baner baner

Pozycjonowanie stron – wszystko, co musisz wiedzieć

W XXI wieku ciężko wyobrazić sobie prowadzenie jakiegokolwiek biznesu bez reklamowania się w internecie. Obecność na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google to jedna z najbardziej skutecznych i sprawdzonych metod na pozyskanie nowych klientów. Czym dokładnie jest pozycjonowanie stron internetowych, co powinieneś o nim wiedzieć i dlaczego warto rozpocząć działania SEO?

Co to jest pozycjonowanie i optymalizacja strony?

Pozycjonowanie strony internetowej to działania mające na celu widoczność witryny na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Polega na pozyskiwaniu wartościowych linków zewnętrznych oraz działaniach optymalizacyjnych wewnątrz strony.
Na czym polega optymalizacja stron internetowych? To długotrwały, wieloelementowy proces dostosowywania witryny pod kątem wymagań algorytmów wyszukiwarki. Wpisuje się w to tworzenie atrakcyjnego contentu, nasyconego słowami kluczowymi, zmiany w kodzie strony, jej strukturze, jak i adresach URL. Na działania SEO nigdy nie jest za wcześnie lub zbyt późno. Walkę o pozycjonowanie strony internetowej możesz rozpocząć zarówno na etapie jej tworzenia, jak i w momencie, gdy zauważysz, że jej pozycja w Google drastycznie spadła.

Co wpływa na pozycjonowanie strony w Google?

Jak dokładnie działa pozycjonowanie stron WWW i kto decyduje o tym, że dana strona jest wyżej w wynikach wyszukiwania? Jeśli myślałeś, że w siedzibie Google siedzi pani Halinka, która na podstawie własnego widzimisię wybiera witryny, które znajdą się na wyższej pozycji, niestety musimy cię zmartwić. Za twoje pozycje w sieci wyszukiwania odpowiada algorytm, który jest na bieżąco aktualizowany. Wśród setek czynników rankingowych, które biorą pod uwagę roboty Google, istotne są między innymi historia domeny, słowa kluczowe w różnych miejscach na stronie, atrakcyjne treści oraz linki zewnętrzne – zarówno ich ilość, jak i jakość.

Jak wygląda proces pozycjonowania stron internetowych?

Dla wielu osób pozycjonowanie stron w Google jest czymś w rodzaju czarnej magii. Każdy coś kiedyś o tym słyszał, ale nikt nie ma pojęcia jak pozycjonować stronę i na czym polega cały ten proces. Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu witryn jest przeprowadzenie audytu, identyfikacja potrzeb twoich klientów, analiza konkurencji i wybór odpowiednich słów kluczowych, które dadzą ci realną szansę na zwiększenie konwersji. Następnie prowadzona jest optymalizacja strony pod kątem technicznym – zmieniana jest architektura serwisu, wprowadzane są modyfikacje w kodzie witryny i usuwane wszelkie elementy mogące stanowić zagrożenie dla jej widoczności w wyszukiwarkach.
Planowane są również prace z zakresu optymalizacji treści na stronie – im więcej wartościowych tekstów, zawierających dobrze dobrane słowa kluczowe, tym większa szansa na poprawę pozycji serwisu w wyszukiwarce. Kolejny element pozycjonowania to pozyskiwanie wysokiej jakości linków pozycjonujących, które zwiększą zaufanie witryny i eliminacja podejrzanych linkowań, które mogą stanowić zagrożenie dla poprawy twojej pozycji w Google.
Cały proces pozycjonowania strony w internecie jest stale ulepszany i wprowadzane są kolejne zmiany, wraz z rozwojem algorytmów wyszukiwarki. Efekty pozycjonowania są mierzone na bieżąco, dzięki czemu możesz stale monitorować korzyści płynące z działań SEO.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google?

Podstawą pozycjonowania serwisu internetowego jest monitorowanie wyników wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Pozycja strony w Google może zmieniać się nie tylko pod wpływem twoich działań, ale również pod wpływem działań twojej konkurencji. Zarówno tych uczciwych, polegających na wzmacnianiu własnej pozycji, jak i tych mających na celu osłabienie widoczności rywala w wyszukiwarce.
W jaki sposób możesz sprawdzić swoją pozycję w Google? W pierwszej kolejności sprawdź, czy twoja strona jest indeksowana. Jeśli nie, może to oznaczać, że zostałeś ukarany blokadą z powodu różnych naruszeń. Nie musisz tracić czasu, by ręcznie weryfikować widoczność swojej witryny w wynikach wyszukiwarki. Istnieją specjalne narzędzia, które pozwolą ci to monitorować, takie jak Seostation, Serprobot czy Stat4Seo. Dzięki temu możesz sprawdzić dużą ilość interesujących cię słów kluczowych za jednym zamachem, otrzymując dokładne informacje na temat pozycji serwisu na każdą z fraz.

Analiza konkurencji

Pozycjonowanie stron WWW to także analizowanie działań konkurencji w zakresie SEO. To od tego w znacznym stopniu zależy, jak szybko uda ci się osiągnąć sukces w pozycjonowaniu. Jeśli nigdy wcześniej nie interesowałeś się działaniami firm z tej samej branży, rozpocznij od rozpoznania swoich rywali. Następnie sprawdź, czy prowadzą jakieś działania w zakresie marketingu w wyszukiwarce. Jeśli tak – przyjrzyj się optymalizacji ich strony, przeanalizuj słowa kluczowe, na które się pozycjonują, znajdź słabe i mocne elementy witryny oraz źródła linków pozycjonujących.
Dzięki temu będziesz wiedział, jakie zmiany warto wdrożyć w swoim serwisie, skąd warto pozyskiwać cenne linki zewnętrzne i na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu własnej strony internetowej. Korzystając z usług agencji możesz być pewien, że każdy z tych elementów zostanie dokładnie sprawdzony i przeanalizowany.

Wybór fraz kluczowych

Podstawą pozycjonowania strony WWW w internecie są słowa kluczowe. Dzielą się one na trzy kategorie: brandowe (związane z marką lub nazwą firmy, np. VeneoSEM), ogólne (najbardziej popularne, jednak nie zawsze przekładające się na konwersje, np. obroże) oraz długoogonowe (precyzyjne, składające się kilku wyrazów frazy, które są rzadziej wyszukiwane, jednak częściej konwertują, np. obroża dla psa półzaciskowa).
Wybierając propozycje słów kluczowych dla twojej firmy stwórz listę sugestii, a następnie zweryfikuj ją i poszerz o to, co podpowiadają ci specjalistyczne narzędzia takie jak Ahrefs, Senuto, Answer the public czy Generator słów kluczowych od Google. Pamiętaj, że nie wszystkie frazy musisz wykorzystać. Ważna jest odpowiednia selekcja wyrażeń, które zostaną przez ciebie użyte w pozycjonowaniu.

Pozycjonowanie lokalne

Ciekawym elementem działań z zakresu SEO jest pozycjonowanie lokalne. Tego typu usługi przeznaczone są dla firm stacjonarnych, świadczących swoje usługi w określonym obszarze. Wówczas ważne jest dobranie słów kluczowych związanych z danym regionem, optymalizacja strony dla wyników lokalnych oraz aktualizacja wizytówki Google Moja Firma.
Bardzo istotnym elementem lokalnego SEO jest zgodność danych NAP (ang. Name, Adres, Phone Number – nazwa firmy, adres i numer telefonu) na stronie internetowej, w wizytówce Google oraz we wszystkich innych miejscach w sieci, takich jak bazy firm. Jeśli dane będą się różnić, pozycjonowanie w mapach Google będzie utrudnione.
Należy zadbać również o to, by usunąć duplikaty wizytówek Google Moja Firma oraz zachęcić zadowolonych klientów do pozostawiania opinii. Wbrew pozorom nie liczy się wyłącznie liczba zdobytych gwiazdek, ale przede wszystkim ilość opinii i twoje interakcje. Dobrą praktyką jest odpowiadanie na recenzje, zarówno te pozytywne, jak i te negatywne. To zwiększa twoją wiarygodność w oczach wyszukiwarki i zwiększa szansę na sukces w SEO na poziomie lokalnym.

Pozycjonowanie wizerunkowe

Pozycjonowanie stron internetowych w Google może również wspierać twoje działania wizerunkowe. Działania SERM (ang. Search Engine Reputation Managment) uzupełniają standardowe pozycjonowanie stron, budując przy tym pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa i dobrą reputację firmy. Na czym to polega?
Poszukiwanie opinii w wyszukiwarce na temat konkretnej firmy jest w wielu przypadkach jednym z ważniejszych etapów podejmowania decyzji zakupowej. Dlatego warto zadbać o to, by pozytywne recenzje były dobrze wypozycjonowane, niesprawiedliwe wpisy usuwane, a komentarze pojawiające się w sieci na bieżąco monitorowane.
W tym celu publikowane są artykuły sponsorowane oraz wykorzystywany jest marketing szeptany na forach i grupach dyskusyjnych. Duże znaczenie ma również moderacja i pozyskiwanie opinii w wizytówce Google. Pozwala to zapobiec kryzysom wizerunkowym i może być elementem pozycjonowania lokalnego.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Wśród sklepów internetowych konkurencja jest przeważnie bardzo wysoka. Twój sukces w ogromnej mierze zależy od tego, jak zadbasz o pozycjonowanie swojej witryny w wyszukiwarce. Struktura sklepów internetowych jest znacznie bardziej rozbudowana, dlatego optymalizacja serwisu pod kątem SEO wymaga znacznie więcej regularnej pracy i sporego doświadczenia.
W przypadku pozycjonowania sklepów internetowych ważne jest poprawienie linkowań zewnętrznych, utworzenie czytelnej nawigacji oraz wykorzystanie długoogonowych słów kluczowych w opisach produktów i kategorii. Bardzo istotny jest wybór właściwej platformy e-commerce i obserwowanie zmieniających się trendów. Musisz być przygotowany na nadchodzące wydarzenia i szybko reagować na zmiany, a twój sklep osiągnie sukces i przyciągnie użytkowników.

Korzyści wynikające z pozycjonowania stron

Dlaczego pozycjonowanie stron w internecie może pomóc twojemu biznesowi? Działania SEO pozwalają ci dotrzeć bezpośrednio do osób zainteresowanych twoimi usługami i poszukujących konkretnych przedmiotów i usług w internecie. Dzięki temu zyskujesz wiarygodność i zwiększasz ilość i jakość konwersji. Pozycjonowanie ma wpływ również na marketing – działania SEM wspierają działania SEO i na odwrót – kampanie w wyszukiwarce zwiększają wiarygodność twojej strony.
Decydując się na pozycjonowanie swojej strony odniesiesz długofalowe efekty, które będziesz mógł obserwować analizując zwiększające się liczby odwiedzin i konwersji w statystykach strony. Zlecając to zadanie agencji ograniczysz również koszty dzięki integracji działań marketingowych, oszczędzając przy tym sporo czasu.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

To ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego lub witryny, zależy od wielu różnych czynników. Wpływ na to ma między innymi konkurencyjność fraz, na które chcesz się pozycjonować oraz wielkość i siła twoich biznesowych rywalów. Mnóstwo zależy również od kondycji twojej strony internetowej i ilości pracy, jaką trzeba będzie włożyć w jej optymalizację – tworzenie treści, zmiany kodu i struktury strony. Nie bez znaczenia będzie także wielkość witryny – pozycjonowanie niewielkiego serwisu z kilkoma podstronami wymaga znacznie mniej wysiłku niż opieka nad wielkim sklepem internetowym.
Koszt usługi wzrośnie, jeśli klient korzystał z niezalecanych praktyk rodem z „czarnego kapelusza” SEO. Takie działania mogły skutkować znacznym obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania, a nawet całkowitym zablokowaniem indeksowania strony. Wyciągnięcie strony z niechlubną historią do TOP 10 będzie wymagało znacznie więcej pracy od specjalisty SEO niż w przypadku witryny o dobrej przeszłości. Nie oznacza to jednak, że nie zakończy się to powodzeniem. Model rozliczeń za pozycjonowanie przeważnie opiera się na miesięcznym abonamencie, ze względu na to, że działania SEO mają charakter długotrwały. Jeśli chcesz wiedzieć, ile kosztowałoby pozycjonowanie twojej witryny, skontaktuj się z nami, odpowiemy na wszystkie twoje pytania!

Jak długo trwa pozycjonowanie strony i kiedy możesz spodziewać się efektów?

Na czas pozycjonowania wpływają podobne czynniki, jak na jego koszt. Im trudniejsze zadanie, tym dłużej będziesz musiał czekać na efekty. Dużo większe szanse na szybkie wybicie się w wynikach wyszukiwania mają większe serwisy z bardzo rozbudowanymi treściami. W standardowych przypadkach pierwsze efekty są już widoczne przeważnie po kilku tygodniach, a poziom sprzedaży rośnie już w perspektywie kilku miesięcy, w zależności od intensywności działań SEO twoich i twojej konkurencji. W następnych miesiącach prace nad pozycjonowaniem mają za zadanie utrzymanie wypracowanych pozycji lub walkę o dalszy jej wzrost w wynikach wyszukiwania.