Wzrost e-commerce w 2020 roku i prognozy wzrostu do 2026 roku

| Kamil Stochel | E-commerce

Dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że pandemia koronawirusa mocno przyspieszyła rozwój branży e-commerce. Choć do niedawna zakupy w sieci były dla nas czymś nowym, dziś stają się naszą codziennością. Co wpłynęło na rozwój sprzedaży internetowej i jak będzie wyglądać przyszłość e-commerce za pięć lat?

Pandemia koronawirusa i gwałtowny rozwój e-commerce w Polsce

W latach 2017-2019 przedsiębiorcy własnym tempem przeprowadzali transformację cyfrową w swoich firmach. Wtedy wartość brutto rynku e-commerce w naszym kraju wzrastała kolejno o 9 mld. i 8 mld. PLN. Nic nie wskazywało na to, jak gwałtowny wzrost przyniesie rok 2020.

Trudna sytuacja związana z rozwojem pandemii koronawirusa dotknęła nas wszystkich. Przedsiębiorcy chcąc ratować swoje biznesy zaczęli coraz częściej przenosić swoje usługi do Internetu. Wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, rozwijając kanały online, a dzięki kolejnym restrykcjom i pojawiającym się okazjom coraz więcej klientów przekonało się do robienia zakupów w sieci. Z pewnością wpływ miały na to także akcje promocyjne prowadzone przez sklepy internetowe czy możliwość darmowego przetestowania Allegro Smart.

Wpływ pandemii i gwałtownego rozwoju rynku sprzedaży internetowej doskonale widać w statystykach –zanotowano wzrost wartości rynku e-commerce w Polsce na poziomie 22 miliardów złotych, co daje aż 35%. Co ciekawe, pandemia koronawirusa zmieniła na stałe nasze nawyki – raport PwC wykazał, że aż 74,3% polskich konsumentów zadeklarowało, że częstotliwość zakupów online nie zmieni się po unormowaniu sytuacji związanej z COVID-19, 7% stwierdziło, że nieznacznie wzrośnie, a 3%, że wzrośnie w stopniu znacznym. To daje szansę na stały, dwucyfrowy wzrost w najbliższych latach.

Co kupowali Polacy w internecie w 2020 roku?

W 2020 roku już około 150 tysięcy polskich przedsiębiorstw oferuje swoje produkty i usługi w Internecie. Korzystają przy tym zarówno z platform typu Marketplace, jak np. Allegro, jak i z własnych sklepów, które stają się coraz bardziej dostępne dla laików, między innymi dzięki zwiększonej popularności modelu SaaS. Wciąż jednak, w porównaniu do rynków zachodnioeuropejskich, Polska charakteryzuje się relatywnie niewielką liczbą sklepów internetowych zarówno ogółem, jak i w przeliczeniu na 1000 mieszkańców w wieku 16-74. To daje nam sporą szansę na wzrosty w kolejnych latach i dalszą zmianę przyzwyczajeń konsumenckich.

Na pierwszym miejscu najchętniej kupowanych w Internecie znalazły się produkty z kategorii „Dom i ogród”, po nich kategoria „Elektronika i media”, a na ostatnim miejscu podium „Odzież i obuwie”. Z raportu wynika jednak, że na obiecującą przyszłość mogą liczyć również przedsiębiorstwa m.in z branży parentingowej, spożywczej i beauty. Prognozuje się, że każda z nich do 2026r. osiągnie w Polsce udział w sprzedaży internetowej wynoszący od 14% do 18%.

Rozwój branży e-commerce w następnych latach

Prognozuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat polski rynek e-commerce będzie systematycznie rósł średniorocznie o 12% i w 2026r. osiągnie wartość 162 mld. PLN (w porównaniu do 100 mld. PLN w 2020r.), a na tysiąc mieszkańców w wieku 16-74 będą przypadały około cztery sklepy internetowe.

Sporą pomocą dla małych i średnich przedsiębiorców może być pojawienie się na polskim rynku wielkiego gracza, jakim jest Amazon. Dzięki nowym kanałom sprzedaży firmy będą miały sposobność dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów i systematycznie zwiększać sprzedaż, dzięki nowym technologiom i okazjom zakupowym.

Co wziąć pod uwagę, by rozwinąć biznes w branży e-commerce?

W analizie PwC zwrócono uwagę na cztery istotne aspekty dla firm, które są obecne lub chcą zacząć swoją przygodę ze sprzedażą online. Pierwszym jest omnichannel, czyli wykorzystanie wielu różnych kanałów sprzedaży i zachowanie spójności między nimi.

Drugi to budowanie pozytywnych doświadczeń klienta, czyli tzw. customer experience – to ważne, ponieważ aż 42% polskich konsumentów jest gotowa zrezygnować z zakupu danej marki już po jednym złym doświadczeniu.

Trzeci aspekt to aktywizacja klientów i zwiększenie ich lojalności poprzez odpowiednie strategie cenowe, realizację programów lojalnościowych czy inne strategie biznesowe.

Ostatni element układanki to logistyka, która opiera się o ciągłość łańcucha dostaw i przewidywanie sytuacji na rynku, zwłaszcza w tak ciężkim okresie jak pandemia.

Źródło: https://www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09-analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html