalistów od analityki internetowej w ciągu ostatnich miesięcy. Zwłaszcza że firma Google zapowiedziała wprowadzenie od marca 2024 „Google Consent Mode v.2”, czyli nowszej i rozszerzonej wersja trybu uzyskiwania zgody. Gigant z Moutain View duży nacisk kładzie na ochronę danych użytkowników, stąd właśnie zapowiedź nowej wersji trybu zgody.
Jak zapowiada właściciel narzędzia GA4, jeżeli prowadzimy działania związane z kampaniami Ads, zwłaszcza kampaniami remarketingowymi, w marcu 2024 będziemy musieli wdrożyć nowy consent mode. Zgodnie z polityką EUUCP (EU User Consent Policy) każdy, kto korzysta z usług Google będzie musiał dostarczyć baner, za pomocą którego użytkownik wyrazi zgodę na przetwarzanie jego danych przez GA4 inne narzędzia.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia z zakresu analityki internetowej, skontaktuj się z nami!