Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce i na świecie
| Veneo Performance | SEO/SXOW XXI wieku ciężko wyobrazić sobie codzienne surfowanie po internecie bez dostępu do wyszukiwarki internetowej. To dzięki niej generowana jest znaczna większość ruchu na stronach, a my mamy szansę dotrzeć do najdalszych zakamarków sieci. Jakie są rodzaje wyszukiwarek internetowych?
Spis treści:
Co to jest wyszukiwarka internetowa?
Wyszukiwarki internetowe, choć często mylone są z przeglądarkami, służą wyszukiwaniu informacji w sieci. To strony lub programy, które dzięki zaawansowanym algorytmom zbierają i porządkują wszystkie treści udostępnione w internecie.
Jak działają wyszukiwarki internetowe?
Po wpisaniu zapytania w oknie wyszukiwania, użytkownikowi wyświetla się lista wyników, które są możliwie najbardziej zbliżone do tego, czego szuka. Jak to się dzieje? Przy pomocy tzw. robotów indeksujących (zwanych także pająkami, web crawlerami czy botami) wyszukiwarka przeszukuje internet.
Każda strona analizowana jest pod kątem różnych kryteriów i kwalifikowana pod kątem ważności. Wyniki wyszukiwania dostosowane są do potrzeb użytkownika i opierają się na słowach kluczowych, a także reputacji danej strony.
W zależności od rodzaju wyszukiwarki, algorytmy biorą pod uwagę inne elementy (treść, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, struktura strony, tytuł, historia, aktualność, zachowanie użytkowników itd.) i w różny sposób je analizują.
Lista wyszukiwarek internetowych w Polsce
Raczej nikt nie ma wątpliwości, że w naszym kraju króluje Google. Według danych z września 2019 opublikowanych przez gs.statcounter.com, zgarnia on aż 98,38% polskiego rynku. Na drugim miejscu znalazł się Bing z wynikiem 0,73%, później Yahoo 0,48% i, z wynikiem 0,11%, DuckDuckGo, które cieszy się popularnością wśród osób dbających o swoją anonimowość w sieci. Co ciekawe Yahoo wraz z wyszukiwarką AOL.com mają w całości przejść na silnik Binga, dlatego prawdopodobnie jego udział w rynku nieco się zwiększy.
Warta wspomnienia jest również Nekst.com – pierwsza w Polsce semantyczna wyszukiwarka internetowa obejmująca polskie zasoby sieci. Nazwa to skrót od Narzędzi Eksploracji Semantycznej Tekstów, docelowo wyszukiwarka ma działać w oparciu o około miliard polskojęzycznych dokumentów. Niestety, mimo zapowiedzi, wciąż dostępna jest jedynie wersja beta.
Ranking wyszukiwarek internetowych na świecie
Nie tylko w Polsce Google zgarnia większość rynku. Choć światowa przewaga amerykańskiego giganta nie jest już aż tak spektakularna, wciąż wynik jest imponujący.
W skali międzynarodowej w rankingu wyszukiwarek na urządzeniach desktopowych Google zgarnęło 74,81% ruchu, a na urządzeniach mobilnych aż 92,51%. Jakie najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe znalazły się na dalszych miejscach?
Na urządzeniach stacjonarnych drugie miejsce zgarnął stworzony przez Microsoft Bing (11,19%), trzecie chińska wyszukiwarka Baidu (8,94%), dalej Yahoo (2,16%) i Yandex – lider wśród rosyjskich wyszukiwarek internetowych (1,27%).
W przypadku ruchu mobile wyniki kształtowały się nieco inaczej. Na drugim miejscu znalazł się lider chińskiego rynku Baidu (3,57%), na trzecim Yahoo (1,37%), dalej Bing (0,99%) i Yandex (0,63%).
Jakie są wyszukiwarki internetowe w innych krajach?
Niektóre kraje posiadają swoje własne, narodowe wyszukiwarki. Czasem zgarniają one całkiem sporą część rynku, jak Baidu czy Yandex, a innym razem przegrywają z zagranicznymi wyszukiwarkami internetowymi.
Doskonałym przykładem może być Seznam – jedna z czeskich wyszukiwarek internetowych, która do niedawna zgarniała sporą część ojczystego rynku, a obecnie przegrywa z Google. Wśród mniej popularnych narodowych graczy można wymienić niemiecką wyszukiwarkę internetową połączoną z portalem t-online.de, norweski Kvasir czy amerykański ask.com.
Nietypowe wyszukiwarki internetowe
Oprócz wszystkich wymienionych wyżej tradycyjnych wyszukiwarek internetowych, warto wspomnieć również o tych nietypowych, służących do przeglądania konkretnych zasobów.
Do takich należą między innymi wyszukiwarka filmów YouTube, czy wyszukiwarka w portalu Facebook, która coraz bardziej rozwija swoje funkcjonalności, zabierając ruch z Google. W tym towarzystwie warto wymienić także wyszukiwarkę LinkedIn, która jest jednocześnie ogromną bazą kontaktów biznesowych i ekspertów z różnych dziedzin.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Umów się z nami na szkolenie z marketingu internetowego i poznaj możliwości, jakie w dzisiejszych czasach daje Internet i jego narzędzia!