baner baner veneo

Mobilność użytkowników w czasach pandemii - raport Google

16.04.2020 | Filip Majkutewicz | Digital Marketing

Jak zmieniła się mobilność społeczna w czasach koronawirusa w Polsce, i Małopolsce? Czy Polacy stosują się do obostrzeń nałożonych przez rządzących? Odpowiedzi na te i inne pytania próbuje udzielić Google, udostępniając raport „COVID-19 Community Mobility Report”

Przyspiesz swój biznes dzięki Performance Marketing!

Wyprzedź konkurencję

Co zawiera raport?

Raport  „COVID-19 Community Mobility Report”, przedstawia, zmiany w sposobie poruszania i mobilności ludzi na całym świecie w związku z pandemią koronawirusa. Pokazuje, jak zmieniły się nawyki poruszania się w przestrzeni publicznej mieszkańców ponad 130 krajów (Google zapowiada że liczba ta będzie sukcesywnie zwiększana), w związku z wprowadzeniem przez rządy tych krajów obostrzeń, mających zahamować rozprzestrzenianie się wirusa COVID-19. Dla każdego kraju przygotowano osobny raport z podziałem na regiony.

Mobilność użytkowników w czasach pandemii_1 Zdaniem firmy z Mountain View, dane prezentujące mobilność poszczególnych społeczności w czasie pandemii, mogą posłużyć jako wsparcie w podejmowaniu decyzji o dalszym zaostrzeniu restrykcji przemieszczania się, lub ich łagodzeniu.  Poprzez dostarczenie wiedzy o trendach dotyczących odwiedzin danego typu miejsc, można zaobserwować jak poszczególne zakazy wpłynęły na przemieszczanie się. Dostępne w raportach dane obejmują kilka tygodni, a najnowsze informacje są gromadzone w przedziale czasowym ostatnich 48-72 godzin. Można zatem zaobserwować jak kolejne ograniczenia przemieszczania się wpływały na ruch w parkach, sklepach czy komunikacji miejskiej.

Jak powstał raport?

Analiza została zbudowana w oparciu o dane osób, które w ustawieniach swojego konta Google włączyły funkcję rejestrowania historii lokalizacji (która jest domyślnie włączona).

Pozwoliło to określić w czasie tendencje ruchu na różnych obszarach według podziału na kategorie, takie jak na przykład: centra handlowe, tereny rekreacyjne, apteki, parki, punkty przesiadkowe komunikacji miejskiej, miejsca pracy czy dzielnice mieszkalne.

Mobilność użytkowników w czasach pandemii_2 Google gwarantuje, że żadne newralgiczne dane użytkowników nie zostaną ujawnione. Wszystkie dane prezentowane w zestawieniach bezwzględnymi liczbami  odwiedzin w danym miejscu. Zabieg ten ma na celu ochrony prywatności użytkowników usług Google'a. W przyszłości planowane jest poszerzenie statystyk o obszary poszczególnych regionów. Tak przygotowany raport może pomóc w walce z epidemią i ocenie skuteczności poszczególnych podejmowanych działań.

Analiza sytuacji w Polsce

W przypadku całej Polski dane prezentują się następująco:

Mobilność użytkowników w czasach pandemii_3 Mobilność użytkowników w czasach pandemii_5

O 71% spadła aktywność polaków związana z rekreacją i zakupami. 68% rzadziej korzystamy z transportu publicznego. Od połowy marca spadała liczba odwiedzin w aptekach i sklepach spożywczych, lecz okres świąteczny spowodował ze zwiększyliśmy częstotliwość naszych odwiedzin o ponad 40%. Rzadziej uczęszczamy do miejsc pracy, o 27%, co pokazuje, że spora część z nas pracuje zdalnie z domu. Systematycznie spada liczba odwiedzin w parkach i na bulwarach. Pomimo sprzyjającej aury jest nas tam mniej o 59%. Wzrasta natomiast  liczba polaków przebywających w miejscach zamieszkania. Wzrost o 12% pokazuje, że częściej zostajemy w domu, ograniczając możliwość zarażenia się. Decydujemy się również na częstsze zakupy przez internet, ograniczając wychodzenie z domu. Dzięki temu wiele sklepów stacjonarnych, ratując się przed kryzysem może przenieść swój biznes do internetu, aby uniknąć problemów finansowych, równocześnie się rozwijając.

Porównanie z raportu Google’a z danych z danymi ministerstwa na temat ilości zakażonych pokazuje, że pomimo ciągłego przyrostu liczby zakażonych kolejne ograniczenia pomagały w spowolnieniu rozprzestrzeniania się wirusa. 

Mobilność użytkowników w czasach pandemii_5

Zmiany w przemieszczaniu się w Małopolsce

W raporcie udostępnionym przez Google wyszczególnione są także poszczególne województwa Polski. Przyjrzymy się bliżej województwu małopolskiemu gdzie znajduje się nasza firma. Dane są bardzo podobne do danych z całej Polski. Pozostajemy w domach częściej o 14%. Rzadziej korzystamy ze sklepów i komunikacji publicznej o 80%. Okres przedświąteczny także przyczynił się do wzrostu aktywności w sklepach spożywczych i aptekach. Ilość osób praktycznie powróciła do stanu z początku marca, kiedy nie było żadnych ograniczeń w przemieszczaniu.

Mobilność użytkowników w czasach pandemii_6

Podsumowanie

Dane widoczne w raporcie pokazują, że Polacy poważnie podeszli do sytuacji spowodowanej pandemią. Większość z nas respektuje zalecenia rządzących, zostaje w domach, minimalizując ryzyko zakażenia i dalszego rozprzestrzeniania się wirusa. Wspólna mobilizacja społeczeństwa pomoże pokonaniu kryzysu i powrocie do życia bez ograniczeń.  

 

Dodaj komentarz