Paginacja czy infinite scroll – które rozwiązanie wybrać?
| Tomasz Sołtys | E-commercePrzy projektowaniu stron internetowych istnieją trzy sposoby organizacji treści: paginacja, infinite scroll i przycisk „załaduj więcej”. W tym artykule skupiamy się na paginacji i infinite scroll. Paginacja polega na podziale treści na wiele stron, podczas gdy infinite scroll umożliwia ładowanie nowych treści na jednej stronie, pozwalając użytkownikom na ciągłe przewijanie. Każda z tych technik ma swoje zalety i wady. Warto je poznać przed wyborem i wdrożeniem odpowiedniego rozwiązanie dla swojej strony.
Spis treści:
Co to jest paginacja?
Paginacja to technika, w której treści online są podzielone na kilka stron internetowych, zamiast być skumulowane na jednej dużej stronie. Na dole strony z paginacją umieszcza się rząd numerów stron lub linki „następna strona/poprzednia strona”, które pozwalają nawigować do kolejnych stron.
Te elementy nawigacyjne umożliwiają użytkownikowi bezpośredni dostęp do każdej strony paginacji poprzez klikanie w numer danej strony. Informują także roboty Google, że wszystkie treści paginacji są ze sobą powiązane i mogą być indeksowane, mimo że są rozdzielone na kilka stron.
Dobrym przykładem stosowania paginacji są strony e-commerce, które często korzystają z tej metody, ponieważ zazwyczaj oferują tak wiele produktów, że lepiej jest umieścić je na wielu stronach.
Co to jest infinite scroll?
Infinite scroll pozwala na ciągłe przeglądanie treści na jednej stronie internetowej. Kiedy pasek przewijania dotrze do dołu strony, nowe treści ładują się automatycznie, umożliwiając nieprzerwane przewijanie.
Jest to szczególnie przydatne dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych lub aplikacji mobilnych, gdzie przewijanie jest bardziej intuicyjne. Pasek z numerami stron jest zbyt mały, aby wygodnie w niego kliknąć na urządzeniach mobilnych.
Dobrym przykładem stosowania infinite scroll są media społecznościowe. Facebook, Twitter, Pinterest czy Instagram – wszystkie te serwisy stosują infinite scroll ponieważ takie rozwiązanie jest wygodniejsze dla użytkowników i zwiększa ich zaangażowanie. Ciągłe wyświetlanie nowych treści daje przeglądającym użytkownikom więcej okazji do znalezienia czegoś wartościowego.
Zalety paginacji
Przyjrzyjmy się bliżej co może zaoferować paginacja i jakie daje korzyści.
Lepsza wydajność i szybkość ładowania
Paginacja ogranicza ilość danych ładowanych na raz, co pozwala na szybsze ładowanie stron. Na przykład, w przypadku sklepu internetowego, ładowanie 20 produktów na stronę jest znacznie szybsze niż ładowanie całej oferty naraz.
Zmniejszenie obciążenia serwera
Serwery obsługujące stronę internetową mają mniejsze obciążenie, gdy dane są podzielone na mniejsze części. Serwer nie musi ładować wszystkich danych przy wczytywaniu strony, a tylko ich część.
Dostęp do stopki
Jedną z istotnych zalet paginacji jest dostęp do stopki, która wspomaga nawigację po stronie. Stopka jest ważnym źródłem informacji, gdzie użytkownicy mogą znaleźć wezwania do działania, media społecznościowe czy informacje kontaktowe.
Łatwiejsza nawigacja i organizacja treści
Strony z paginacją mogą oferować dodatkowe narzędzia nawigacyjne, takie jak numery stron i przyciski „następna strona/poprzednia strona”. Dzięki temu użytkownicy mogą szybko przeskakiwać do interesujących ich części, np. na forach dyskusyjnych czy sklepach internetowych.
Wady paginacji
Nie możemy także zapomnieć o słabych stronach paginacji. Spójrzmy zatem jakie wady może nieść za sobą wdrożenie tego rozwiązania.
Fragmentacja treści
Treści są rozdzielane na wiele stron, co może utrudniać pełne zrozumienie kontekstu. Przykładowo, w artykułach naukowych podzielonych na wiele stron, kluczowe informacje mogą być trudniej dostępne.
Zwiększona liczba interakcji użytkownika
Użytkownicy muszą wykonywać więcej kliknięć, aby zobaczyć całą zawartość. Przeglądając długi artykuł podzielony na kilka stron, użytkownicy muszą wielokrotnie klikać „następna strona”, co może być frustrujące.
Problemy z indeksacją
Paginacja może skomplikować optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych, ponieważ boty mogą mieć trudności z indeksowaniem wszystkich stron. W przypadku, gdy paginacja nie jest prawidłowo zaimplementowana, wyszukiwarki mogą nie indeksować wszystkich stron lub mogą traktować je jako duplikaty.
Zalety infinite scroll
Teraz przejdźmy do zalet nieskończonego przewijania. Przyjrzyjmy się zatem korzyściom jakie daje infinite scrolling.
Płynna nawigacja
Użytkownicy mogą przeglądać zawartość bez przerwy, co tworzy dobre user experience. Przykładowo, w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram, użytkownicy mogą przewijać swoje kanały bez konieczności klikania „następna strona”.
Większe zaangażowanie użytkownika
Infinite scroll może zwiększać zaangażowanie użytkowników, ponieważ za jego pomocą łatwiej jest kontynuować przeglądanie treści. Przykładowo, na stronach, takich jak Facebook, użytkownicy często spędzają więcej czasu, przewijając kolejne posty.
Lepsze mobile user experience
Użytkownicy mobilni korzystają z przewijania bardziej intuicyjnie niż z klikania małych przycisków na ekranie dotykowym.
Szybki czas odpowiedzi serwera
Strony wykorzystujące infinite scroll ładują (a przynajmniej powinny) tylko niezbędną ilość treści na raz, co może skrócić czas odpowiedzi strony.
Wady infinite scroll
Infinite scroll ma również swoje wady, które mogą być szczególnie dokuczliwe, gdy nastąpi niepoprawne wdrożenie.
Problemy z wydajnością
Z czasem, jak użytkownik przewija stronę, przeglądarka może zacząć działać wolniej z powodu dużej ilości załadowanych wcześniej danych.
Trudności w nawigacji
Brak możliwości łatwego przeskakiwania do określonego punktu na stronie może frustrować użytkowników. W witrynach informacyjnych, takich jak blogi czy fora, użytkownicy mogą mieć trudności z powrotem do wcześniej przeczytanych treści.
Problemy z indeksowaniem
Boty wyszukiwarek mogą mieć trudności z indeksowaniem dynamicznie ładowanych treści, co może negatywnie wpłynąć na SEO. Google może zaindeksować tylko to co widzi, a w przypadku infinite scroll większość zawartości strony nie jest widoczna od razu.
Trudności z analityką
Śledzenie zaangażowania użytkowników na stronach z infinite scroll może być bardziej skomplikowane niż na stronach z paginacją. Trudniej jest mierzyć, ile czasu użytkownicy spędzają na konkretnych treściach, ponieważ strona nigdy się nie przeładowuje.
Brak dostępu do stopki
Użytkownik może wielokrotnie dojść do końca strony, a zamiast stopki zobaczyć, że pokazuje ona więcej treści do przeczytania. Oznacza to, że ważne informacje zawarte w stopce jak np. dane kontaktowe są praktycznie niemożliwe do uzyskania.
Jak wybrać między paginacją a infinite scroll?
Paginację należy wybrać, jeśli mamy dużo zorganizowanej treści, po której użytkownicy muszą łatwo nawigować i powracać do niej, na przykład w sklepach internetowych lub blogach.
Z kolei, lepiej wybrać infinite scroll, jeśli chcemy zapewnić płynne przeglądanie i zaangażowanie użytkowników, zwłaszcza na stronach z dynamicznymi treściami, takimi jak media społecznościowe czy galerie zdjęć.
Paginacja czy infinite scroll – co jest lepsze pod względem SEO?
Jak widać, każda z tych metod ma swoje zalety, zależne od rodzaju zarządzanej strony internetowej, jednakże pod względem SEO paginacja pozostaje lepszym rozwiązaniem. Warto podkreślić, że jedną z głównych wad infinite scroll jest to, że roboty Google często nie są w stanie przeszukiwać treści znajdujących się poza pierwszym ekranem. To, czego Google nie widzi, tego z reguły nie indeksuje, co oznacza, że przy infinite scroll dla dużej części treści marnowany jest potencjał rankingowy.