Przeniesienie biznesu do Internetu nie musi być takie trudne – ratunek dla firm w czasie kryzysu

| Veneo Performance | Digital Marketing

Nie da się ukryć, że sytuacja, w której wszyscy się znaleźliśmy mocno odbiła się na przedsiębiorcach. W wyniku pandemii koronawirusa ogólnoświatowy rynek handlu tradycyjnego przeżywa ogromny kryzys, a coraz więcej biznesów ratuje się wprowadzając sprzedaż online. Jak zrobić to szybko i bezboleśnie?

Jak pandemia wpłynęła na handel?

Błyskawiczny rozwój pandemii koronawirusa sprawił, że nasze życie na początku 2020 roku stanęło na głowie. Zmiany uderzyły zarówno w osoby prywatne, zmuszone do zmiany swoich planów, jak i w przedsiębiorców, którzy z dnia na dzień musieli zamknąć swoje biznesy, nie mając pewności, kiedy wszystko wróci do normalności.

Zamknięte sklepy, bary, kina i inne miejsca rozrywki sprawiły, że coraz więcej konsumentów decyduje się na robienie zakupów w sieci, a właściciele sklepów chcąc ratować swój biznes zaczęli poszukiwać nowych rozwiązań, przenosząc swoje sklepy do internetu.

Świetnie obrazują to między innymi statystyki opublikowane przez platformę Shoper w raporcie „Handel vs koronawirus: Jak sprzedaż przeniosła się do internetu”. W pierwszej połowie marca można zauważyć nie tylko znaczny wzrost liczby zamówień (w porównaniu do identycznego okresu z poprzedniego roku), ale także wzrost ilości zakładanych sklepów internetowych w różnych branżach. Dziś już wiemy, że te liczby stale rosną.

Co ciekawe, w przeniesieniu biznesu do internetu nadzieję upatruje także polski rząd, wskazując to rozwiązanie jako sposób na przetrwanie kryzysu wywołanego pandemią. Powstał nawet projekt skierowany do mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców„Przenieś swoją firmę do internetu. Zarabiaj na e-handlu”, mający zachęcić właścicieli sklepów stacjonarnych do współpracy z branżą e-commerce.

Zalety e-commerce

Właśnie teraz jest idealny moment, by założyć sklep internetowy. Obecnie klienci, którzy nie mają możliwości skorzystania ze sklepu stacjonarnego, poszukują nowych miejsc i form zakupów. To doskonała okazja, by dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, pozyskać lojalnych klientów i rozwinąć swój biznes na dobre.

Potencjał sklepów online sprawia, że to rozwiązanie staje się coraz bardziej popularne. Możemy stale monitorować potrzeby klientów modyfikując i optymalizując naszą ofertę, a sprawne działania marketingowe z użyciem mediów społecznościowych i kampanii Google Ads mogą pomóc nam rozreklamować biznes.

Prowadzenie sklepu internetowego – uzupełnienie działań

Założenie własnego e-sklepu nie wystarczy. Dobrze jest zadbać o uzupełnienie działań, które pomogą nam odnieść sukces w sieci. Takim elementem jest choćby uzupełnienie wizytówek Google Moja Firma czy prowadzenie sprzedaży poza własnym sklepem internetowym z wykorzystaniem popularnych platform sprzedażowych, takich jak Allegro.

Jak zacząć sprzedaż w internecie?

Wielu przedsiębiorców boi się przenieść biznes do sieci, nie wiedząc od czego zacząć. Na początku warto wykonać badanie konkurencji, w oparciu nasze produkty. Dobrze jest przeanalizować rynek pod kątem zainteresowania ofertą oraz zdefiniować grupę potencjalnych odbiorców.

Jeśli nie prowadziliśmy do tej pory stacjonarnej działalności, konieczne będzie stworzenie od zera nazwy i logotypu. Należy także przyłożyć się do wyboru domeny oraz hostingu, by zapewnić stabilną infrastrukturę techniczną. W końcu nawet najlepszy sklep nie przyniesie dobrych wyników, jeśli strona będzie ładować się zbyt wolno. Warto także pamiętać o wdrożeniu certyfikatu SSL, by zapewnić klientom bezpieczeństwo w czasie zakupów.

Shoper, Prestashop, Shoplo czy IdoSell – jaką platformę wybrać?

Zakładając sklep internetowy musimy wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej platformy e-commerce. Zwracamy uwagę głównie na ich funkcjonalność w zakresie obsługi zamówień i zarządzania zawartością sklepu, a także przystosowanie pod kątem działań SEO. To bardzo istotne, by nasz sklep mógł prawidłowo się rozwijać.

Do wyboru mamy kilka popularnych platform, a także rozszerzeń dla WorPressa (jak np. Woocommerce). Każda z nich ma swoje wady i zalety, dlatego warto indywidualnie przeanalizować je pod kątem funkcjonalności, które przydadzą się w naszym sklepie internetowym.

Przenoszenie biznesu do sieci – o czym należy pamiętać?

Cały proces przeprowadzki biznesu stacjonarnego na e-handel może być czasochłonny. Po wprowadzeniu wszystkich produktów i zadbaniu o szatę graficzną oraz wszystkie elementy funkcjonalne, powinniśmy zadbać o to, by odpowiednio rozreklamować nasz nowy biznes.

Bardzo ważna jest optymalizacja sklepu pod kątem SEO prowadząc działania zarówno onsite, jak i offsite. Dostosowując się do wytycznych wyszukiwarek internetowych sprawimy, że łatwiej będzie potencjalnym klientom znaleźć nasz sklep.

Dobrym pomysłem na promocję jest także płatna reklama w mediach społecznościowych oraz z wykorzystaniem Google Ads. Dzięki temu efekt jest niemal natychmiastowy, a biznes już od początku zaczyna się kręcić. Oprócz tego warto zadbać również o content marketing poprzez tworzenie wartościowych treści na blogu oraz stronach zewnętrznych. To nie tylko wspomoże działania SEO, ale także przedstawi naszą działalność szerszemu gronu użytkowników, stawiając nas jednocześnie w roli ekspertów.

Czy e-commerce jest dla każdego?

Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się, że rynek e-handlu nie jest dla nich, a Polacy nie są przyzwyczajeni do robienia zakupów online. To nieprawda! Jeszcze przed pandemią koronawirusa polscy internauci bardzo chętnie korzystali ze sklepów internetowych. Według danych Gemius z 2019 roku aż 62% użytkowników dokonało zakupu online.

Do najchętniej kupowanych produktów należy odzież i obuwie. Obecnie jednak można zaobserwować znaczne wzrosty zamówień w bardzo zróżnicowanych branżach. W okresie kryzysu zgodnie z raportem platformy Shoper największe wzrosty odnotowały produkty delikatesowe (wzrost zamówień o 239% w porównaniu do podobnego okresu w poprzednim roku), a także te z kategorii zdrowie i uroda (wzrost o 138%).

Niezależnie od tego, jak dalej potoczy się sytuacja gospodarcza na świecie w skutek pandemii, inwestycja we własny sklep internetowy będzie dobrym rozwiązaniem. Dobrze przygotowana platforma oraz skrupulatne podejście do realizacji działań sprzedażowych i marketingowych pozwolą utrzymać biznes i wyjść z kryzysu notując zwroty z inwestycji.