baner baner veneo

Landing Page – jak zrobić stronę docelową?

22.01.2020 | Damian Strózik | Digital Marketing

Nieważne, jakie działania marketingowe prowadzisz – czasem kierowanie reklam na stronę główną twojej firmy może przynieść ci więcej szkody niż pożytku. W takich sytuacjach warto skorzystać ze strony lądowania. Czym jest i jak zrobić Landing Page?

Przyspiesz swój biznes dzięki Performance Marketing!

Wyprzedź konkurencję

Co to jest Landing Page?

Zanim przejdziemy do sposobów tworzenia stron docelowych, najpierw powinniśmy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: co to znaczy Landing Page?
Landing Page, znana także jako strona docelowa lub strona lądowania, to pojedyncza strona internetowa, mająca konkretny cel.
Przeważnie wyświetla się użytkownikom po kliknięciu w reklamę bannerową, link sponsorowany, kreację Facebookową, newsletter czy inne źródło reklamy w internecie. Doskonale sprawdza się w promowaniu sezonowych promocji oraz jednorazowych akcji marketingowych, mających na celu np. pobranie e-booka czy wypełnienie formularza.
Dzięki usunięciu niepotrzebnych elementów strony i szybkie ładowanie, dobrze zaprojektowany Landing Page może zwiększyć twoją szansę na konwersję i zwrot z inwestycji.

Jak można wykorzystać Landing Page? Przykłady Landing Page

Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje stron docelowych. Pierwszy to tzw. strony typu Lead Generation, którego celem jest generowanie leadów. Co to oznacza? To po prostu Landing Page, który ma za zadanie przechwycenie danych kontaktowych internauty, które później zostaną wykorzystane do kampanii mailingowych, czy innych działań reklamowych.
Pozyskanie danych powinno być zgodne z zasadami RODO, może wykorzystywać w tym celu formularz kontaktowy, e-booka, kupon zniżkowy, rejestrację na webinarium czy darmową próbkę lub niespodziankę za rejestrację, co świetnie sprawdza się, kiedy planujemy działania e-commerce.
Drugim typem Landing Page jest strona typu Click Through, która ma na celu nakłonienie użytkownika do przejścia na bardziej rozbudowaną witrynę docelową. Taki Landing Page najczęściej pozycjonowany jest na konkretne słowo kluczowe, podczas gdy strona główna zoptymalizowana jest pod kątem zupełnie innych fraz.
Oprócz dwóch powyższych przykładów, istnieją także strony docelowe sprzedażowe, mające na celu szybką akcję sprzedażową, bez konieczności przekierowania na inną stronę oraz strony typu Coming Soon, mające zbadać potencjalne zainteresowanie konkretnym produktem lub usługą.

Tworzenie Landing Page

Tworzenie strony docelowej należy rozpocząć od przygotowania projektu. Aby Landing Page był skuteczny, powinien być zaprojektowany z najwyższą starannością. Ważny jest zarówno prosty i nowoczesny design, a także optymalizacja zgodnie z wymaganiami SEO i przede wszystkim dobrze dobrany nagłówek i przyciski CTA (Call to Action). Jakie jeszcze zasady tworzenia Landing Page mogą być istotne?

Inspiracje do Landing Page – jak powinna wyglądać strona docelowa?

To czy uda ci się osiągnąć odpowiedni poziom konwersji zależy przede wszystkim od tzw. “lead magnet” czyli elementów designu, które przyciągają leady i realizują twój cel. Co może być magnesem na leady? 
Przede wszystkim wspomniany już wyżej zachęcający nagłówek oraz wyraźnie odznaczający się przycisk wezwania do działania. Ważne są także grafiki i zdjęcia – ich jakość oraz wymiary. Landing Page nie powinien jednak zawierać zbyt wielu elementów – design musi być prosty, nieskomplikowany, a jednocześnie nowoczesny.
Jeśli zależy ci na pozyskaniu danych użytkownika ważny będzie także sposób, w jaki wyeksponujesz formularz.
Chcąc przekierować klienta do oferty i nakłonić na zakup używaj języka korzyści i zadbaj o elementy, które wyeksponują twoje produkty. Przy ważnych akcjach marketingowych dobrze jest przeprowadzić testy A/B by jak najlepiej zoptymalizować stronę docelową.

Narzędzia do tworzenia stron lądowania

Landing Page na cele swojej kampanii reklamowej możesz stworzyć samodzielnie. Wystarczy wybrać ogólnodostępny kreator Landing Page i zaprojektować swoją stronę. Dostępne są różne, profesjonalnie zaprojektowane szablony lub wtyczki, które pozwolą ci stworzyć stronę docelową samodzielnie.
Co jest istotne przy wyborze narzędzia? Przede wszystkim to, czy możesz zintegrować kreator z innymi narzędziami, z których korzystasz, czy daje ci swobodę w zarządzaniu zawartością strony oraz czy szablony, które oferuje odpowiadają twoim potrzebom. Nie bez znaczenia jest także dostosowanie narzędzia do urządzeń mobilnych. Responsywny Landing Page w 2019 roku to konieczność.

Jak zrobić Landing Page w WordPress?

Jeśli posiadasz stronę na WordPressie również możesz swobodnie projektować strony docelowe. Tworzenie Landing Page w WordPress może przebiegać na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest wykorzystanie gotowego szablonu w PHP i zmiana jego struktury na CSS/HTML.
Dostępne są także gotowe szablony WordPress, zarówno płatne jak i darmowe, a także edytory, które pozwalają tworzyć strony dedykowane temu systemowi. Jeśli potrzebujesz stworzyć Landing Page na już, zapoznaj się z oficjalnym repozytorium WordPressa oraz zainstaluj wtyczkę. Pozwoli ci ona na tworzenie nowych stron docelowych oraz edycję przy pomocy prostego edytora wizualnego.

Pozycjonowanie Landing Page

Pozycjonowanie stron docelowych przeważnie różni się nieco od pozycjonowania całych serwisów. Wszystko to z powodu prostej konstrukcji Landing Page. Najważniejsze jest precyzyjne określenie słów kluczowych, na które chcesz pozycjonować stronę lądowania. Istotne jest umieszczenie ich zarówno w tagu title, jak i w adresie URL.
Przygotuj chwytliwy Meta description, który przyciągnie uwagę użytkownika i zachęci go do odwiedzenia Landing Page. Zadbaj także o optymalizację zdjęć i grafik na stronie – dobrze wykorzystany atrybut ALT to konieczność.
Nie bez znaczenia będzie także samo rozmieszczenie treści nasyconych słowami kluczowymi na stronie. Teksty powinny być wysokiej jakości, napisane językiem korzyści oraz zachęcać klientów do realizacji twojego celu. Użyj nagłówków i uważaj, by nie przytłoczyć użytkowników ilością elementów.
Ostatnim elementem jest pozyskanie wartościowych linków pozycjonujących oraz ustawienie linkowania wewnętrznego. To pierwsze warto zlecić profesjonalistom, którzy dobrze dobiorą profil linków. Przy ustawianiu linków pamiętaj o dodaniu odnośnika do Landing Page na twojej głównej witrynie. Dlaczego linki są ważne? To uwiarygodni stronę lądowania i przekaże jej część mocy, którą posiada twój serwis.

Dlaczego warto kierować reklamy na strony lądowania?

Landing Page, w przeciwieństwie do strony głównej twojej witryny pozwala na skuteczniejsze generowanie leadów. Dzięki redukcji niepotrzebnych elementów uwaga użytkownika jest skupiona wyłącznie wokół celu, który chcesz osiągnąć. Nic nie rozprasza jego uwagi, dzięki czemu ty masz znacznie większe szanse na wzrost współczynnika konwersji.
Strony lądowania to także doskonały sposób na przeprowadzenie testów A/B i zdobycia danych kontaktowych swoich potencjalnych i obecnych klientów. Dzięki prostej strukturze Landing Page możesz łatwo wprowadzić zmiany i umieścić odpowiednią treść na stronie, bez konieczności angażowania do tego zespołu programistów.

Ile kosztuje Landing Page?

Cena Landing Page w dużej mierze zależy od celu i stopnia zaawansowania strony lądującej. Przeważnie koszt zaczyna się w granicach 1000 złotych i rośnie wraz ze stopniem skomplikowania projektu. Ostateczna cena jest ustalana z wykonawcą jeszcze na etapie planowania.