Ślepota banerowa – dlaczego ignorujemy reklamy w internecie?
VeneoPerformance

Autor: VeneoPerformance

Ślepota banerowa – dlaczego ignorujemy reklamy w internecie?

02.03.2021
Digital Marketing

Z pewnością każdy z nas zauważył, że z biegiem lat wyrobiliśmy w sobie nawyk ignorowania nachalnych przekazów reklamowych. Nawet jeśli strona jest pełna banerów, my nawet ich nie zauważamy, skupiając się na treściach, które nas interesują. To zjawisko nazwane zostało ślepotą banerową.

Skąd się wzięła ślepota banerowa?

Pierwsze wzmianki na temat ślepoty banerowej (ang. banner blindness) pojawiły się pod koniec lad dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Zjawisko to dotyczyło przede wszystkim użytkowników internetu, którzy z czasem zaczęli odruchowo ignorować komunikaty przypominające reklamę. Wynika to z błyskawicznie wypracowanych nawyków i doświadczenia w poruszaniu się po stronach internetowych. Użytkownicy chcą jak najszybciej pozbyć się z pola widzenia reklam, które traktują jako zbyt nachalne i mało profesjonalne. Zależy im wyłącznie na uzyskaniu informacji, których poszukiwali odwiedzając witrynę.

Przyczyna tego zjawiska jest bardzo prosta. Początki internetu były całkowicie nowym rozdziałem w historii marketingu. Reklamodawcy szybko dostrzegli potencjał nowej przestrzeni reklamowej i starali się jak najbardziej przyciągnąć uwagę użytkownika. Robiąc to prezentowali coraz to bardziej wyraziste, pstrokate, animowane banery o bardzo intensywnej kolorystyce, kompletnie ignorując potrzeby odbiorcy. Bombardowani tego typu przekazem z każdej strony, wykształciliśmy w sobie mechanizmy radzenia sobie z nachalnymi banerami i zaczęliśmy podświadomie ignorować treści reklamowe.

Dlaczego wciąż ignorujemy reklamy w internecie?

Dziś reklamy w internecie nie są już jaskrawymi, głośnymi i nagle wyskakującymi okienkami. Kreacje coraz częściej są dopasowane do treści strony i zwracają uwagę na potrzeby użytkowników, prezentując ciekawe i przystępne treści. Dlaczego mimo tego zjawisko ślepoty banerowej wciąż ma się dobrze?

Reklamodawcy z początków internetu trwale zrazili nas do tego typu przekazów. Ilość informacji, która bombarduje nas każdego dnia sprawia, że nasz mózg musi wybierać pomiędzy tym, co wartościowe, a tym, co zbędne. Dlatego automatycznie ignoruje kreacje reklamowe, nawet jeśli nie są one zbyt nachalne. Przez to skuteczność takich kampanii jest raczej znikoma.

Jak zwiększyć widoczność banerów mimo ślepoty banerowej?

Czy to oznacza, że nie warto stosować kampanii display’owych i banerowych? Nic bardziej mylnego! Tego typu reklama wciąż ma szansę się sprawdzić, o ile będziemy przestrzegać pewnych zasad. Banery mogą być bardzo pomocne zwłaszcza w realizowaniu celów wizerunkowych, a także sprawdzić się w realizacji niektórych celów sprzedażowych. Jak sprawić, by nasze reklamy nie zostały zignorowane?

ślepota banerowa

Przede wszystkim warto pomyśleć nad kontekstem, w jakim się znajdują. Reklamy powinny być dostosowane do urządzeń mobilnych, by nie wzbudzać irytacji w użytkownikach, a także odpowiednio umiejscowione i dopasowane do tematyki strony. Co to oznacza? Większość internautów spodziewa się reklam w konkretnych miejscach strony – ich mózg nauczył się omijać te miejsca szerokim łukiem, dlatego chcąc dotrzeć do odbiorcy, należy poszukać dla reklam bardziej nietypowych miejsc. Co więcej, dopasowując treść reklamy do tematyki strony, na której się wyświetla, jest większa szansa, że przyciągniemy w ten sposób uwagę odwiedzającego.

W przypadku reklam banerowych powodzeniem cieszą się przede wszystkim kampanie remarketingowe, które zachęcają do odwiedzenia strony te osoby, które już kiedyś były zainteresowane naszą ofertą. Kreacja prezentująca produkt, którym użytkownik jest zainteresowany lub odnosząca się do identyfikacji graficznej strony, którą niedawno odwiedził może łatwo przykuć uwagę i skłonić do ponownych odwiedzin.

Doskonałym sposobem jest również zastosowanie reklam natywnych, które wyglądem nie odbiegają od pozostałych elementów na stronie. Mogą przypominać normalne wpisy, które są dostępne w serwisie, dzięki czemu reklama staje się bardziej przystępna dla użytkownika.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane

Brak komentarzy