Reklama na Pinterest – od czego zacząć i czy to się w ogóle opłaca?
| Veneo Performance | Digital MarketingDla większości reklamodawców w Polsce, reklama na Pinterest brzmi jak totalna egzotyka. Choć dla wielu osób to miejsce jest źródłem inspiracji, wciąż jest to mało znana platforma reklamowa. Z tego artykułu dowiesz się dla kogo jest Pinterest i jak poprowadzić skuteczną i opłacalną kampanię w tym systemie reklamowym.
Spis treści:
Co to jest Pinterest?
Pinterest jest czymś w rodzaju wirtualnej tablicy korkowej, będącej katalogiem wizualnych inspiracji. Pełni również istotną rolę wizualnej wyszukiwarki, pozwalając na przeszukanie bazy pod kątem podobieństwa do zdjęć lub ich fragmentów. Portal umożliwia śledzenie działalności innych użytkowników oraz udostępnianie materiałów foto i wideo na publicznych tablicach. Mimo ponad dziesięcioletniej działalności, Pinterest nie zmienił swoich założeń, dodając jedynie kolejne funkcje pozwalające na jeszcze lepsze gromadzenie inspiracji.
Konto na Pinterest posiada prostą, trzypoziomową strukturę, podobną do tej znanej z Facebook Ads czy Google Ads. Podstawowym poziomem jest kampania, w której ustalany jest cel i limit budżetowy, następnie grupa reklam, gdzie wybiera się miejsce wyświetlania kreacji, daty emisji, opcje kierowania itd., a na końcu reklama, czyli Pin zawierający unikalny materiał reklamowy, należący do grupy reklam.
Dla kogo są reklamy na Pinterest?
W związku ze swoim profilem działalności, Pinterest stał się prawdziwą gratką dla właścicieli e-commerce. W użytkownikach przeglądających inspiracje szybko rodzi się chęć zakupu, którą łatwo zrealizować. Dzięki temu Pinterest sprawdza się wszędzie tam, gdzie wygląd ma znaczenie – w branży modowej, wnętrzarskiej, ślubnej i wielu, wielu innych. Grupą docelową są przede wszystkim kobiety, ponieważ to one stanowią przeważającą część użytkowników portalu – w czerwcu 2020 było to aż 76%. W Polsce z Pinterest korzysta aż 2,7 miliona użytkowników. Są to zwykle osoby kreatywne, zmotywowane i chętne do poszukiwania nowych inspiracji w swoim codziennym życiu.
Pinterest Ads – formaty reklam
Pinterest oferuje w sumie pięć, bazujących na Pinach, formatów reklamowych. Są to:
- Pin promowany – obrazek w formie kwadratu lub pionowego prostokąta, zwiększający widoczność Pinów na tablicy. Po jednokrotnym kliknięciu użytkownik przenosi się na stronę internetową.
- Promowany Pin wideo – podobnie jak zwykły Pin promowany, jednak występuje w formie wideo trwającej od 4 sekund do nawet 15 minut. Występuje w dwóch wariantach – filmu o standardowej szerokości, wyświetlającego się wśród innych Pinów oraz filmu o maksymalnej szerokości, który powiększa się na cały ekran, dzięki czemu użytkownik widzi wyłącznie promowany materiał. Format ten sprawdza się, gdy chcemy opowiedzieć historię lub zaprezentować poradnik.
- Karuzela Pinów – format znany z innych portali społecznościowych – Piny wyświetlają się w formie karuzeli, prezentując kilka różnych produktów lub różnych funkcji jednego produktu. W karuzeli może znaleźć się od dwóch do pięciu kart.
- Pin promujący aplikację – kliknięcie w tego rodzaju Pin przenosi Pinnera do sklepu z aplikacjami lub umożliwia łatwą instalację bez opuszczania Pinteresta.
- Piny zakupowe – umożliwiają tworzenie wirtualnych katalogów z konkretną kolekcją artykułów. Każde zdjęcie w tym formacie oznaczone jest etykietą ze szczegółowymi informacjami na temat produktów.
Cele reklamy na Pinterest
Pinterest oferuje trzy kategorie celów kampanii reklamowych. Są to:
- Kreowanie świadomości marki – dzieli się na świadomość marki, rozliczaną w modelu CPM oraz wyświetlenia wideo, rozliczane w modelu CPV. Ten cel służy zwiększeniu widoczności marki, produktów lub usług w Pinterest.
- Przyciąganie zainteresowanie – w tej kategorii widnieje opcja „ruch”, która opiera się na rozliczeniu w modelu CPC. Cel ten służy zwiększeniu ilości odwiedzin na stronie internetowej.
- Konwersja – dzieli się na konwersję, rozliczaną w modelu CPA, dotyczącą działań Pinnerów na stronie internetowej oraz sprzedaż katalogową, opartą o model CPC lub CPM, będącą tradycyjną reklamą produktową.
Promocja na Pinterest – targetowanie reklam
Możliwości kierowania reklam na Pinterest są dość spore. Oprócz standardowych wytycznych takich jak metryka, lokalizacja, język, rodzaj urządzenia czy płeć, dostępne są różne inne opcje targetowania. Wśród nich znajdują się między innymi zainteresowania, które pozwalają bardzo precyzyjnie dobrać odbiorców dzięki szerokiej liście propozycji.
Inną opcją targetowania są słowa kluczowe – tu system daje nam spore pole do popisu, pozwalając kierować jeden zestaw reklam na nawet 20 tysięcy fraz. Wygląda to podobnie jak w przypadku Google Ads. Możliwe jest zarówno dopasowanie przybliżone, dokładne oraz do wyrażenia, jak i dopasowanie wykluczające, dzięki któremu reklamy nie będą wyświetlać się na niektóre pokrewne frazy.
Pinterest daje również możliwość wyboru umiejscowienia reklamy w portalu. Dostępne są trzy opcje: przeglądanie (reklamy pojawiają się w aktualnościach i powiązanych Pinach), wyszukiwanie (reklamy w wynikach wyszukiwania i w powiązanych Pinach) oraz wszystko (reklamy pojawiają się zarówno w aktualnościach, jak i w wynikach wyszukiwania).
Istnieje także opcja kierowania reklam do konkretnych odbiorców. Robi się to na podstawie konkretnej listy klientów, lub wybierając którąś z trzech opcji: osoby, które przeszły do witryny, osoby, które weszły w interakcję z naszymi Pinami oraz osoby podobne do odbiorców z konkretnej listy.
Czy kampanie na Pinterest w Polsce mogą być opłacalne?
Na Pinterest można znaleźć wielu zagranicznych i międzynarodowych gigantów, którzy z powodzeniem korzystają z możliwości, jakie daje ta platforma. Jednak to, że amerykańscy reklamodawcy zarabiają miliony na pinterestowych reklamach wcale nie musi przekładać się na nasze, polskie realia. Czy biorąc pod uwagę, że Pinterest nie cieszy się w Polsce tak dużą popularnością, reklamy na tym portalu mają w ogóle sens? Jak najbardziej!
Doskonałym przykładem jest nasza kampania reklamowa w Pinterest Ads zrealizowana dla firmy Magmac. Nasz klient to nowoczesny, profesjonalny butik online, oferujący zarówno eleganckie stylizacje, jak i modne komplety dresowe. Mimo panującej pandemii, która mocno wpłynęła na sytuację na rynku odzieżowym oraz innych wyzwań, udało nam się stworzyć konto firmowe i zrealizować skuteczną akcję reklamową, która zakończyła się prawdziwym sukcesem.