Jak prowadzić sklep w duchu zero waste? Przykłady firm

| Veneo Performance | E-commerce

Coraz większa popularność e-commerce z pewnością cieszy wielu właścicieli sklepów internetowych. Niestety, ten trend sprawia również, że rosną wymagania klientów wobec samych sprzedawców. Dziś nie liczy się wyłącznie produkt, cena i szybkość dostawy. Budowanie dobrej relacji z klientami staje się bardzo ważnym elementem działań e-comersowych, ponieważ przykładowo coraz więcej osób zwraca uwagę również na ekologiczne podejście w prowadzeniu biznesu. Co zrobić, by sklep internetowy wpisywał się w ruch zero waste?

Zero waste w biznesie

Nurt zero waste w ostatnich latach cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Młodzi ludzie coraz częściej zwracają uwagę na problem nadprodukcji śmieci i starają się żyć bardziej ekologicznie, ograniczając ilość odpadów do absolutnego minimum.

Z początku trend ten dotyczył wyłącznie indywidulanego podejścia w gospodarstwach domowych, szybko jednak rozrósł się i zyskał uznanie wielu przedsiębiorców. Powstało mnóstwo firm, wykorzystujących ideę less waste i opierających swoją działalność na kreatywnym wykorzystywaniu odpadów. Co więcej, trend ograniczania ilości śmieci zaczął być widoczny także w innych dziedzinach biznesu: firmy zaczęły zwracać uwagę na opakowania swoich produktów i sposoby zabezpieczania wysyłek, a także szukać nowych, bardziej ekologicznych rozwiązań.

Takie podejście spotkało się z dużym entuzjazmem ze strony klientów. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na to, jak przedsiębiorcy podchodzą do tematu ekologii i gospodarowania odpadami. Firmy reprezentujące politykę less waste często cieszą się dużym zainteresowaniem i mają bardzo dobrą opinię wśród swoich klientów. To przekłada się na dodatkową reklamę, zadowolenie konsumentów oraz, co za tym idzie, wzrost zarobków. Klienci stają się fanami marki, będąc jej wiernym i chętniej decydującym się na kolejne zakupy lub inny sposób na wsparcie firmy.

Raport Green Generation z 2020 roku pokazał, że aż 87% klientów zaczyna dostrzegać nieekologiczne zachowania sklepów i dostawców. Oznacza to, że znacznie wzrosła świadomość ekologiczna klientów i są oni w stanie zaakceptować różnego rodzaju niedogodności, takie jak wyższe opłaty za ekologiczne rozwiązania czy dłuższy czas oczekiwania, jeśli sklep dba o środowisko.

czy zero waste w sklepie się opłaca

Dobre praktyki less waste w e-commerce – pakowanie przesyłek

W przypadku sklepów internetowych pierwszą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę w podejściu zero waste jest sposób pakowania wysyłek. Wysyłany towar powinien dotrzeć do klienta w nienaruszonym stanie, dlatego odpowiednie zabezpieczenie przesyłki jest konieczne, zwłaszcza jeśli wewnątrz znajdują się delikatne materiały, które łatwo mogą ulec uszkodzeniu. Do niedawna znaczna większość firm używała w tym celu folii bąbelkowej. Choć materiał ten posiada doskonałe właściwości chroniące, nie jest zbyt przyjazny dla środowiska. Często wykorzystywano również kawałków styropiany, które choć tanie i łatwo dostępne – nie nadają się do recyklingu.

Na szczęście zarówno sklepy, jak i konsumenci zaczęli zwracać uwagę w to, jak zabezpieczane są paczki z towarami. Coraz częściej do ochrony przesyłek stosuje się wypełniacze papierowe pochodzące ze zużytych kartonów i papierów czy resztek z niszczarki. Popularne stały się także ekologiczne i biodegradowalne chrupki ze skrobi, które rozpuszczają się w wodzie i są całkowicie nieszkodliwe dla środowiska, a także wełna drzewna, będąca odpadem powstającym przy obróbce drewna. W ten sposób ogranicza się ilość folii i plastiku stosowanego w wysyłkach do zera, co w skali miesiąca czy roku daje ogromny profit dla środowiska.

Z takich rozwiązań korzystają między innymi sklep napieknewlosy.pl, drogeria Pigment czy miodykrupiec.pl.

Oprócz wypełniaczy istotne jest także zaklejanie opakowań i rodzaj pudeł, w jakie pakowane są produkty. Sklepy działające w myśl idei less waste starają się używać ekologicznych taśm klejących, by ograniczyć zużycie taśm foliowych. Niemile widziane są także kartony zdobione grafikami, które postrzegane są jako mniej przyjazne dla środowiska. Z tego tytułu coraz więcej firm decyduje się na bardziej surowe, ekologiczne opakowania używane do realizacji wysyłek. Doceniany zaczyna być również brak ulotek, katalogów i reklam dołączanych do przesyłki. Im mniej zbędnych dodatków, które mogą wylądować w koszu, tym lepiej.

Ekologiczne opakowania i nagradzanie klientów

Ważne jest nie tylko to, w jaki sposób sklep spakuje i zabezpieczy przesyłkę, ale również to, jak bardzo ekologiczny jest sam produkt. Coraz więcej firm stara się zrezygnować z plastikowych opakowań, które do niedawna były właściwie standardem. Zamiast tego dokładają wszelkich starań, by opakowania po produktach mogły zostać wykorzystane w innych celach. Firmy korzystają z woreczków materiałowych i papierowych, dekoracyjnych puszek czy słoików. Ten trend można zauważyć między innymi w sklepach z przyprawami, drogeriach internetowych (jak np. Minti shop) czy ekologicznych internetowych sklepach spożywczych.

Ciekawy trend powstał w branży kosmetycznej, która wpadła na pomysł zachęcenia swoich klientów do recyklingu zużytych opakowań. W nagrodę za zwrot pustego opakowania, klienci otrzymują rabat na następne zakupy lub niewielki gratis. Takie rozwiązanie stosują sklepy i marki takie jak Biorganic24, Yope, Szmaragdowe Żuki, Koi Cosmetics czy Be.loved. Cieszy się ono dość sporym zainteresowaniem i uzyskuje pozytywny rozgłos, przy okazji pozwalając firmom na oszczędzenie pieniędzy i redukcję odpadów.

A czy Ty planujesz wdrożenie Zero Waste w swoim sklepie internetowym?