baner baner

Reklama na Facebooku - Facebook Ads

Ponad szesnaście milionów Polaków w każdej grupie wiekowej posiada konto na Facebooku, a aż 80 procent użytkowników korzysta z portalu każdego dnia. Nic więc dziwnego, że reklamy na Facebooku stają się istotnym elementem strategii marketingowej zarówno małych przedsiębiorstw jak i wielkich korporacji. Jak zrobić reklamę na Facebooku i zyskać nowych klientów?

Jak wygląda reklama na Facebooku?

Każdego dnia na swojej tablicy na Facebooku widujesz różne treści. Są to zarówno wpisy i zdjęcia twoich znajomych, posty z polubionych fanpage’y i obserwowanych grup, jak i reklamy, które na pierwszy rzut oka niczym nie różnią się od pozostałych elementów strony. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak działa reklama na Facebooku.
Jedyne co wyróżnia płatne posty to niewielki napis „sponsorowane”, który wyświetla się zamiast czasu powstania wpisu. Niektóre wpisy reklamowe mogą zawierać również rozszerzenia, np. zachęcające do polubienia strony czy kontaktu przez Messenger z administratorem strony.
Reklamy mogą wyświetlać się również po prawej stronie aktualności. Są także przystosowane do wersji mobilnej i wyświetlają się w aplikacji Facebooka, a także w aplikacji Messenger na smartfonach i tabletach.
Podobnie jak w przypadku zwykłych postów, użytkownik ma możliwość interakcji z reklamą poprzez reakcję, komentarz czy udostępnienie. 

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Nie istnieje jeden, uniwersalny cennik reklamy na Facebooku – budżet, jaki powinieneś przeznaczyć na promocję social media zależny jest od celu, który chcesz osiągnąć i ilości konkurencji.
W ustawieniach budżetu możesz ustalić całkowity lub dzienny koszt reklamy na Facebooku. Przeważnie minimalny wydatek dzienny waha się od 1 do 5 dolarów, jednak wiele zależy od wybranej przez ciebie grupy odbiorców. Wprowadzone kwoty biorą udział w aukcji i mogą być w każdej chwili zmieniane według twoich potrzeb.
Reklama FB generuje koszt za konkretny wynik, który ustalisz podczas tworzenia kampanii, np. liczbę kliknięć w link lub kreację czy za tysiąc wyświetleń postu sponsorowanego. Należy także pamiętać o obowiązku opłacenia podatku od reklam.

Co daje reklama na Facebooku?

Ze względu na ilość aktywnych użytkowników i przystępną formę, reklama firmy na Facebooku charakteryzuje się niezwykle wysoką skutecznością. Portal ten to prawdziwa wylęgarnia informacji na temat użytkowników, dlatego ty, jako reklamodawca masz ogromne możliwości precyzyjnego dotarcia do ściśle określonej grupy odbiorców.
O tym, jak skuteczna reklama na Facebooku może pomóc ci osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty, bez względu na rodzaj branży, świadczy między innymi sukces Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich. Zdaniem ekspertów wydatki poczynione przez amerykańskiego prezydenta na reklamy w mediach społecznościowych znacząco przyczyniły się do jego wygranej.

Cele kampanii na Facebooku

Tworząc reklamy na Facebooku dla swojej firmy musisz w menadżerze reklam Facebook sprecyzować cel kampanii. Narzędzie umożliwia ci wybranie jednego z trzech głównych celów marketingowych: świadomość, rozważanie oraz konwersja. W każdym celu głównym jest do wyboru kilka celów szczegółowych.
W ramach zwiększania świadomości możesz wybrać rozpoznawalność marki lub zwiększenie zasięgów.
Wybierając konwersje możesz wyszczególnić konkretne konwersje, wizyty w firmie lub sprzedaż katalogu produktów.
Przy wyborze opcji „rozważanie” masz do wyboru ruch, aktywność, wyświetlenia filmu, pozyskiwanie kontaktów oraz instalację aplikacji.
Wybór odpowiedniego celu ma wpływ na format, w jakim będzie wyświetlać się twoja reklama na Facebooku, a także to, gdzie zostanie ulokowana i kto będzie mógł ją zobaczyć.
Jeśli nie czujesz się na siłach, by precyzyjnie określić swoje cele reklamowe, specjaliści z VeneoSEM z chęcią pomogą ci wybrać takie, które pomogą nie tylko wyznaczyć kierunek działań marketingowych, ale także wpłyną na sukces całej kampanii.

Grupy odbiorców – targetowanie reklam na Facebooku

Drugim ważnym elementem tworzenia kampanii jest precyzyjny wybór grupy docelowej. Ze względu na ogromną ilość informacji o użytkownikach, ty jako reklamodawca możesz bardzo dokładnie określić profil odbiorcy, który cię interesuje. Co to oznacza?
Oprócz możliwości wyboru standardowych danych demograficznych takich jak płeć, wiek, stanowisko, wykształcenie, miejsce pracy, status związku itd. możesz targetować reklamy także wedle określonej lokalizacji (nie tylko miasto, ale również określony obszar rynkowy, adres czy kod pocztowy), zainteresowań, a nawet konkretnych zachowań użytkowników.
Zainteresowania odbiorców reklamy określane są według algorytmu, który analizuje aktywność użytkownika na portalu, polubienia postów oraz kont, grup i fanpage’y, które obserwuje.
Na tej zasadzie przydziela go do konkretnych grup zainteresowań, które mogą być bardzo ogólne (jak np. moda, zdrowie, technologie) lub precyzyjne (jak np. konkretny zespół muzyczny, rasa psa czy marka ubrań).
Targetując według zachowań użytkowników masz możliwość określenia konkretnej aktywności cyfrowej, wydarzeń z życia, nawyków konsumenckich, podróży czy nawet wizyt w konkretnych miejscach.

Remarketing w reklamie na Facebooku 2019

Reklama na FB daje ci także możliwość dotarcia do osób spoza standardowych grup odbiorców. Oznacza to, że twoja kampania może zostać skierowana wyłącznie do twoich obecnych klientów, lub tych, którzy odwiedzili twoją stronę, jednak nie dokonali konwersji.
Takie kampanie reklamowe nie tylko zwiększają świadomość marki, ale również zachęcają klientów do realizacji konwersji, którą z jakiegoś powodu porzucili.
Ustalając grupy remarketingowe masz sporo możliwości: możesz określić, czym jest dla ciebie konwersja oraz ustalić tzw. mikrokonwersje.
Dzięki temu masz możliwość bardzo precyzyjnego doboru grupy remarketingowe, np. wśród osób, które dodały konkretny przedmiot do koszyka i opuściły stronę lub otworzyły zakładkę „Kontakt” na twojej stronie i nie wysłały zapytania o usługi.

Copywriting w reklamie na Facebooku od podstaw

Choć mnóstwo osób zastanawia się nad tym, jak zbudować reklamy na Facebooku, niewiele z nich przykłada wagę do samej kreacji i treści reklamy. Nawet najlepiej opłacona reklama nie ma szans być skuteczna, jeśli będzie nudna i nieatrakcyjna dla odbiorcy.
Chwytliwy tekst reklamowy nie tylko zwiększy ilość konwersji, ale również pomoże ci zwiększyć organiczny zasięg samej reklamy, obniżając przy tym jej koszty.
To nieprawda, że użytkownicy nie zwracają uwagi na tekst. Jeśli uda ci się przyciągnąć ich uwagę na samym początku, twoja szansa na konwersję znacznie wzrośnie.
Dlatego w copywritingu na Facebooka tak ważne jest pierwsze zdanie. Powinno ono nie tylko przyciągnąć wzrok użytkownika, ale również wzbudzać jego emocje.
W tym celu dobrze jest wykorzystać pytania, które przyciągają wzrok odbiorcy dzięki temu, że są skierowane bezpośrednio do niego. Innym sposobem jest potraktowanie pierwszego zdania jak nagłówka w gazecie – ma ono zaintrygować użytkownika i zwrócić jego uwagę.
Oprócz treści postu bardzo ważny jest również tekst na kreacji reklamowej czy tytuł linka. Pamiętaj jednak o tym, by nie przekombinować w drugą stronę – zbyt szokujący post sponsorowany może przypominać clickbait i zniechęcać odbiorcę do reakcji.

Optymalizacja i analiza skuteczności reklamy

Mimo że na Facebooku dostępna jest opcja automatycznej optymalizacji kampanii reklamowej, w rzeczywistości nie zawsze jest ona wystarczająca. Automatyczne reguły pozwolą ci między innymi wyłączyć kampanie, modyfikować budżet czy wysyłać powiadomienia o zdarzeniach.
Nie zwalnia cię to jednak z obserwowania statystyk, pojawiających się trendów i optymalizacji kampanii ręcznie. Dobrym pomysłem jest także prowadzenie testów A/B i optymalizowanie reklamy zależnie od ich wyników.
Aby analizować skuteczność kampanii możesz skorzystać ze statystyk, które oferuje ci Facebook oraz Google Analytics. Przy tworzeniu raportów zadbaj o ich czytelność. Dzięki temu łatwiej będzie ci wyciągać wnioski i wprowadzać zmiany w kampanii.