Marka fashion w e-commerce – jak skutecznie ją promować? 

| Aleksandra Krzeszowska | Digital Marketing

Branża fashion, ze względu na różnorodne czynniki, takie jak zmiana preferencji konsumentów, postęp technologiczny, czy chociażby zmiany gospodarcze, jest niezwykle dynamiczna i nieustannie się rozwija. Obecnie, sektor modowy staje w obliczu wielu wyzwań, które wymagają odpowiednich reakcji. Pomimo spowolnienia wzrostu gospodarczego, utrzymującego się wysokiego poziomu inflacji, czy osłabienia zaufania konsumentów, na rynku nieustannie pojawiają się nowe brandy fashion. W obecnej konkurencyjnej rzeczywistości kluczową rolę odgrywają skuteczne działania promocyjne, dzięki którym Twoja marka wyróżni się na tle konkurencji i zwiększy zyski ze sprzedaży. 

Marka modowa w e-commerce

W tym artykule dowiesz się jak urozmaicić działania promocyjne swojej marki, aby na dobre zapadła w pamięci potencjalnych klientów, a co za tym idzie – zwiększyła swoje zyski. 

Analiza rynku – punkt zero

Pierwszym krokiem w stronę skutecznej promocji marki fashion jest dogłębna analiza rynku. Wnioski z niej płynące, będą stanowiły podstawę kierunku ewentualnych działań. 

I chociaż mówi się, że „ilu ludzi, tyle gustów”, to nie trudno zauważyć pewne trendy. Wykorzystaj to! Sprawdź, co trafia w gusta Twoich klientów. Twórz nowe kolekcje i zaskakuj ich. Wsłuchiwanie się w potrzeby klientów jest szczególnie istotne ze względu na rosnącą w siłę konkurencję rynkową, a także wzrost popularności tzw. zjawiska fast-fashion. 

Zastanów się, w jaki sposób Twoja marka może wyróżnić się na tle konkurencji, biorąc pod uwagę jej mocne i słabe strony – w ten sposób znajdziesz swoją niszę. Analiza rynku pomoże również określić Twoją grupę docelową, do której będziesz kierować działania promocyjne. 

Strategia marki i jej komunikacji – punkt wyjścia do skutecznych działań

Kiedy już wiesz, na czym stoisz – zdefiniuj strategię marki i jej komunikacji. W tym celu, spróbuj odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Czy misja i wizja Twojej marki są spójne z przekazem, jaki kreujesz? 
  • Czy używasz odpowiednich kanałów komunikacji, aby skutecznie dotrzeć do swojej grupy docelowej?
  • Jakie są krótko i długookresowe cele strategiczne Twojej marki? 
  • Jakie strategie stosujesz, aby budować i utrzymywać relacje z klientami?

Mając dobrze przemyślaną strategię marki, a przy tym pojemną strategię komunikacji marki, do pewnego stopnia firma nie musi obawiać się kryzysu czy zmiennej koniunktury. Więcej o tym dlaczego potrzebujesz strategii marki i jej komunikacji piszemy na blogu Veneo. 

Sklep internetowy dopięty na ostatni guzik! 

O tym, jak ważnym elementem w świecie e-commerce jest strona internetowa nie trzeba chyba nikomu przypominać. To właśnie tu klienci będą dokonywać zakupów, a także szukać szczegółowych informacji o produkcie i marce. Dlatego zadbaj o jej wygląd i czytelność. Zoptymalizuj witrynę, aby była przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i botów indeksujących. Podział na dedykowane podstrony, a także kategoryzacja produktów ułatwi użytkownikom proces dokonywania zakupów. Strona Twojego sklepu musi działać perfekcyjnie pod każdym względem

Zwróć szczególną uwagę na karty produktów, ponieważ to właśnie one mają kluczowe znaczenie dla przeprowadzenia klienta przez proces zakupowy. O tym jak stworzyć idealną kartę produktu w e-commerce piszemy na naszym blogu.

Media społecznościowe – wykorzystaj ich potencjał 

Nie podlega pod wątpliwość fakt, że social media są obecnie jednym z najskuteczniejszych narzędzi komunikacji marketingowej, umożliwiającym dotarcie do szerokiej grupy potencjalnych klientów. Są miejscem pełnym inspiracji, rekomendacji i wiedzy, co sprawia, że istotnie wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Aż 69% wszystkich Polaków korzysta z mediów społecznościowych! Branża fashion rządzi się swoimi prawami, a klienci potrafią być bardzo lojalni wobec swoich ulubionych marek. Odpowiednio wykorzystane funkcjonalności, dostępne w obrębie platform, takich jak Facebook, Instagram, TikTok, czy Pinterest mogą okazać się niezwykle skuteczne w procesie promocji Twojej marki. 

Daj się poznać dzięki social mediom i buduj zaangażowaną społeczność wokół marki. Sprawdź, jakie narzędzia i w jaki sposób możesz wykorzystać, aby skutecznie promować markę fashion. 

Działaj na wielu platformach jednocześnie 

Wybór platform społecznościowych, w ramach których marka powinna prowadzić działania promocyjne, uzależniony jest od wielu czynników, takich jak grupa docelowa, czy rodzaj oferowanych produktów lub usług. Jednak najczęstszym błędem, popełnianym przez przedsiębiorców jest skupienie działań promocyjnych na zbyt wąskim obszarze. Wykorzystanie wielu platform społecznościowych znacząco zwiększa szansę na dotarcie do większej grupy potencjalnych klientów. 

Dlaczego działania promocyjne Twojej marki w social mediach są tak istotne? 

  • Budowanie społeczności – zgodnie z nazwą, social media dotyczą społeczności. Angażujące i inspirujące treści przyciągają odbiorców. Nawiązywanie relacji z potencjalnymi klientami, poprzez aktywność na różnych platformach, wpływa na ich lojalność wobec marki, a przekaz reklamowy dociera do właściwych osób. 
  • Kontakt z klientami – jednym z najważniejszych zadań, w kontekście prawidłowego funkcjonowania marki jest szybki i profesjonalny kontakt z klientem. W dobie social mediów klienci oczekują dostępu do informacji, o które nierzadko proszą poprzez wiadomości na platformach społecznościowych. Umożliwienie takiej interakcji pozytywnie wpływa na postrzeganie marki przez odbiorców. 
  • Świadomość marki – mówi się, że kiedy nie ma cię w internecie, to nie istniejesz. Trudno zaprzeczyć. Wykorzystanie wielu platform społecznościowych jeszcze bardziej wzmacnia świadomość marki w umysłach odbiorców i pozwala dotrzeć do tych, którzy dotychczas jej nie znali. Nie zapomnij również o platformach niszowych, w których drzemie duży, często niewykorzystany potencjał. 
  • Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi – opinie ludzi w dużym stopniu są zależne od informacji, znalezionych w social mediach. Gromadząc społeczność na wielu platformach możesz szybko i skutecznie reagować na opinie, zarówno pozytywne jak i negatywne, a także sytuacje kryzysowe, docierając w ten sposób do jak największej grupy zainteresowanych. 
  • Wyznaczanie trendów – śledzenie trendów w mediach społecznościowych to jedna kwestia. Druga natomiast, dotyczy ich kreowania. Poprzez użycie różnych formatów, dostępnych w ramach danej platformy społecznościowej, możesz proponować własne, zamieniając je w popularny viral. 
  • Efekt ROPO (ang. Research Online Purchase Offline) – dzisiejsi konsumenci często poszukują informacji na temat produktu w internecie, aby ostatecznie dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym. W tym celu korzystają z różnorodnych platform społecznościowych. Dlatego promuj swoją markę wszędzie tam, gdzie klienci szukają informacji, aby w jak największym stopniu budować świadomość brandu. 

Zwiększ widoczność i wpływ swojej marki, poprzez dywersyfikację działań promocyjnych za pomocą social mediów. Jakie działania warto podjąć? 

Współpracuj z mikroinfluencerami 

O tym jak influencer marketing może wesprzeć kampanie digital marketingowe w Veneo udowodniliśmy nie raz, realizując liczne kampanie z twórcami internetowymi.

Zwykle marki w pierwszej kolejności sięgają po topowych influencerów, chcąc, by ich produkt szybko podbił serca konsumentów. Jednak nie zawsze równie oczywista wydaje się być decyzja o podjęciu współpracy z mikroinfluencerami. To przecież najwięksi giganci są utożsamiani z dużymi zasięgami i licznym gronem wiernych fanów. Czy jest to zatem równoznaczne ze skuteczną promocją marki? Odpowiedź brzmi – niekoniecznie. 

Dobrze zaplanowana współpraca z mniejszymi influencerami może przynieść Twojej marce korzyści, które trudno uzyskać w przypadku większych kont. Oto kluczowe czynniki, które wpływają na skuteczność działań promocyjnych z mikroinfluencerami

  • Autentyczność i zaufanie – mniejsi influencerzy często budują osobistą relację ze swoimi obserwatorami, dzięki czemu są dla nich bardziej wiarygodnym źródłem informacji niż reklama w telewizji, czy oznaczenie marki na profilu celebryty. Społeczność mikroinfluencera jest z nim bardziej związana, ufa jego rekomendacjom i opiniom, gdyż postrzega je za autentyczne i szczere. 
  • Wysoki poziom zaangażowania – obserwatorzy chętniej udzielają się na profilach mikroinfluencerów, wykazując niezwykle wysoki poziom zaangażowania. 
  • Mniejsze zasięgi pozwalają na częstsze interakcje z odbiorcami, co umożliwia zrozumienie ich potrzeb i pragnień, a większe zaangażowanie przekłada się na lepsze wyniki kampanii. 
  • Nisza i specjalizacja – mniejsi twórcy zazwyczaj skupiają się na pewnej niszy tematycznej, w której postrzegani są przez obserwatorów jako eksperci w danej dziedzinie. Mikroinfluencerzy związani z branżą fashion gromadzą wokół siebie społeczność, która może stanowić konkretną grupę potencjalnych osób zainteresowanych Twoją marką.  
  • Efektywność kosztowa i elastyczne modele współpracy – współpraca z mniejszymi twórcami z reguły jest tańsza, niż z bardziej zasięgowymi influencerami. Dzięki temu, możesz osiągnąć podobne efekty promocyjne przy niższych kosztach, co sprawia, że inwestycja będzie bardziej opłacalna. Ponadto, proces nawiązania współpracy i ustalenia jej warunków jest znacznie łatwiejszy, gdyż mikroinfluencerzy nie mają tak szerokiego wyboru konkurencyjnych propozycji, w porównaniu z zasięgowymi gigantami.

Wachlarz korzyści, związanych z odpowiednio przeprowadzoną kampanią promocyjną we współpracy z mikroinfluencerami jest zdecydowanie większy, a co ważniejsze – często niewykorzystywany przez konkurencję. Więc jeżeli jeszcze tego nie robisz, koniecznie rozważ tę opcję, planując przyszłe działania promocyjne Twojej marki w social mediach. 

Współpraca marki Bonprix z mikroinfluencerką
Współpraca marki Bonprix z mikroinfluencerką @greta.szwast. 
Źródło: Instagram.com

Crowdsourcing projektów

Ważnym aspektem komunikacji marki z odbiorcami jest jej dwustronny charakter. Wiele osób chętnie bierze udział w inicjatywach, które mają wpływ na funkcjonowanie i rozwój marki, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzą atrakcyjne nagrody. Przestrzeń do interakcji z odbiorcami, jaką oferują media społecznościowe jest idealnym miejscem do zbierania informacji na temat marki, a także opinii i sugestii klientów, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. 

Wykorzystaj crowdsourcing, czyli innymi słowy przekazanie inicjatywy przez markę, skierowane do odbiorców – potencjalnych i obecnych klientów. Możesz zorganizować głosowanie na najlepszą propozycję hasła reklamowego, przeprowadzić ankietę w celu wyboru wzorów, które mają pojawić się w najnowszej kolekcji, albo konkurs na udział w sesji zdjęciowej do kampanii reklamowej marki. Działania crowdsourcingowe generują rozgłos i niejednokrotnie stają się viralem, przy stosunkowo niskim nakładzie kosztów i czasu. 

O czym warto pamiętać, stosując crowdsourcing? 

  • Sprecyzuj wyraźnie zadanie lub problem oraz określ czas realizacji –  zbyt skomplikowane i złożone wyzwanie może zniechęcić uczestników.
  • Określ grupę docelową – zastanów się, kogo, w jaki sposób i gdzie chcesz zaangażować, aby uzyskać realny feedback ze strony odbiorców. 
  • Opisz proces akcji crowdsourcingowej – uczestnicy muszą dokładnie wiedzieć, jakie są etapy akcji, kryteria wyboru oraz nagrody za najlepsze rozwiązania.
  • Ustal granice akcji – przeanalizuj różne scenariusze i zidentyfikuj potencjalne zagrożenia, aby wiedzieć, jak się przed nimi zabezpieczyć.
  • Bądź aktywny – akcja crowdsourcingowa wymaga stałej uwagi i monitorowania zachowań uczestników.
  • Bądź transparentny i szczery w swoich intencjach – uczestnicy szybko wyczują, jeśli spróbujesz ich wykorzystać lub twoje intencje nie będą szczere. Miej to na uwadzę, bo w przeciwnym wypadku cała akcja może obrócić się na Twoją niekorzyść. 

W dzisiejszej rzeczywistości, w której media społecznościowe kreują opinie i oczekiwania konsumentów, crowdsourcing staje się niezwykle atrakcyjnym narzędziem, wspierającym promocję. Zaangażuj swoich odbiorców w mediach społecznościowych i zaproś ich do współtworzenia swojej marki. 

Jak jeszcze możesz promować swoją markę fashion?

Twórz limitowane kolekcje 

Nie od dziś wiadomo, że ludzie kochają rzeczy ekskluzywne i trudno dostępne. Uważają je za lepsze i bardziej wartościowe, co wzbudza ciekawość i pożądanie względem nich. Ograniczenie czasowe dostępności, a także limit ilości egzemplarzy wywołuje w ludziach strach przed utratą szansy zdobycie określonego produktu. W efekcie zwiększa to skłonność do podejmowania działań, a ostatecznie dokonania zakupu. Ten mechanizm psychologiczny opisuje reguła niedostępności, opracowana przez profesora psychologii społecznej Roberta Cialdiniego. Wykorzystaj go do promocji swojej marki fashion!

W tym celu możesz wprowadzać czasowe promocje lub tworzyć limitowane kolekcje. Druga opcja jest szczególnie atrakcyjna w kontekście wyróżnienia się na tle konkurencji i umocnienia swojej pozycji w branży. 

Szczególnym zainteresowaniem miłośników mody cieszą się również tzw. hot dropy, czyli specjalne wydania trudno dostępnych, mocno limitowanych produktów. Widać to chociażby na przykładzie marki streetwearowej Supreme, której fenomen polega na oferowaniu tylko i wyłącznie takich produktów, które można zdobyć podczas cotygodniowego dropu. Co istotne, dropem nie jest typowa dostawa produktów, czy uzupełnienie magazynu. Hot dropy to przede wszystkim symbol jakości, luksusu i wyraz przekazu marki, na który ludzie wręcz polują. 

Co możesz zyskać, wprowadzając kolekcję limitowaną Twojej marki? 

  • Zwiększenie świadomości marki – kolekcje limitowane są gorącym tematem do dyskusji w mediach społecznościowych, w prasie branżowej oraz wśród influencerów modowych, a liczba wzmianek buduje świadomość marki wśród odbiorców. Buzz marketingowy generuje darmową reklamę i zwiększa zasięg marki.
  • Budowanie lojalności klientów – kolekcje limitowane stanowią świetną okazję do umocnienia więzi z klientami i budowania ich lojalności. W zamian za dołączenie do programu lojalnościowego, możesz zaoferować klientom wcześniejszy dostęp do informacji na temat kolekcji, czy nawet możliwość zarezerwowania limitowanych produktów przed oficjalną premierą. 
  • Zwiększenie popytu i sprzedaży – wprowadzenie do asortymentu czasowej kolekcji limitowanej może skutkować szybkim zwiększeniem popytu, gdyż w obawie przed szybkim wyprzedzeniem produktów klienci są bardziej skłonni do działania i dokonywania zakupów. Mimo, że kolekcje limitowane mają zwykle wyższą wartość rynkową niż produkty dostępne w stałej produkcji, to konsumenci są gotowi zapłacić więcej za coś, co jest unikatowe i rzadkie.

A co zyskują Twoi klienci?

  • Poczucie ekskluzywności i prestiż – klienci, którym udało się kupić limitowane produkty mogą poczuć się wyjątkowo i luksusowo. Zyskują w oczach innych i wyróżniają się z tłumu. 
  • Unikalny styl – produkty z kolekcji limitowanej posiadają unikalne cechy, np. wzory, kolory, materiały, które nie są dostępne w kolekcji standardowej. Dzięki wyjątkowym elementom mogą kreować swój własny styl i wyrażać siebie.  
  • Inwestycja kolekcjonerska –  produkty limitowane z czasem zyskują na wartości, stając się cennymi przedmiotami kolekcjonerskimi. Często ludzie kupują takie produkty nie koniecznie w celu korzystania z nich, ale z myślą o kolekcjonowaniu lub przyszłej odsprzedaży i osiągnięcia zysku. 
Nike Air Max 90 NTSF San Francisco
Źródło: Warsawsneakerstore.com

Współpracuj z artystami 

Dzisiaj sztuka nie kojarzy nam się już tylko z muzeami, czy galeriami. Artyzm płynnie przenika do niemalże wszystkich dziedzin, a przede wszystkim do branży fashion. W końcu i w modzie i w sztuce ogranicza nas tylko wyobraźnia. Połączenie tych dwóch dziedzin, poprzez współpracę z artystami może znacząco wyróżnić Twoją markę fashion na tle konkurencji, dodając jej unikalny charakter.

W jaki sposób możesz współpracować z artystami? 

  • Limitowane, autorskie kolekcje – jeżeli myślisz o wprowadzeniu limitowanej linii do swojego asortymentu produktowego, weź pod uwagę współpracę z artystą. Jest to świetna okazja do urozmaicenia projektu, a także zwiększenia jego wartości. Unikalność produktów, stworzonych w ramach kolaboracji, sprawi, że zyskają one na atrakcyjności, a Twoja marka dotrze do szerszej grupy odbiorców. 
  • Kreatywne kampanie reklamowe – współpraca z artystami może polegać również na wykorzystaniu ich talentu w procesie kreowania kampanii i tworzenia materiałów reklamowych. W ten sposób Twoje projekty wyróżnią się na tle niezliczonych treści reklamowych, które bombardują nas z każdej strony.  
  • Personalizacja produktów – jednym z lepszych sposobów, by zadowolić klienta, jest personalizacja zamówienia. Możliwość dostosowania określonych elementów pod własne preferencje zapewnia poczucie wyjątkowości. Przyciągnij klientów czymś więcej – pozwól artyście spersonalizować produkty dla Twoich klientów.

Coraz więcej marek z branży fashion stawia na współpracę z artystami. I nic w tym dziwnego. Konkurencja na rynku, zwłaszcza w branży fashion, jest ogromna. Dlatego warto korzystać z rozwiązań, które wyróżnią Twoją markę i dodadzą jej nutę wyjątkowości. 

Jane Tattersfield x Medicine
Limitowana kolekcja odzieży damskiej marki Medicine, zdobiona projektami brytyjskiej artystki Jane Tattersfield
Limitowana kolekcja odzieży damskiej marki Medicine, zdobiona projektami brytyjskiej artystki Jane Tattersfield. Źródło: Wearmedicine.com

Organizuj ekskluzywne wydarzenia 

Nic tak nie angażuje społeczności jak wspólne przeżywanie niezapomnianych chwil i kreowanie doświadczeń. Mechanizm ten został zauważony również przez branżę fashion, gdzie wiele marek wykorzystuje event marketing, jako jedno z narzędzi promocji. Jest to przecież świetna okazja do kształtowania pozytywnego wizerunku i promocji produktów, dzięki nawiązywaniu relacji z klientami. Możesz zorganizować ekskluzywny pokaz mody dla wybranych, zaproszenie do showroomu, czy specjalne spotkanie z influencerką modową. 

Dlaczego wydarzenia to skuteczna metoda promocji? 

  • Tworzą i angażują społeczność – bezpośrednia interakcja konsumenta z marką buduje zaufanie i lojalność.
  • Kreują wspomnienia – możliwość przeżywania niezapomnianych chwil i doświadczania nowych rzeczy zapada uczestnikom głęboko w pamięci i buduje pozytywne skojarzenia. 
  • Budują wartość – w zależności od charakteru wydarzenia, jest to sposób na przekazanie odbiorcom cennych wartości, takich jak wiedza, rozrywka, czy inspiracja. 
  • Zwiększają świadomość – interesujące wydarzenia przyciągają uwagę mediów i szerszej publiczności, dzięki czemu marka zyskuje rozgłos i promocję. 
  • Monitorują rynek – bezpośrednia interakcja marki z uczestnikami wydarzenia, stanowi istotne źródło informacji zwrotnej, co jest pomocne w procesie kreowania strategii marketingowej. 
  • Wyznaczają trendy – Innowacyjne i pomysłowe eventy, kreują nowe trendy w branży. 

Markę fashion można promować w digitalu na wiele sposobów. Płatne kampanie Google Ads czy Meta Ads to oczywiście must-have, natomiast działania w tym zakresie warto uzupełnić, sięgając po rozwiązania, które są mniej oczywiste i rzadziej stosowane. Niestandardowe narzędzia promocji uatrakcyjniają przekaz marki, co daje szansę wyróżnienia się na tle konkurencji.