Ważne daty w e-commerce – październik – grudzień 2021

| Kamil Stochel | E-commerce

Marketing w XXI wieku wymaga odpowiedniego przygotowania. Oprócz reagowania na bieżące wydarzenia, są również takie okazje, na które można odpowiednio wcześnie się przygotować, z wyprzedzeniem planując akcje promocyjne. Przed wami kalendarz marketingowy na 4 kwartał 2021.

Planowanie działań marketingowych – kalendarz

W naszym kalendarzu znajdziecie zarówno święta powszechnie znane, jak i okazje nietypowe, które mogą być ciekawym elementem działań promocyjnych. Pozwala to odpowiednio wcześnie zaplanować strategię działania oraz w kreatywny sposób wykorzystać w komunikacji z klientami, zarówno w mediach społecznościowych, jak i w e-mail marketingu czy na sklepowym blogu.

Ostatni kwartał roku pełen jest wielkich okazji marketingowych. W tym okresie ludzie często korzystają z rozmaitych akcji promocyjnych, by zakupić prezenty dla siebie i swoich bliskich. Czego można się spodziewać w ostatnim kwartale 2021 roku i jak wykorzystać kalendarz marketingowy w tym okresie?

Kalendarz marketingowy 2021 – październik

Pierwsza październikowa wielka okazja zakupowa przypada na drugi czwartek miesiąca i jest to 14 października – Święto Edukacji Narodowej, potocznie nazywane Dniem Nauczyciela. To święto kojarzy każdy z nas, jeszcze z czasów szkolnych. W tym czasie uczniowie kupują swoim wychowawcom i nauczycielom drobne upominki, dlatego jest to świetna okazja dla niektórych sklepów internetowych.

W kolejnych dniach przypadają nieco mniej rozpoznawalne, ale również przydatne marketingowo święta. 16 października wypada Dzień Szefa, który może świetnie wykorzystać w komunikacji social media, a cztery dni później, 20 października – Dzień Szefa Kuchni, który jest doskonałym pretekstem do zorganizowania szybkiej akcji promocyjnej między innymi w sklepach gastronomicznych czy ze sprzętem
kuchennym.

Na ostatni dzień października przypada znane i lubiane na całym świecie święto Halloween. Choć ma ono celtyckie korzenie i kojarzy się przede wszystkim z amerykańską tradycją, z roku na rok coraz bardziej przybiera na popularności również w Polsce. Mimo iż zwyczaj chodzenia po domach, zbierania cukierków
i przystrajania mieszkań w straszne dekoracje jeszcze nie jest tak rozpowszechniony w naszym kraju, coraz więcej firm wykorzystuje Halloween w komunikacji marketingowej. Dlatego warto zapisać sobie ten dzień w kalendarzu e-commerce i z wyprzedzeniem zaplanować ciekawą akcję marketingową.

Kalendarz e-commerce na 4 kwartał 2021 – listopad

Listopadowy kalendarz marketingowy skupia się zwykle wokół Black Friday i Cyber Monday, jednak nie są to jedyne okazje w tym miesiącu. Zaczynając od samego początku, 5 listopada przypada Dzień Postaci z Bajek. To nietypowe święto mogą wykorzystać nie tylko właściciele sklepów z zabawkami czy akcesoriów dla dzieci. Właściwie wszystkie sklepy internetowe, które posiadają w ofercie produkty z postaciami z bajek (np. sprzedawcy akcesoriów dla psów czy kolorowych skarpetek) mogą w ciekawy sposób wykorzystać ten dzień w komunikacji marketingowej.

Dwa dni później, 7 listopada, przypada Światowy Dzień Feministek. To właśnie tego dnia, w 1918 roku kobiety w Polsce uzyskały prawa wyborcze. Biorąc pod uwagę obecne nastroje społeczne oraz stale rozwijający się ruch feministyczny, może to być świetna okazja do promocji, zwłaszcza w przypadku marek, którym te idee są bliskie, a także do reklamy działalności firm zarządzanych przez kobiety.

11 listopada to w Polsce przede wszystkim Święto Niepodległości, jednak za sprawą chińskiego serwisu sprzedażowego Aliexpress, data ta stała się rozpoznawalna również jako Dzień Singla. Obie okazje można w ciekawy i kreatywny sposób wykorzystać do promocji swojego biznesu.

Dziesięć dni później, 21 listopada przypada Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Takie święto jest niezwykle potrzebne, zwłaszcza w okresie, gdy za oknem dominuje plucha, a coraz mniejsza ilość promieni słonecznych prowadzi do jesiennej chandry.

Kalendarz marketingowy 2021: Black Friday i Cyber Monday

Choć obie daty przypadają na końcówkę listopada, Black Friday i Cyber Monday są na tyle istotnym wydarzeniem w kalendarzu e-commerce, że zasługują na osobny śródtytuł. Tych wydarzeń raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Od kilku lat w Polsce coraz więcej biznesów korzysta z tej medialnej okazji, organizując ogromne akcje promocyjne. Moda na Czarny Piątek przypłynęła do nas zza oceanu, jednak doskonale odnalazła się w polskich realiach.

W roku 2021 Black Friday przypada na dzień 26 listopada, a Cyber Monday na 29 listopada, co łączy się z popularnymi w Polsce Andrzejkami. Warto jednak pamiętać, że przygotowań na to wielkie wydarzenie nie można zostawić na ostatnią chwilę. Dobrze jest zacząć planowanie całej akcji z okazji Black Friday przynajmniej miesiąc przed terminem, by reklama dotarła do wszystkich zainteresowanych, a sklep był gotowy na wzmożony ruch i ilość zamówień.

Kalendarz e-commerce – grudzień

Większość grudnia upływa już na przygotowaniach do świąt Bożego Narodzenia, jednak jest jeszcze kilka okazji, które warto dodać do marketingowego kalendarza na koniec 2021 roku. Pierwszą z nich jest Barbórka – święto górników, niezwykle popularne na Śląsku, które przypada na 4 grudnia.

Dwa dni później, 6 grudnia przypadają Mikołajki – święto uwielbiane przez wszystkie dzieci i sporą część dorosłych. To okazja na promocję dobra dla niemal każdego biznesu, nie tylko tego związanego z branżą zabawek dla maluchów, ponieważ w tym dniu wielu dorosłych również sprawia sobie drobne upominki. Cztery dni później, 10 grudnia jest za to Dzień Brata. To święto może świetnie sprawdzić się w komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych, ale także może być pretekstem do promocji, zwłaszcza w sklepach o typowo męskiej tematyce.

21 grudnia przypada Dzień Orgazmu. Choć nie jest to powszechne święto, może być świetną okazją do przełamania tabu w przypadku niektórych biznesów. To także super sposób na promocję dla sklepów z ofertą dla dorosłych.

Dni 24, 25 i 26 grudnia wszyscy doskonale kojarzą. To wigilia oraz święta Bożego Narodzenia, które wiążą się z wręczaniem sobie prezentów. Przygotowanie do tego okresu warto zacząć przynajmniej miesiąc wcześniej, ponieważ mało kto kupuje upominki na ostatnią chwilę, zwłaszcza mając świadomość, że mogą wystąpić opóźnienia w dostawie.

Ostatni dzień roku to sylwester – dzień, w którym przygotowujemy się by hucznie przywitać nowy rok. To może być doskonała okazja na promocję różnych gadżetów imprezowych, a także kreacji i strojów. To także świetny powód, by uruchomić wyprzedaż różnych produktów, które zalegają na magazynie.