Jak wzrosło zainteresowanie szachami przez produkcję Netflixa?
| Veneo Performance | Digital Marketing Raporty i DaneSerial Gambit Królowej, mimo dość niszowej tematyki, osiągnął ogromny sukces. W Polsce był to najczęściej oglądany miniserial na platformie Netflix. Popularność produkcji sięgnęła jednak znacznie dalej, dzięki czemu szachy przestały być uważane za atrybut nerdów i starszych ludzi. Jaki wpływ miał Gambit Królowej na zainteresowanie szachami?
Zainteresowanie szachami na świecie
Wpływ miniserialu na zainteresowanie tą grą logiczną zaobserwował między innymi największy internetowy serwis szachowy chess.com. Już w trzecim tygodniu listopada (miesiąc po pojawieniu się serialu na platformie Netflix) serwis notował ponad sto tysięcy nowych użytkowników dziennie. Twórcy strony postanowili wykorzystać tę rosnącą popularność i wprowadzili możliwość zagrania z botem, który wzorował się na stylu gry głównej bohaterki Gambitu Królowej.
To jednak nie wszystko – zapytania o zestawy szachowe na eBay’u wzrosły o 250%. Podobne zainteresowanie można było zauważyć w trendach Google, gdzie zapytanie „jak grać w szachy” zanotowało aż dziesięciokrotny wzrost.
37 lat po wydaniu książki Waltera Tevisa „The Queen’s Gambit”, dzieło znalazło się na liście bestsellerów New York Timesa, a Międzynarodowa Federacja Szachowa zaobserwowała duży wzrost zainteresowania Mistrzostwami Świata w 2021 roku.
Gambit Królowej, a szachy w Polsce
Nie da się ukryć, że dzięki zaangażowaniu w produkcję filmu polskiego aktora – Marcina Dorocińskiego, który zagrał rolę Wasilija Borgowa – głównego przeciwnika bohaterki, serial cieszył się w Polsce ogromnym zainteresowaniem. Ten polski akcent przełożył się także na sprzedaż szachów.
Allegro odnotowało 127% wzrostu sprzedaży po premierze, w porównaniu do zeszłego roku. Jest to znacznie powyżej średniej wzrostu odnotowywanej przez kategorię. Podobny skok zainteresowania zauważyli właściciele Ceneo – liczba wyszukiwani frazy „szachy” oraz podobnych wzrosła o ponad 100%, a wzrost przejść do sklepów – o 125%.
Zainteresowanie szachami widać przede wszystkim w wynikach Google. Analizując dane z Google Trends, można zauważyć wzrost zainteresowania różnymi frazami:
- szachy drewniane (wzrost o 350%),
- szachy zasady (wzrost o 150%),
- jak grać w szachy (wzrost o 200%),
- nauka gry w szachy (wzrost o 60%).
I to wszystko zaledwie chwilę po premierze!
Jak w dalszym ciągu będzie kształtować się zainteresowanie szachami – tego nie wiemy. Społeczność szachowa ma nadzieję, że przynajmniej w niektórych produkcja Netflixa zaszczepi na dobre miłość do tej gry.