Direct Answer, czyli pozycja „0” – szczyt sukcesu SEO czy utrapienie?
| Veneo Performance | SEO/SXOGoogle od dawna stawia sobie na pierwszym miejscu wygodę podczas korzystania z wyszukiwarki dla użytkowników. Chcąc dostarczać najlepsze treści, oferuje możliwość tzw. bezpośrednich odpowiedzi, które pojawiają się już w widoku wyszukiwania. Jak dostać się na szczyt wyników i czy na samej górze czekają na nas jakieś zagrożenia?
Spis treści:
Co to jest Direct Answer
Z rozwiązaniem Direct Answer spotyka się praktycznie każdy, kto używa wyszukiwarki Google. Jest to specjalne wyróżniony wynik wyszukiwania, który pojawia się ponad wszystkimi klasycznymi wynikami, nawet reklamami z Google ADs – dlatego nazywany jest również “pozycją zero”, a z angielskiego “featured snippets”. Doświadczamy go w momencie, gdy odpowiedź na nasze pytanie wyświetla się już podczas wpisywania zapytania.
Ma to na celu dostarczenie użytkownikowi w jak najwygodniejszy i prosty sposób odpowiedzi, na zadane przez niego pytanie. Uzyskanie bezpośredniej informacji pozwala zaoszczędzić czas, który musiałby poświęcić na poszukiwanie jej wśród otrzymanych wyników. Dla optymalizacji stron internetowych stanowi to nowe wyzwanie, dzięki któremu dostosowanie się może przynieść szereg korzyści – pozycja “0” to swego rodzaju nagroda ze strony Google za funkcjonalne przygotowanie strony.
Rodzaje i przykłady Direct Answer
Możemy wyróżnić kilka najważniejszych rodzajów natychmiastowych odpowiedzi w wynikach wyszukiwania Google:
Odpowiedź możemy uzyskać zaczynając od wpisywania frazy w okno wyszukiwarki:
Wyszukując filmów, książek, czy albumów wybranego artysty możemy uzyskać odpowiedź w postaci karuzeli. To niezwykle wygodne, szczególnie jeżeli chcemy w zobrazowany sposób poznać więcej konkretnych informacji.
Wpisując jak ugotować makaron otrzymujemy fragment przepisu, który w poszczególnych krokach opisuje nam, co należy zrobić. Jest to jedynie fragment całego artykułu, którego całość możemy przeczytać wchodząc bezpośrednio na stronę z przepisem.
Najnowsze wiadomości na temat bieżących wydarzeń z portali informacyjnych:
Możemy również poznać informacje na temat gwiazd, polityków i innych znanych osób wpisując ich nazwiska + wiek, wzrost, wagę, czy członków rodziny. Przy każdym takim wyniku otrzymujemy również powiązane wyniki – wzrost innych polityków, czy wiek powiązanych aktorów.
Jak osiągnąć w Google pozycję „0”?
Treści tworzone pod Direct Answer muszą ściśle odpowiadać na zadane przez użytkownika pytania i być uznane przez Google za najbardziej trafne i wiarygodne.
Ich konstrukcja powinna zaczynać się od takich zwrotów jak: gdzie, jak, dlaczego, kto, kiedy, ile. Odpowiedzi powinny być udzielane wprost w postaci prostej definicji, czy wypunktowanej listy w postaci instrukcji krok po kroku.
Bardzo duży wpływ na osiągnięcie tego wyniku ma również widoczność całej witryny oraz konkurencyjność konkretnych zapytań. Dobrze zoptymalizowana strona, która posiada już wysoką widoczność oraz jest oparta na odpowiednich danych strukturalnych, może osiągnąć takie wyniki znacznie częściej.
Jak sprawdzić wyświetlenia na pozycji “0”
Jeżeli zależy nam na sprawdzeniu pojedynczej frazy, możemy śmiało wpisać ją w Google i zobaczyć, czy otrzymany wynik kieruje do naszej strony. Dużo wygodniejszym sposobem jest skorzystanie z narzędzia Senuto, które oferuje bazę zapytań, na które wyświetla się nasza strona w wynikach Direct Answer.
Czy Featured Snippets zmniejsza CTR?
Pozycja “0” oferuje stronie wiele zalet. Dzięki nagrodzie od Google w postaci wyniku bezpośredniego, budujemy wiarygodność wśród użytkowników oraz tworzymy pozycję eksperta dla naszej marki. Użytkownicy, aby dowiedzieć się więcej, również chętnie wejdą na stronę.
Jednak w przypadku wejść z pozycji zero, ruch może się równocześnie zmniejszyć. Z czego może to wynikać? Użytkownik otrzymał już informacje, jakiej potrzebował, więc dlaczego miałby klikać na stronę?
Trafne wyniki i krótkie odpowiedzi nie wymagają więcej zaangażowania z perspektywy użytkownika. Czasem może nawet nie zauważyć z jakiej strony pochodziły takie informacje. Stanowi to pewne zagrożenie dla ruchu organicznego strony, jednak w wielu przypadkach może mocno podbić wartość strony. Dlatego warto obserwować zachowania użytkowników i monitorować swoją widoczność w wynikach wyszukiwania.