Wyszukiwanie obrazem w Google

| Veneo Performance | SEO/SXO

Ciężko wyobrazić sobie życie w XXI wieku bez wyszukiwarki Google. Odkąd amerykański koncern wprowadził możliwość szukania za pomocą obrazu, narzędzie to jest wykorzystywane do weryfikacji fake newsów, szukania informacji czy zwyczajnie – poszukiwania zdjęć w innym rozmiarze lub kadrze. W jaki sposób działa wyszukiwarka obrazem?

Czym jest wyszukiwanie obrazem?

Wyszukiwarka Google Grafika została uruchomiona w 2001 roku, a do Polski trafiła nieco ponad  rok później. Jej celem jest przeszukiwanie graficznych zasobów internetowych, indeksowanie ich z pomocą botów oraz wyświetlanie zdjęć i obrazów w wynikach wyszukiwania w taki sposób, by najlepiej odzwierciedlały potrzeby użytkownika wpisującego zapytanie.
Obecnie Google Images Search umożliwia również wyszukiwanie po obrazie, dzięki czemu możesz znaleźć ten sam obraz w innym rozmiarze lub kadrze. Inną opcją jest także funkcja Obiektywu w obrazach Google, która pozwala na obrysowanie konkretnego obiektu na zdjęciu i szukanie podobnego zdjęcia w zasobach Google Grafika. By znaleźć podobne zdjęcie, wyszukiwarka korzysta z narzędzi opartych o sztuczną inteligencję.

Jak wyszukać obrazem w Google na komputerze?

Aby skorzystać z opcji „szukaj obrazem” należy przesłać do wyszukiwarki grafikę, która nas interesuje. Wyszukiwanie obrazem Google pozwala zrobić to z poziomu urządzeń deskopowych na cztery różne sposoby.

Przeciągnij i upuść

Pierwszym i najbardziej intuicyjnym sposobem na wyszukiwanie zdjęciem jest opcja „przeciągnij i upuść”, znana także jako „drag and drop”. Ta opcja działa na wszystkich popularnych systemach operacyjnych.
Wystarczy, że lewym przyciskiem myszy klikniemy w obraz, który znajduje się na dysku twardym komputera, a następnie przeciągniemy go do okna wyszukiwarki w pole wyszukiwania, gdzie pojawi się napis „upuść obraz tutaj”. Istnieje również możliwość szukania po grafice przeciągając ją z innego okna lub zakładki w przeglądarce.

Szukaj obrazu w Google

Kolejna metoda na wyszukiwanie po zdjęciu polega na skorzystaniu z menu kontekstowego. Niestety, funkcja ta jest dostępna jedynie dla użytkowników przeglądarek Google Chrome czy Mozilla Firefox, w których zostały zainstalowane odpowiednie rozszerzenia. Jak wygląda ta opcja szukania po obrazie?
Widząc interesującą nas grafikę w przeglądarce klikamy na nią prawym przyciskiem myszy i wybieramy opcję „Szukaj obrazu w Google”. Wówczas w przeglądarce otworzy się nowa zakładka, w której pojawią się wyniki wyszukiwania podobnego zdjęcia.

Wyszukiwanie po zdjęciu

Trzecią możliwością na wyszukiwanie po grafice jest wgranie zdjęcia bezpośrednio z komputera. Wystarczy wejść na stronę images.google.com, a następnie kliknąć w ikonę aparatu fotograficznego znajdującą się w polu wyszukiwania i wybraniu opcji „prześlij obraz”. Następnie należy wskazać lokalizację pliku na dysku twardym komputera i wybrać konkretne zdjęcie, którego chcemy użyć do wyszukiwania.

Adres URL grafiki

Ostatnia opcja polega na wyszukiwaniu po zdjęciu znajdującego się w sieci na podstawie jego adresu URL. Podobnie jak w poprzednim sposobie, musimy kliknąć ikonkę aparatu na pasku wyszukiwania, a następnie wybrać opcję „Wklej adres obrazu” i w pustym polu załączyć adres URL interesującej nas grafiki.
Skąd wziąć adres zdjęcia? To proste – wystarczy prawym przyciskiem myszy kliknąć na zdjęcie, a następnie z menu kontekstowego wybrać „Kopiuj adres obrazu”. Wówczas adres znajdzie się w schowku i wystarczy wkleić go w pasku wyszukiwarki. Warto zwrócić również uwagę, aby adresy URL były przyjazne dla załączników graficznych.

Wyszukiwanie obrazem na telefonie

Od jakiegoś czasu szukanie obrazem jest dostępne nie tylko na urządzeniach desktopowych, ale także na smartfonach i tabletach. Dotyczy to zarówno urządzeń mobilnych z systemem Android, jak i tych z iOS. Niestety, opcja ta nie jest równie dobrze rozbudowana, jak w przypadku komputera i jest możliwa wyłącznie z użyciem przeglądarki Google Chrome. Jak wygląda szukanie zdjęciem na telefonie?
Wystarczy otworzyć aplikację Chrome na smartfonie lub tablecie, a następnie znaleźć interesujące nas zdjęcie, dotknąć je palcem i przytrzymać. Wówczas wyświetli się krótkie menu, w którym należy wybrać opcję „Szukaj tej grafiki w Google” (a w przypadku urządzeń z systemem iOS „Szukaj tego obrazu w: Google”). Po wybraniu tej możliwości w aplikacji otworzy się nowa karta z wynikami wyszukiwania.

Wyniki wyszukiwania grafiką

Bez względu na to, który sposób szukania obrazem wybierzemy, wyniki będą wyglądały podobnie. Na początku widoczna będzie sekcja z innymi rozmiarami tego samego obrazu. Dla uproszczenia inne rozdzielczości pogrupowane są jako: wszystkie rozmiary, małe, średnie, duże.
Poniżej pojawi się kategoria „możliwe podobne wyszukiwania”, a następnie wyświetlone zostaną obrazy podobne wizualnie, które będą pokazane w formie miniatur, a poniżej widoczny będzie spis stron zawierających podobne obrazy.
Pliki graficzne wyświetlane w ramach opcji „wyszukaj obrazem” są w formatach JPG, JPEG, PNG, BMP, GIF, SVG lub TIFF. Jeśli przesłane przez nas pliki będą zbyt duże, wyszukiwarka zwróci nam komunikat „Obraz jest zbyt duży”.
Należy pamiętać, że wszystkie grafiki, które umieszczone zostają w Google są chronione prawami autorskimi, dlatego chcąc je wykorzystać na własnej stronie internetowej będziemy potrzebowali zgody ich autora. Nie możemy ot tak znaleźć obrazu z pomocą opcji „wyszukaj zdjęciem” i skopiować go na własny użytek.

Pamiętajmy, że w Google pojawiają się obrazy, którym pozwalamy, aby się indeksowały. To ważne, jeżeli chcemy, aby użytkownicy trafili do nas właśnie przez wyszukiwania poprzez grafikę w Google. Nie można zapominać o prawidłowej optymalizacji strony pod kątem zdjęć i grafik, ustawiając im odpowiedni opis alternatywny.

Co dzieje się z plikami wysłanymi do Google?

Pewnie część osób obawia się, co dzieje się z obrazami wysłanymi do wyszukiwarki Google. Zwłaszcza dotyczy to zdjęć przesyłanych bezpośrednio z naszego dysku twardego – przecież nikt z nas nie chce, by prywatne zdjęcia trafiły do publicznej wyszukiwarki. Na szczęście nie musimy się o to martwić.
Wszelkie obrazy przesłane do wyszukiwarki grafiki mogą być przechowywane przez Google maksymalnie przez siedem dni. Nie będą one pojawiać się w wynikach wyszukiwania, ani nie staną się częścią historii wyszukiwań. Firma może przechowywać je jedynie w celu ulepszenia usług i usprawnienia działania wyszukiwarki obrazów.