Marketing szeptany – czy linkowanie z forów internetowych wciąż się opłaca?

| Veneo Performance | SEO/SXO

Tworzenie wartościowego profilu linków zewnętrznych jest jednym z fundamentów pozycjonowania. Dawniej podstawowym źródłem linków był marketing szeptany na forach internetowych. Jak jest dzisiaj? Czy zlecanie szeptanki wciąż się opłaca?

Naturalny profil linków – algorytm Pingwin

Wiele lat temu, gdy SEO w Polsce dopiero raczkowało, popularnym sposobem na pozyskiwanie linków do stron było spamowanie for internetowych i sekcji komentarzy na blogach linkami do strony. Nie liczyła się pozycja, ruch, ani nawet tematyka forum. Ważne było jedynie, czy link jest „dofollow”, a strona na której go publikujemy jest zaindeksowana. To skutkowało wieloma nadużyciami ze strony nieuczciwych „specjalistów”, aż w końcu algorytmy Google powiedziały DOŚĆ.

Ważnym krokiem w tym zakresie okazał się algorytm Pingwin, który miał premierę w 2012 roku. Skupił się on na walce z linkami o bardzo niskiej jakości, pozyskiwanymi na zasadzie spamu lub systemu wymiany linków. Coraz większe znaczenie zaczęły mieć strony, które posiadają naturalny profil backlinków.

Oznacza to, że algorytm zaczął brać pod uwagę tematyczność linków, wartościową treść, a także odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych. Spamerskie praktyki zostały ukrócone, a strony stosujące naturalne hiperłącza zaczęły być nagradzane. Algorytm ten stale się rozwija – w 2016 roku Pingwin został elementem głównego silnika Google, dzięki czemu witryny są na bieżąco analizowane pod kątem spamerskich linków.

Backlinki z for internetowych – pożyteczne czy szkodliwe?

Jak ma się do tego link building oparty na forach internetowych? Czy fora internetowe mogą być źródłem skutecznego linkowania, które będzie przyjazne dla SEO? Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. To, czy marketing szeptany na forach będzie skuteczny i opłacalny, zależy od obranej strategii.

Jeśli planujemy pójść na łatwiznę i po prostu wrzucać pojedyncze posty z reklamą naszej strony w losowo wybranych tematach na różnych forach internetowych, od razu możemy zapomnieć o powodzeniu takiego działania. Takie linki już na pierwszy rzut oka wyglądają sztucznie, zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek. W efekcie, zamiast zyskać wartościowe i skuteczne linkowanie, możemy zarobić karę od Google i zaliczyć spadek w wynikach wyszukiwania. Naprawienie tego typu błędów może nas słono kosztować, zarówno ze względu na poświęcony czas, jak i pieniądze włożone w pozycjonowanie.

Czy to oznacza, że linki z for internetowych mogą wyłącznie zaszkodzić? Nic bardziej mylnego. Dobrze opracowana strategia pozwoli nam pozyskać wartościowe linki stosunkowo niskim kosztem. Marketing szeptany nie powinien jednak stanowić trzonu link buildingu, a być wsparciem dla innych działań mających na celu poprawę profilu linków.

Jak zdobywać linki z forów, by czerpać z nich korzyści? Nie wystarczy samo wklejenie gotowej treści w odpowiedź do postu. Użytkownik powinien włączyć się w dyskusję, wypowiadać się w sposób naturalny i na temat związany z postem. Konto powinno być jak najbardziej wiarygodne i autentyczne. Miejsca, w których zdecydujemy się umieścić link powinny być powiązane tematycznie z naszą branżą, mieć dobrą widoczność w Google, być dobrze podlinkowane i posiadać jak najmniej linków wychodzących. Oczywiście należy również pamiętać, by linki wychodzące ze strony były określane jako „dofollow”.

Marketing szeptany a wizerunek

Jest jeszcze jedna rzecz, o której powinniśmy pamiętać. To, w jaki sposób poprowadzimy działania w zakresie marketingu szeptanego, bezpośrednio rzutuje na wizerunek naszej firmy. O ile sposób komunikacji oparty na wzmiankach o produkcie, dyskusji na temat marki czy przekazywaniu informacji na temat konkretnej firmy lub produktu nie budzi wątpliwości etycznych, o tyle szeptanka oparta na fałszywych opiniach i natarczywym spamie może być źle odebrana przez naszych potencjalnych klientów.

W przypadku takich działań doskonałym pomysłem jest linkowanie do artykułów znajdujących na naszej stronie. Wówczas nie tylko pozyskujemy wartościowy link, ale także stawiamy naszą firmę w pozycji eksperta i pomagamy użytkownikowi dając mu przydatne informacje, których poszukuje. Nie są to typowo spamerskie komentarze, a realna wartość dodana. Tego typu wpisy zostaną także docenione przez Google, dla którego niezmiernie ważny jest kontekst, w jakim pojawia się link.

Mimo ewolucji jaka miała miejsce po wdrożeniu algorytmu Pingwin, a także pomimo stopniowego spadku zainteresowania forami internetowymi, marketing szeptany wciąż ma rację bytu. Należy pamiętać jednak, że szeptanka nie powinna stanowić podstawy strategii pozyskiwania linków zewnętrznych, a jedynie być uzupełnieniem innych działań. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy całkowicie ignorować potencjał marketingu szeptanego – do działań na forach internetowych powinno się podejść bardzo ostrożnie i działać zgodnie z ustalonym planem. Wówczas mogą one stać się źródłem wartościowych linków.