baner baner veneo

Nawet o tym nie myśl! Najgorsze wady sklepów internetowych

08.10.2020 | Digital Marketing

Chciałbyś rozkręcić swój biznes w branży ecommerce, ale obawiasz się, że Twój pomysł nie wypali? A może już posiadasz sklep internetowy, który świeci pustkami, a Ty kompletnie nie rozumiesz dlaczego? Oto lista najgorszych błędów, jakie może popełnić właściciel sklepu online!

Przyspiesz swój biznes dzięki Performance Marketing!

Wyprzedź konkurencję

Zniechęcające opisy produktów

Paradoksalnie jeden z najczęściej spotykanych błędów dotyczy najważniejszego elementu w sklepie – opisu produktu. Nikt nie lubi kupować kota w worku, dlatego brak konkretnych informacji w opisie przedmiotu, czy całkowity brak opisu skutecznie zniechęca klientów do zakupu. Dobry copywriting i opisy produktów i kategorii na stronie internetowej wyróżniające się na tle konkurencji daje znaczną przewagę dla sklepu internetowego. Aby przyciągnąć uwagę użytkownika opis powinien być nie tylko wyczerpujący, ale przede wszystkim ciekawy, unikalny i dobrze sformatowany.

Brak dobrych zdjęć produktów

Ten punkt jest w dużej mierze związany z poprzednim. Większość użytkowników kupuje produkty oczami. To oznacza, że poza treścią opisu bardzo ważną rolę odgrywają zdjęcia. Te w zadziwiającej ilości sklepów internetowych są bardzo słabej jakości, w kiepskim oświetleniu, na złym tle i pod nieodpowiednim kątem i sprawiają wrażenie „robionych kalkulatorem”. Często zdarza się również, że nie ma ich w ogóle. W takiej sytuacji ciężko się dziwić, że użytkownik nie ma ochoty na zakup produktu, którego nie może nawet zobaczyć…

Nieintuicyjna nawigacja

To zaskakujące, jak wiele sklepów internetowych kompletnie ignoruje potrzeby użytkowników. Strony powstają na gotowych szablonach, są niedopracowane i kompletnie nieintuicyjne. By znaleźć produkt użytkownik musi się sporo naszukać, a cały proces zakupowy przypomina drogę przez mękę od momentu dodania przedmiotu do koszyka, aż po realizację zamówienia. Oprócz nieintuicyjnych przycisków, dookoła aż roi się od rozpraszaczy, które odciągają użytkownika od realizacji celu - zakupu. Nic więc dziwnego, że klient w końcu traci cierpliwość, a ilość porzucanych koszyków rośnie.  Tworząc sklep internetowy warto więc poważnie podejść do tematu UX, by sposób złożenia zamówienia był możliwie najbardziej minimalistyczny, a poruszanie się po stronie sklepu – łatwe, intuicyjne i przyjemne. To pozwoli uniknąć problemów z  porzuconymi koszykami i wpłynie na zadowolenie klientów.

Długi czas realizacji zamówienia

Kupując coś w sieci zwykle zależy Ci na tym, by jak najszybciej otrzymać to, co zamówiłeś. Dobre sklepy internetowe przeważnie kompletują zamówienie w ciągu kilku godzin od zakupu. Zdarza się jednak, że czas realizacji wydłuża się do kilku dni, mimo że na stronie internetowej produkty widnieją, jako dostępne od ręki. Potencjalny klient widząc informację o czasie realizacji zamówienia dłuższym niż 48 godzin często rezygnuje szukając szczęścia u konkurencji. Ci, którzy mimo tego zdecydowali się na zakup, prawdopodobnie nie będą chcieli do ciebie wrócić.

Sklep nie dostosowany dla użytkowników mobilnych

W czasach, gdy większość ludzi nie potrafi wyobrazić sobie życia bez smartfona, dostosowanie sklepu internetowego do potrzeb użytkowników mobilnych powinno być oczywistością. Mimo tego wciąż zdarzają się nieresponsywne strony, na których dokonanie zakupu z użyciem telefonu jest praktycznie niemożliwe. Poczynając od niedostosowanej nawigacji, poprzez niedziałające przyciski, aż po kompletny brak możliwości złożenia zamówienia z poziomu smartfona. Dziś coraz więcej osób podejmuje decyzje zakupowe z wykorzystaniem telefonów i tabletów. Ignorowanie potrzeb użytkowników mobilnych nikomu więc nie wyjdzie na dobre.

Brak wyboru metod płatności i dostawy

Ten błąd na szczęście zdarza się coraz rzadziej, jednak wciąż można spotkać się z sytuacją, w której właściciel sklepu internetowego oferuje tylko jedną opcję dostawy i płatność wyłącznie zwykłym przelewem. Brak opcji szybkiej płatności lub możliwości płacenia za pobraniem może przyczyniać się do tego, że część użytkowników rezygnuje z zakupów w sklepie. Podobnie z wyborem sposobu dostawy – opieranie się tylko na jednej firmie kurierskiej lub korzystanie z usług Poczty Polskiej jako jedynego dostawcy może zniechęcić znaczną część klientów. Jedna możliwość to stanowczo za mało. Użytkownicy lubią mieć wybór, dlatego warto pomyśleć nad urozmaiceniem oferty pod tym kątem. Należy pamiętać również o cenach za dostawę. Sporo osób widząc wysoki koszt przesyłki może zrezygnować z zakupu już na starcie.

Sklep nie budzi zaufania

Zdarzyło ci się kiedyś, że odwiedzając stronę internetową poczułeś, że nie budzi ona Twojego zaufania? Nie chodzi tu wyłącznie o brak certyfikatu SSL, który w sklepach internetowych jest obecnie koniecznością, ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa transakcji i szyfrowania wrażliwych danych w czasie składania zamówienia. Zaufanie budzi także ogólna estetyka sklepu oraz dodatkowe elementy, takie jak opinie użytkowników, widoczne certyfikaty, obecność w mediach społecznościowych czy osobna zakładka z opisem „O nas”, w którym znajdzie się nie tylko opis firmy i jej założycieli, ale także wszelkie liczby, które wzbudzą zaufanie użytkowników, jak czas obecności na rynku, zasięgi, ilość zadowolonych klientów itd.

Dodaj komentarz