Sezonowość w branży SEO

| Veneo Performance | SEO/SXO

Sezonowość jest normalnym elementem niemal każdego biznesu. Sprzedaż niektórych produktów i usług, a także wzrost zainteresowania konkretnymi frazami w dużej mierze są uzależnione od pory roku lub cyklicznych wydarzeń. Jaki wpływ sezonowość ma na branżę SEO?

Mogłoby się wydawać, że sezonowość w sprzedaży i sezonowość w branży SEO ściśle się ze sobą łączą. Choć w dużej mierze jest to prawda, a wzrost sprzedaży zwykle pokrywa się ze wzrostem wyszukiwań i wzmożonym ruchem z konkretnych fraz kluczowych, nie zawsze jednak jest to takie oczywiste. Bywa, że wzrost zainteresowania jakimiś słowami kluczowymi wcale nie wiąże się ze wzrostem sprzedaży – mimo że przed Wielkanocą znacznie zwiększa się ilość osób poszukujących w sieci przepisu na mazurka, nie ma to większego wpływu na zyski ze sprzedaży artykułów cukierniczych.

Sezonowość w dużej mierze zależy również od branży, w której działa konkretna firma. Są przedsiębiorstwa opierające swoje działanie wyłącznie na sezonowych produktach i usługach, jak np. sprzęt narciarski, części do kosiarek czy kolonie dla dzieci. W innych branżach ma znacznie mniejszy wpływ zarówno na wyniki wyszukiwania, jak i na samą sprzedaż, a zainteresowanie utrzymuje się na podobnym poziomie przez cały rok. Warto również pamiętać, że sezonowość w branży SEO zależy nie tylko od pory roku i zmieniającej się pogody, ale także od wydarzeń w kraju i na świecie, mających charakter cykliczny.

Po czym poznać sezonowość w SEO?

Nie zawsze potrafimy dobrze ocenić, czy dane zjawisko ma charakter sezonowy. Aby to zrobić, należy dokładnie przeanalizować ruch na naszej stronie. Jeśli zauważymy widoczne wzrosty lub spadki ruchu w podobnych okresach czasu każdego roku, możemy przyjąć, że jest to wynik sezonowości. Wówczas warto zastanowić się, co może mieć wpływ na takie zachowanie użytkowników.

Wśród najpopularniejszych czynników wyróżnia się sezon pogodowy – gdy za oknem zmienia się pora roku i warunki atmosferyczne sprzyjają różnorodnym aktywnościom, użytkownicy zaczynają częściej wyszukiwać frazy związane między innymi ze sportami zimowymi, pielęgnacją ogrodu czy zabezpieczeniem zwierząt domowych przed kleszczami.
Wiele efektów jest również zależnych od sezonu szkolnego, wakacyjnego, zdrowotnego czy po prostu wydarzeń i okazji, które mają miejsce cyklicznie (jak np. Walentynki, święta Bożego Narodzenia czy coroczne festiwale muzyczne i filmowe).

Należy pamiętać, by nie rozpatrywać sezonowości wyłącznie w ujęciu rocznym. Niektóre sezonowe zmiany mogą mieć miejsce co kilka lat i być związane z takimi wydarzeniami jak wybory prezydenckie, Igrzyska Olimpijskie czy inne rozgrywki sportowe.

Sezonowość a trend

Przy rozmowach na ten temat często pojawia się problem z rozróżnieniem, co jest przykładem sezonowości, a co jedynie trendem. Pierwsze zjawisko cechuje się regularnością i powtarza się wraz z pojawieniem się konkretnych czynników, drugie ma charakter jednorazowy i przeważnie wiąże się z dość gwałtownym wzrostem. Zdarza się również, że trend wpływa na sezonowość, zmniejszając ilość wyszukiwań. Co to oznacza w praktyce?

Doskonałym przykładem siły trendu jest to, co dzieje się obecnie w związku z obowiązującą pandemią koronawirusa SARS CoV-2. Wyniki wyszukiwania na całym świecie zostały zdominowane przez frazy mniej lub bardziej powiązane z wirusem z Wuhan.

Duże wzrosty ruchu mogą zaobserwować właściciele stron internetowych pozycjonujących się na słowa kluczowe związane z odpornością, kwarantanną czy ochroną przed wirusem. W związku z koronawirusem spadki ruchu zaliczają witryny oferujące sprzedaż wycieczek, biletów na wydarzenia czy serwisy związane z działalnością kin, teatrów oraz muzeów. Ten przykład pokazuje, jak duży wpływ na sezonowość mogą mieć pojawiające się trendy.

Narzędzia do sprawdzenia sezonowości

W jaki sposób możemy sprawdzić sezonowość konkretnych fraz? Przydadzą się do tego różne narzędzia, takie jak Planer Słów Kluczowych w Google Ads, Senuto czy Google Trends. Dobrą metodą jest także badanie danych z poprzednich lat w Google Analytics. To pozwoli nam zauważyć pewne zjawiska, a następnie przeprowadzić analizę czynników, które mogły wpłynąć na sezonowość.

Jakie działania podejmować w związku z nadciągającą sezonowością?

Jeśli nikt nie podejmuje żadnych działań związanych z sezonowością, pozycje utrzymują się mniej więcej na tym samym miejscu, ponieważ zjawisko to dotyka zarówno nas, jak i całej naszej konkurencji.

Problem pojawia się, gdy ktoś zdecyduje się na wzmożenie prac pozycjonujących związanych ze zbliżającym się sezonem. Wówczas ci, którzy nie podejmują żadnych działań, mogą dotkliwie odczuć ruchy konkurencji i spaść z zajmowanych pozycji w wynikach wyszukiwania. Zwłaszcza że działania SEO wymagają czasu, dlatego należy rozpocząć je już kilka miesięcy przed planowanym rozpoczęciem sezonu, zwłaszcza że nagła i nienaturalne intensyfikacja działań na samym początku sezonu może zostać uznana jako spam i potraktowana przez Google dotkliwą karą na przykład w postaci obniżenia widoczności w wynikach wyszukiwania.

Jakie działania można podjąć w związku z sezonowością? Oprócz stałych prac nad pozycjonowaniem, stopniowa intensyfikacja działań przed sezonem może dodatkowo wesprzeć lub poprawić nasze pozycje w wynikach. Warto zwrócić uwagę na sezonowe frazy, które nas interesują i rozszerzyć treści oraz inne prace SEO o takie, które są powiązane z tematyką.

W przypadku sklepów internetowych warto wyeksponować sezonowy asortyment oraz zakładki powiązane z konkretnym wydarzeniem. Dodatkowe podstrony zawierające ofertę walentynkową, świąteczną lub związane z powrotem do szkoły, pozwolą nam niskim kosztem zwiększyć nasze szanse.

Branża sezonowa – co zrobić, by nie stracić?

Jeśli prowadzimy firmę zajmującą się sprzedażą towarów lub usług, na które popyt jest wyłącznie w okresie krótkiego sezonu, ciężko jest nam przez cały rok utrzymać zainteresowanie użytkowników na wysokim poziomie.

W takim wypadku możemy uratować się przed spadkiem wyników między innymi poprzez rozszerzenie swojej oferty. Nawet kilka produktów czy dodatkowych usług może pozwolić nam utrzymać się na wysokich pozycjach przez cały rok, a przynieść korzyści w czasie, gdy zapotrzebowanie na nie będzie największe. Nie należy jednak przesadzać ze zbytnim zróżnicowaniem, by nie zatrzeć wizerunku swojej firmy.

Inną opcją na przedłużenie sezonu są wyprzedaże. Pozwoli to nam zwiększyć zyski i jednocześnie pozbyć się asortymentu, który w przyszłym roku może już być uznany za niemodny i przestarzały. Wtedy czas poza sezonem może przynieść dodatkowe zyski, a także ruch z Google, jeśli wykorzystamy w tym celu zbliżające się okazje, takie jak Black Friday, święta czy nowy rok.

Nie tylko sezonowość – jak dbać o optymalizację przez cały rok?

Jak już zostało wspomniane – pobudka tuż przed sezonem i intensyfikacja działań raz do roku, nie są najlepszym rozwiązaniem. Może to zostać potraktowane jako spam oraz nie przynieść dobrych efektów w spodziewanym czasie, a dopiero pod sam koniec sezonu. Z tego powodu warto pamiętać o prowadzeniu stałych działań pozycjonujących z okresowym wzmocnieniem tuż przed zbliżającym się sezonem. Wykonując audyt SEO możemy sprawdzić, jak bardzo zmienia się konkurencja oraz zachowania użytkowników, związane z ewentualną zmianą sezonowości pod kątem SEO w branży.

Oznacza to, że przez cały rok powinniśmy kontrolować poziom optymalizacji witryny, dbać o treści, które są zamieszczane wewnątrz niej, skrupulatnie prowadzić bloga oraz regularnie monitorować działania konkurencji w zakresie SEO i pozycje interesujących nas fraz kluczowych. Dzięki temu strona internetowa będzie widoczna w wynikach wyszukiwania przez cały czas, a zwiększenie działań pozycjonujących w okresie zbliżającego się sezonu będzie wyglądać naturalnie.