Podsumowanie kampanii świątecznych 2020 wielkich marek – czego spodziewać się w przyszłym roku?

| Veneo Performance | Digital Marketing

Okres pandemii okazał się prawdziwym wyzwaniem dla wielkich marek. Święta, które wszystkim kojarzyły się z bliskością i rodzinną atmosferą, w 2020 roku były zupełnie inne niż w poprzednich latach. Niektórzy postawili na sprawdzone rozwiązania, inni postanowili nawiązać do aktualnej sytuacji i dotrzeć do odbiorców z mocnym, emocjonalnym przesłaniem. Sprawdźmy, które z reklam zasłużyły na szczególną uwagę!

Kampania Coca-cola – w te święta podaruj to, co tylko Ty możesz podarować

W tym roku Coca-cola wysoko zawiesiła poprzeczkę. Emocjonująca historia z bardzo ważnym przesłaniem, której wyreżyserowania podjął się zdobywca Oscara za film „Jojo Rabit” – Taika Waititi. Reżyser już nie raz udowodnił, że potrafi wzruszyć do łez i chwycić za serce nawet największych twardzieli. Klimat reklamy doskonale wpisał się w potrzebę bliskości, która w tym roku była jeszcze mocniej odczuwana przez wszystkich.

Link do reklamy:

John Dog – prezent dla najlepszego przyjaciela

Sporym zaskoczeniem okazała się tegoroczna świąteczna akcja marketingowa polskiej marki John Dog zajmującej się kynoedukacją oraz produkującej akcesoria i karmę dla psów i kotów. Kampania doskonale zobrazowała trudną, pandemiczną rzeczywistość, przypominając o najważniejszym przyjacielu, który zawsze był obok.

Link do reklamy:
https://www.youtube.com/watch?v=P6hKA_KH8zI

Kampania Amazon – The show must go on

Jak poradzić sobie z przeciwnościami losu i mimo wszystko dążyć do celu? Świąteczna kampania Amazon doskonale odnalazła się w ciężkiej, pandemicznej rzeczywistości udowadniając, jak ważne jest wsparcie bliskich w tych trudnych dniach. Takie zerwanie z tradycyjnym postrzeganiem świątecznych kampanii było bardzo odważnym krokiem, jednak, jak się okazało – niezwykle skutecznym.

Link do reklamy: 

https://youtu.be/gQdLD6kk960

Kampania Makro – daj swojej kuchni odpocząć

Kolejny, doskonały przykład na to, jak można wykorzystać pandemiczną rzeczywistość roku 2020 do zrobienia naprawdę dobrej kampanii świątecznej. Reklama Makro – znanej hurtowni spożywczo-gastronomicznej zachęca do wspierania restauratorów w tym trudnym okresie.

Link do reklamy: 

Kampania Allegro – wspólna chwila

Po zeszłorocznej kampanii przedstawiającej historię dziadka uczącego się angielskiego, by móc porozmawiać z wnuczką mieszkającą za granicą, wszyscy oczekiwali z niecierpliwością na to, co przygotuje Allegro w 2020 roku. Choć kampania nie wyciska łez, jak w zeszłym roku, polski portal aukcyjny świetnie poradził sobie z zadaniem – we współpracy z trójką znanych artystów nagrał piosenkę, bezpośrednio nawiązującą do pandemii, łącząc świat wirtualny z rzeczywistym.

Link do reklamy: 

Kampania Ikea – świąteczne marnowanie żywności

Szwedzki producent mebli od dawna zwraca uwagę na problemy współczesnego świata. Tym razem postanowił wykorzystać kampanię do uzmysłowienia ludziom, jak wiele jedzenia marnuje się w okresie świątecznym i jak niewiele trzeba, by to zmienić. Reklama produktu w ostatnich sekundach nie razi i jest spójna z całym spotem.

Link do reklamy: 

Kampania Pepsi – All I want for Christmas…

Choć świąteczna reklama video Pepsi nie okazała się hitem, marka zyskała swoje pięć minut dzięki kampanii outdoorowej. Zdjęcie billboardu Pepsi zawierające odniesienie do najpopularniejszego świątecznego hitu Mariah Carey szybko stało się viralem. Hasło „All I want for Christmas is 2021” doskonale wpisało się w pragnienia ludzi, którzy marzyli o powrocie do normalnej, przedpandemicznej rzeczywistości.

Kampania McDonald’s – wewnętrzne dziecko

Świetna, animowana reklama pokazująca, jak czasem warto wzbudzić w sobie wewnętrzne dziecko. Nawet jeśli pojawia się wewnętrzny bunt, a sytuacja nie zawsze sprzyja świątecznej atmosferze. Krótkie, proste i na temat.

Link do reklamy: 

Piękna i długa reklama Apartu

Na koniec nie da się nie wspomnieć o reklamie, której przeróbka zyskała większą sławę niż oryginał. W tym roku Apart postanowił dotrzeć do swoich odbiorców przedstawiając święta w bardzo magicznej i mało realnej formie. Długa, czterominutowa reklama doczekała się swojej przeróbki w wykonaniu Klubu Komediowego. Ta wersja tak rozśmieszyła odbiorców, że momentalnie stała się viralem, przy okazji zwiększając zasięg reklamowy Apartu. Choć ostatecznie udało się dotrzeć do ogromnego grona użytkowników, chyba nie do końca taki był cel tej reklamy…

To oryginał:

A to przeróbka:

https://www.facebook.com/KlubKomediowy/posts/3338561312937094

Świąteczne kampanie 2021 – czego możemy się spodziewać?

Nie da się ukryć, że rok 2020 był prawdziwym wyzwaniem dla marketerów. Świat mocno zmienił się w ciągu ostatniego roku, a święta w tradycyjnej formie, spędzone w gronie bliskich stały się czymś abstrakcyjnym. To, jak będą wyglądały kampanie świąteczne w 2021 zależy od tego, jak rozwinie się sytuacja na świecie. Jedno jest pewne – niektóre marki bardzo wysoko zawiesiły poprzeczkę. Przed nimi spore wyzwanie, by w 2021 roku sprostać oczekiwaniom odbiorców.