Co przyniesie nam SEO w 2021? 5 największych trendów w Google
| Veneo Performance | SEO/SXONa co warto zwrócić szczególną uwagę tworząc strategię SEO na 2021 rok? Jakie aspekty mogą okazać się kluczowe dla ekspertów od pozycjonowania w nowym roku? Oto pięć największych trendów w Google na 2021 rok!
Spis treści:
Wyróżnione treści w wynikach wyszukiwania
Mechanizm promocji wyróżnionych treści w wynikach wyszukiwania Google jest znany od 4 lat. Polega on na wyświetlaniu ponad SERP niewielkiej ramki z wyróżnionymi fragmentami tekstu. Jest to najczęściej podsumowanie poradnika, lub prosta odpowiedź na pytanie. Takie rozwiązanie często sprawia, że użytkownik nie klika już w konkretny link, ponieważ otrzymał potrzebne informacje. Wiele wskazuje na to, że w 2021 roku Google będzie rozwijać tę funkcjonalność, dlatego warto zrobić wszystko, by informacja zawarta w wyróżnionych fragmentach była na tyle atrakcyjna, by przyciągnąć potencjalnych klientów.
Voice search – wyszukiwanie głosowe
Coraz więcej użytkowników korzysta z opcji voice search. Każdy z nas kojarzy asystenta Google czy Siri. Choć w Polsce wciąż wyszukiwanie głosowe nie jest tak popularne jak w innych krajach, powoli zaczyna się to zmieniać. Coraz bardziej powszechne są również inteligentne głośniki w gospodarstwach domowych. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, jak różnią się frazy wpisywane w wyszukiwarce od tych, które są wymawiane do asystenta. Pisząc, użytkownicy zwykle skracają długość zapytania, które wypowiedziane na głos jest znacznie dłuższe. Korzystając z asystenta chętniej wyszukujemy frazy w formie pytania, niż w formie hasła.
Przykład? Chcąc dowiedzieć się czegoś na temat króla Babilonii wpiszemy po prostu „Nabuchodonozor”. Używając wyszukiwania głosowego zapytamy „kim był Nabuchodonozor”. To całkowicie zmienia sposób optymalizacji niektórych treści na stronach.
Nowe wskaźniki w algorytmie Google
Rok 2021 to także kolejna aktualizacja algorytmu Google. Nowa wersja ma ujrzeć światło dzienne w okolicach maja. Już dziś wiemy, że Google zamierza zwrócić większą uwagę na doświadczenia użytkownika oraz interfejs strony. Specjaliści UX i UI będą mieli pełne ręce roboty, ponieważ do czynników rankingowych dołączą Core Web Vitals, czyli wskaźniki, które mierzą doświadczenie użytkownika, na podstawie wydajności ładowania, dopasowania do urządzeń mobilnych, stabilności wizualnej czy interaktywności.
Optymalizacja obrazów
Content obrazkowy i filmowy zyskuje na popularności. Wiele wskazuje na to, że w 2021 roku gigant z Moutain View uwzględni ten trend, zwiększając znaczenie zdjęć i obrazów w wynikach wyszukiwania. Zwłaszcza biorąc pod uwagę coraz lepiej rozwinięty system wyszukiwania produktów z użyciem zdjęć. Warto zadbać więc o to, by obrazy w witrynie były jak najlepiej zoptymalizowane. Tagi oraz opis zdjęcia powinny odpowiadać treściom na stronie, a same grafiki powinny widnieć w mapie witryny, by ułatwić ich indeksację. Coraz większe znaczenie zaczyna mieć również pozycjonowanie filmów w serwisie YouTube. W końcu z tego serwisu korzysta już ponad miliard użytkowników!
Jeszcze więcej jakościowego contentu
Choć ciężko postrzegać jako trend coś, o czym Google mówi od wielu lat, w 2021 roku jeszcze bardziej wzrośnie wartość unikatowych, przydatnych treści wysokiej jakości. Teksty na stronie mają budzić zaufanie, intrygować użytkowników oraz przekazywać rzetelne informacje. Treść powinna być oparta o wiedzę fachową i wiarygodna – dzięki temu algorytm Google z pewnością ją doceni. Równie ważne jest linkowanie witryn, które posiadają już odpowiednią renomę – zwłaszcza stron rządowych, encyklopedycznych czy edukacyjnych, a także linkowanie wewnętrzne, które rozjaśnia konkretne zagadnienia i rozwija poszczególne aspekty.
SEO to długotrwały i złożony proces, który wymaga stałego trzymania ręki na pulsie. Nie wystarczy raz zoptymalizować strony, by utrzymać ją na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Nowe trendy oraz zmiany w algorytmach często mają ogromny wpływ na to, jak kształtują się rezultaty. Warto o tym pamiętać i być na bieżąco z tym, co dzieje się w branży.