Dlaczego reklamy na Facebooku i Instagramie są Ci potrzebne?

Korzyści płynące z prowadzenia kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie
Kompleksowe projektowanie kampanii Ads
Zwiększenie zasięgu publikowanych treści
Precyzyjne targetowanie komunikatów reklamowych
Generowanie leadów B2B
Co oferujemy w ramach prowadzenia kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie?
Przygotowanie oraz wdrożenie strategii reklamowej
Precyzyjne dotarcie z reklamą do Twoich potencjalnych klientów
Zwiększenie liczby fanów i obserwujących na profilach
Zwiększenie sprzedaży oraz dostarczanie wartościowych leadów
Skontaktuj się z nami
w takiej formie, jaka
najbardziej Ci odpowiada
Wyślij nam wiadomość
Zadzwoń do nas lub wyślij mail
17 lat
w digitalu
40+
ekspertów branży
360°
obsługi w digitalu
30+
narzędzi wspomagających
TOP10
agencji według raportu Interaktywnie.com
5 lat
średniej długości współpracy z Veneo
Co jest naszą siłą? ludzie,
ludzie i jeszcze raz
ludzie! To ich wiedza
i doświadczenie budują
jakość.

Nie obiecujemy gruszek
na wierzbie. Zobacz historie
sukcesu naszych
klientów!
Więcej o kampaniach płatnych na Facebook i Instagram
Ponad szesnaście milionów Polaków w każdej grupie wiekowej posiada konto na Facebooku, a aż 80 procent użytkowników korzysta z portalu każdego dnia. Nic więc dziwnego, że reklamy na Facebooku stają się istotnym elementem strategii marketingowej zarówno małych przedsiębiorstw jak i wielkich korporacji. Jak zrobić reklamę na Facebooku i zyskać nowych klientów?
Jak wygląda reklama na Facebooku?
Każdego dnia na swojej tablicy na Facebooku widujesz różne treści. Są to zarówno wpisy i zdjęcia twoich znajomych, posty z polubionych fanpage’y i obserwowanych grup, jak i reklamy, które na pierwszy rzut oka niczym nie różnią się od pozostałych elementów strony. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak działa reklama na Facebooku.
Jedyne co wyróżnia płatne posty to niewielki napis „sponsorowane”, który wyświetla się zamiast czasu powstania wpisu. Niektóre wpisy reklamowe mogą zawierać również rozszerzenia, np. zachęcające do polubienia strony czy kontaktu przez Messenger z administratorem strony.
Reklamy mogą wyświetlać się również po prawej stronie aktualności. Są także przystosowane do wersji mobilnej i wyświetlają się w aplikacji Facebooka, a także w aplikacji Messenger na smartfonach i tabletach.
Podobnie jak w przypadku zwykłych postów, użytkownik ma możliwość interakcji z reklamą poprzez reakcję, komentarz czy udostępnienie.
Ile kosztuje reklama na Facebooku?
Nie istnieje jeden, uniwersalny cennik reklamy na Facebooku – budżet, jaki powinieneś przeznaczyć na promocję social media zależny jest od celu, który chcesz osiągnąć i ilości konkurencji.
W ustawieniach budżetu możesz ustalić całkowity lub dzienny koszt reklamy na Facebooku. Przeważnie minimalny wydatek dzienny waha się od 1 do 5 dolarów, jednak wiele zależy od wybranej przez ciebie grupy odbiorców. Wprowadzone kwoty biorą udział w aukcji i mogą być w każdej chwili zmieniane według twoich potrzeb.
Reklama FB generuje koszt za konkretny wynik, który ustalisz podczas tworzenia kampanii, np. liczbę kliknięć w link lub kreację czy za tysiąc wyświetleń postu sponsorowanego. Należy także pamiętać o obowiązku opłacenia podatku od reklam.
Co daje reklama na Facebooku?
Ze względu na ilość aktywnych użytkowników i przystępną formę, reklama firmy na Facebooku charakteryzuje się niezwykle wysoką skutecznością. Portal ten to prawdziwa wylęgarnia informacji na temat użytkowników, dlatego ty, jako reklamodawca masz ogromne możliwości precyzyjnego dotarcia do ściśle określonej grupy odbiorców.
O tym, jak skuteczna reklama na Facebooku może pomóc ci osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty, bez względu na rodzaj branży, świadczy między innymi sukces Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich. Zdaniem ekspertów wydatki poczynione przez amerykańskiego prezydenta na reklamy w mediach społecznościowych znacząco przyczyniły się do jego wygranej.
Cele kampanii na Facebooku
Tworząc reklamy na Facebooku dla swojej firmy musisz w menadżerze reklam Facebook sprecyzować cel kampanii. Narzędzie umożliwia ci wybranie jednego z trzech głównych celów marketingowych: świadomość, rozważanie oraz konwersja. W każdym celu głównym jest do wyboru kilka celów szczegółowych.
W ramach zwiększania świadomości możesz wybrać rozpoznawalność marki lub zwiększenie zasięgów.
Wybierając konwersje możesz wyszczególnić konkretne konwersje, wizyty w firmie lub sprzedaż katalogu produktów.
Przy wyborze opcji „rozważanie” masz do wyboru ruch, aktywność, wyświetlenia filmu, pozyskiwanie kontaktów oraz instalację aplikacji.
Wybór odpowiedniego celu ma wpływ na format, w jakim będzie wyświetlać się twoja reklama na Facebooku, a także to, gdzie zostanie ulokowana i kto będzie mógł ją zobaczyć.
Jeśli nie czujesz się na siłach, by precyzyjnie określić swoje cele reklamowe, specjaliści z VeneoSEM z chęcią pomogą ci wybrać takie, które pomogą nie tylko wyznaczyć kierunek działań marketingowych, ale także wpłyną na sukces całej kampanii.
Grupy odbiorców – targetowanie reklam na Facebooku
Drugim ważnym elementem tworzenia kampanii jest precyzyjny wybór grupy docelowej. Ze względu na ogromną ilość informacji o użytkownikach, ty jako reklamodawca możesz bardzo dokładnie określić profil odbiorcy, który cię interesuje. Co to oznacza?
Oprócz możliwości wyboru standardowych danych demograficznych takich jak płeć, wiek, stanowisko, wykształcenie, miejsce pracy, status związku itd. możesz targetować reklamy także wedle określonej lokalizacji (nie tylko miasto, ale również określony obszar rynkowy, adres czy kod pocztowy), zainteresowań, a nawet konkretnych zachowań użytkowników.
Zainteresowania odbiorców reklamy określane są według algorytmu, który analizuje aktywność użytkownika na portalu, polubienia postów oraz kont, grup i fanpage’y, które obserwuje.
Na tej zasadzie przydziela go do konkretnych grup zainteresowań, które mogą być bardzo ogólne (jak np. moda, zdrowie, technologie) lub precyzyjne (jak np. konkretny zespół muzyczny, rasa psa czy marka ubrań).
Targetując według zachowań użytkowników masz możliwość określenia konkretnej aktywności cyfrowej, wydarzeń z życia, nawyków konsumenckich, podróży czy nawet wizyt w konkretnych miejscach.
Remarketing w reklamie na Facebooku 2019
Reklama na FB daje ci także możliwość dotarcia do osób spoza standardowych grup odbiorców. Oznacza to, że twoja kampania może zostać skierowana wyłącznie do twoich obecnych klientów, lub tych, którzy odwiedzili twoją stronę, jednak nie dokonali konwersji.
Takie kampanie reklamowe nie tylko zwiększają świadomość marki, ale również zachęcają klientów do realizacji konwersji, którą z jakiegoś powodu porzucili.
Ustalając grupy remarketingowe masz sporo możliwości: możesz określić, czym jest dla ciebie konwersja oraz ustalić tzw. mikrokonwersje.
Dzięki temu masz możliwość bardzo precyzyjnego doboru grupy remarketingowe, np. wśród osób, które dodały konkretny przedmiot do koszyka i opuściły stronę lub otworzyły zakładkę „Kontakt” na twojej stronie i nie wysłały zapytania o usługi.
Copywriting w reklamie na Facebooku od podstaw
Choć mnóstwo osób zastanawia się nad tym, jak zbudować reklamy na Facebooku, niewiele z nich przykłada wagę do samej kreacji i treści reklamy. Nawet najlepiej opłacona reklama nie ma szans być skuteczna, jeśli będzie nudna i nieatrakcyjna dla odbiorcy.
Chwytliwy tekst reklamowy nie tylko zwiększy ilość konwersji, ale również pomoże ci zwiększyć organiczny zasięg samej reklamy, obniżając przy tym jej koszty.
To nieprawda, że użytkownicy nie zwracają uwagi na tekst. Jeśli uda ci się przyciągnąć ich uwagę na samym początku, twoja szansa na konwersję znacznie wzrośnie.
Dlatego w copywritingu na Facebooka tak ważne jest pierwsze zdanie. Powinno ono nie tylko przyciągnąć wzrok użytkownika, ale również wzbudzać jego emocje.
W tym celu dobrze jest wykorzystać pytania, które przyciągają wzrok odbiorcy dzięki temu, że są skierowane bezpośrednio do niego. Innym sposobem jest potraktowanie pierwszego zdania jak nagłówka w gazecie – ma ono zaintrygować użytkownika i zwrócić jego uwagę.
Oprócz treści postu bardzo ważny jest również tekst na kreacji reklamowej czy tytuł linka. Pamiętaj jednak o tym, by nie przekombinować w drugą stronę – zbyt szokujący post sponsorowany może przypominać clickbait i zniechęcać odbiorcę do reakcji.
Optymalizacja i analiza skuteczności reklamy
Mimo że na Facebooku dostępna jest opcja automatycznej optymalizacji kampanii reklamowej, w rzeczywistości nie zawsze jest ona wystarczająca. Automatyczne reguły pozwolą ci między innymi wyłączyć kampanie, modyfikować budżet czy wysyłać powiadomienia o zdarzeniach.
Nie zwalnia cię to jednak z obserwowania statystyk, pojawiających się trendów i optymalizacji kampanii ręcznie. Dobrym pomysłem jest także prowadzenie testów A/B i optymalizowanie reklamy zależnie od ich wyników.
Aby analizować skuteczność kampanii możesz skorzystać ze statystyk, które oferuje ci Facebook oraz Google Analytics. Przy tworzeniu raportów zadbaj o ich czytelność. Dzięki temu łatwiej będzie ci wyciągać wnioski i wprowadzać zmiany w kampanii.
Reklama na Instagramie – Instagram Ads
Instagram to, zaraz po Facebooku, najpopularniejszy serwis społecznościowy zarówno w Polsce, jak i na świecie. Korzystają z niego głównie użytkownicy smartfonów, którzy cenią sobie lajfstajlowy kontekst serwisu, dlatego kampanie na Instagramie docierają do odbiorcy dokładnie w momencie, gdy chce się on zrelaksować lub szuka rozrywki.
Reklamy w tym portalu to potężne narzędzie marketingowe, które przy umiejętnej optymalizacji przełożą się nie tylko na pozytywny wizerunek marki, ale i na konwersje.
Dla kogo reklama na Instagramie?
Serwis Instagram w 2017 roku liczył ponad 600 mln użytkowników, w 2018 roku 800 mln, w 2019 roku liczba posiadaczy kont w serwisie nadal dynamicznie rośnie. Tak wielki zasięg aplikacji gwarantuje, że wśród jej użytkowników z pewnością znajdą się również twoi potencjalni klienci.
Grupy docelowe na Instagramie są zróżnicowane. Użytkownikami są w większości kobiety, głównie młodzież (korzystanie z platformy deklaruje 72% nastolatków) oraz osoby do 34 roku życia, jednak nie brakuje tam również osób starszych.
Czego szukają ludzie na Instagramie? Dla większości osób to przede wszystkim źródło inspiracji i sposób na dzielenie się swoimi przeżyciami, emocjami i pięknem dnia codziennego. To sprawia, że Instagram jest doskonałym miejscem na reklamę dla firm z branży beauty, modowej, spożywczej, kulinarnej, gastronomicznej, turystycznej, parentingowej, wnętrzarskiej, florystycznej, a także twórcy rękodzieła.
Ze względu na dynamiczny rozwój opcji zakupowych na Instagramie i możliwość przejścia do dokonania zakupu produktu z aplikacji, to również kolejny kanał sprzedaży online dla e-commerce.
Bez względu na branżę, promocję na Instagramie może z korzyścią założyć każdy, kto umiejętnie, zaprezentuje swoje produkty i usługi w sposób wizualny, w ciekawym lajfstajlowym kontekście.
Jak reklamować się na Instagramie?
Jak uruchomić i poprawnie wyświetlać reklamy? Zacznijmy od tego, że aby móc uruchomić reklamę postów na Instagramie (nawet z poziomu samej aplikacji), konieczne jest stworzenie konta biznesowego. W tym celu należy połączyć ze sobą konta na Instagramie i Facebooku.
Można to zrobić w obydwu serwisach lub w menedżerze reklam poprzez narzędzie Facebook Business Manager. Druga opcja, oprócz możliwości promocji postów, pozwoli ci również na tworzenie bardziej zaawansowanych reklam, promowanych Stories, a także na znacznie bardziej szczegółowy monitoring wyników.
Jak promować post na Instagramie?
Jak krok po kroku wygląda promowanie posta umieszczonego już na profilu? Po otwarciu zdjęcia lub wideo, które masz zamiar promować, wyświetli ci się przycisk „Promuj”. Następnie wybierasz jeden z celów, jaki chcesz osiągnąć przekierowanie odbiorców na swój profil (np. zachęta do obserwowania), odesłanie na stronę www, zachęta do wysyłania wiadomości prywatnych. W zależności od tego, jaki cel wybierzesz, czeka Cię konfiguracja reklamy. Jeśli wybierzesz przekierowanie do witryny internetowej, musisz zdecydować się na dobranie właściwego CTA (call to action), czyli buttonu, jaki będzie wyświetlał się przy reklamie.
Kolejny krok to określenie grupy docelowej. Przy braku doświadczenia w konfiguracji kampanii reklamowych, bezpieczniej będzie wybrać opcję automatyczną (istnieją przeciwwskazania do wyboru tej opcji przy nie do końca uczciwym, wcześniejszym pozyskiwaniu obserwatorów profilu firmowego) lub zdać się na pomoc agencji.
Ostatnim krokiem jest wybór czasu trwania kampanii reklamy oraz jej budżetu. Oczywiście konieczne jest określenie również metody płatności, bez której opłata za kampanię nie zostanie zrealizowana.
Podstawowa promocja na Instagramie nie jest niczym skomplikowanym. „Insta promowanie” to szybka i wygodna opcja, jednak posiada wiele ograniczeń, takich jak brak wpływu na to, jak często wyświetlać się będzie reklama czy brak możliwości mierzenia konwersji.
W przypadku bardziej skomplikowanych lub zaawansowanych kampanii lepiej wykorzystać Menedżera Reklam na Facebooku, by mieć pewność, że wykorzystasz wszystkie możliwości, jakie daje ci Instagram.
Jak ustawić kampanię reklamową na Instagramie?
Menedżer Reklam to narzędzie, które daje dostęp do zdecydowanie większej liczby opcji konfiguracji kampanii na obu serwisach Marka Zuckerberga. Aby ustawić kampanie Instagram Ads, właściwie nie musisz nawet posiadać konta na Instagramie. Do podstawowych reklam wystarczy ci jedynie konto firmowe na Facebooku, jednak by uniknąć ograniczeń, warto poświęcić chwilę na założenie konta również na Instagramie.
Jak przejść do ustawienia reklamy na Instagramie? Podobnie, jak do ustawień reklamy na Facebooku! Informacje dotyczące tego, w których serwisach ma się wyświetlać reklama, dostępne są w sekcji “Umiejscowienia“. Najważniejszą cechą tego narzędzia jest możliwość tworzenia zupełnie nowych reklam, które nie są widoczne z samego profilu oraz reklam, które korzystają z formatów niedostępnych z poziomu aplikacji. W przypadku dedykowanych kreacji można również ustawiać osobne promocje np. wyłącznie Instagram Stories (tzw. relacje) lub sam feed na Instagramie.
W jaki sposób wykupić reklamę na Instagramie i jak ją stworzyć po kolei, krok po kroku? Należy wejść w zakładkę „kampanie” w menadżerze i kliknąć „utwórz”. Istotna jest dobra nazwa kampanii, warto zawrzeć w niej informacje, że to reklama na „insta” oraz cel kampanii. W przypadku, gdy kampanii będzie więcej, utrzymując porządek, łatwiej będzie ci się w nich odnaleźć.
Po utworzeniu kampanii i wyznaczeniu celu, nadchodzi czas na wybór opcji, takich jak test porównawczy, optymalizacja budżetu itd. Następnie zapisujesz wersję roboczą i publikujesz kampanię. Kolejnym krokiem jest utworzenie zestawu reklam i określenie jego parametrów. Do wyboru masz budżet reklamy, termin emisji, lokalizację, wiek, płeć, języki oraz bardziej szczegółowe opcje targetowania.
Następne, co musisz zrobić to określenie umiejscowienia reklamy. Jeśli ma ona być kierowana wyłącznie na Instagram, musisz wyłączyć wszystkie platformy, pozostawiając tylko aktualności na Instagramie, a następnie opublikować zestaw reklam.
Pozostaje już tylko stworzenie samej kreacji reklamowej, która wyświetli się odbiorcom oraz odpowiednie jej nazwanie. Reklamę tworzy się w utworzonej wcześniej kampanii oraz określony zestawie reklam. W szczegółowych opcjach reklamy należy upewnić się, że wybrany jest domyślnie fanpage, który chcemy reklamować oraz czy jest zaznaczone odpowiednie konto na Instagramie (połączone wcześniej z „fanpejdżem”).
Po ustawieniu kreacji pora ustawić tekst reklamy oraz adres URL, na który zostanie przekierowana osoba, która kliknęła w reklamę (w przypadku przekierowań na stronę internetową). Powinieneś też wybrać z dostępnych opcji, zgodnie z celem kampanii, właściwe wezwanie do działania. Jeśli wszystko zostało przygotowane zgodnie ze sztuką oraz regulaminem, akceptacja administratora Facebooka to tylko formalność.
Typy reklam na Instagramie
Podstawowa reklama Instagram to zdjęcie, reklama graficzna oraz wideo. Promowanie na Instagramie obejmuje zarówno obrazy w formacie kwadratowym, poziomym lub pionowym, jak i filmy wideo w formacie kwadratowym lub poziomym.
Kampanie Instagram Ads oferują również reklamy dostosowane do urządzeń mobilnych, na których większość użytkowników przegląda Instagrama. Wyświetlane są one na całym ekranie, dlatego najlepiej sprawdzają się w formie relacji, czyli Instagram Stories. Tak utworzone relacje mogą być w formie zdjęcia, filmu lub serii karuzelowych zdjęć bądź grafik, znanych z reklam na Facebooku.
Reklama na Instagramie w formie karuzeli jest wyświetlana zarówno w aktualnościach, jak i w relacjach. Warto wykorzystać ten format w przypadku, gdy chcemy pokazać kilka produktów lub przedstawić krótką narrację lub historię na określony temat.
Na Instagramie, tak jak i na Facebooku, reklama, a właściwie kreacja graficzna, nie powinna zawierać więcej niż 20 proc. tekstu, a w przypadku reklamy w formie filmu, wideo nie powinno trwać dłużej niż 30 sekund (dłuższe filmy są jednak publikowane w IGTV).
Szczegółowe typy kampanii i kierowanie reklam na Instagramie
Jak już wspomnieliśmy, każda promocja na Instagramie powinna mieć określone konkretne cele. Możesz je skonfigurować w menedżerze podczas tworzenia reklam.
Jakie są główne cele reklamy na Instagramie?
– Brand awareness – budowanie świadomości marki
– Reach – zasięg marki
– Traffic – ruch na stronie
– App installs – instalacje aplikacji
– Engagement – zaangażowanie użytkowników
– Video views – oglądnięcia video
– Lead generation – pozyskanie potencjalnych klientów
– Conversions – ustalone konwersje
Aby prawidłowo wybrać cel i „nie przepalić budżetu” na „promowanie insta”, konieczne może okazać się skonsultowanie tego ze specjalistą ds reklamy na Instagramie i Facebooku.
Jak mierzyć skuteczność reklam na Instagramie?
Specyfiką social mediów jest to, iż planując kampanię reklamową, masz możliwość precyzyjnego wyboru grupy docelowej. Dzieje się tak dlatego, że konta na Instagramie dostarczają serwisom wielu informacji np. na temat wieku, płci, zainteresowań użytkowników, co przekłada się na ogromną ilość danych o odbiorcach twojej reklamy.
Promowanie Instagram wykorzystuje te same narzędzia co Facebook, zarówno w kwestii konfiguracji kampanii, jak i ich raportowania. Mierzenie skuteczności reklam i odczytywanie wskaźników odbywa się w Managerze reklam, a wyniki są dostępne w krótkim czasie od startu kampanii.
Reklamodawcy mają możliwość analizowania wskaźników na poziomie kampanii, zestawu reklam jak i pojedynczej reklamy. Oprócz danych liczbowych masz również możliwość obserwowania jakości reakcji na publikacje reklamowe firmy w postaci wiadomości zwrotnych, polubień oraz komentarzy.
To szansa na nawiązanie indywidualnej interakcji z odbiorcą, cennej np. przy zbieraniu opinii. Oprócz mierzenia skuteczności reklam z firmowego konta, możesz polegać także na danych z Google Analytics, zwłaszcza w przypadku przekierowań do strony internetowej.
Ile kosztuje reklama na Instagramie?
Nie istnieje jeden konkretny cennik reklam na Instagramie. Ustalenie optymalnej kwoty nie jest możliwe bez analizy marki lub firmy oraz poznania lub wyznaczenia podstawowych celów, jakie ma spełnić reklama.
Zdefiniowanie budżetu i optymalizację kampanii najlepiej powierzyć agencji reklamowej, w której pracują specjaliści z doświadczeniem w realizacji kampanii w social media. Do ich zadań należy nie tylko ustawienie reklam (pod kątem budżetu możliwe jest ręczne lub automatyczne wybieranie stawek, budżet można ustalić jako budżet dzienny lub całkowity) i dostosowanie grup docelowych, ale również monitoring, wyciąganie wniosków i optymalizacja kampanii w taki sposób, by zminimalizować jej koszty i zmaksymalizować wyniki.